Camera de sterilizare este acel spațiu special amenajat din cadrul unei unități sanitare, fie că vorbim de spitale, clinici private sau cabinete stomatologice, unde se realizează curățarea, dezinfectarea și sterilizarea instrumentelor medicale. Acestea sunt etapele prin care trece orice instrument medical după utilizare, în vederea reprocesării și reutilizării acestuia în condiții de siguranță. Respectarea regulilor și normelor de siguranță în această zonă este esențială pentru a preveni infecțiile și a menține un mediu de lucru sănătos. Care sunt cele mai importante astfel de reguli și norme vei afla mai jos!
Ce este sterilizarea?
Sterilizarea este un proces crucial care asigură eliminarea tuturor microorganismelor vii de pe suprafața instrumentelor, inclusiv bacterii, virusuri, fungi și spori. Aceasta se realizează prin utilizarea unor metode fizice, chimice sau mixte, în funcție de natura materialului care trebuie sterilizat și de tipul de contaminanți prezenți. Sterilizarea cu abur sub presiune este însă metoda recomandată, dacă dispozitivul medical suportă această procedură. Acest proces implică utilizarea aburului la o presiune ridicată și o temperatură de cel puțin 121 de grade Celsius, pentru o perioadă de cel puțin 15 minute, și se efectuează în dispozitive precum autoclavele Gramm.[1]
Reguli și norme de siguranță generale
Serviciul de sterilizare în unitățile sanitare este obligatoriu a fi amenajat într-un spațiu special destinat, pentru a asigura o desfășurare optimă a activităților de reprocesare. Aceasta reprezintă o regulă generală de siguranță, care are ca scop prevenirea răspândirii infecțiilor și asigurarea unui mediu de lucru sigur pentru personalul medical.[1]
Transportul instrumentarului și dispozitivelor medicale către camera de sterilizare se va face doar prin utilizarea unor cutii de transport rigide, care se închid cu capac, sunt ușor de curățat și rezistă la acțiunea substanțelor dezinfectante. Acest lucru este obligatoriu pentru a asigura protecția împotriva contaminărilor accidentale, atât a instrumentelor în tranzit, cât și a personalului care le transportă.[1]
Personalul medical responsabil cu sterilizarea trebuie să fie calificat și instruit periodic, cu certificarea acestei instruiri, iar în camera de sterilizare trebuie să utilizeze întotdeauna echipamentul individual de protecție (EIP).[1]
În ceea ce privește procesul de sterilizare, acesta va include întotdeauna următoarele etape: curățare, dezinfecție, inspecție, împachetare/ambalare, sterilizare, depozitare, transport către beneficiari, utilizare, transport către serviciul de sterilizare. Evaluarea eficacității sterilizării se va face cu ajutorul testul Bowie Dick (pentru materialul moale), testul Helix (pentru instrumentarul cu lumen) sau indicatorul biologic (pentru autoclavele din stațiile de sterilizare).[1]
Sterilizarea trebuie înregistrată în Registrul de evidență a sterilizării. Acest registru include diverse informații esențiale despre procesul de sterilizare, precum data și numărul aparatului, conținutul și numărul obiectelor din serie, temperatura și presiunea la care s-a efectuat sterilizarea, durata procesului, rezultatele indicatorilor fizico-chimici și rezultatul testelor biologice. Aceste înregistrări sunt semnate de persoana responsabilă cu sterilizarea, care eliberează materialul steril.[1]
Aparatura necesară pentru sterilizarea adecvată a instrumentarului medical
Cele mai citite articole
Pentru a asigura sterilizarea adecvată a instrumentarului medical, este necesară utilizarea unor aparate autorizate și avizate conform prevederilor legale în vigoare. Acestea trebuie să respecte standardul EN 13.060 pentru autoclavele de capacitate mică, respectiv standardul EN 285 pentru autoclavele de capacitate mare.[1]
Înainte de ajunge în autoclavă, instrumentarul va trebuie să treacă, după cum am văzut mai sus, printre etapele de curățare și dezinfectare. Curățarea poate fi realizată manual sau printr-un proces automat validat. Pentru a putea asigura procesarea automată, este necesar ca aparatura pentru camera de sterilizare să includă și mașină automată de spălat și termodezinfectat instrumentar medical reutilizabil. Lista echipamentelor necesare în spațiul de sterilizare mai poate include însă și băi cu ultrasunete, sigilatoare, distilatoare și alte dispozitive.[1]
Manipularea și depozitarea corectă a instrumentelor sterilizate
Manipularea și depozitarea corecte a instrumentelor sterilizate sunt esențiale pentru a menține sterilitatea și a preveni contaminarea. Potrivit normelor în vigoare, spațiul de depozitare al acestor instrumente trebuie să fie o zonă restricționată, ferită de insecte și de acțiunea directă a razelor solare. Temperatura din incintă trebuie să fie cuprinsă între 18º – 22ºC, iar umiditatea relativa între 35% – 70%. Este important ca acest spațiu să fie dedicat exclusiv scopului de depozitare a instrumentelor sterilizate și să nu fie folosit pentru alte activități.[1]
În ceea ce privește manipularea efectivă a pachetele sterile, aceasta trebuie redusă la minim. Dacă ambalajul este deteriorat, acestea nu vor fi folosite, iar procesul de curățare, dezinfectare, împachetare și sterilizare va fi reluat.[1]
Respectarea regulilor și normelor de siguranță într-o cameră de sterilizare este esențială pentru prevenirea contaminării și asigurarea unei sterilizări adecvate a instrumentelor medicale. Asigură-te deci că ești întotdeauna la curent cu regulile și normele ce trebuie respectate!
Sursa:
- „Norme Tehnice din 3 septembrie 2021 privind curățarea, dezinfecția și sterilizarea în unitățile sanitare publice și private”, Portal Legislativ, 2021, legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/246339.