Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Evaluari > Mobil |   


Autor: Veturia Adina Colceag         Publicat în: Ediţia nr. 1838 din 12 ianuarie 2016        Toate Articolele Autorului

Veturia Adina COLCEAG - CONSIDERAŢII CRITICE – ION CATRINA, DE LA ROMANUL FLUVIU LA NUVELĂ
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Este foarte greu de crezut că un scriitor de valoare nu poate trata, în operele sale, toate genurile literare, fără nicio dificultate. George Călinescu a demonstrat acest lucru cu brio, ca să amintim doar pe cel mai de seamă reprezentant al genului, pentru exemplificare. Trecerea însă nu este una dintre cele mai comode. Fiecare gen literar are legile lui şi se supune unor rigori specifice. Adaptarea presupune mult efort, dar şi talent. Genul scurt nu este cu nimic mai facil decât romanul, dar câştigul prin reducerea în amploare a lucrării trebuie reinvestit în precizie şi concizie. În rest, rigorile rămân aceleaşi. Scriitorul Ion Catrina reuşeşte să treacă cu succes de la romanele fluvii cu care ne-a obişnuit, la nuvele consistente, desfăşurate pe spaţii mult mai restrânse. Măiestria artistică în creionarea personajelor şi desfăşurarea acţiunii rămân la acelaşi nivel ridicat, demonstrat în romanele sale.  
 
Tematicile abordate sunt dintre cele mai diverse. Scriitorul îşi coboară spectrul de cercetare spre cele mai mici şi banale subiecte, reuşind să le şlefuiască şi să le ridice la nivelul marilor evenimente. Particularul insignifiant devine plural, cu o arie de interes cuprinzătoare care, prin interes, se lărgeşte considerabil, devenind o problemă majoră a societăţii.  
 
În nuvele întâlnim cazuri reale, culese din realitatea imediată. Realismul lor este cutremurător. Aducerea acestora în prim plan, într-o operă literară, nu urmăreşte senzaţionalul facil, jurnalistic. De fapt, autorul nici nu speculează amănuntele sordide din acţiunile personajelor sale, nu intră în detalii naturaliste, ci atrage doar atenţia asupra problemelor de amănunt, care ar putea conduce la evitarea unor asemenea fapte pe viitor. Ele se constituie într-un semnal de alarmă pentru a educa şi preveni întâmplări simulare. Demersul lui este aidoma al lui Julius Fucik: „Oameni, eu v-am iubit, vegheaţi!”  
 
Multe din personaje sunt nevinovate. Ele sunt prinse în vârtejul halucinant al unui sistem juridic imperfect, cum este cazul lui Gabriel ( Amurgul surâsului) sau intră într-o conjunctură ilegală, cultivată şi proliferată în exces de sistemul social existent, cum se întâmplă, din păcate, cu Puiu Apostolescu (La răscruce). Societatea se mulţumeşte să dea vina pe educaţie. Oare, doar educaţia este inculpabilă? Societatea, familia şi ereditatea nu au rolul lor bine statuat în evoluţia unui individ? În alte condiţii, Tomiţă ar fi devenit criminal, Bebe Sinescu, Ludmila Apostolescu, Lucica Şchiopu ar fi avut aceeaşi evoluţie degradantă? Cu siguranţă, că nu!  
 
Există şi o categorie a inocenţilor, a celor animaţi de simţul dreptăţii, a celor năpăstuiţi pe nedrept. Gabriel şi Sorina întruchipează latura angelică din tabăra protagoniştilor nuvelelor, aşa cum Mitică şi Nora par a fi familia ideală, neputincioasă în faţa erupţiilor aberante ale fiului lor.  
 
Câteva nuvele se desprind de tematica generală a volumului. „Un răgaz nesemnificativ” reprezintă o faţetă discutabilă a unui transplant de inimă. Problematica iscată este deosebit de complexă. Scriitorul eludează, cu bună ştiinţă, latura morală şi o consideră nesemnificativă în acest proces. Latura psihologică şi cea a interrelaţiilor umane sunt tratate cu multă pricepere. Ovidiu îl iubeşte pe Mihai, pentru că iubeşte inima prietenei lui. Părinţii lui îl acceptă cu toată dragostea. Oamenii de rând nu vor înţelege niciodată relaţia lor.  
 
O abordare aparte este şi în „Călătorie inversată”. Într-o viziune fantastică inedită, un om face trecerea prin existenţa lumească în sens invers. Melanjul dintre real şi fantastic are loc pe un fond profund realist. Finalul conduce spre ideea unei halucinaţii posibile. Implicaţiile sunt totuşi destul de profunde. Poţi renunţa atât de uşor la un copil pentru înfăţişarea lui nepotrivită? Întoarcerea în timp nu ar fi un bun prilej de meditaţie şi de revenire la firesc?  
 
Observăm, ca şi la operele anterioare ale autorului, o puternică forţă de sugestie. Titlul nuvelelor este formulat în aşa fel, încât să reflecte, în mare măsură, conţinutul nuvelei. „Un răgaz nesemnificativ” e de fapt un terminus implacabil care nu poate fi prelungit. „Amurgul surâsului” este stingerea luminii şi speranţei celor ce au îndrăznit să mai spere. „La răscruce” este dilema de opţiune în viaţă căreia îi suntem supuşi cu toţii. „Călătorie inversată” poate fi un drum refăcut în sens invers, pentru a se corecta erorile iniţiale, iar„În ceaţă” este mediul în care se află cei mai mulţi dintre oameni, debusolaţi de oferta socială existentă.  
 
Fiecare nuvelă este un eşafod de reflecţie, de atitudine şi implicare. Solicitarea este imperativă. Dacă nu luăm atitudine acum , atunci, când?  
 
Indiferent de subiectul lor, nuvelele reprezintă o reflectare a vieţii din societatea contemporană, o contribuţie majoră la dezvoltarea genului şi o consolidare a prestigiului unui scriitor contemporan valoros.  
 
Prof. Veturia Adina COLCEAG  
Caracal, 10 ianuarie 2016  
 
Referinţă Bibliografică:
Veturia Adina COLCEAG - CONSIDERAŢII CRITICE – ION CATRINA, DE LA ROMANUL FLUVIU LA NUVELĂ / Veturia Adina Colceag : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1838, Anul VI, 12 ianuarie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Veturia Adina Colceag : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Veturia Adina Colceag
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!