Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorie > Mobil |   


Autor: Ştefan Popa         Publicat în: Ediţia nr. 1375 din 06 octombrie 2014        Toate Articolele Autorului

“SUNT MÂNDRĂ DE TATĂL MEU”
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Cpt. Av. Dan Vizanti (Mon Cher) s-a născut la 9 februarie 1910 la Botoşani, dintr-o familie moldovenească cu rădăcini greceşti. Cu toate că de mic copil el şi-a dezvăluit propriile aspiraţii spre cultură, spre teatru, în acest sens, urmând doi ani de teatru la Conservatorul de la Iaşi, în tinereţe descoperaă marea lui iubire, zborul. Astfel, după doi ani renunţă la studiile sale artistice şi se înscrie la Şcoala Militară Aeronautică de Ofiţeri de la Cotroceni, absolvind-o în anul 1931. Dan Vizanti are un parcurs de carieră militară frumos, cel puţin în prima parte, în arma aviaţie: sublocotenent-observator aerian (1931), pilot de război (1932); pilot de vânătoare (1934); Locotenent aviator (1936); Căpitan aviator (1939), grad cu care va termina cel de-al Doilea Război Mondial. Abia în anul 1945 va fi avansat la gradul de locotenent-comandor. 1931-1940 este perioada desăvârşirii formării sale ca ofiţer şi comandant de escadrilă, în cadrul Flotilei 1 Aero, când urmează diferite cursuri de perfecţionare şi zboară pe cele mai diverse tipuri de avioane: M.S.-35, M.S.-230, SET, Potez XXV, Moth, Hawk, PZL-11F, Fleet, Heinkel-112 etc.  

Deşi tânăr, cpt. Av. Dan Vizanti se remarcă în mod deosebit prin spiritul de iniţiativă, prin curaj şi rezistenţă psihico-fizică la efort prelungit, prin voinţă statornică de a fi printre primii, prin spirit de sacrificiu, permanent prezent în focul bătăliei, dar obligat să se adapteze la cerinţele şi nevoile aviaţiei acelor vremuri, neînţelegând, uneori deciziile luate de şefi la nivel strategic. Acest aspect fiind bine relatat, mult mai târziu, de către istoricul şi eseistul Mircea Platon, în articolul Peste cenuşa imperiilor: „Dan Vizanti a fost un personaj silit să se mişte între două fronturi, prin sârma ghimpată dintre două lumi care îşi caută reciproc anihilarea”.  

La numai 31 de ani, în perioada iunie 1941 şi august 1942, Dan Vizanti participă la Campania de la Odesa în calitate de comandant al E.43, înzestrată cu aparate de zbor de tipul PZL-11F (provenienţă poloneză), în cadrul căreia execută 50 de misiuni de război, dând dovadă de curaj şi spirit de sacrificiu. În perioada august 1942 şi august 1943, Dan Vizanti este numit şef de cabinet al Sub-Secretarului de Stat al Aerului (SSA), generalul Gheorghe Jienescu.  

După incursiunea aviaţiei americane în cadrul operaţiunii Tidal Wave care, de altfel a eşuat, generalul Gheorghe Jienescu, ministrul Aerului a luat măsuri de reorganizare a aviaţiei de vânătoare. Printre măsurile luate a fost şi aceea de schimbarea conducerilor la nivel escadrilă, grup şi flotilă. Astfel, Dan Vizanti este numit comandantul Grupului 6 Vanătoare, cu misiunea de apărarea aeriană a Bucureştiului şi a zonei petroliere Ploieşti-Câmpina, contra atacurilor aviaţiei americane. Grupul 6 Vânătoare, dislocat iniţial la Pipera, apoi pe aerodromul Popeşti-Leordeni, avea în înzestrare avioane de tipul IAR-80 şi IAR-81, concepute şi fabricate în România la uzinele IAR Braşov, comparabile cu cele mai moderne avioane de luptă ale vremii.  

Cu toate greutăţile întâmpinate, Grupul 6 Vânătoare rezistă cu stoicism în faţa inamicului aerian destul de numeros, doborând 91 de avioane de bombardament cu patru motoare şi 45 de avioane de vânătoare. Personal, Dan Vizanti a doborât 15 avioane (12 Fortăreţe (B-17) şi Liberatoare (B-24) şi 3 avioane de vânătoare).  

10 iunie 1944 a fost ziua de glorie pentru Grupul 6 Vânătoare, dar şi pentru Aviaţia Militară Română, înregistrând cea mai mare victorie împotriva inamicului aerian. Flota a XV-a Aeriană, însoţită de aviaţia de vânătoare constituită din Gr. 1 şi Gr. 82, înzestrate cu avioane de tip P-38 (circa 100 de avioane), porneşte într-un raid aerian de anvergură cu misiunea de a distruge avioanele de pe aerodromul Popeşti Leordeni, care le-au creat atâtea probleme. Alarmă şi în câteva minute cele 26 de avioane IAR-81C erau deja la înălţimea de 3000 de metri. Un bilanţ strălucitor pentru grupul 6 Vânătoare, 24 de victorii aeriene omologate. Americanii au numit această zi “Blackest day”.  

După 23 August 1944, Dan Vizanti primeşte comanda Grupurilor 1 şi 6 Vânătoare, reunite pe aerodromul Popeşti-Leordeni, cu misiunea de a asigura apărarea aeriană a Bucureştiului contra atacurilor aeriene germane. În această perioadă, piloţii militari ai celor două grupuri au doborât 25 de avioane germane.  

Din 8 septembrie 1944, până la sfârşitul războiului, D. Vizanti continuă campania din vest contra Germaniei, în calitate de comandant al Grupului 1 Vânătoare, care era înzestrat cu avioane Messerschmidt 109G. La 10 Mai 1945 pilotul de război Dan Vizanti este avansat la gradul de locotenent-comandor.  

Astfel, la sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial lt.-comandor Dan Vizanti totalizează un număr de 4600 ore de zbor şi 16 victorii aeriene (43, conform sistemului de calcul german).  

Pentru curaj, spirit de sacrificiu şi faptele de arme excepţionale săvârşite pe câmpul de luptă, lt.-comandor Dan Vizanti este decorat cu cea mai înaltă distincţie: Ordinul Militar “Mihai Viteazul”. Nu putem să nu-i amintim aici şi pe cei trei eroi comandanţi ai Escadilelor 59, 61, 62 Vânătoare: cpt. Av. Petre Constantinescu, lt.av. Mircea Dumitrescu, lt. av. Gheorghe Posteucă, dar şi alţi eroi ai grupului 6 Vânătoare cum ar fi: lt.av. Nicolae Limburg, adj. av. Alexandru Giurgiu, adj.av. Mihail Tari, slt. Nanculescu Constantin, lt. av. Gheorghe Lupescu etc.  

Comandorul av. Alexandru Demetrescu avea să scrie în jurnalul de front următoarele: “Toţi aceşti bravi zburători tineri, însă încercaţi în lupte grele pe care le poartă dincolo de 7000 metri, îşi iubesc sincer comandantul, îl preţuiesc şi îl admiră. Şi este firesc să fie aşa. Pe lângă calităţile sale de şef, este un permanent exemplu de muncă şi curaj. A luat parte la toate atacurile de vânătoare româneşti contra incursiunilor anglo-americane, doborând, personal nouă B-24 Liberator, oficial omologate şi alte trei avioane neomologate, încă… Într-o singură dimineaţă, într-un singur atac a doborât trei avioane de bombardament B-24; în ziua de cinci aprilie, în apropiere de Ploieşti. Numele său, ca şi al tuturor camarazilor din unitatea sa trebuiesc gravate în memoria noastră (…) pentru un efort şi o bravură ce nu pot fi descrise… “.  

Având în vedere spiritul de sacrificiu excepţional al acestor tineri, cu vise şi idealuri într-o lume a păcii, cu greu am putea să nu recunoaştem că ei au atins măsura maximă a bravurii militare, a eroismului, iar lt. comandor Dan Vizanti nu poate fi decât un erou printre eroi, făcându-ne să ne gândim tot mai mult la datoria de onoare faţă de eroii aviaţiei militare româneşti.  

La Centenarul Dan Vizanti (1910-2010), în cadrul unei expoziţii fotografice cu viaţa şi misiunea sa, ce a avut loc la Muzeul de Aviaţie din Bucureşti, profesoara Ana-Maria Vizanti, fiica eroului nostru, avea să declare cu lacrimi pe obraz: “Da. Sunt mândră de tatăl meu!”  

În veci să fiţi slăviţi, eroi ai aripilor româneşti!  

 

Referinţă Bibliografică:
“SUNT MÂNDRĂ DE TATĂL MEU” / Ştefan Popa : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1375, Anul IV, 06 octombrie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Ştefan Popa : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ştefan Popa
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!