Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Marturii > Mobil |   


Autor: Ştefan Popa         Publicat în: Ediţia nr. 1325 din 17 august 2014        Toate Articolele Autorului

MĂRTURII DIN RĂZBOI
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

Doi piloţi militari pe avioane de luptă, unul român, gl. fl. aer. (r) Ion Dobran, celălalt, american, col. (r) Barrie Davis s-au confruntat într-o luptă aeriană în cel de-al II-lea Război Mondial. S-au reîntâlnit, după 66 de ani, pe pământ românesc, devenind, din duşmai, cei mai buni prieteni.  

Viaţa bate filmul  

Întâmplare sau nu, această revedere a celor doi piloţi militari de elită, după atâta amar de vreme, s-a făcut printr-una din coincidenţele fericite ale vieţii. Un polonez, colecţionar de autografe ale piloţilor din cel de-al II-lea Război Mondial, le-a cerut ambilor piloţi autograful şi le-a aflat povestea.  

Consulul onorific al României la Boston, Dan Dimăncescu, a luat legătura cu cei doi şi a organizat o întâlnire la Bucureşti. Mai mult, fiul consulului, impresionat de povestea celor doi piloţi, vrea să facă un film despre ei.  

"Sunt 66 de ani care ne despart şi o singură dată ne putem privi în ochi. Cu doi ani în urmă, el m-a descoperit şi am reluat legătura prin scrisori şi am lămurit ce s-a întâmplat atunci", relata Dobran.  

Întâlnire unică şi emoţionantă  

Eveniment unic în istoria aviaţiei militare româneşti şi în istoria aeronauticii internaţionale: întâlnirea celor doi piloţi militari la Muzeul Aviaţiei Române din Bucureşti. O întâlnire camaraderească, emoţionantă, presărată cu lacrimi şi bucurie. O bucurie frăţească de a fi împreună, de data aceasta prieteni, după 66 de ani.  

Cuvintele oricum erau de prisos, cei doi înţelegându-se în mare parte din priviri, gesturi şi îmbrăţişări calde. Unul dintre aceştia, din fericire, pilotul român, s-a dovedit un foarte bun trăgător aerian, celălalt, pilotul american, s-a dovedit un om foarte norocos, pentru faptul că a scăpat cu viaţă.  

"Nu ne purtam pică, în ciuda faptului că eram în plin război. Între piloţi e un altfel de respect. Noi nu voiam să ucidem, ci să doborâm aparatele de zbor. Sunt fericit să-l văd în ochi pe cel pe care l-am înfruntat atunci şi sunt fericit că a rămas în viaţă", a ţinut să precizeze generalul Ion Dobran.  

Dobran şi Davis au primit Emblema de Onoare a Forţelor Aeriene şi au făcut schimb de daruri: tablouri care să le amintească de acea "dogfight", documente ale vremii. În plus, ei au realizat un zbor chiar pe traiectul pe care l-au parcurs, acum 66 de ani, dar nu cu aceleaşi avioane.  

Lupta aeriană  

6 iunie 1944. Americanii voiau cu orice preţ să distrugă rafinăriile de petrol din zona Ploieştiului şi insitau cu misiuni peste misiuni să-şi atingă scopul. La aerodromul din Tecuci, unde comandantul Escadrilei din Grupul 9 Aviaţia de Vânătoare, Ioan Dobran, era dislocat, se dă alarma.  

Avioanele româneşti decolează şi deasupra Galaţiului se întâlnesc cu cele americane. Separat de formaţie zboară două avioane inamice. Dobran, crezând că e vorba de o patrulă, se decide să le înfrunte. Îl alege pe cel mai din dreapta pentru tir. Îl loveşte, avionul e în picaj şi pilotul român vede ceva sărind din avion.  

Nu are timp să se dumirească întrucât e atacat de un alt avion american, primind două proiectile în aripa stângă. Radiatorul îi e făcut praf. Dă să se înalţe, dar Mustangul american se descurcă mai bine la urcare decât Meserrschmittul 109, avionul pilotului român. Aşa că acesta din urmă mai primeşte un proiectil în rezervor şi aterizează forţat într-un lan de porumb.  

Bilanţul "dogfight-ului" (n.r. luptă de câini) aerian: un avion american distrus, o aterizare forţată pentru român şi timpanele sparte pentru pilotul american care-l dovedeşte, în cele din urmă, pe adversarul său.  

Piloţii trăgeau în avioane, nu în oameni  

"Sunt fericit că, trecând prin 340 de misiuni şi 74 de lupte aeriene, am reuşit să trăiesc să-l văd în ochi pe cel pe care le-am înfruntat în 1944. Şi să mă bucur că e în viaţă. Noi nu trăgeam ca să omorâm oameni, ci ca să doborâm avioane", relatează gl. Dobran.  

"E mult mai bine să văd Bucureştiul de pe pământ decât de la 6 000 de metri altitudine. Mai ales că acum nu mai trage nimeni în mine. Când m-a doborât, era în spatele meu. N-am apucat să văd nimic. E un trăgător excelent, căci mi-a lovit avionul de nu l-am mai putut ridica apoi de la sol niciodată. Îi sunt recunoscător că a tras doar cât să distrugă avionul", zâmbeşte pilotul american.  

"Primele gloanţe m-au doborât, am leşinat prima dată şi când mi-am revenit avionul zbura de unul singur. Aripa din dreapta era distrusă. La fel şi cele două elice au fost lovite, şi coada", şi-a reamintit Barrie Davis, colonelul din Forţele Aeriene Americane.  

Amintiri, unele plăcute, altele nu  

În cele câteva zile petrecute în România, Davis şi Dobran au stat mai mult de zece ore împreună, zilnic, depănând amintiri, fiecare cu ce îşi mai aducea aminte. Ultima zi au petrecut-o împreună la Cercul Militar Central din Bucureşti, unde au luat masa.  

Şi-au dăruit unul altuia fotografii şi albume cu amintiri interesante, au primit diplome şi medalii din partea oficialităţilor române, iar despărţirea a fost şi mai emoţionantă decât revederea, rămânând fiecare cu credinţa în suflet că se vor revedea, dar într-o altă lume şi într-o altă stare.  

Cer senin, Barrie! Cer senin, Ioane!  

Referinţă Bibliografică:
MĂRTURII DIN RĂZBOI / Ştefan Popa : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1325, Anul IV, 17 august 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Ştefan Popa : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ştefan Popa
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!