Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Versuri > Cuvinte > Mobil |   


Autor: Roxana Cristian         Publicat în: Ediţia nr. 1535 din 15 martie 2015        Toate Articolele Autorului

Roxana CRISTIAN - POEMELE REDUTABILE ALE EUGENIEI ŢARĂLUNGĂ

 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Poemele prietenei noastre nu pot fi povestite. Sunt scrieri închise aproape ermetic. Deşi la prima vedere par suave şi exuberante. Există în volumul de faţă un cuvânt care ar putea într un fel caracteriza aceste poeme: „încolţurate”. Aşa de adânc le-a încastrat poeta în propriul miez (miezul lor dar şi miezul ei înseşi) încât până să ajungi la roca „miezoasă” rişti să te încleiezi în zona aşa-zis „mieroasă” (specialişti literari au numit-o chiar „sentimentală şi senzuală”) sau să te blochezi la bariere aproape de netrecut: „grilaje de carne, carcase, lespezi, baloturi de muşchi ... rugozităţi...” dar şi „pajişti de lavandă”, „cântece de sirene”, deturnări onirice până la graniţa cu voaluri mai străvezii ca „sedilele”, „interstiţiile”, chiar „umbrele” care permit însă întrevederea sau presimţirea că suntem în preajma „locului” cu „rouă cerească”.  
 
Capitolul (magistral) de referinţe critice de la sfârşitul volumului conţine texte – la rândul lor adevărate opere de artă, care ne pot ajuta foarte mult să parcurgem cu bine straturile literare, stilistice, imagistice, imaginative, creative, ideative, de reflexivitate, de senzualitate, de singularitate, de origininalitate (listă à la Eugenia Ţarălungă...) la care ar fi imposibil să se mai adauge ceva specific. La toate aceste aspecte poeta primeşte nota maximă. De altfel ştim că poeta a primit tocmai pentru aceste calităţi superlative, puse în evidenţă de criticii literari, diverse premii importante. Fiecare analist literar ne oferă şi câte o cheie pentru a deschide sau închide „sertarele în care sunt pitite tragicul, tristeţea, melancolia” (sunt cuvintele unui valoros confrate literar) acestui „corp” poematic pe care poeta îl „radiografiază” într-o „stare de graţie” (a corpului dar şi/sau a poetei). Vă recomand călduros să citiţi întâi acest capitol.  
 
Acum vă propun şi eu o cheie de lectură. Este chiar cuvântul „rabatabil” din titlul atât de ciudat al volumului după titlul unuia dintre cele mai frumoase poeme ale cărţii. Cu această „cheie” vom închide canoanele literare căci în acest domeniu, sincer, nu mai poate fi spus ceva în plus. Şi apoi, aceste canoane chiar ne-ar împiedica să intrăm în dimensiunea pe care vreau sa v-o prezint: dimensiunea terapeutică. Această dimensiune înseamnă că fiecare poem conţine exact remediul care ne trebuie. La a doua sau a n-a lectură, folosind această „cheie”, adică „rabatabil”, ne vom da seama, că toate cuvintele din poemele Eugeniei sunt atât de „rabatabile” (ea le zice uneori „interşanjabile”) încât dacă citeşti cu încetinitorul sau cu acceleratorul vezi şi înţelegi totul diferit, în funcţie de ce grad de deschidere utilizezi pentru a ţi alege „doza optimă” pentru simptomul, sindromul sau boala ta. Nu se poate explica ştiinţific, dar metoda este tot atât de exactă ca testele lui Dalai Lama: ţi se potriveşte exact ce ai ales. Voi aduce exemple punctuale, dar ca mod de întrebuinţare generală vreau să spun doar că dacă „ţi-e bine” găseşti terapia profilactică, iar dacă „ţi-e rău” găseşti sigur în Poemele rabatabile antidotul perfect; atât în aspectul lui pozitiv, adică sub forma de mângâiere, „compasiune de diverse grade până la expandarea universală” (atenţie la modul rabatabil de administrare a terapiei), cât şi în aspectul negativ, adică dacă ţie ţi-e rău vei găsi „mai răul”, vei găsi răul total, ba chiar „arhetipul” răului ... Când citeşti „am vrut să mă arunc în gol.. / dar golul s-a luat de la mine”..., te vindeci instantaneu de micul sau mai marele tău rău în care te simţeai suspendat. Nu mai vorbesc de spectrul sinuciderii sau altor terapii recognoscibile chiar de către cei nepreveniţi. Dar acum vreau să vă citesc poemul terapeutic pe care l-am primit eu de la Eugenia Ţarălungă şi, cu care în curs de tratament, deja boala mea s-a ameliorat evident. Vă cer scuze că intru într-o familiaritate poematică atât de mare, dar cred că în societatea actuală terapia este o urgenţă. Iată mostra terapeutică.  
ai grijă de Nazaret  
(Titlul se referă, în mod evident, la necesitatea de îngrijire)  
tu să te sustragi mâhnirii  
(Mâhnirea e boala; cine n-a avut-o? Cine n-o are? Antidotul mâhnirii este Sus-tragerea de la ea, adică depărtarea în Sus!)  
pe măsură ce rănirea conţine strălucire pentru tine  
(Cine n-o suferă? Dar „rănirea” te catapultează în Sus deasupra mâhnirii ... poate că translarea verticală o putem face numai prin „tuburile orgii” din versul de mai jos)  
noi suntem tuburile unei orgi  
prin care se aude o muzică aleasă  
(Această „muzică aleasă” este murmurul care vine din versul următor de la „apele care se primenesc singure”)  
în zona în care apele se primenesc singure  
(Aceste „ape” sunt pentru curăţire / abluţiune / purificare. Sunt şi pentru consumul intern; „bea multă apă” recomandă poeta în alte poeme. Am mai întâlnit cuvântul „primenire” în poemele Eugeniei. Oare ştie Eugenia că inspiraţia ei vine de la „Fântâna Anamnezei”, fântâna memoriei şi a veghei, unde vin însetaţii aducerii-aminte?! Prin exprimarea „apele se primenesc singure” am putea crede că au un izvor, dar, nu!! Se primenesc singure pentru că deasupra lor se plimbă, se preumblă Cel care le însufleţeşte. Din aceste ape însufleţite se adapă toate prototipurile Fiinţei, „animale blânde lente şi mari care ajung la „ linia ţărmului alb”. Acest „ţărm” nu mai are culori, condiţionări, determinări. Ca să ajungem la „ţărmul alb” ne împărtăşim şi noi din apele însufleţite. Din stropii euharistici.)  
ai grijă de Nazaret  
şi de toată Galileea!  
(Desigur, Nazaretul este talantul care mi s-a dat! Este centrul consacrat al făpturii. El iradiază şi sfinţeşte toată Galileea şi toată Galaxia! Ţi se cere să înmulţeşti mereu talantul vieţii)  
şi lărgeşte constant cercul  
(Până ajungi în circumferinţa vie)  
prin urmaşii noştri încovoiaţi  
în poziţii de fetus  
(Aici încetinesc puţin centrifugarea. Cheia „rabatabil” este ascunsă bine de poetă, dar se poate recunoaşte. Am mai întâlnit-o sub diverse exprimări ale Eugeniei: „înghemuire”, „ghemuire” a îngerului, bineînţeles, iar în acest poem este sugerată explicit prin „urmaşii încovoiaţi / în poziţii de fetus”. Ce poate fi „mai ghemuit”? Mai „rabatabil”? Aceşti „urmaşi încovoiaţi / în poziţii de fetus” – spirale blânde, mici, simetrice cu „animalele blânde lente şi mari” de la ţărmul de Sus asigură continuitatea / organicitatea flexibilă a circumferinţei vii a placentei universale care înconjoară miezul sacru al Nazaretului.  
din ce în ce mai eliberaţi  
de asperităţi şi canoane  
(Aceşti „urmaşi încovoiaţi / în poziţii de fetus / din ce în ce mai eliberaţi / de asperităţi şi canoane” arată că urmaşii se Sus-trag acelor „încolţurări” - asperităţi şi canoane – limitative şi ajung, printr-o cvadratură a cercului, în proximitatea perfecţiunii, sănătăţii. Ei se vor putea da oricând şi oriunde de trei ori peste cap şi se vor putea preface oricând şi oriunde în orice, dar nu ca să fie orice ci Totul, pentru că sunt Totul. Secretul poemului, dacă încă nu-l înţelegem, îl putem căuta în oricare alt poem, dar la îndemână este chiar poemul-titlu)  
Omul rabatabil e ca o sferă  
Cu genunchii la gură  
Şi coatele îndoite la maximum  
Cu mâinile strâns împreunate  
Şi capul plecat  
Ca să folosim întreaga zestre de articulaţii  
Sfera smerită se ridică  
--------------------------------------  
* Aceste versuri mi-au readus în memorie mica ilustraţie atonită a unui volum celebru. Vezi foto.  
Roxana CRISTIAN  
15 martie 2015  
Bucureşti  
Referinţă Bibliografică:
Roxana CRISTIAN - POEMELE REDUTABILE ALE EUGENIEI ŢARĂLUNGĂ / Roxana Cristian : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1535, Anul V, 15 martie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Roxana Cristian : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Roxana Cristian
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!