Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Evaluari > Mobil |   


Autor: Roni Căciularu         Publicat în: Ediţia nr. 1971 din 24 mai 2016        Toate Articolele Autorului

Roni CĂCIULARU - „VALOARE ŞI VIGOARE” – UN NOU ROMAN AL MAGDALENEI BRĂTESCU
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Magdalena Brătescu este o scriitoare de prim rang. Critica literară, mai ales cea din România, a subliniat cu cinste şi seriozitate acest fapt. Şi iată-ne acum în faţa unui nou roman de o calitate deosebită, scris de această talentată prozatoare. Stilul şi profunzimea, substanţa, viaţa descrisă, densitatea ideatică, tematica, conflictul, originalitatea, farmecul naraţiunii, meandrele scriiturii, ilustrează un condei superior în literatura creată pe româneşte din Israel. Şi, trebuie să fiu sincer, ba chiar îmi face plăcere să mărturisesc că Magdalena Brătescu, în opinia mea, aparţine adevăratei literaturi româneşti de azi. Cu toate că recenta sa carte, de pildă, se referă la oameni şi întâmplări din Israel, nici măcar de origine română. Dar dincolo de localizări strict geografice, sau de ierarhizări critice, există faptul indiscutabil că autoarea scrie în limba română, gândeşte şi simte ca şi noi, ne face să ne redescoperim gânduri şi sentimente, astfel încât să considerăm că scriitoarea face parte din fiinţa noastră intimă şi adevărată. Artă, în cel mai bun înţeles al cuvântului!  
 
După lectura recentului ei roman „Umbra celor şaisprezece apusuri”, încerci un amplu sentiment de satisfacţie, morală şi estetică, şi te redescoperi pe tine însuţi ca om. În această carte se pun probleme grave, se sugerează răspunsuri nu întotdeauna comode sau la-ndemână, viaţa este privită aşa cum e, în mod verosimil şi este analizată atent şi dezinvolt, corect şi semnificativ, nuanţat şi subtil educativ. Lumea e frumoasă şi urâtă, bună şi rea, deşteaptă şi proastă – exact cum îmi spunea chiar M.B., la modul general, într-un interviu de mare succes, datorat interlocutoarei mele. E lumea din Israel, dar oamenii, cu tot specificul lor local, sunt oamenii omenirii, ai lumii largi, ai mapamondului civilizat sau care se doreşte astfel. Am curajul să afirm că întrevăd, de fapt, valoarea universală a scrisului Magdalenei Brătescu. Fiecare piesă de pe tabla de şah a vieţii, şi a admirabilului său roman, îşi are rostul ei. Şi trebuie să recunoaştem că avem de-a face cu un bun jucător al acestui joc. Îmi reamintesc acum, aproape involuntar, de „jocul” lui Tudor Arghezi, care puncta, gândind la marea plecare, după zbateri şi deveniri de-o viaţă: „Îl joci în doi, în trei,/ Îl joci în câte câţi vrei!” (De-a v-aţi ascuns...) Cartea la care ne referim, este seducătoare, de la început până la sfârşit. Ai luat-o în mână, ţi-au căzut ochii pe prima pagină, acolo rămân, apoi nu se mai dezlipesc de ea pagină după pagină...  
 
„Umbra celor şaisprezece apusuri” este un „roman de dragoste, psihologic şi de suspans, (...) este povestea unei iubiri incurabile, cu neaşteptate răsturnări de situaţii, pe fundalul realităţilor israeliene, de la înfiinţarea Statului (Israel – n.n.) şi până în zilele noastre. Cei doi protagonişti sunt Boaz şi Noemi, pe care viaţa şi istoria îi întâlneşte şi-i desparte. (...) Personaj frământat, şovăielnic şi obsedat de dragostea sa neîmplinită, Boaz va avea o existenţă aventuroasă şi plină de neprevăzut. De ce a ajuns în Anglia, când i-a întâlnit pe Ben Gurion şi alte personalităţi din politica şi armata israeliană, dacă i-au reuşit afacerile la bursă, cu cine s-a căsătorit şi mai ales dacă s-a vindecat de dragostea obsesivă pentru frumoasa Noemi, sunt numai câteva întrebări la care cititorul va găsi răspunsuri pe parcursul lecturii”. Citatul acesta este împrumutat de pe una din copertele cărţii în discuţie, astfel încât să ne apropiem un pic mai mult de viaţa cuprinsă între acele cartoane de servici. Este însă, recunosc cu regret, o prezentare cam superficială. Dincolo de ea se află o lume, o istorie, o ţară cu nişte oameni vii, sunt drame, sunt bucurii şi tristeţi, înfrângeri, lupte şi izbânzi, sunt nu numai dragostea dintre cei doi, ci şi iubirile şi viaţa celorlalţi, care gravitează în jurul celor două personaje pivot ale cărţii, este devenirea unui stat, sunt culisele politice, nuanţe şi meandre ale destinului, este patriotismul israelian, fără emfază, dar temeinic şi indestructibil, sunt atâtea experienţe umane şi este atâta clocot sufletesc, e marea dragoste de oameni a autoarei, ca şi negarea propriei ticăloşii a personajului principal, negativ, însă atât de adevărat, ba chiar şi pozitiv în cele din urmă. Cum sunt eu, te întrebi? Dar cum ar trebui să fiu, dacă m-aş afla în unele situaţii asemănătoare cu cele din această imprevizibilă carte? Imprevizibilă ca viaţa, ca destinul, ca lumea...  
 
Romanul Magdalenei Brătescu bucură şi incită, te subjugă şi te ridică deasupra lui, deasupra destinului, te face să înţelegi lucruri mai puţin posibil de înţeles, te încântă estetic, te face mai om, te descoperă şi în micimile tale, de care uneori fugi... Totul cu o forţă aparte, care vine la Magdalena Brătescu dintr-o cunoaştere profundă a vieţii, dintr-o inteligenţă rarisimă, dintr-o mare sensibilitate şi o cultură amplă şi temeinică. Romanul cu titlul amintit se închiagă prin povestirea vieţii lui Boaz, văzută prin prisma senectuţii sale, un fel de „autobiografie” literaro-cinematografică, cum numai capul Magdalenei poate să scornească. Este o carte de tristeţe, căci povestitorul e, se pare, chiar dacă nu vrea să recunoască, un perdant, un înfrânt: de destin, de propriile slăbiciuni şi inconştienţe. Naraţiunea sa, prin care şi alături de care se exprimă autoarea, este a unui om care „se pregăteşte de marea plecare”. Magdalena Brătescu i se substituie, aş îndrăzni să spun, diabolic. Totul este scris de ea prin viziunea psihologică a unui bărbat precum Boaz. E o performanţă. Dar şi un mod al scriitoarei, de altfel izbutit, de a-şi voala şi propriile trăiri, unele motive reale sau imaginare în care, cine ştie, poate i-a fost dat să existe. Un ochi mai atent desluşeşte însă şi vigoarea ei sufletească. De aici decurge, poate, şi abilitatea cu care-şi manipulează personajele. Şi trebuie recunoscut: crearea personajelor se face şi în acest roman cu forţă de Dumnezeu. Cu aceeaşi putere M.B. crează vieţi, destine, întâmplări, pe care le conduce spre deznodământul dorit şi firesc, dramatic şi realist, urmându-şi creator arhitectura construcţiei sale.  
 
Profunzimea acestei cărţi reiese, cred, şi din dintr-un anume derizoriu. Întâlnim, aşa, ca pe-un fapt aproape obişnuit, divers şi profund, punctată nu o dată, însăşi drama poporului evreu. Boaz spune meditativ, la un moment dat: „Aşa e plămădit poporul patriei mele, nomadul aşezat în vila din junglă, sau în apartamentul de bloc pentru care se îndatorează şi el şi părinţii lui pe viaţă, născut sau poate blestemat să trăiască în provizorat”. Scriitoarea şi cititorul trăiesc intens, cu pasiune, întâmplările povestite. Structura cărţii este astfel întreţesută, încât descoperi mereu evoluţia naraţiunii şi, odată cu ea, a personajelor printre care te afli familiar. Totul pare verosimil, credibil, autentic. Totul este atât de omenesc şi de aureolat de crepusculara privire a eroului principal, care-şi uită vârsta şi se contopeşte mereu cu cel ce a fost. Forţa interioară, vigoarea creatoare a scriitoarei, se împletesc şi cu slăbiciunile unora dintre personaje, cititorul având parte de o tonalitate de echilibru psihic, tonic în cele din urmă. Şi asta, întrucât viziunea scriitoarei este profund umanistă, iar clapele computerului ei ţes o scriere particulară, originală şi cu un specific unic. Impresionează discret şi temeinic fundalul cărţii, revenit nu o dată în mod implicit, canavaua acestei scrieri fiind de istorie, cu trăiri şi sentimente strict personale şi împrejurări generatoare de patriotism ferm, dar firesc, adevărat, pornit din inimă. Personaje cu unele minusuri, care-s umbrite pentru un timp în ochii noştri, apar deodată strălucitoare prin fapte, gânduri, hotărâri legate de ţara şi destinul poporului evreu. Simplu. În limitele celui mai firesc mod de a exista.  
 
Oamenii, istoria, neamul şi ţara, viaţa şi speranţa, luate împreună şi tratate cu artă adevărată – iată ce dă forţă acestei cărţi, ea detaşându-se net de destula scriere fără har, care inundă literele româneşti. Sigur, are şi scrisul mediocru rolul său: el crează un cer pe care o stea poate străluci. Citiţi „Umbra celor şaisprezece apusuri”, ca să vedeţi câtă dreptate am! Şi vă veţi bucura că Magdalena Brătescu scrie!  
 
Opresc aici însemnările mele. Ar fi încă multe de spus, căci cartea musteşte de artă, de viaţă şi de gândire bună. Cred însă că e suficient pentru a semnala o stea, în umbra atâtor apusuri. Solare şi literare!  
------------------------  
Roni CĂCIULARU  
Petah Tikva, Israel  
20 mai 2016  
 
Referinţă Bibliografică:
Roni CĂCIULARU - „VALOARE ŞI VIGOARE” – UN NOU ROMAN AL MAGDALENEI BRĂTESCU / Roni Căciularu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1971, Anul VI, 24 mai 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Roni Căciularu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Roni Căciularu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!