Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Eseuri > Mobil |   


Autor: Radu Olinescu         Publicat în: Ediţia nr. 2089 din 19 septembrie 2016        Toate Articolele Autorului

RĂZBUNAREA LUI ..... C. BRÂNCUȘI
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Știați că dintre toți artiștii români, Constantin Brâncuși (1876- 1957) este cel mai cunoscut și apreciat în lume, operele lui se vînd la prețuri ce pornesc de la zece milioane dolari ?. Este singurul artist român care a deschis un nou drum în arta sculpturii. Suntem mândrii de acest artist deosebit ??? Răspunsul aproximativ este un Hm !!! 
  
Constantin Brâncuși (CB) a devenit un mit paradoxal pentru români deabea după 140 de ani de la naștere. Și nu prin recunoaștere spontană a calitîții operelor sale ...ci prin obligația de a cumpăra cu 11 milioane euro statuia controversată Cumințenia Pământului. De altfel, relația lui CB cu poporul român și mai ales cu autoritățile noastre este foarte elocventă. Constantin Brâncuși (CB), după câteva participări la expoziții în București a înțeles că talentul lui nu avea nici o șansă de recunoaștere în țara lui natală. Evident, CB și-a iubit țara și poporul, dovedit prin multiple manifestări. In schimb, relația lui CB cu autoritățile române i-au produs cele mai mari dezamăgiri. Astfel, primul șoc suferit de CB a fost recepția plină de critici ale statuii generalului doctor Carol Davilla, aflată în curtea Spitalului Militar Central din București. Aceste critici nejustificate (ex.mustața doctorului) l-au înfuriat atât de tare, încât a refuzat plata muncii lui și ....a pornit pe jos pînă la Viena în 1904. 
  
Pînă în anii 30 ai secolului trecut, CB ajunge o celebritate în Occident, în schimb, un necunoscut în România. Și totuși CB continuă să fie prezent la unele expoziții din țară. Astfel în 1910, CB trimite celebra Cumințenia Pământului la Expoziția Tinerimii Artistice din București stârnind numai reacții negative. Astfel cunoscutul poet Al. Vlahuță numea respectiva statuie o momâie în piatră. In 2016, ziaristul Ion Cristoiu, o descria ca un bolovan 
  
O mare realizare a lui Brâncuși a fost complexul din parcul orașului Târgu Jiu, ce cuprinde capodoperele Masa Tăcerii, Coloana Infinitului și Poarta Sărutului. Complexul statuar a fost construit prin donația Asociației Femeilor Gorjene prin inițiativa Arethiei Tătărescu, fiind dedicat soldaților români căzuți în bătălia de la Tîrgu Jiu din 1916. Ansamblul monumental a fost ignorat de autorități, uneori găzduind târg de vite. In anii 50 a fost în pericol de a fi demolat. După 1989, lucrările de restaurare a acestui ansamblu celebru au fost un mare prilej de incompetență și fraudă. 
  
Dar relația tumultoasă a lui CB cu autoritățile române continuă. In 1951, Brâncuși simțindu-se bătrân și bolnav oferă statului român totalitatea lucrărilor din renumitul său atelier. Guvernul P.Groza prin academicianul Mihai Sadoveanu respinge donația, considerând-o drept artă decadentă burgheză. In schimb statul francez îi acordă un loc de onoare la Muzeul Pompidou. C. Brâncuși este înmormântat în binecunoscutul cimitir francez Pierre Lachaise. 
  
Dar tumultoasa relație a lui CB cu România continuă și după decesul marelui artist, chiar și după 1989. Astfel prin anii 90, au apărut precum ciupercile după ploaie, brâncușologi, adică mari specialiști care și-au dat cu părerea, ba chiar au oferit spre vânzare statui ce se pretindeau originale. Cităm unele excrocherii numite Tolstoi, Bufnița și Negresse, care au făcut vâlvă prin ziarele de tip tabloid. 
  
Anul acesta marchează 140 de ani de la decesul marelui artist CB. Lung prilej de simpozioane, cu care ocazie ne lăudăm și ne arătăm competența. Dar Brâncuși.... se razbună prin auto-obligația de a răscumpăra celebra statuie Cumințenia Pământului a fost neînțeleasă acum o sută de ani și la fel în prezent. Se zice că a fost cumpărată odată de statul român, că nu poate fi scoasă de pe teritoriul țării. Nu se știe cum două bătrâne din Paris au ajuns propietarele statuii, pentru care cer 11 milioane euroi. Guvernul României s-a angajat la început să ofere 6 milioane, iar restul banilor să provină din donații publice. Ce prilej ca românii să-și arate dragostea și recunoștiința față de marele artist. Se va reactualiza măreața campanie de succes de la începutul secolului trecut Dați un leu pentru Ateneu ?. Deabea s-au strâns în jur de 1 milion euroi prin contribuție publică. Numai sunt românii de altădată, dar nici CB nu reprezintă ceva similar construirii Ateneului Român. In timp ce majoritatea poporului își vede de treburile lor, elita intelectuală și guvernul încearcă prin diverse emisiuni TV (de exemplu cea din 18 septembrie) sau expunerea statuii la Muzeul BNR, ori lozinca dați 2 euro pentru răscumpărarea statuii pînă la 1 octombrie. 
  
De altfel, Comisia de Cultură a Parlamentului României a și somat Guvernul României printr-un OUG să achite în totalitate costul răscumpărării celebrei statui. Nu cred că această răscumpărare a statuii ar fi satisfăcut pe CB, care și-ar fi dorit o relație directă cu popo-rul, iar cârcotașii vor enumera câte școli și spitale ar fi foast construite sau reparate cu această sumă. După puțin timp, această afacere se va uita, căci avem probleme mai mari de rezolvat, cum sunt alegerile, noi cazuri de corupție, noi episoade ale aventurilor lui Ponta, Boureanu, Becali, etc. In acest timp, exemple ale statuilor contemporane, cum este Simbolul Revoluției din 1989, (un cartof într-o țeapă), ciudățeniile din parcul Cuza din București sau cele din Timișoara...zac liniștite 
  
Referinţă Bibliografică:
RĂZBUNAREA LUI ..... C. BRÂNCUȘI / Radu Olinescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2089, Anul VI, 19 septembrie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Radu Olinescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Radu Olinescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!