Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Comentarii > Mobil |   


Autor: Pompiliu Comsa         Publicat în: Ediţia nr. 1425 din 25 noiembrie 2014        Toate Articolele Autorului

Constantin Dram . O monografie Ion Miloş la Editura Academiei
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Ion Miloş. Viaţa şi opera este titlul recentului volum al Catincăi Agache, apărut la Editura Academiei, girat de doi referenţi de prestigiu: acad. Mihai Cimpoi şi istoricul literar Dan Manucă. Este un text pe care l-am parcurs cu interes, cu atât mai mult cu cât este dedicat unui scriitor de care m-am ocupat la rându-mi, prefaţându-i o antologie de poeme alese apărută la Timişoara ( Sufletul si Nordul,1999) si dedicându-i o primă amplă exegeză (Omul miloşian. 11 metamorfoze urmate de căderea în oglindă, Iaşi, 2008.). Mai mult, cu scriitorul - care n-a uitat de spaţiul literar general românesc ci a tradus din poeţii noştri, publicându-i în volum, în antologii, sau în prestigioasele reviste ,,Respublica”si ,,Artes” din Suedia - m-am întâlnit aproape anual la Iaşi sau la Chişinău, context în care am purtat cu dânsul lungi si interesante discuţii. După cum mărturiseşte si autoarea (una dintre amfitrioanele Saloanelor de carte de la Iasi, la care el a fost invitat an de an), tot în urma unor asemenea îndelungate discuţii s-a născut şi ideea acestei cărţi. Lucrarea este binevenită şi, cumva, recompensatorie faţă de un scriitor român care nu s-a născut în România, n-a trăit niciodată în România, dar a rămas cu mii de fire legat de ţara limbii materne, din dragoste pentru care a făcut atat de mult, ca traducător şi animator cultural, nemaivorbind de opera sa poetică sau eseistică, de contribuţiile lingvistice aproape necunoscute. Cartea este scrisă, după cum am remarcat (şi după cum autoarea marturiseşte), în baza dialogurilor, convorbirilor purtate cu scriitorul vreme de aproape 10 ani, cât mai ales a unei foarte solide, vaste şi dificile documentaţii, în bibliotecile din ţară, cât şi în cele din Suedia, Serbia, bogata bibliografie din final stând mărturie în acest sens. Mai mult, autoarea a fost determinată să parcurgă sute de documente, de texte, în cele patru limbi - română, franceză, suedeză, sârbă -, în care a scris şi tradus Ion Miloş, zeci de pagini de internet. Spun dificilă şi pentru că ea a trebuit - şi reuşeşte s-o facă - să fixeze complexa personalitate a lui Ion Miloş, proiectată pe fundalul a două perioade istorice şi regimuri politice totalmente opuse, pline de contradictii, în care acesta a evoluat şi care i-au amprentat destinul. Pune astfel în mişcare nu numai momente importante din viaţa lui, ci şi o întreagă galerie de personaje, tot atâtea personalităţi ale literturii şi culturii române, suedeze, sârbe, franceze, engleze, macedonene, croate, slovene etc, cu a căror traiectorie s-a intersectat, la un moment dat, destinul acestuia. Cartea aduce informaţii noi, inedite, în ceea ce priveşte biografia accidentată a scriitorului, recreând, în acelaşi timp, viaţa literară şi culturală din toate cele patru spaţii europene: cel românesc din Voivodina, paralel cu cel sârbesc, croat, macedonean ş.a. din fosta Iugoslavie; cel al zbuciumatului exil românesc parizian, paralel cu cel francez; cel suedez şi cel al românilor, sârbilor emigranţi în Suedia; cel românesc - ca matrice în care s-a format - din România, ca şi din R. Moldova, nordul Bucovinei, sau Banatul sârbesc. Aflăm astfel despre începuturile vieţii culturale şi literare a românilor minoritari din Voivodina, despre atmosfera literară a nefastului deceniu din acest areal geocultural cât şi din planul mai larg al literaturii sârbe, despre frământatul exil românesc parizian pe care-l cunoaşte ca student sau despre viaţa universitară sorboneză, despre viata culturală, literară şi familială suedeză, despre atmosfera literară şi culturală din România antedecembristă, cu accent pe cea a generaţiei de aur a lui Nichita Stanescu, cât şi cea postdecembristă, cu largi deschideri dar şi cu mari şi noi nelinişti, tot atâtea cercuri –provocări ale destinului - cărora scriitorul a trebuit să le facă faţă, uneori cu preţul sănătăţii. Autoarea a reuşit să strunească, cu multă grijă, vastul material al lucrării, asezându-l în capitole/subcapitole al căror titlu constituie osatura ei, structurate în două mari părţi: – viaţa, activitatea de intermediar cultural, de traducător, pe de o parte şi opera poetică, eseistico-publicistică, pe de altă parte.  
 
În prima parte, autoarea, mergând pe urmele unei biografii complexe, abordează probleme deosebit de spinoase: statutul de minoritar al scriitorului şi specificitatea condiţiei de minoritar din mica comunitate de români din Banatul sârbesc într-o epocă marcată de teroare; lupta pentru supravieţuire a micii comunităţi a scriitorimii române din Voivodina şi atmosfera literară şi culturală imediat postbelică marcată puternic de ideologic; opţiunea scriitorului pentru drumul fără de întoarcere al exilului şi stabilirea în Suedia; prima întâlnire cu românii, cu cei din exilul parizian şi nu cu cei din ţară (ţară pe care n-o văzuse încă) şi viaţa universitară sorboneză; contactul cu diaspora românească pariziană (Eliade, Brâncuşi, Cioran, Ionesco, Ierunca, Vintilă Horia) şi prietenia durabilă cu Cioran; prima întâlnire, copleşitoare, cu patria limbii române, în perioada deschiderilor anilor 60-70, şi marile prietenii scriitoriceşti şi artistice (Ioan Alexandru, Fănuş Neagu, Romul Munteanu, Piliuţă, D.R.Popescu, Marin Sorescu s.a.), sau academice ( Şerban Cioculescu, Constantin Ciopraga, Marius Sala ş.a.), unele pe viaţă, altele trecătoare, determinante pentru întoarcerea sa la poezie şi pentru activitatea de animator cultural şi traducător; dificila integrare în viaţa culturală şi literară suedeză şi marile prietenii cu scriitori, academicieni suedezi (Artur Lundkvist, Tomas Tranströmer, Lars Gustafsson, Östen Sjöstrand, Per Olof Ekström ş.a.); activitatea de intermediar cultural şi aceea de prolific traducător, dar şi ,,criticile” nedrepte venite dinspre Virgil Ierunca si apropiaţii lui; volumul impresionant al traducerilor din şi în patru limbi (un total de 61 de volume, între care câteva antologii în limba suedeză precum Vid Tystnadens bord ‹La masa tăcerii, Panorama poeţilor români din întreaga lume, Stockholm, 1998›, peste 200 de autori români – din ţară şi din afara graniţelor ei geografice - , peste 100 de scriitori sârbi, traduşi în suedeză şi cam tot atâţia scriitori suedezi traduşi în limbile română şi sârbă, macedoneană ) şi contribuţia la cunoaşterea celor trei literaturi de care aparţine: română, suedeză, sârbă.  
 
Partea a doua este dedicată operei poetice şi eseistico-publicistice a scriitorului, scrisă, caz unic în literatura universală, în patru luimbi, cuprinsa in peste 29 de volume în limba română, câte patru în celelalte două limbi, suedeză şi sârbă, 2 în engleză, câteva în traducere. Autoarea şi-a propus - şi reuşeşte s-o facă - să surprindă liniile de forţă ale liricii miloşiene, noutatea, originalitatea şi modernitatea acesteia. Aduce in prim plan, pentru prima oara, eseistica si publicistica, ce mustesc de idei pline de miez filosofic, dublate de înţelepciune.  
 
Capitolul de final este o tentativă de a sintetiza calităţile dominante ale fiinţei scriitoriceşti a lui Ion Miloş, subliniind înscrierea sa in curentul umanismului european contemporan.  
 
Finalul lucrării cuprinde un foarte bogat aparat critic (între care ieşenii Constantin Ciopraga, Al. Husar, Ioan Holban, Lucian Vasiliu, Nichita Danilov, Horia Zilieru, subsemnatul ) şi o iconografie inedită, ce vorbesc despre receptarea scriitorului în cele patru spaţii literare amintite, pecum şi despre efortul autorului acestei cărţi de a le depista şi insera in volumul menţionat. Tocmai din această perspectivă, monografia Ion Miloş. Viaţa şi opera reprezintă o lucrare ce dovedeşte o muncă de cercetare acribioasă, atentă, o privire obiectivă, o adevărată artă a mânuirii unui vast material, din paginile căreia se desluşeşte profilul literar al unui important scriitor şi om de cultură român şi, în cele din urmă, al unei epoci literare din perspectivă multiplă: românească, franceză, suedeză, ex-iugoslavă-sârbă, europeană.  
 
Catinca Agache, cu un doctorat susţinut la Universitatea ,,Al.I.Cuza” din Iaşi cu distincţia cum laudae, concretizat in cartea Literatura română contemporană in ţările vecine (Iasi, 2005), membru al Uniunii Scriitorilor din România şi din Republica Moldova, este cunoscută şi prin alte importante contribuţii de istorie si critică literară, precum Literatura română din Voivodina (Novi Sad, 2010), de culturologie, cât şi ca romancier (Insularii, Iasi, 2011). Aspectele urmărite în volumul în discutie, accentele puse pe condiţia de minoritar, exilat, străin a lui Ion Miloş şi drama care decurge tocmai din aceasta ce duce spre strigătul identitar ,,Nu fugi din grai!”, pe zbaterea continuă şi revenirea la izvoare spre a se salva de neant, confesiunile scriitorului presărate ici-colo pentru a susţine argumentaţia, conferă veridicitate şi autenticitate scriiturii.  
 
Dincolo de încărcătura informaţională densă, uneori greu de urmărit, cartea Ion Miloş. Viaţa şi opera se citeşte cu plăcere, întrucât autoarea, urmărind îndeaproape biografia subiectului acesteia, te poartă prin spaţii literare europene diverse, mai mult sau mai puţin cunoscute, prin geografii literare aparţinând a două lumi diametral opuse, printre mari personalităţi ale culturii şi literaturii românesti şi universale. Înscriindu-se pe linia unor serii de lucrări monografice, foarte căutate de lectorii ultimelor două decenii, volumul vorbeşte despre o personalitate plurivalentă a culturii şi literaturii române (dar şi suedeze, sârbe), o personalitate de dimensiune europeană. Prestigioasa editură l-a care a apărut - Editura Academiei - graţie ok-ul dat de directorul acesteia, scriitorul D.R.Popescu, semnătura redactorului cărţii, criticul literar Aureliu Goci, sunt ele însele o recomandare şi o invitaţie la o lectură serioasă, interesantă.Ceea ce sper să reuşesc si eu prin aceste câtava rânduri în care am încercat să cuprind un univers de creaţie unic.  
 
Referinţă Bibliografică:
Constantin Dram . O monografie Ion Miloş la Editura Academiei / Pompiliu Comsa : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1425, Anul IV, 25 noiembrie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Pompiliu Comsa : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Pompiliu Comsa
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!