Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   



Shaduco
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Ziarele și revistele anilor 68 se întreceau în publicarea noii atracții publice,,SHADUCO==.Atît de răspîndită a fost acest ,,scoup,încît de la mare la mic, de la adulți la copii,nu pridideau cu dezlegarea aceleui lahit-denumit SHADUCO.Redactorii se întreceau care mai de care să complecteze paginile cu Shaduco,și astfel vînzările creșteau de la o zi la alta.Anii au trecut și locul l-au acaparat invențiile electronice. În zilele noastre eifonurile,tabletele sunt purtate și folosite douăzeci și patru de ore din 24.Cu toate că unele direcții de Școli au interzis ca în timpul orelor școlare să se folosească Eifonurile, dar regulamentele rămîn fără ecou. 
  
Nu de mult pe străzile Parisului au apărut afișe atractive cu prilejul deschiderii unui nou MUZEU,a cărei denumire mi-a atras atenția :SHADOKS. Reîntoarcerea, cu o mare vîlvă, mi-au gonit pașii spre scările care duceau la SHADUKO. 
  
Marea creație a ORTF-ului este o expoziție bogată în stilul dadaist. Un episod cunoscut din istoria gazetăriei , a ziarelor a început în 15 martie 1968 cînd Pierre Vianoson-Pante își intitulează articolul,,Franța neliniștităț==Evenimentele din acea perioadă cînd studenții au ieșit în stradă demonstrînd au sguduit arena politică. Dar în aceeași seară Televizia franceză ORTF –a prezentat, pentru prima dată, un prim episoddin SHADUCO. 
  
Creatorul acestui nou program-joc, a fost Rauxel Jacques (1931-2004) membru al serviciului de creații și cercetare al ORTF-ului. 
  
Shadukoșii de la televizia franceză erau creaturi cu două labe slăbănoage, cu un corp foarte mic, sferic și cu un cioc triunghiular. Unii spuneau că sunt păsări incapabile să zboare și care n-au dinți. Inteligența acestora nu depășea media, limbajul redus doar la patru silabe:ga ; bu; Zo; mau. 
  
Stăpînul lor profesorul Shaduko și în acelaș timp inventatorul de maxime filozofice cu consecvențe infinite :printre care două dintre acestea sunt: Întregul avantaj al inconvenientelor, este reciprocitatea; dacă nu ai nici un fel de soluții , asta înseamnă că nu ai probleme. Această ultimă gradare a fost a lui Marcel Duchamp , care a murit pe data de 2 octombrie 1968.și deci a putut observa primele 52 de episoade publicate. 
  
De altfel , și așa ni se prezintă, nu e nici o suspiciune că activitatea principală a acestor Shaduko , ele nu au pricinuit pagube de-a lungul unei zile. Amintesc , doar de niște presupuneri făcute de-a lungul unor vremuri din trecutul îndepărtat, reapărute sau reinventate în 1968 și din nou dispărute în jurul anului 1974. Dar unii propăvăduitori ai dadaismului le-au readus în anii 2000, dîndu-le o importanță educativă, la instruirea culturală. 
  
Un alt mod de reexaminare ar fi restituirea și reprezentarea lor în muzeele internaționale (MIAM)fondat de Herve Di Rosta unde o expoziție celebră a acestor creații precum și a adversarului modern Gibris /adversar nedespărțit.favorizează întregirea ideii. 
  
Acestea-respectiv Gibris – au o formă rodundă la bază și sunt prezentate cu niște pălării în formă de pepene galben. Acestea sunt mai vii ,mai răzbătătoare în colectiv ajungînd la un grad pe care Shaduko pe care nici cînd nu-l putea visa. 
  
Amîndouă speciile se asociază ideii , foarte inegală a concepției în privința disproporționării capacitățiilor lor și ambele vor să cucerească pămîntul/care este un gol imens. Privind din punct de vedere schematic, ambele sunt rațiuni absurde/ 
  
Din punct de vedere economic ,politic și moral Gibris aparțin civilizației ,tehnicii moderne și Shaduko –primitivității, sub desvoltării. 
  
Politic și moral Gibris sunt o consecință de mare intensitate a personalității, individului, pe cînd Shaduko reprezintă primitivitatea, sub desvoltarea intelectului. 
  
Politic și moral Gibris nu sunt decît o consecință de mare intensivitate a personalității individuale, pe cînd Shaduko se distruge prin urîtul lor caracter și a manierelor lor. 
  
Artistic-Gibris sunt abstracția generală și Shaduko aparțin curentului dadaist și suprarealismului.Pentru înțelegerea curentului Shaduko care ignoră diferența între cele două sexuri-bărbat-femeie ,ipoteze care sunt analizate și explicate,au fost realizate schițe și tablouri pe cuprinsul a două etaje ale expoziției. Deasemenea au fost realizate filme care durează 2/3 minute a căror generic răsună ca o sticlă însoțit și animatde compozițiile sonore ale lui Robert Cohen-Solalcare aparține grupului de muzicieni GRM avangardist,vocea sonoră e a lui Claude Pieplu care pronunță fraza enigmaticăcu un adevărat efort.Desenele însoțitoare sunt semnate Rouxel;scheciurile obținute fiind datorită metodei ,,animografiei== 
  
Fenomenul Shaduko e pe deplin justificat pentru momentul apariției sale. 
  
Referinţă Bibliografică:
Shaduco / Paul Leibovici : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2084, Anul VI, 14 septembrie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Paul Leibovici : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Paul Leibovici
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!