Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Impresii > Mobil |   


Autor: Paul Leibovici         Publicat în: Ediţia nr. 1924 din 07 aprilie 2016        Toate Articolele Autorului

Nazaret
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Odată cu apropierea sărbătorilor de Paşte, după cum e firesc şi mai ales tradiţional-încep şi pregătirile. Fiecare dintre noi îşi propune o călătorie împreună cu familia, pentru a vizita, în special locurile sfiinte. 
  
Nazaretul sau aşa cum această antică localitate este denumită în limba ebraică –limbă pe care o vorbeşte poporul din Israel. Deasemeni oraşul este denumit Naţeret sau Natzrat. 
  
Din punct de vedere geografic, aşezarea se află în Galileea de Jos, la o înălţime de 350 m. Împrejurimile: înconjurat în partea de est de Muntele Ksulot la a cărui poale e Natzeret Ilit (oraşul de sus), la sud e Muntele Har Hakfitza (m-tele Prăpastiei)-semeţ şi abrupt, de unde avem o frumoasă privire spre Emek (valea) Izrael, dar şi o vedere superbă a oraşului Naţeret. Tot de aici vedem m-tele Ghilboa, m-tele Tabor unde se află biserica ,,Schimbări'', m-tele Carmel şi Valea Izrael. Înspre vest observăm urmele unei biserici bizantine şi vis-a-vis o peşteră unde au fost descoperite urme preistorice. La vest se găseşte Muntele Tzameret şi în partea nordică M-tele Avihu. 
  
De-alungul muntelui Navi Sain ( Profetul)s-a construit un drum de unde putem arunca o privire spre Nord. Plimbându-ne pe acest drum vom întâlni câteva locuri sfiinte precum Biserica Solizian ( Tânărul Isus), apoi o mânăstire şi o şcoală. Biserica e construită în stil francez. Pe acelaş drum se găseşte şi mânăstirea Navi Sain. Pe partea dreaptă a drumului e biserica ,,Sfânta Margareta cea frumoasă''. 
  
Spre apus e valea care stăpâneşte oraşul vechi (Ir ha'atica). 
  
Ca mai în toate oraşele şi aici avem o stradă principală, care străbate oraşul de la un capăt la altul. Denumirea i-a fost dată ,,Papa al VI-lea'' iar în prelungire se află str.Galilei. 
  
Aşezarea o găsim pomenită din vremurile preistorice. Arheologii au descoperit numeroase peşteri şi nu puţine izvoare de apă. Unuia dintre acestea, peste ani i s-a dat numele de,,Izvorul Mariei''. Peştera cea mai cunoscută a fost denumită ,,Peştera Kedumim'' care se află la poalele Muntelui Prăpastiei (Tahum). În anii 1933 s-a întreprins o cercetare arheologică, iar apoi a urmat între 1965-1979 o nouă cercetare care a avut ca rezultat descoperirea unor urme de ruguri, obiecte de lut, oasele a treisprezece oameni, oase de animale. Arheologii, în urma studierii acestor descoperiri au stabilit că peştera a fost locuită de oameni din perioada Neanderthal, chiar şi Homo sapiens. S-a semnalat printre altele un mormânt în care erau osemintele unei femei alături de un copil. 
  
Nazaretul sau Natzeretul nu este pomenit în Biblie şi nici în Talmud sau de către învăţatul Iosephus Flavius. 
  
  
Se cunoaşte faptul că la sud-vestul aşezării din zilele noastre a exista un mic sat Cfar Kana. Spre est se înalţă vârful Tabor, iar spre vest, la numai câţiva kilometri distanţă era oraşul Seforis-capitala vechii Galilei şi 
  
reşedinţa lui Irod Antipa,zis Vulpea. Aşezarea este pomenită atât din perioada primului cât şi în cea a celui de al doilea Templu. De asemeni p găsim în screrile lui Iosephus Flavius. Există din timpul Amorainilor. Încă din timpul amorainilor a fost semnalată.Era un sat sărac, fără pământ bun de agricultură, cu un singur izvor de apă. Aici a trăit Isus timp de 30 de ani, mergând cu oile şi caprele sau lucrând ca tâmplar şi dulgher. La mica sinagogă a învăţat să citească sulurile şi participa la serviciile de cult. 
  
Încă din periada bizantică a fost clădită o biserică pe ca cărei ruine s-a clădit o alta. În zilele noastre există o biserică catolică şi una ortodoxă. 
  
O altă descoperire a fost găsirea într-o sinagogă antică de la Cesareea, a unei marmore pe care se afla inscripţia ,,Nazaret'' cu litere ebraice. Menţionez că descoperirea este a lui Michael Avi Yona(1962). Cercetătorul menţionează data inscripţiei: sec.III î.e.n. De asemenea au fost descoperite cântece-poezii ebraice antice (Piutim) în care se pomeneşte aşezarea Natzeret. Din punct de vedere geografic satul Nazaret făcea parte din aşezarea Tzipori. 
  
În Evul Mediu Natzeretul era la fel ca şi satul Cana locuit în exclusivitate de evrei. Pelerinii creştini care au venit prin aceste locuri sunt menţionaţi de abia în sec.V. Din acea perioadă putem vorbi şi de primele biserici 
  
bizantine:Bazilica Bunei Speranţe ( anul 427) şi Biserica Sfântul Gabriel-sec.VI). 
  
Din anul 614 când Palestina a fost cucerită de Persia, a urmat perioade de lupte şi dominaţii precum cea a califelor arabe musulmane, cruciadele. De abia în 1108 regele Baldovin I al Ierusalimului, datorită diocezei romano-catolice, Natzeretul primeşte statutul de oraş-district. Oraşele şi satele din împrejurimi precum Seohoris, Tzipori şi Cana fiind administrate de arhiepiscopie. 
  
Natzeretul şi locuitorii săi au suferit mult din pricina luptelor şi ocupanţilor cam până în anul 1229 când oraşul a fost recuperat de cruciaţi prin înţelegerea semnată la Jaffo dintre împăratul germano-franc Frederic al II-lea şi Sultanul Egiptului ,Al Kamel. 
  
Pelerinajul spre Natzeret primind un caracter ceremonial şi biserica catolică a început să acorde protecţia celor care veneau să se roage. 
  
Sursa numelui Nazaret –după denumirea greacă biblică, nu ne este prea cunoscută, dar cea de origine ebraică este Natzeret. Este posibil că rădăcina ar fi Netzer, care înseamnă,,mlădiţă''sau ,,ramură'';,,lăstar''. 
  
Prin această denumire se poate înţelege că Isus era din ramura regelui David –precum stă scris în cartea lui Isaia. 
  
  
Dar mai există o ipoteză, aceea că rădăcina ar fi Neter, adică,,pază'', cu alte cuvinte aşezarea fiind un bastion de apărare împotriva oştilor străine. 
  
Trebuie să mai menţionez că Natzrut- din ebraică corespunde denumirii ,,creştinism''. Sub această denumire locul e pomenit în versiunea elenă a Noului Testament. 
  
Natzrat este un loc de pelerinaj al creştinilor, datorită descrierii din Noul Testament –ca fiind locul de naştere şi copilărie a lui Isus. 
  
De altfel, denumirea Iisus Nazariteanul, este cunoscută şi răspândită atât prin abrevierea ( INRI )care se găseşte pe crucile scrierilor. 
  
Oraşul a devenit un loc popular de pelerinaj atât prin faptul că Statul Israel a învestit în desvoltarea economică şi cultural-religioasă. De asemenea a fost vizitat de cei trei Papi: Paul al VI-lea , la 5 ianuarie 1964; Ioan Paul al II-lea la 25 martie 2000-cu ocazia Sărbătorii Bunei Vestiri, şi Benedict al XVI-lea la 14 mai 2009 când a vizitat Bazilica Bunei Vestiri ,oficiind marea Missă. 
  
Locuri şi monumente de vizitat 
  
-Mânăstirea Sfiintei Anastasia-Vindecătoarea 
  
-Crucea viespilor din Biserica Naşterii-Beetleem 
  
-Mânăstirea Optima 
  
-Mânăstirea ,,Biserica ,,Sfânta Maria'' 
  
-Fântâna Maicii Domnului ,se află pe locul unui izvor de apă. 
  
Din punct de vedere religios –Fântâna este locul Bunei Vestiri-fiind în aproapierea casei unde a locuit familia lui Iisus. 
  
Biserica,,Îngerul Gabriel''sau ,,Biserica Izvorului'', aflată în partea de sus a localităţii, la poalele coastei stâncoase. Aici se află singurul izvor de apă al satului unde veneau femeile să ia apă pentru gospodărie. 
  
Tradiţia ortodoxă susţine că îngerul Gabriel s-a arătat Fecioarei Maria când a venit să ia apă de la izvor. În amintirea evenimentului, peste izvor s-a construit o biserică, cu altarul chiar deasupra izvorului. Aceasta e ,,Biserica Vestirii''. Doi pictori români au zugrăvit interiorul bisericii. La intrare în curte este un mozaic pe care stă scris,,Buna Vestire''. 
  
În tradiţia catolică, Buna Vestire a avut loc chiar în casa Mariei, în timpul nopţii. Peste grota Mariei s-a ridicat o biserică încă în sec.al IV-lea, apoi a fost refăcutî în sec.XVIII. A fost distrusă de perşi şi reconstruită în anul 1968. Pe frontispiciul porţii stă scris un citat din Evanghelie ,, Şi Cuvântul s-a făcut trup şi a locuit peste noi''(Ioan 1:4). Interiorul bisericii e ornat cu zeci de icoane. Un portal măreţ reprezintă în basorelief principalele scene din istoria mântuirii. 
  
Clădirea bisericii catolice are două niveluri. La primul nivel se află grota Mariei-o casă veche cu oameni simpli. În faţa acesteia este capela. 
  
  
La nivelul al doilea se află sala de cult care e dominată de un tablou în dreptul altarului. Vitraliile sunt din sticlă colorată roşii, portocalii şi violet, ceea ce dau un farmec deosebit. 
  
Biserica,,Sfântul Iosif'' se află în cadrul complexului religios, la câţiva metrii distanţă de ,,Buna Vestire''. Este construită tot pe o grotă. Se presupune că pe acest loc a fost casa şi atelierul de tâmplărie a lui Iosif-bărbatul lui Maria. 
  
În sec.al V-lea , a fost construită o biserică bizantină. Pe acelaş loc s-a construit un bazin de botez. ,,Familia sfântă''-aflată într-o nişă a zidului reprezintă pe Iosif,Maria şi Isus copilul. 
  
Vizitatorii amatori de documente arheologice ale vechiului Nazaret, au posibilitatea de a vedea urme de case, o stradă precum şi diverse obiecte. 
  
La Natzeret se poate vizita o biserică mică clădită pe ruinele unde se presupune ca existat o sinagogă. Denumirea dată este,,biserica –sinagogă''. La marginea satului respectiv se găseşte,,Muntele furioşilor''. 
  
La numai 5 km. de Natzeret se află satul Cana.Unul din ucenici era Bartholomeu sau Natanel pomenit în scrierea,,Ioan''din Noul Testament. 
  
În zilele noastre Natzeretul a fost modernizat cu hoteluri, restaurante şi mijloace de locomoţie. 
  
Referinţă Bibliografică:
Nazaret / Paul Leibovici : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1924, Anul VI, 07 aprilie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Paul Leibovici : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Paul Leibovici
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!