Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorisire > Mobil |   


Autor: Paul Leibovici         Publicat în: Ediţia nr. 1693 din 20 august 2015        Toate Articolele Autorului

van Gogh
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Dacă viaţa nu i-a acordat prea multe bucurii-ci dimpotrivă-iată după numeroşii ani de necunoaştere, neapreciere a tablourilor, desenelor, schiţelor sale păstrate cu grijă au ieşit la lumina adevărului, lumină pe care el însuşi a creat-o cu o sesibilitate deosebită.  
 
Van Gogh-artistul de la a cărei naştere se împlinesc 160 de ani la 30 martie 2013, a devenit cunoscut, apreciat şi prezentat nu numai la Muzeul, , Vicent van Gogh'' din Amsterdam, ci în toată lumea.  
 
Criticii, ziariştii, literaţii s-au aplecat peste fiecare din opere, pentru a le analiza şi a face legătura firească între creator şi viaţa grea, anevoioasă a celui care, prin arta sa a cucerit sufletele tuturor.  
 
În general urmărind subiectele pe care ni le prezintă întreaga sa operă, spectatorul îşi poate da seama de viaţa artistului, mediu în care a trăit şi pictat, momentele de bucurie, satisfacţie cât şi cele ale unei vieţi grele şi lipsite de cele mai minore necesităţi.  
 
Rar au fost, în viaţa acestui genial creator plastic momente luminoase. Dar sufletul, caracterul şi cu marea sa putere creatoare luminează într-un chip unic fiecare colţ al încăperii unde şi-a dus viaţa adesea obscură.  
 
Ieşirea sa în natură, dragostea pentru câmpul cu flori şi arbori, priveliştele cu care ne încântă privirile au fost cele mai luminoase momente ale vieţii sale.  
 
Desenele sale sunt rezultatul şederii sale în orăşelul Areles din Province –Franţa. Perioadă foarte grea pentru localnici care au suferit de nenumărate lipsuri, boli, foamete şi sărăcie.  
 
Lucrările sale se caracterizează prin linii simple şi nuanţe cenuşii. Cu toate că acestea erau destul de şterse, ele sugerau o stare de confuzie şi nesiguranţă a vieţii.
Tedinţa aceasta de a sugera prin desen, un trai plin de lipsuri putem să o găsim într-o lucrare pe care a realizat-o cu trei ani mai devreme intitulată, , Mâncătorii de cartofi''.Pictorul avea tendinţa de a executa lucrări a căror subiecte se centralizează în mediul casnic, precum, , prânzul''sau unele care insinuiază mediul gospodăriei.  
 
Ne este cunoscută lucrarea, , Balconul''-executată după sistemul picturi, , punctate'', cu toate că acest stil se va naşte şi va devenii o adevărată şcoală, peste zece ani.  
 
Dar van Gogh prin această pictură se înscrie ca un înaintaş al picturii, , point''-ismului.  
 
Privind dintr-un unghi mai îndepărtat, lucrarea amintită mai sus, la o primă vedere, pare alcătuită din linii cubice. Dar ea aparţine curentului impresionist, căci într-o măsură oarecare este realist .  
 
O parte din desene au fost executate cu creionul de cărbune şi se pot clasifica :o parte au fost desenate în partea superioară după metoda, , pointismului ''( punctaţiei), iar partea inferioară se distinge ca făcând parte din modul de expresie a impresioniştilor  
 
, , Balconul''conţine nuanţe de diferite culori. Dacă în trecut cenuşiul era dominant, acum el va fi înlocuit de nuanţe vii puternice.  
 
Observăm tendinţa sa spre folosirea galbenului viu până la oranje. Chiar cerul îl pictează într-un bleu-albăstriu. Cu toate că lucrarea sa ar fi cerut folosirea unor culori care să ne sugereze, , noaptea'', maestrul se foloseşte de culori întunecate care, ne sugerează, , noaptea''.  
 
Van Gogh lasă spectatorului o colaborare de-a dreptul creatoare.  
 
Amintind de folosirea culorilor, remarcăm trăsături de culori închise alături de cele deschise. Aceasta este tehnica sa proprie prin care ochiul împreunând cele două nuanţe de bleu-albastru, ochiul realizează o culoare închisă, competentă.  
 
Unii susţin că pictorul a realizat uneori o lucrare în două etape:mobilierul cafenelei –aşa cum la observat direct, iar cerul după imaginaţia sa.  
 
Scriind despre unele din lucrările sale sunt nevoit să subliniez starea sufletescă a sa. Iată, depildă cele două scaune :unul este, , scaunul lui Van Gogh –cel cu speteze drepte colorate galben şi, , scaunul lui Gogain-maroniu şi din lemn ondulat. Cei doi giganţi ai penelului s-au întâlnit, au discutat dar, probabil nu au fost de acord în unele probleme. Această diferenţă de idei, stări sufleteşti ne o redă van Gogh excepţional de veridic prin, , scaunul simplu''-al său şi, , scaunul cu linii ondulate-maroniu''al colegului de breaslă.  
 
Prin formele şi diferitele culori a reuşit van Gogh să transmită privitorilor două moduri de a gândi, a două personage contrastante.  
 
Însăşi cadrul de care e înconjurat scaunul ne duce la concluzia unei stări sufleteşti ambigue, nervoase –la van Gogh :un perete e bleu deschis, celălalt e albastru, iar podeaua deasemeni are nuanţe iritante.  
 
Pe când scaunul maron e încadrat într-un decor liniştit –verde odihnitor, o vază cu flori la picioarele scaunului.  
 
De aceste contradicţii în lucrările sale, vom putea discuta în continuare, deoarece nervozitatea temperamentului său, nestatornicia sunt caracteristicile vieţii sale.  
 
În anul 1883 van Gogh a plecat în nordul Olandei, iar ca rezultat al acestei călătorii va picta, , Cotegiul''.Reîntors la casa sa, pictează neîncetat dedicându-se naturii.  
 
Astfel, va realiza mai multe schiţe şi unele tablouri. Pictorul a simţit necesitatea unei pregătiri şi decide să plece în Franţa unde, de altfel se află Teo-fratele său care era negustor de obiecte de artă.  
 
În 1883 pictează pentru prima dată pe pânză cu ulei. Această primă realizare este, , Cotegiurile''.  
 
Reîntors la casa din Olanda unde rămâne până în 1885 va realiza tablouri a căror subiecte în general sunt natura, corpul omenesc .  
 
Sub influenţa cărţii lui Emil Zola, , Începutul dezvoltării'', o nuvelă despre viaţa grea a minerilor din Franţa, va realiza tablourile, , Corturi''şi, , Cartofii''Ambele sunt rodul anilor 1885.  
 
După o scurtă şedere în Belgia unde învaţă din opera pictorului din sec, XVII, Peter Paul Robens, află secretul combinaţiilor de culori .  
 
Teo îl recomandă celebrilor artişti George Sera şi Camille Pissaro.  
 
Din această perioadă semnalizăm câteva lucrări printre care, , Auto-portret cu pălărie''1886;, , Acoperişuri'';..Paris'';, , Portret cu pălărie de paie-1887.  
 
În 1888 creaţia sa cunoaşte o amplă dezvoltare prin relizarea, , Auto.portretului cu pălărie de paie''  
 
Iată o celebră pictură realizată în 1889, , Noaptea stelelor'' în limba olandeză, , De sterrnnacht''-este expusă la Muzeul picturii moderne din New York. Pictura descrie oraşul Saint-Remi din Franţa  
 
În spatele unor copaci înalţi de chiparos se află micul orăşel din Province, simbolizat prin Casa de cultură populară. Fundalul e compus din un lanţ de dealuri. Ceea ce impresionează spectatorul e cerul cu numeroasele stele de un galben emoţionant. Privind acest cer avem impresia unei mişcări continuu, repezi şi cu sclipiri pline de o lumină variată.Această celebră pictură a fost creată în iunie 1889.Tabloul a fost sursa de inspiraţie a compozitorului Don Maclin care a compus partitura, , Starry, Starry Night.''  
 
Tot din acest an putem constata realizarea celebrei picturi, , Floarea soarelui'';apoi, , Înflorirea migdalului'';, , Casa galbenă''  
 
Pe când a locuit la Paris a încercat să alcătuiască o grupare constituită din pictorii impresionişti care îi va include pe Toulouse Lautrec, Gaugin,  
 
Van Gogh va închiria, în acest scop o casă pe care o va zugrăvi în galben, căutând prin toate mijloacele de a mobiliza pe artiştii plastici a căror puncte de vedere era arta impresionistă. Dintre aceştea voi cita pe Emil Bernard, Claude Monet, Alfred Sisley, Pierre August Renoir, acad. Fernard Cormon.  
 
Subliniez că în perioada 1888-1889, timp de 15 luni va lucra intensiv realizând peste 200 de tablouri a căror caracteristică generală o formează culoarea galbenă cu diversele sale nuanţe .  
 
După această perioadă, respectiv în 1890 se va muta la Anvers –sur-Oise, un sat la numai 30 km.de Paris. Aici va picta alte 70 de pânze în numai două luni.  
 
În Franţa activitatea sa a fost puternic influenţată de cercul pictorilor amintiţi mai sus, pictori la modă .Caracteristic acestora era legătura directă cu natura. Ei respingeau ideea creierii tablourilor în studio, în atelierele de pictură.De aci vine denumirea de, , impresionism''.Cu alte cuvinte, lucrările lor erau realizate din impresia pe care şi-o făceau direct, în contact cu elementele naturi.  
 
Picturile acestora erau compuse doar din pete de culoare vii care păreau că prind viaţă pe pânzele acestor artişti-creatori. Ele erau pline de dinamism aparte, ceea ce lipsea din operele unor contemporani.  
 
Van Gogh a dus acest curent mai departe .În locul copierii formelor exacte, se străduie să exprime senzaţii şi sentimente.  
 
După moartea sa, Van Gogh a fost categorisit ca un prim, , post-impresionist''.  
 
După dezbateri care au ţinut timp de 40 de ani tabloul, , Natură moartă cu flori de câmp ş trandafiri '' care a fost achiziţionat de doamna Helene Kroller-Muler, a rămas în patrimoniul acestui muzeu din Olanda.  
 
Stilul original a lui Vincent van Gogh, a influenţat puternic dezvoltarea picturii moderne.
Van Gogh este considerat maestrul liniilor curbe şi a culorii galben-oranj.  
 
P.S.  
 
Tel-Avivul prezintă la, , Ganei –ha'taaruha'', o, , expoziţie'' cu numeroase imagini ale lucrărilor lui marelui post-impresionist Vincent van Gogh. Desigur este interesant de vizionat acest film pentru un prim contact cu marea operă a artistului olandez. .  
 
Referinţă Bibliografică:
van Gogh / Paul Leibovici : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1693, Anul V, 20 august 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Paul Leibovici : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Paul Leibovici
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!