Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Comentarii > Mobil |   


Autor: Olguţa Trifan         Publicat în: Ediţia nr. 1834 din 08 ianuarie 2016        Toate Articolele Autorului

UN TEMPLU CU MUZICĂ DIN CUVINTE
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Pornind încă de la titlul poeziei autorului Marian MALCIU – „Nostalgie” - mi-am dat seama, fără urmă de îndoială, că nu reprezintă un element auxiliar al paratextului, ci se constituie mai degrabă într-un element care descifrează sau încifrează semnificaţii importante ale poemului, anunţând jocuri stilistice ori semantice încorporate în intertext (şi metatext).  
Astfel, titlul devine centrul poetic al poeziei, determinând cititorul să-şi explice conţinutul poemului, mai degrabă prin titlul acesteia decât invers. Dar, mergând mai departe, dincolo de secretele titlului, într-un poem dedicat iubirii, aşa cum ne-a obişnuit autorul prin poeziile şi proza domniei sale şi în cel de faţă, ne demonstrează că Erosul îşi atinge stadiul său plenar doar când este dublat/ filtrat şi potenţat prin logos.
Poetul înţelege nevoia de comunicare prin puterea verbului, a exprimării, înspre întărirea adevărului din sentiment. Un Eros mut coboară în incertitudine, în deznădejde, apoi, în uitare şi Marian MALCIU, prin experienţa domniei sale, ştie asta, iar prin declaraţii de dragoste de o frumuseţe aparte construieşte, cu real succes, o logică a iubirii. În acest sens, cuvântă prin intermediul a tot ce-l înconjoară. Se adresează în mod direct ei, iubitei, începându-şi poemul cu nu mai puţin de cinci interogaţii directe şi imperative, parcă dorind a se asigura că-i atrage atenţia, că se face ascultat, acolo, undeva departe, peste timp şi peste bariere de orice fel şi, totuşi, atât de aproape:
„Ştii să asculţi?
Auzi vântul la fereastra ta?
Auzi păsările care poartă primăvara pe aripi?
Le auzi pe cele care pleacă anunţând sosirea iernii?
Auzi susur de limpede izvor la umbra pădurii?"

Apoi, conchide asigurator, ca într-un jurământ al iubirii eterne, dar şi ca o mulţumire pentru cea care, fără rezerve, i-a oferit totul. Împlinirea totală, bucuria de a trăi, puterea de a merge mai departe, de a-şi continua viaţa:
„În orice anotimp vei găsi pe cineva care să te iubească…
Acel cineva a preţuit căldura zâmbetului tău.
Este acela căruia i-ai făcut inima să tresalte,
Să izvorască iubire, infinită iubire
În care să te învăluie,
Să te îmbrace în haina fericirii…
Este acela ce caută întotdeauna cuvinte
Prin care să-ţi mulţumească
Pentru că i-ai umplut viaţa
Cu vise ce au devenit realitate
Şi cu amintiri din care trăieşte,
Iubindu-te!”

Textul literar din strofa a patra transcrie eul creatorului său, îl capturează în interiorul său, evidenţiindu-l prin mărci cât se poate de explicite de persoana întâia, singular, în care autor şi text se contopesc, se transformă în obiect de descriere şi subiect care descrie:
„Te iubesc pentru tot ce-ai fost şi eşti
În inima mea,
Pentru tot ce am fost şi am rămas
În ochii şi-n sufletul tău.
Te iubesc pentru că tu m-ai ajutat
Să fac din viaţa mea un templu,
Din cuvintele mele - un cântec,
Din faptele mele - un imperiu al iubirii…"
 
„Din viaţa mea un templu", "Un imperiu al iubirii" - iată metafore ce îmbracă două vieţi, cu o singură haină. Ce poate fi mai frumos? Femeia care va auzi aceste cuvinte, va fi auzit totul.  
Sub auspiciile plasării eului în bucuria plenară de a atinge culmile infinite ale Erosului, autorul mărturiseşte, protejat şi sigur pe el:
„Pentru că nu mă mai tem de nimeni…
Nici de zâmbetul tău nu mă mai tem
Şi nu mă tem de iubirea divină,
Deci, nu mă tem de nimic.
Eu sunt tot ceea ce există
Dincolo de fereastra odăii tale,
Sunt depărtarea,
Iar tu eşti neantul
La care-mi întorc gândul
Încercând să te regăsesc
Pentru a-ţi şopti,
Te iubesc!”

… şi continuă în două spaţii temporale, la limita între două lumi paralele, autodefinindu-se, prin intermediul logosului şi al eului liric, drept bărbatul veşnic îndrăgostit de femeie. De femeia care l-a făcut una cu Universul, de femeia care i-a deschis porţile iubirii, de femeia ce i-a construit un templu al iubirii aducându-i cele mai scumpe odoare - copiii, de femeia ce i-a transformat cuvintele în cântec, de femeia ce i-a dăruit încrederea că viaţa sa şi faptele sale pot construi un imperiu al iubirii.
Prin ultimele trei strofe autorul sugerează iubitei repere de identificare printr-o declaraţie ascendentă, ca într-un joc, presărat de indicii, de promisiuni, de asigurări, de mici interogaţii şi sugestii, de mistere ale sufletului îndrăgostit, care preferă să cultive absenţa fiinţei iubite, dorul , tânjirea, starea de virtualitate, punând în antiteză continuă starea de „aproape” şi „departe”: „Sunt pe-acolo şi într-acolo ori dincolo,/ Sunt peste tot".  
„Priveşti uneori pe fereastră fără să vezi nimic?  
Amintirea ta ar putea să mă afle,
Dacă glasul tău m-ar putea striga,
El neştiind unde sunt ascuns
Prin întinsul celor patru zări…

Sunt pe-acolo şi într-acolo ori dincolo,
Sunt peste tot,
Dar fără vreo fiinţă aproape,
Intrată în inima mea
Încercând să ne despartă,
Să mă îndepărteze din preajma ta…

Ştii şi poţi asculta, dacă doreşti?
Auzi vântul la fereastră?
Îl auzi cum te strigă adeseori?
Primeşte-l şi ascultă-l!
Numai el îţi poate spune
Unde mă poţi afla
Şi care-i secretul ce-l port
Bine ascuns în şoapta-mi
Ce vântul mi-o poartă
Să-ţi mângâie obrazul
Când te descopăr să-ţi spun
Te iubesc!”
 
Iată, autorul ne înfăţişează un final apoteotic, ce întregeşte o declaraţie de dragoste, încununând imperiul iubirii eterne şi închizând porţile unui templu cu muzica din cuvinte.  
Lirica de dragoste din poemul „Nostalgie...”, al autorului Marian MALCIU, vine să transmită cititorului de poezie elemente apte să reveleze notele definitorii ale sensibilităţii diafan-materiale ale scriitorului.  
 
 
 
O.L.T.  
 
 
Referinţă Bibliografică:
UN TEMPLU CU MUZICĂ DIN CUVINTE / Olguţa Trifan : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1834, Anul VI, 08 ianuarie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Olguţa Trifan : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Olguţa Trifan
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!