Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Accente > Mobil |   


Autor: Octavian Lupu         Publicat în: Ediţia nr. 1169 din 14 martie 2014        Toate Articolele Autorului

Peisaj Urbanistic Contemporan: Cluj-Napoca
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Priveam de la fereastra hotelului imensa panoramă oferită prin desfăşurarea multicoloră de case şi blocuri ale Clujului. Încercam să discern cu privirea detalii care să îmi descopere sufletului unui oraş cu rezonanţă din istoria Transilvaniei. Undeva, către stânga puteam distinge turla bisericii romano-catolice din Piaţa Unirii. Mai la dreapta observam cupola catedralei ortodoxe din Piaţa Avram Iancu. Iar la mică distanţă de aceasta remarcam structura de construcţie a unei catedrale greco-catolice, un fel de replică destinată să aducă simetrie în peisajul urbanistic al oraşului.  
 
Căutam centrul oraşului, dar îmi era dificil să poziţionez acea zonă în jurul căreia s-a constituit şi a evoluat orice gen de aşezare umană. În schimb, aceste trei repere de arhitectură păreau să indice o tripolaritate confesională şi o relativă tensiune între trei tendinţe aflate în competiţie pentru identitatea proprie. De fapt, chiar şi numele renumitei Universităţi „Babeş-Bolyai” indica o bipolaritate etnică aflată într-un echilibru relativ ce trebuia continuu menţinută printr-un efort constant depus de toate părţile implicate.  
 
Mai departe, compoziţia imaginii dezvăluia o mulţime de case medievale relativ bine conservate, alături de construcţii din perioada Imperiului Austro-Ungar, continuate cu imobile de epocă interbelică, cumva similare celor din Braşov, oraşul meu natal. La acestea se adăugau oarecum haotic blocurile turn şi de patru etaje ale perioadei comuniste, care stânjeneau privirea cu arhitectonica „baroc stalinistă” lipsită de gust şi cu aspect de şantier, ca peste tot în restul României. Spre deosebire de alte locuri, totuşi curăţenia stradală şi îngrijirea spaţiilor verzi recomanda spiritul de gospodar al primăriei, care se pare că ştia mai bine decât în alte părţi să se ocupe de administrarea marii urbe.  
 
Al Treilea „Strat” de Locuinţe şi Imobile  
 
Al treilea „strat” de locuinţe, de data aceasta de factură post-decembristă, se răspândea în neorânduială pe dealurile din vecinătatea oraşului cu o mulţime de vile şi blocuri scumpe la cumpărat, însă dificil de estimat în privinţa rezistenţei construcţiei. În mare parte, ele ofereau acel sentiment fantomatic, specific clădirilor parţial locuite, dar ridicate în grabă de o lăcomie imobiliară alimentată de credite ieftine oferite în urmă cu câţiva ani clienţilor creduli. Ca să ajungi în această zonă trebuia să iei obligatoriu un taxi, care costa dublu faţă de Bucureşti, adică era foarte scump. Sau puteai să îţi propui un exerciţiu de drumeţie montană, panta de urcare sau coborâre solicitând la maximum, ceea ce putea fi o alternativă la sala de gimnastică.  
 
În zare, către răsărit, se putea observa pista aeroportului internaţional, unde aterizau şi decolau avioane de mică sau mare capacitate, zgomotul ambalării motoarelor auzindu-se până departe printr-un joc de ecou multiplu reflectat de dealuri. Observam Boeing-urile uriaşe cum se ridicau în văzduh şi virau strâns către dreapta înainte de a se încadra pe culoarele de zbor către diferitele destinaţii ale lumii. Cumva, acest pol al modernismului aeronautic se adăuga disonant la celelalte elemente ce relevau structura cosmopolită a unui oraş mare aflat într-o expansiune continuă asupra mediului înconjurător.  
 
Alte Repere Noi Se Adăugau în Cascadă  
 
Alte repere mai noi se adăugau şi ele prin profilurile postmoderniste, cu aspect de hale industriale, ale unui Auchan megalomanic dispus undeva către miazănoapte şi ale lui Iulius Mall aflat ceva mai aproape, care în noapte marcau asemenea unor balize existenţa unor concentrări comerciale către care se îndreptau nenumăraţi oameni presaţi de preţurile, după părerea mea exagerat de mari, din interiorul oraşului. Astfel, cultura hipermarchetului dispus la marginea aşezării urbane se adăuga şi ea straturilor anterioare ce încă refuzau, cel puţin la nivel arhitectonic, să dispară din peisajul metropolei.  
 
Dar privirea mi se întorcea asupra Pieţei Avram Iancu, unde la mică distanţă, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” încerca să echilibreze demersul mult prea religios al clădirilor dominante din centrul oraşului sau înălţimea uneori ameţitoare ale unor monumente istorice cu statut de simbol pentru diferitele comunităţi etnice sau confesiuni religioase. Numele marelui filozof-poet, iarăşi o dualitate greu de echilibrat, părea să releve o încercare de integrare pe calea „Marii Treceri” printr-un univers metafizic aflat mereu sub incidenţa unei inexorabile „cenzuri transcendente” în cunoaşterea Marelui Anonim. Este posibil, ca ideea sa originală asupra conceptului de „matrice stilistică”, ce parţial explica viziunile diferite ale popoarelor lumii, să fi fost rodul trăiri în mijlocul unor aşezări multipolare, aflate într-o continuă competiţie menită să menţină identitatea specifică fiecărui structuri sociale extrem de diversificate.  
 
Undeva la dreapta teatrului observam aspectul de cazarmă al cartierului general al Diviziei a IV-a, Transilvania, un fel de careu delimitat de clădirea cu aspect de comandament de garnizoană, care pe rând a găzduit armatele austriacă şi maghiară, iar în cele din urmă, cea română – iarăşi o tripolaritate de natură militară descoperită de arhitectura clădirii şi de prezenţa busturilor în bronz ale unor generali omagiaţi în perioada postbelică. Existenţa unei mari unităţi militare aproape de centrul oraşului indica o anumită îngrijorare privind menţinerea ordinii publice în perioade în care disputa dintre comunităţi trebuia să fie controlată atent de către oficialităţi.  
 
Încercam Să Cuprind cu Privirea Marele Oraş  
 
Însă încercam din nou să cuprind cu privirea marele oraş şi să îl cuprind cu braţele în dorinţa de a strânge laolaltă toate aceste fragmente de timp şi de istorie şi de a integra armonios toată disocierea generată printr-o diversitate competiţională ce conduce la tensiuni inerente, care chiar dacă nu sunt mărturisite explicit, totuşi continuă să mineze buna înţelegere dintre oameni. Căutam să identific un reper integrator pentru ceea ce distingeam prin privirea atentă a oraşului, dar îmi era dificil să îl găsesc. Blestemul fragmentării, care urmăreşte specia umană de la inventarea limbajului articulat, părea să nu îmi ofere nicio şansă.  
 
Şi totuşi, o dată cu lăsarea întunericului, când umbrele nopţii s-au lăsat peste oraş, am remarcat nenumăratele lumini de pe străzi şi bulevarde sau din casele oamenilor. Pe măsură ce soarele asfinţea toate detaliile zilei dispăreau oferind imaginea armonioasă a liniilor punctate luminos ce se întretăiau asemenea arterelor ce poartă sânge proaspăt într-un imens organism. În faţa nopţii toate diferenţele dispăreau oferind o imagine compactă şi armonioasă asemenea stelelor de pe cer. Un fel de constelaţie misterioasă părea să se fi revărsat pe pământ oglindind armonia spaţiilor nesfârşite ale universului.  
 
Iar pe măsură ce orele treceau, iar luminile se stingeau în case, semn al trecerii de la veghe la somn, mă gândeam că această comuniune blândă a odihnei şi visării ce oferea în fiecare noapte ocazia să se unească laolaltă toţi cei care dintr-o raţiune sau alta se aflau uniţi doar prin locuire în acest oraş. Astfel, aveam în faţă viziunea unei singure fiinţe şi a unui singur om prin ale cărui vene circula aceeaşi energie dătătoare de viaţă indiferent de timp, loc, istorie sau orice alt gen de apartenenţă, ce vremelnic ne marchează scurta noastră trecere prin acest mic univers.  
 
Octavian Lupu  
Cluj-Napoca  
14.03.2014  
Referinţă Bibliografică:
Peisaj Urbanistic Contemporan: Cluj-Napoca / Octavian Lupu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1169, Anul IV, 14 martie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Octavian Lupu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Octavian Lupu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!