Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorisire > Mobil |   



Vitralii. La poarta cerului - Cronică de Ion Andreiță, la volumul de poezie „Ultimul zbor
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Vitralii  
 
”  
 
La poarta Cuvântului  
 
Cel de-al cincilea volum de versuri al talentatei poete Marinela Preoteasa – „Ultimul zbor”, Editura CuArt, 2013 – aduce stări lirice din precedentele, într-o firească, necesară continuitate a specificului propriu, dar şi noi explorări poetice, într-o viziune amplificată şi rodnică. Volumul este dedicat, după propria-i mărturisire, „marelui poet Nichita Stănescu”, subliniind cele două date fundamentale ale vieţii acestuia: 31.03.1933, naşterea – şi 13.12.1983, moartea. Precizare binevenită, întrucât din jocul acestor cifre Marinela Preoteasa creează o suită de împerecheri imprevizibile, aidoma unei specialiste în ezoterism, în numerologie, sub o formă poetică accesibilă, dar, uneori, mai greu de pătruns, amintind de ermetismul poetului Ion Barbu (de altfel, autoarea este, şi ea, o excelentă profesoară de matematică).  
 
Citez din (chiar) prima poezie: „33 a strigat îngerul / 83 au strigat ursitoarele /…/ 33 au strigat mama şi tata /…/ Ursitoarele foarte hotărâte / Din cer au strigat 83! // un înger blond zbura / În braţe cu o tipsie de aur / Cu 50 de bile de aur pe ea / Şi 50 de flori de colţ”… („Naşterea poetului”). Şi: „Într-o simetrie perfectă / zboară Îngerul / 31 – 13, 13 – 31 / aripile lui măsoară / cuvântul-necuvântul / necuvântul-cuvântul” („Zbor simetric”). Şi: „Toate lucrurile poartă numărul 13 / ca şi cum s-ar fi născut toate deodată / şi toate numai în casa Poetului! // Vagonul numărul 13 / locul numărul 13 / taxiul numărul 13 / ca şi cum toate / au declarat grevă Poeziei / pentru ziua de 13 /…/ ca şi cum soldatul cu numărul 13 / sub aripa Îngerului / îşi ascunde Timpul / şi dorinţa de moarte” („Medalionul nr. 13”). Şi: „13, ca nişte limbi de clopot / înfioară cerul şi pământul / cu sunetul său de dincolo /…/ casa mea are numărul 13” („Îngerul Poeziei”). În sfârşit: „Iisus avea 33 de ani când a plecat şi a revenit! /…/ Numărul magic se rătăceşte // şi pe buzele preotului povestitor despre Iisus! // Dacă cerul ar fi fost la şcoala cifrelor / 33 ar fi scris pe fiecare stea căzătoare / 33 ar fi scris pe fiecare nor stelar / Poate un an cu 33 de luni / Ar apăra zestrea lui Zalmoxe / totdeauna”(„33-iul stelar”).  
 
Alături de număr apare, continuă cuvântul – ca o descindere deghizată din acelaşi Nichita. Ca un joc nici el departe de număr, o stare ludică între cuvânt (poate Pământ) şi înger (poate Cer) – traiectoria zborului, finalitatea experienţei: „Se pare că nu e chiar aşa de rău să fii cuvânt” / Poţi cocheta cu o aripă de înger” („Războiul pe aripi de îngeri – Ultimul zbor”). În acest joc, în această paralaxă se consumă, apoi, cea mai substanţială parte a cărţii: poezia erotică – aşa cum o demonstrează „Cântecul sferei”, o mică simfonie: cu uvertură, crescendo, zenit, finalitate împăcată cu sine însăşi. Citez fragmentar: „Ca sub un clopot ne înlănţuim trupurile / Ne vedem şi nu ne vedem / ne auzim şi nu ne auzim…/…/ toate anotimpurile s-au perindat într-o singură zi / ca-ntr-un carnaval de Rio // Un cântec al sferelor / ne ţine înlănţuiţi / în clepsidra / fulgerată de timp /…/ tu şi eu / ca un vis colorat / iubindu-ne”. Idee-muzică-sentiment desăvârşită în poezia următoare: „muşcând din aceeaşi zi… / tolăniţi pe iarba Raiului” („Cărările ierbii”). Nu ştiu cu ce fel de sentimente îi va fi hărăzit Dumnezeu pe Adam şi Eva (că prea s-au grăbit şi ei la mărul păcatului!) dar se pare că poeta şi i-a imaginat bine, „tolăniţi pe iarba Raiului”; în cazul de faţă, însă, după păcat.  
 
Frumoase poeme de dragoste înviorează, în continuare, paginile cărţii – şi atenţia cititorului – cu stări şi metafore tonice: „E ca un blestem ca trupurile / să-şi simtă zilnic depărtarea” („De dragoste”); „Sub degetele ploii se adună un timp ştiut / numai de tine şi numai de mine” („Sub degetele ploii”); „Crinii cei albi curg / nevăzuţi, transparenţi / pe umerii fecioarelor / din baia cu aburi” („Prea multe vrăji”).  
 
Sinceritatea este, desigur, o însuşire a poeziei Marinelei Preoteasa. Dar această sinceritate nu-i împinsă spre nuditate, ca la multe surate contemporane. Deloc clamată, sinceritatea poetei Marinela Preoteasa este estompată de idee, de cuvântul dat la întors, răspuns la a doua chemare, la a treia, când totul se irizează calm printr-o metamorfoză a lucidului: „m-aş arunca în nemărginirea parfumului de tei / şi de fân proaspăt cosit / şi te-aş privi / de acolo / de unde începe nemărginirea” („Dincolo de dincoace”); …”în nordul meu e linişte: / cuvintele tac dar se sărută /…/ zilele n-au nopţi / şi nopţile n-au zile” („Ei şi ispita”). O mică bijuterie, în şase versuri: „Femeia ta nu era oarbă / ea te vedea numai pe tine! / de atâţia luceferi / alunecători şi risipiţi / te zărea numai // te zărea şi te iubea” („Femeia oarbă”).  
 
Din când în când, barierele lucidului cedează şi eroina lirică se întoarce spre puterea iubirii, în dorinţa de-a atinge absolutul, prin evadarea în transcendent: …”univers gol de prejudecăţi / şi încărcat cu fluturii aceştia: / inel din feeria zeiască / peste umerii mei” („Altitudine”) pregătind zborul spre dincolo: „A trecut vremea când cuprindeam în palme norii / să ne răcorim obrajii în toiul iernii… // urmăm pârtia astfel încât să fentăm universul / şi să-l privim din cele două lumi în acelaşi timp / de parcă am vrea să aflăm de aici / cum va fi iubirea noastră de dincolo” („Fentăm universul”). Strădanie zadarnică, zbor frânt la jumătatea drumului – şi nu din vina eroinei: „Cuvântul tău m-a doborât / pluteam aripă lângă aripă / între pământ şi cer / priveam pământul cu recunoştinţă / şi-i sorbeam parfumurile / prin toţi porii / ca nişte însetaţi…” („Ca nişte însetaţi – Între pământ şi cer”). Şi iată ce s-a ales din cutezătoarea iubire spre Înalt: „Închipuie-ţi cum ar arăta un pom / care în loc de ramuri are aripi… // aşa sunt eu acum – / şi am toate aripile tăiate” („Orizont”).  
 
Învinsă/sacrificată în iubire, poeta se întoarce, înţelepţită – aidoma idolului ei, Nichita (la rându-i, aidoma idolului Eminescu) – la uneltele dintotdeauna: „Fiecare avem magazinul nostru cu piese de schimb / uşa lui e păzită de îngeri / şi poate nu se va deschide niciodată uşa / pentru muritorul de rând!” („Magazinul poeţilor”).  
 
Quod erat demonstrandum.  
 
Ion Andreiţă  
 
Referinţă Bibliografică:
Vitralii. La poarta cerului - Cronică de Ion Andreiță, la volumul de poezie „Ultimul zbor / Marinela Preoteasa : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1535, Anul V, 15 martie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Marinela Preoteasa : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marinela Preoteasa
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!