Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Evaluari > Mobil |   



DINCOLO DE CUVINTE - Prefață de Florentin Smarandache, la volumul de poezie PARALELISM VIZIONAR
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Dincolo de cuvinte  
 
„Paralelism vizionar” sau„Cuvintele-s falsecochete-n baston” este un volum de excepție, prin care Marinela Preoteasa va rămâne în literatură, ca poeta care transformă toate problemele vieții frumoase și mai puțin frumoase, în clipe de neuitat de plăcute pentru cititorii de poezie.  
 
Poeta manevrează cuvintele ca și cum ar avea o baghetămagică, ca și cum le-ar împblânzi, efectiv le dresează cu un calm desăvârșit; acestea o ascultă ca și cum ar fi niște lei îmblânziți, care-și fac numărul în arena circului, care de fapt este viața însăși: „Cuvintele-s false cochete-n baston/cu farduri albastre și negre/ lăsându-și iubirile drep gaj pe peron/ și-n buzunarul poștașului orb/ strecurându-se ca o cârtiță/ printrecopacii luminii” ( Gaj).  
 
Prin sintagme inedite, autoarea conduce cititorul printr-o prozodie interioară specifică: „Ai pingelit drumul spre soare/ cu pași vânzători de-ntuneric,/ clepsidrele răsar pe trotuare/ ca pietrele reci în amurguri”(Farmec viu).  
 
Omul, în viziunea poetei, este „copac (al) luminii”, „clepsidră” (Farmec viu).  
 
Fiecare poem are farmecul săuși o bogată încărcătură poetică. Fiecare cuvânt este bine ancorat în versul său contribuind hotărât la imginea întregului.  
 
Ca-ntr-un tablou de Salvadore Dali, cuvintele se completează și se ajută în formarea viziunii cititorului asupra întregului filozofic al poemului. Numai cele două poezii, citate mai sus, dacă le-am dezbate și am putea scrie câteva zdci de pagini.  
 
Poeta sugerează că sunt atât de vechi cuvintele, dar atât de necesare îfrumusețării vieții și existenței, că sunt adevărate și false simultan (profesoara Marinela Preoteasa nu-și dezminte formația ei științifică amintind de logicile moderne, adică de logica paraconsistentă și logica neutrosofică), cu ele - cuvintele - arătându-ne adevărul dar tot prin ele, ascunzându-se minciuna sau distrăgându-ne atenția de la adevăr, încât pot fi comparate cu „(...) false cochete-n baston”! Ele, cuvintele, leagă și dezleagă iubiri, la întâlnirile dintre un EL și o EA, fie direct „lăsându-și iubirile drept gaj pe peron” fie prin corespondență „și-n buzunarul poștașului orb”, care preocupat de munca sa foarte importantă, de altfel și pentru omenire, vorbind la general, se strecoară printre oameni„ca o cârtiță/ printre copacii luminii”  
 
Ca-ntr-o înțelegere universală, „poștașul”, „copacii luminii” se completează în tabloul vieții, cititorul putâdu-se vedea ce va fi de fapt dacă ignoră iubirea și se lasă furat de minciună și desfrâu...  
 
Prin fiecare poezie poeta ne dă de fapt un sfat, o pildă, ne trimite la un obicei, o tradiție românească, în general.  
 
Lumea poeziei construită de poetă e perfect armonioasă, oamenii, obiectele din natură, , fenomenele naturii sunt într-o permanentă simbioză, natura face front comun împotriva intervențiilor violente în unitatea și complexitatea ei, motorul dezvoltării și existenței ei fiind de natură paradoxistă, o luptă a contrariilor care împinge perpetuum Răul într-o parte de drum, Binele intrând în scenă ori de câte ori este nevoie. Ca o mostră a trecerii prin aceste etape existențiale, este poezia Iubitelor din fața oglinzilor de cristal: „Clopoțeii iernii bat insistent/ în timpanele poeților îndrăgostiți,/ curând primăvara va tulbura/ imaginea cetății poeților/ cu glasurile îndrăgostițiilor contemporani./ Șchiopătând din iubire, măria sa Timpul/ își va înzăpezi clipele/ în limbile ceasului de la / Consiliul Popular, poeții vor jura iubire veșnică/ iubitelor din versuri diafane/ și sinelui lor prometeic.../ S-au jucat cu focul/ și acum/ dau din umeri,/ în fața flăcărilor cerului/ și iubitelor amăgitor de frumoase./ amăgitor de amăgitoare,/ iubitelor/ din fața oglinzilor de cristal!”  
 
Ca într-o magie a cuvintelor: Clopoțeii iernii, Primăvara, Timpul primesc trăsături și preocupări umane desăvârșind armonios un tablou feeric despre viață și oameni, despre iubire și neiubire, despre dragoste și ură, despre adevăr și minciună.  
 
Critici români când s-au referit la poezia Marinelei Preoteasa au făcut trimiteri la poezia lui Lucian Blaga și Ion Barbu, evident au avut în vedere pregătirea profesională superioară în matemtici a poetei( criticul Aureliu Goci, Cântarea României, 1987), iar în legătură cu prozodia interioară și tablourile caew apar la tot pasul în aceste poezii, Constantin Popa, la întâlnirile de cenaclu, îi compara creația (ca valoare)cu opera marelui William Tennessee, iar mai recent Luminița Sușe, ăn prefața volumului Extraveral pentru iubire (Ed. CuArt, 2005), ne spune despre poeta Marinela Preoteasa că „respiră lumină mai albă decât zăpada din gânduri” și „Conștientă de puterea cuvintelor distribuite în spectacolul imagistic și ztilistic al versurilor, de impactul asigurat prin franchețea expresiei și cutezanța sugerării, poeta Marinela Preoteasa își asumă perenitatea trăirilor și scrierilor sale cu seriozitatea luptătorului sisific cu timpul”, „Mai mult, oferă rezolvări și deschide uși acolo unde ochii minții văd obstacole insurmontabile în lupta cu fiara, oricare ar fi natura ei”.  
 
Eu aș zice că sintagmele poetei sunt autentice, inedite și ca o liră de pe Olt,cum o numea scriitorul și universitarul George Sorescu ( în Cuvântul înainte al volumului de poezie „Iarba iubirii”, Ed. Anotimp, 1994) surprinde într-un mod neașteptat de plăcut viața, cu bune și rele, așa încât cititorul rămâne cu aceste sintagme în inimă și e atras la lectura versurilor sale, întotdeauna când simte nevoia să iasă din problemele grele ale vieții, într-un mod pașnic și constructiv, care să-i redea puterea și dragostea de viață, ceea ce este foarte important acum când timpul pare la strâmtoare și se ivesc tot mai multe probleme sociale care la prima vedere parcă de nerezolvat.  
 
Introducerea Imnului național, de către autoare, în primele pagini ale cărții, arată dorința autoarei de a se declara patriotă, de a se mândri că este româncă (adaug eu: româncă-olteancă!), care se exprimă pasional, curajos, cu simțul răspunderiidespre problemele contemporane ale tinerilor și tinereții, ale românilor și deci ale României.  
 
Marinela Preoteasa a apărut în volum sporadic; activitatea sa profesională, seriozitatea cu care se angajează în orice muncă pe care o desfășoară, calitatea de editor de cărți și reviste ( de pildă Scurt Circuit Oltean și Revista de matematcăMxM) prin care pune în valoare calitățile literare/științifice ale altor scriitori/matematicieni, dă dovadă de altruism și încredere în valoarea operei sale. Ea nu manifestă egoism sau ranchiună pe competitorii săi, ci dovedește încredere în lectura și opinia noastră, a cititorilor.  
 
Florentin Smarandache scriitor și matematician,  
Prof. Univ.dr.Gallup, New-Mexico, S.U.A,  
Membru U.S.R și L.S.R  
 
Referinţă Bibliografică:
DINCOLO DE CUVINTE - Prefață de Florentin Smarandache, la volumul de poezie PARALELISM VIZIONAR / Marinela Preoteasa : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1534, Anul V, 14 martie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Marinela Preoteasa : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marinela Preoteasa
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!