Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Spiritual > Mobil |   


Autor: Marin Mihalache         Publicat în: Ediţia nr. 2030 din 22 iulie 2016        Toate Articolele Autorului

TEOLOGUMENA – Despre adevăr
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Motto: “Pilat I-a zis: Ce este adevărul?” Ioan 18:38 
  
• Intrebarea lui Pilat „Ce este adevarul” era juridic justificata. Romanii aveau si ei mandria lor imperiala si intelectuala. Ajunsesera sa creeze si sa codifice un sistem juridic din al caror principii de jurisprudenta se insipra inca sistemele juridice moderne, avansate. Dar justitia si dreptatea apărate de dreptul roman era omeneasca, mult prea omeneasca. Pilat n-a inteles poate nici spiritul legii iudaice si cu siguranta nici mesianismul transcedental, apocaliptic al lui Iisus. Asadar, la intrebarea lui Pilat „Ce este adevarul”, Iisus nu ii raspunde direct fiindca stia ca Pilat nu putea intelege „ce este adevarul” daca nu i revelase mai inainte Cine era Iisus: Calea, Adevarul si Viata. 
  
• Nu toate cate intelegem prin ratiunea si logica noastra sant neaparat si reale si adevarate. De aceea si neputinta intelectului de a-si imagina limitele timpului si ale spatiului, de a cuprinde si intelege infinitul dumnezeisc. Un dumnezeu care poate fi cuprins si explicat doar cu mintea omneasca nu este Dumnezeu. Este poate un idol intelectual fata de care nu este pacat sa ne declaram sceptici ori chiar ateisti convinsi. 
  
• Unde nu putem ajunge prin intelect, prin ratiune, prin logica, ajungem prin har, prin revelatie. Acest simplu adevar nu-l poate intelege ori accepta usor intelectul. Este si o chestiune de vanitate, de mandrie pentru o minte care poate intelege atat de multe dar nu totdeauna si mult sau totul. 
  
• Cunoasterea adevarului nu-i face neaparat pe oameni si mai curajosi, mai capabili sa si traiasca adevarul. Nu toti care cunosc adevarul sant si liberi. Fara de curajul de a trai adevarul, fara de spiritul de jertfa si hotararea de urma cu orice pret calea care duce la adevar si viata, putem ajunge sa vedem o parte din lumina dar si pe aceea terminam ascunzand-o sub obroc. 
  
• Mintea omeneasca este un organ de perceptie, este receptoare a adevarului, a impulsurilor electrochimice subtile, a revelatiei quantice, nu este sursa acestora. Mintea intepreteaza mesajele care vin din afara si din launtru, mintea le armonizeaza, le face inteligibile fiintei noastre, dar lucreaza totdeauna cu materialul altuia. 
  
• Numai daca moartea nu ar fi un matematician de geniu, un calculator quantic perfectionat, un contabil de scoala veche atat de meticulos sa ne tina socoteala cu atata precizie si exactitate. Ar mai scapa pe ici pe colo cate unul din pestera, din conditia damnarii si a destinului implacabil si iesind afara si vazand lumina s-ar intoarce poate sa ne spuna si noua care este adevarul. 
  
• Pentru a putea ajunge la liniste si adevar, pentru a se putea apropia de orizontul realitatii divine, sufletul trebuie sa se elibereze de trup, de lume si chiar de sine, trebuie sa se autodepaseasca prin contemplatie si extaz mistic si sa se inalte prin har prin vamile vazduhului pana cand depaseste cenzura transcedentala si primeste permisiunea de a privi laolalta cu ingerii din umbra gloria divina. 
  
• Este paradoxal faptul ca omul care se lupta sa-si prelungeasca macar cu putin viata pamanteasca, sa supravietuiasca, nu se ingrijeste prea mult sau refuza in acelasi timp sa-si inmulteasca talantul si sa-si castige dreptul de a mosteni viata eterna. Este aidoma unui om nascut bogat dar care tine comoara de aur ingropata in gradina si traieste sarac si fara speranta. 
  
• Daca viata este un vis trecator care se termina in moarte, atunci si viata si moartea sant cele mai triste vanitati, zadarnicie a zadarniciilor. Dar daca dupa ce inchidem ochii fizici, si chiar dinainte, ne vom invrednici si de o vedere spirituala, pe alte lungimi de unde si de spectre electromagnetice, daca vom intra pe portile luminate ale altei realitati, atunci si viata si moartea sant cele mai profunde experiente personale si fenomene ale creatiei. 
  
• Conditia de muritori ne impinge in lupta pentru existenta. Daca nimeni n-ar muri, sau ar fi mai multa credinta in realitatea lumii de apoi, lupta pe viata si pe moarte pentru painea zilnica din jungla economica s-ar mai diminua. Cel care crede in realitate invierii renunta sau nu se mai bate pe viata si pe moarte pentru dreptul de a se satura primul din blidul de linte pamantesc. 
  
• Exista un fel de dialectica, un raport ontologic intre realitatea mortii si omul ca persoana. Moartea, oricat de hidoasa realitate ar fi, si este, are totusi rolul sau oranduit in maturizarea existentei, in revelarea misterului vietii insisi, dupa cum personalitatea se contureaza mai clar si constientizat ca forma de prezervare si rezistenta in faţa acestui examen al transcendentei. Este de fapt misterul mortii cel care reveleaza misterul persoanei umane si destinatia fiintei in eternitate. 
  
• Nu vrem dreptatea lui Dumnezeu in lume si totusi ne opunem cu orice mijloc sa nu lasam aceasta dreptate sa se manifeste nici in noi, nici in lume. In schimb lucram atat de tenace sa ridicam un turn lui Babel dupa felul si vointa noastra de a intelege dreptatea. Este aceasta mandrie, disperare sau ambele? 
  
• Gandirea crestina nu este numai logica, dialectica, dar este si trinitara. Logica lucurilor din aceasta lume este imperfecta ca si lumea, ca si criteriile omenesti de judecata. Cand gandim trinitar insa il avem deasupra pe Dumnezeu, martor obiectiv si arbitru, care ne corecteaza si ne perfectioneaza criteriul nostru de judecata si evaluare axiologica. Ratiunea implica si optiune, alternativa, dubiu, deci imperfectiune. Doar Dumnezeu care este perfect nu se contrazice pe sine, deci nu este un dumnezeu actionand dupa ratiunile de a fi ale lumii acesteia. 
  
Referinţă Bibliografică:
TEOLOGUMENA – Despre adevăr / Marin Mihalache : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2030, Anul VI, 22 iulie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Marin Mihalache : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marin Mihalache
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!