Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Spiritual > Mobil |   


Autor: Marin Mihalache         Publicat în: Ediţia nr. 1993 din 15 iunie 2016        Toate Articolele Autorului

HARFA SFÂNTULUI DUH
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Sặ fii poet şi Însuşi Sfântul Vasile cel Mare (autorul monumentalului tratat teologic „Despre Sfântul Duh”) sặ te socoteascặ „harfặ a Sfântului Duh”, iar Sfântul Ioan Gurặ de Aur sặ scrie despre tine ca eşti „lacaş si loc de odihnặ a Sfântului Duh”, orice alt comentariu, criticặ, sau opinie despre poezia ta nu-şi mai gasesc loc decât cel mult ca notặ informativặ ori explicativặ la subsolul paginii, aşa cum sânt si rândurile de faţặ. 
  
Sfântul Cuvios Efrem Sirul este autorul evlavioasei şi popularei rugặciuni din timpul Postului Mare: „Doamne și Stăpânul vieții mele, duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de stăpânire și al grăirii în deșert nu mi-l da mie./ Iara duhul curăției, al gândului smerit, al răbdării și al dragostei, dăruiește-l mie, robului Tău. Așa Doamne, Împărate, dăruiește-mi ca să-mi văd greșalele mele și să nu osândesc pe fratele meu, că binecuvântat ești în vecii vecilor. Amin.” 
  
Sfantul considera ca evanghelizarea si răspândirea adevărului creştin se poate face si cu ajutorul creatiei literare, a poeziei. Sfantul poet s-a nascut inainte ca biserica siriana sa fi suferit prea mult influenta transformativa a helenismului si de aceea el poate fi unul din marii supravietuitori ai crestinismului semitic acum pe cale de disparitie ca urmare a nebuloaselor evenimente politice in acea parte a lumii. 
  
Epoca de aur a literaturii siriene a durat chiar din secolul al patrulea pana in secolul al saptelea. A produs intradevar o eflorescenta de poezie religioasa, unica si cu nimic mai prejos decat literatura produsa de bisericile grecesti si latine la timpul respectiv. 
  
Traim intr-o vreme cand multi oameni de buna credinta se considera „spirituali” dar nu religiosi. Nu este clar insa totdeauna despre care „spirit” este totusi vorba. 
  
Duhul lui Dumnezeu a fost in lume inca de la inceputul creatiei cand „se misca deasupra apelor” (Genesa 1:1-2). De la origini, Duhul („ruach”) a fost inteles ca „miscare a curentilor apelor”, „suflare”, „vânt”, ca proces al invizibilului devenind vizibil. Insusi Iisus explicandu-i dreptului Nicodim nasterea din nou, din apa si din duh, face analogia vântului („pneuma”) care bate unde voieste (Ioan 3:5-8). La botez, Duhul se pogoara peste Iisus ca un porumbel. In pelerinajul prin pustie, la bunavestire, la schimbarea la faţa apare ca foc mistuitor, lumina increata, invaluind in nor pe cei prezenti. Duhul apare de sute de ori in textul Sfintei Scripturi invesmantat in metafora poetica, greu fiind de a fi traspusa in limbaj conceptual, rational, filozofic, dogmatic ortodox. Cum poti pune inefabilul, necuprinsul, tremurarea, freamatul si exaltarea sfanta, in tiparele invataturii si dogmei ortodoxe si in acelasi timp sa incerci a stavili avalansa de expresii voit eretice? Este greu desigur de inteles acum cat de importanta era ortodoxia fiecarui cuvant in era confruntarilor dogmatice si a ofensivei eretice cand din cauza unui cuvant, a unei conjunctii cadeau patriarhi si capete imparatesti. Cine in zilele de azi mai cantareste si cumpaneste fiecare cuvant, fiecare expresie si cine mai desparte filonul subtire de aur de zgura si minereu? Aurul se lamureste in foc, iar adevarul in arderile sufletesti si spirituale autentice si profunde. Traim totusi timpuri duhovnicesti superficiale fiindca s-a ridicat la ceruri insasi cenzura transcedentala. Santem liberi sa cream ce vrem si cum vrem, dar nu neaparat ceea ce creiam are si valoare perena, se ridica precum zorii deasupra orizonturilor axiologice. 
  
Sfantul Efrem este considerat cel mai mare poet al epocii patristice. Ca si Sfintii Parinti Rasariteni el s-a apropiat de invatatura biblica, de revelatie, cu o atitudine esential creativa. Hermeneutica sa este bazata pe libera gandire si expresie si pleaca de la premisa ca inspiratia divina nu a inghetat undeva in trecut ci dimpotriva prin lumina tainica a Sfantului Duh continua procesul revelatoriu, legatura vie de comunicare intre om si Dumnezeu. Dar totodata libertatea duhovniceasca de gandire si traire nu este tot una cu lipsa de discernamant si nu este licenta pentru blasfemie si erezie. 
  
Sfantul Efrem este poetul si ganditorul reprezentativ pentru scoala rasariteana siriaca, scoala caracterizata ca preponderent poetica, mistica si contemplativa. Desi se foloseste de vesmantul expresiei poetice, de libertatea inspiratiei, de puterea revelatoare a limbajului abundent metaforic, nici Sfantul Vasile cel Mare, care-l hirotoneste diacon pe Sfantul Efrem, nici ceilalati parinti capadocieni nu l-au suspectat pe Sfantul Efrem de erezie. Spiritul poeziei Sf. Efrem a fost in esenta sa dogmatica ortotodox. Astfel, intr-un imn dedicat Sfantului Duh, Sf. Efrem foloseste comparatia Sfintei Treimi ca o interactiune intre Soare, Raze si Caldura. In intelegerea sa, Sfantul Duh este precum caldura care sustine viata si inspiratia divina. In aceeasi maniera poetul are viziunea Sfantului Duh ca a unui inger care tine aprins focul nestins. 
  
Sfantul Efrem accepta credinta tipica si comuna a invataturii Sfintilor Parinti Sirieni dupa care actul de conceptie omeneasca al Fecioarei Maria prin Duhul Sfant s-a savarsit prin interceptarea auditiva, prin auzul de catre Fecioara Maria a Cuvantului lui Dumnezeu. Astfel, Sfantul Efrem explica momentul miraculos facand analogie cu efectele pe care lumina le produce asupra ochilor Sfintei Fecioare. Lumina divina nu o orbeste pe Fecioara, ci dimpotriva, aceasta lumina fiind puterea si harul Sfantului Duh o face pe Sfanta Fecioara capabila sa vada mult mai clar si lamurit ceea ce se intampla in fiinta sa in acel moment crucial al mantuirii lumii, intruparea Fiului. Aceeasi lumina care se pogoara peste Fecioara radiaza acum din interior, se vede pe faţa sa transfigurata, stralucind ca un soare. 
  
Sfantul Grigore cel Mare scrie ca insusi Sfantul Efrem era asa de plin si de covarsit de inspiratia Sfantului Duh incat de multe ori se ruga lui Dumnezeu sa potoleasca revarsarea de har peste el: „Opreste-ti Doamne, revarsarea de har!”. In aceeasi maniera, Sfantul Efrem descrie Sfantul Duh ca pe o mireasma bineplacuta care s-a revarsat peste apostoli in ziua Pogorarii Sfantului Duh si „exaltat propovaduitorii prin care oaspetii erau sa fie invitati la marea sarbatoare a nuntii Mirelui”. 
  
In viziunea Sfantului Efrem la Pogorarea Sfantului Duh „Duhul se pogoara cu limbi de foc/ Si Paracletele cu revelatii/ Alta limba va locui in tine/ Aripile de duh te vor acoperi/ Cu lumina si se vor pogori din ceruri/ Si vor poposi pe buzele tale/ Si iti vor aprinde gura cu un foc sacru/ Si gura ta nu va mai putea ramane inchisa/ Si buzele tale nu vor mai inceta propovaduind./ Cum sa ai astampar si sa fii linistit/ Cand iti arde pe buze duhul sfant/ Si gura nu va putea cuprinde/ Nici potoli focul/ Si focul nu o va mistui/ Ci focul iti va aprinde si inima/ Tot trupul/ Si vei arde ca un rug in desert/ Care arde si nu se consuma./ Atunci, la Pogorarea Sfatului Duh/ Apostolilor li s-au daruit o limba de foc/ O vorbire neomeneasca/ Si un cuvant nou/ Strain si sacru.// (traducere aproximativa). 
  
Asa cum le promisese dupa Inviere, in ziua Pogorarii Duhului Sfant Iisus trimite peste apostoli puterea, harul si curajul sa propovaduiasca Sfant Cuvantul Sau pana la marginile lumii si la sfarsitul veacului. Astfel Sfantul Duh le deschide ochii apostolilor si sfintilor sai sa vada darurile imparatiei ceresti, adevarul revelat prin simboluri si metafore, invesmantat in straiele luminoase ale expresiei poetice, simple si intelepte. Ca oricine are urechi sa auda si oricine are ochi sa vada. 
  
Poezia Sfantului Efrem este mai mult devotional-liturgica decat abstract filozofica si teologica, desi invatatura divina este ingemanata estetic si etic sub voalul imaginii artistice. Desi nici Sfantul Efrem nici Biserica Siriana n-au dezvoltat o doctrina teologica sistematica a Sfantului Duh, ei au creat un florilegiu de poezie inspirata de acelasi duh. N-a fost o exagerare ca Sfantul Efrem a fost numit „harfa a Sfantului Duh”. (Fragment dintr-o lucrare in pregatire „Despre intelesul poeziei crestine”) 
  
Referinţă Bibliografică:
HARFA SFÂNTULUI DUH / Marin Mihalache : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1993, Anul VI, 15 iunie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Marin Mihalache : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marin Mihalache
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!