Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Evaluari > Mobil |   


Autor: Marian Teodorescu         Publicat în: Ediţia nr. 1975 din 28 mai 2016        Toate Articolele Autorului

Marian TEODORESCU - O CRONICA LA O CARTE: „ÎMI PLEC FRUNTEA”
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
„Îmi plec fruntea” este titlul cu alese semnificatii de respect si iubire pentru numele ilustre sau obisnuite la care face referire scriitoarea Elena Buică în cartea sa de portrete, critică literară glazurată cu date - unele inedite – de istorie literară, eseuri, evocări si amintiri duios-nostalgice, publicată la Editura Anamarol / Bucuresti / 2015.  
 
Dintr-o frătească solidaritate conjudeteană profesorul Gheorghe Olteanu si distinsa sa sotie, prezenti la lansarea volumului la Biblioteca Judeteană “Marin Preda” din Alexandria, au solicitat autoarei un exemplar si pentru mine, un ilustru necunoscut scriitoarei, exemplar pe care doamna l-a înnobilat cu un autograf circrcumscris în semnificatia titlului cărtii, pentru care îi aduc un omagiu cald si respectuoase multumiri.  
 
Scriitoarea s-a născut în comuna Tigănesti, judetul Teleorman. Este absolventă a Facultătii de Limba si Literatura Română a Universitătii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca. A fost profesoară de limba si literatura română la mai multe scoli si licee din Bihor, Cluj si Bucuresti. Din anul 1998 locuieste în Toronto-Canada. Asa cum mărturiseste, autoarea s-a apucat de scris după ce a iesit la pensie, încheind o prestigioasă carieră de profesor de română. După câte îmi dau seama din substanta scrisului, talentul nativ cultivat în limitele orelor de clasă a invadat debordant universul emotional descătusat de eliberarea de orice obligatii profesionale si s-a revărsat în operele pe care le-a scris si sub imboldul dorului de meleagurile natale stârnit de stabilirea în Canada alături de familia fiicei sale. Scurta sa activitate scriitoricească s-a dovedit a fi deosebit de prolifică, având în vedere numărul cărtilor publicate: „Crâmpeie de viată”, „Gând purtat de dor”, „Prin sita vremii”, „Oglindiri”, „Luminisuri”, „Întoarcerea spre obârsii”, „Zâmbind vietii”, „Liliacul de la poarta înserării”, „Frumoasele vacante” “Frumusetea scrisului,” „Consemnări pe curat” , „Îmi plec fruntea”. La acestea se adugă unele lucrări în colaborare, articole publicate în presa literară de pe toate meridianele lumii.  
 
De mentionat că detine si o rubrică permanentă în prestigioasa publicatie „Observatorul” din Toronto.  
 
Lucrarea Îmi plec fruntea este structurată în două mari capitole: I.Scriitori de ieri. Comentarii literare, Exegeze. II.Portrete, Omagii. În primul capitol, scriitoarea realizează pertinente cronici de critică si istorie literară, condimentate cu date si informatii inedite, cu întâmplări hazlii si replici spumoase. Bunăoară, autoarea analizează poezia lui Ion Minulescu în relatie directă cu felul său de a fi: „avea o mare vocatie a sociabilitătii, o înclinatie deosebită pentru poanta si vorba de duh. Era un om de gust si de o cultură superioară, înzestrat cu vervă sugestivă, spumoasă si foarte contagioasă, devenită proverbială cu care a încântat atâtia tovarăsi de boemă. Avea farmecul gândirii spontane si libere si farmecul derivat din vervă, ceea ce explică marele succes la public al operei sale.”  
 
Pagini de mare valoare literară se desprind din cronicile privitoare la viata si opera scriitorilor Lucian Blaga, remarcabilă simbioză dintre poezia filozofiei si filozofia poeziei, si Alexandru Macedonski despre care autoarea ne prezintă un raport disociativ argumentat între caracterul dificil - amprentat cu anatema nefericitei epigrame violent-denigratoare la adresa Lucefărului poeziei românesti - si valoroasa sa operă. Aflăm că, de fapt, “George Călinecsu nu se sfieste să-l aseze ca valoare imediat după Eminescu.”  
 
Concomitent cu rigoarea criticului, autoarea acordă un spatiu generos amănuntelor de istorie literară, impresionante prin tragismul lor ca în cazul cronicii a trei destine: “Triunghiul cu dragoste si moarte: St. O. Iosif, Natalia Negru, Dimitrie Anghel.” sau „Cea a mai frumoasă poveste de iubire a literaturii române: Mihai Eminescu-Veronica Micle.”  
 
Pagini de un dureros tragism relevă scriitoarea din viata de cosmar a lui Radu Gyr si a lui Vasile Voiculescu, scriitori care, cu toate nedreptătile îndurate din cauza convingerilor anticomuniste, ne-au lăsat opere literare dintre cele mai valoroase!  
 
În a doua parte a volumului, descoperim câteva eseuri-bijuterie în evocarea unor oameni, locuri si evenimente ca în exemplele: “Sărbătorirea limbii române la malul mării,” „Omagiu de ziua femeii.” Cu această ocazie, autoarea aduce unele panseuri în sustinerea metaforică a scrierii: ”Femeia este chivotul vietii; este pasnica rodire a omeniii, fără de care lumea nu ar mai exista...iar... dragostea mută muntii din loc.”  
 
Mă bucur să constat acuratetea si obiectivitatea pe care autoarea le dovedeste în scrierea omagială: „Adrian Păunescu va dăinui în timp,” din care reproducem un fragment:”S-a stins clocotul vulcanului numit Adrian Păunescu, poet, prozator, jurnalist, om de cultură, de sport, de televiziune, personalitate remarcabilă care a ocupat un loc important în viata tării noastre (…) Nu cred că se va asterne colbul uitării nici peste poezii, nici peste fenomenul unic de cultură numit Cenaclul Flacăra, cu toate contestările răsunătoare (… ) Am fost si eu cu fiica mea la un asemenea spectacol la Bucuresti, în 1974. Am trait atunci, la unison cu fiica mea, o stare de vrajă! Am ascultat poezii care păreau că ies din suflet, versuri simple care curgeau limpede, dar cu fortă si emotie de o intensitate strivitoare… Poetul va dăinui în spirit si prin amintirea actului autentic de cultură, iar istoria literaturii române nu se va putea scrie fără numele lui Adrian Păunescu.”  
 
Din păcate, nu am mijloace analitice potrivite îndestulătoare si nici suficient spatiu tipografic pentru a intra în amănute, privind valoarea documentar-artistică a volumului Îmi plec fruntea, scriere în care se reflectă, pe de o parte acribia profesorului dovedită pentru pregătirea la un nivel maxim a orelor de literatură la clasă si, pe de altă parte, talentul mânuirii condeiului în construirea universului său scriitoricesc. Mărturisec, doamnă, că îi fericesc pe elevii, care au avut un asemenea dascăl!  
 
În încheiere, vreau să aduc în actualitate un mic remember duios ca vechi teleormăneni: mi-ar plăcea să cred că în vacantele noastre adolescentine ar fi fost posibil să ne încrucisăm perechile de dans la balurile de la Căminul Cultural din marginea comunei Tigănesti dinspre râul Vedea. Pe lângă minunatele amintiri plăcut augmentate datorate vârstei, o întâmplare survenită la retragerea de la bal spre gară mă urmăreste si acum. O haită de patru câini puternici au iesit dintr-o curte de pe ulita gării si au început să latre înfricosător. Pentru a nu mă înconjura m-am retras spre gardul din spate si am căzut în sant. Au mai lătrat putin si s-au retras, de unde concluzia că în omul căzut nu dau nici câinii.  
---------------------------  
Notă: Articol publicat si în Flacăra lui Adrian Păunescu nr.16 (744) din 22-28. 04. 2015  
 
Referinţă Bibliografică:
Marian TEODORESCU - O CRONICA LA O CARTE: „ÎMI PLEC FRUNTEA” / Marian Teodorescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1975, Anul VI, 28 mai 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Marian Teodorescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marian Teodorescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!