Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Analize > Mobil |   


Autor: Marian Nuţu Cârpaci         Publicat în: Ediţia nr. 2100 din 30 septembrie 2016        Toate Articolele Autorului

ISTORIA KASHTALEILOR ne(o)- RRROMI
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Petre Roman a spus că ar fi bine să scriem cu doi de rr autonimul rom. EU propun să fie 3 de R. Un r de la rudar, altul de la român că așa se cred kashtaleii ne-ONGiști, iar ultimul R, de la numele lui Conect-R, că și ăsta e tot țigan. A zis-o el.  
 
Țiganii kashtale nu au identitate, au furat-o de la romi  
 
Kashtaleii sunt DOAR acei țigani rudari care nu au știut limba romani niciodată. De ce? Pentru că strămoșii lor nu au fost romi. Restul țiganilor care nu sunt rudari și nu știu țigănește nu merită numele de kashtale, că ar putea fi halții, nu rudari. Kasht în limbile hindi și romani înseamnă lemn, și desemnează meseria lor de lemnari pe care o practicau împreună cu cea de băieși/rudari sau mineri aurari. Evident că există și țigani ai căror strămoși au vorbit limba romani. Dar în lipsa supremei dovezi (limba romani), nici aceștia nu mai sunt romi pt. că strămoșii lor au optat pentru o românizare completă. ÎN ȚĂRILE ROMÂNE AU FOST ÎN STAREA SOCIALĂ A ȚIGĂNIEI MULTE ETNII DIFERITE PROVENITE DIN DIVERSE ZONE ALE GLOBULUI.Pentru europeni, cuvântul zigeuner, gypsy, singan însemna în primul rând un nomad. Dar în Țările Române orice nomad, să zicem, un francez dornic de turism medieval, devenea rob. Așa era legea acelor timpuri de mult apuse. Intra francezul în Moldova, și mai avea trei zile de libertate. Dar el, francezul ignorant nu știa de bucuria celei de-a patra zile. A patra zi el era deja țigan.  
 
CÂTE CATEGORII DE ȚIGANI/GYPSIES EXISTĂ ACUM ÎN LUME?  
 
Din India au plecat începând cu anul 166 î.e.n multe triburi. Astfel, eu am avansat ipoteza că strămoșii Lom-ilor din Armenia, sunt de fapt prima colonie hindusă stabilită în Armenia acum 2166 de ani  
Ipoteza mea nu poate trece neobservată pt. că nimeni nu știe când au venit strămoșii Lomilor în Armenia. Mulți cercetători, începând cu englezul Sampson în anii 20, au mers pe ipoteza eronată a împărțirii grupului original indian Dom în două după o prealabilă staționare în Armenia. Lomii au rămas în Armenia, iar Romii au plecat în Europa. În favoarea acestei ipoteze fermecătoare vin circa 20 de cuvinte APARENT ARMENE din limba romilor. Recent, descoperindu-se că mai este încă un grup de gypsies în Siria, Israel, Liban, și aceștia își spun tot Dom, cercetătorii acadanemici ai romilor au schimbat foaia ipotezei, și au hotărât că din Armenia au plecat de fapt 3! grupuri, adecă DOM, ROM, LOM. S-a și inventat și o legendă, aceea izvodintă de Ali Ceaușev. Romii învață despre această eroare la secția de limba romani din cadrul Universității București. Ceea ce lingviștii romilor au evitat să clasifice este că în lume sunt multe neamuri de emigranți indieni care vorbesc limbi Indo-Ariene. Limbile acestor neamuri de gypsies sunt diferite de limba romani, cea vorbită de romi. Deși sunt de origine indiană, romii nu-i pot înțelege pe domi sau lomi. Eu, în calitate de rom autentic (vorbitor nativ) și cercetător independent în domeniul limbilor indiene, pot afirma cu siguranță că limba romani nu are același schelet gramatical cu limbile următoarelor grupuri de imigranți indieni denumiți generic gypsies: Nawar, Halebi, Ghagar, Lur, Zott, Gurbati. Acești oameni trăiesc în Turcia, Egipt, Sudan, etc...Limbile acestor indieni care acum sute de ani au hotărât să plece din India de sub opresiunea preoților brahmani demonstrează indubitabil că sunt toți indieni, dar nu sunt toți romi, nawar sau lur. În India sunt mii de caste și popoare, fiecare având cultura sa proprie și limba mai mult sau mai puțin inteligibilă cu a altor indieni. Unde mai pui că în trecut mai erau și triburile rătăcitoare? Sau recent redescoperiții țigani gavaoni robi în Țările Române. ÎN LUME AU EXISTAT MII DE POPOARE MIGRATOARE. Descendenții acelor popoare trăiesc încă și acum sub numele de țigani. ROMÂNILOR DE ACUM 500 DE ANI PUȚIN LE PĂSA CE LIMBĂ VORBESC SAU DE UNDE VIN ACEȘTI MIGRATORI. ERAU BUNI DE MUNCĂ? ATUNCI PUTEAU FI FĂCUȚI SCLAVI ȘI PRIMEAU NUMELE DE ȚIGANI. Și așa a început procesul românizării diverselor grupuri de nomazi asiatici care brusc nu mai erau Zott de pildă, ci țigani de țigănie(locul unde sclavii țigani locuiau). Să știți că este posibil ca mulți țigani care nu știu țigănește să fie descendenții triburilor indiene luate în robie acum 700 de ani de mongolul Sali Noyan în anii 1250 (http://confluente.ro/marian_nutu_carpaci_1464259530.html). De altfel, Nicolae Iorga chiar a avansat ipoteza aceasta, dar nu se poate aplica la romi, întrucât după cum vedem în Țările Române au fost țigani următoarele popoare: egipteni (ashkali), sirieni, etiopieni, tătari, gavaoni, athinganoi, romi. Și cine știe câte alte popoare...FIII ȚIGANILOR CARE NU ȘTIU ȚIGĂNEȘTE POT FI DESCENDENȚII DIVERSELOR TRIBURI DE INDIENI, ALȚII DECÂT ROMII, CARE ÎN PEREGRINĂRILOR PRIN EUROPA S-AU STABILIT ÎN CELE DIN URMĂ ÎN BALCANI, au uitat limbile tribale indiene și se consideră bulgari sau sârbi, în afară de cazul în care adoptă meseria de ONGist rrrom, și sunt brusc romi. Au căzut în capcana termenului generic țigan. Nici romii autentici, nici țiganii, nici românii sau germanii, și nici un popor european nu poate face diferența dintre un rom și un țigan. Atât timp romilor le-a fost inoculată ideea că sunt țigani, încât o cred ei înșiși. Probabil că au și adoptat numele de țigan pentru că producea spaimă în Evul Mediu, era o protecție teribilă. Țiganul vrăjitor fabrica poțiuni aducătoare de dragoste, invoca demoni, fura cai...era echivalentul șmecherului modern gen BUG Mafia, sau al mafiotului cu doctorat. Așa că de ce să nu fim țigani? E mishto, ca s-o dau în slang. Pentru romii vorbitori ROM este sinonim cu ȚIGAN. Halucinant, nu? Nu mai știm nimic, au trecut sute de ani....  
 
Ce înseamnă ROM?  
 
Orice rom va zice așa: un om care vorbește limba romani este rom, iar cel care nu o vorbește nu este rom. Limba romani este FUNDAMENTUL IDENTITĂȚII romilor. Ia stați și judecați, dacă un român uită limba română, mai este din pc. de vedere cultural un român? Eu zic că nu! Romii au încă tradiții indiene. Deși și-au uitat patria numită Bharaat/India, limba romani nu a uitat Pământul Sfânt în care Brahma a zămislit-o. În tot timpul sutelor ani de exod, romii au cântat numele sfânt al INDIEI, prin limba lor. Memoria colectivă a limbii păstrează numele Indiei. Astfel, romii spun pământului PHUU, ia în limba sanscrită BHUU înseamnă același lucru. Deci pământul romilor este India. Romii spun la apă PANI, la fel ca în limba hindi. Există încă romi în Italia, Franța, Germania, și chiar în România care-și spun ROM/SINTI. Prin aceste autonime, ei își declină două identități indiene. Prin ROM, apartenența la casta indiană Dom, iar prin SINTE, ei rememorează numele vechi al râului sacru SIND, cel care dă nume provinciei SINDH. Vechii greci îi denumeau pe indieni tot SINDOI. Persanii îi denumeau și ei pe indieni tot SIND sau Hind. Chiar actualul nume al Indiei, adică India, tot de la numele fluviului Sind se trage. Noi romii ne păstrăm identitatea prin limba romani. Când doi romi se întâlnesc, se întreabă unul pe altul în limba lor așa: TU SAN ROM?- TU EȘTI ROM? Nu întreabă niciodată TU SAN ȚIGAN? Dar în limba română noi toți ne spunem țigani. Toți însemnând și cei care nu știu vreo limbă țigănească.  
 
Ura țiganilor kashtale contra țiganilor romi  
 
Ceea ce îi unește pe toți kashtaleii indiferent din ce zonă a României originează, este URA și un dispreț puternic contra romilor și a limbii lor. Motivul principal ar fi că românii le zic țigani și lor, dar ei nu sunt convinși că sunt țigani pt. că nu știu altă limbă decât cea românească. E un argument hotărâtor, nu? Și atunci de ce românii le zic țigani? Conștiința de grup propriu sau de grup străin se păstrează oral. S-a moștenit de la bătrâni cunoașterea că o anumită colonie, sau zonă a unui oraș este ȚIGĂNIE. Avem în Caraș-Severin comuna RUDĂRIA sau Bănia. Oamenii aceștia sunt țigani rudari, sau kashtale în limba romilor, deși ei zic că nu sunt, se vede claar că sunt țigani. Noțiunea de țigan o implică pe aceea de străin, și atunci țiganii rudari zic EU NU SUNT ȚIGAN PENTRU CĂ NU ȘTIU ȚIGĂNEȘTE, DECI SUNT ...ROMÂN, ORIGINEZ ÎN DECEBAL. Păi cum să știi ce ești dacă strămoșii tăi au optat acum sute de ani să uite limbile țărilor din care au emigrat? Kashtaloule, tu poți fi egiptean, sirian, gavaon, etiopian, etc... Ca să mă crezi că este așa, citește te rog rodul căutărilor mele de un an în istoria țiganilor din Țările Române. Vei avea surpinderea să vezi că au fost multe etnii denumite țigan, nu numai romii: http://confluente.ro/marian_nutu_carpaci_1465315849.html  
 
"Kashtaloul te lasă să mori", veche zicătoare culeasă de mine de la romii ursari din Ploiești  
 
Din copilăria mea am văzut și simțit dublul rasism, al românilor și al kashtaleilor. E un fapt general cunoscut de romi, și de kashtale deopotrivă. Deși sunt kashtale care nu au nimic cu romii, cei mai mulți kashtale îi urăsc pe romi.  
 
CUM AM AFLAT CĂ SUNT ȚIGAN DE LA ÎNVĂȚĂTOAREA MEA KASHTALI, STĂNCIUGEL.ȚIGAN DIN CLASA I-A.  
 
Sunt născut în 1976. În prima zi de școală din viața mea (adică în 1983), învățătoarea Stănciugel m-a întrebat:  
- Cum zici la dinte?  
- Dand!  
- Dar la deget?  
- Nai!  
- Dar la nas?  
- Nakh!  
- Tu ești țigan, așa că vei sta singur în bancă.  
 
M-a pus singur într-o bancă, izolat de restul clasei. Când am ajuns acasă, am întrebat-o pe bunica ce e aia țigan. Ea mi-a zis că noi suntem. Eu am replicat că noi suntem rom. Da, mi-a zis bunica, dar românii așa ne zic. Următorii mei ani de școală primară eu i-am petrecut singur în acea bancă. Îmi amintesc cum în clasa a III-a de abia, când a venit altă învățătoare, am putut sta și eu cu colegii, dar din când în când, periodic, învățătoarea mă punea să stau în prima bancă, singur, pentru că sunt țigan. Am stat singur în bancă până în clasa a IV-a. Învățătoarea Stănciugel chiar era țigancăă, era neagră, dar am realizat asta de abia acum, la vârsta de 40 de ani. S-o mănânce iadul de curvetă! Mi-era o frică de ea, ca de dracu, tremuram ca piftia când o vedeam, parcă era o urieșiță din povești, din aia care mânca cacofonii de copii. Pe la 14 ani am întâlnit-o, și îmi ajungea pă la coate. Vă dați seama ce mic eram eu pe clasa I-a? Îmi amintesc și acum, foarte viu, cum stăteam singur într-o bancă în afara rândurilor de bănci ale colegilor mei. Eu eram EXCLUSUL din România comunistă. Deși strămoșii mei Domii indieni, au plecat din India tocmai din cauza excluziunii sociale la care au fost supuși timp de 2000 de ani, începând cu Legile lui Manu, eu în Europa simțeam rasismul, din partea unei "țigănci împuțite", vorba lui Băsescu, cu haere de prefesoară. Copii Domilor indieni, pățesc exact ceea ce eu am pățit în urmă cu 30 de ani, nu au voie să stea lângă fii hindușilor în clasă. Am citit cazul unui elev Dom care s-a spânzurat din cauza rasismului din școală. Din când în când voi mai scrie întâmplări de astea amuzante cu țigani kashtale.  
 
RĂZBOIUL declarat al kashtaloului Nicolae Gheorghe contra romilor  
 
Nicolae Gheorghe a spus de frica morții adevărul, și anume că el nu este rom, ci țigan, că așa i-a zis mama lui. Din nou venim la ceea ce am spus mai devreme, identitatea exterioară sau interioară grupului se dobândește în familie. După ce a produs un nou rasism al românilor contra țiganilor romi. Nicolae Gheorghe recunoaște deschis că doar țiganii au reușit, pt. că și-au inventat ONGuri care au păpat banii romilor.  
 
Iată interviul acordat de Nicolae Gheorghe (N.G.) lui Iuliu Rostas (I.R.), din cartea Rom sau Țigan:  
 
"N.G.: Şi? Cine au reuşit: romii sau ţiganii? I.R.: Cred că de fapt ne prezentăm ca romi, nu poţi prezenta ca ţigani. PENTRU CĂ PROIECTUL EMANCIPATOR E ACELA DE ROM, PROIECTUL EMANCIPATOR NU E CEL DE ŢIGAN. N.G.: Proiectul emancipator al cui? Cine e actorul politic care prezintă proiectul? I.R.: Activiştii romi. N.G.: Care sunt ţigani. Majoritatea provenim dintre ţigani, nu dintre romii „din neamuri”, tradiţionalii . I.R.: Se definesc romi, se re-brand-uiesc ca romi. N.G.: Asta vreau să spun, dar nu sunt neapărat recunoscuţi ca romi „legitimi”." (Rom sau Tigan, pag 334, http://www.fundatia.ro/sites/default/files/ro_124_Rom%20sau%20tigan.pdf )  
 
Nesimțirea lui Nicolae Gheorghe nu a avut limite, iată că el spune adevărul, anume că a FURAT banii romilor:  
 
N.G.: Şi dacă poţi avea acces la resurse jucând cartea romilor e bine, pentru că la un moment dat toţi suntem romi. (Rom sau Tigan, pag 336)  
 
Întrebările pe care eu le pun kashtaleilor ONGiști ai căror părinți nu își amintesc ca vreunul din strămoșii lor să fi vorbit altă limbă decât cea românească sunt:  
 
-pe ce temei puteți să vă declarați romi?  
 
-eroismul asumării etniei rrrome în fața notarului puiblic, sau doar pt. că un șef de ONG rrrom vă face rrromi.  
 
-de ce doriți să fiți reprezentanții culturali ai romilor în fața românilor? Doar pt. că ați absolvit o fuckultate? Diplomele și doctoratele voastre nu i-au schimbat pe romi. Dovada supremă a URII voastre împotriva romilor, este faptul că le-ați furat numele, care din nefericire seamănă cu al românilor, și i-ați lăsat să fure prin U.E., FURÂNDU-LE ȘI BANII, ADICĂ 50 DE MILIARDE DE EURO: http://www.liberation.fr/societe/2013/10/14/ou-sont-passes-les-50-milliards-pour-les-roms_938780  
 
Lăsându-i pe romi să fure sau să cerșească, fără să vă implicați în comunitățile sărace care au produs mafiile țigănești, vă faceți vinovați de păcatul lui Nicolae Gheorghe, maestrul vostru. Luați exemplul lui, și recunoașteți că sunteți țigani. Eventual rugați-l pe Soros să vă trimită bani pe numele de țigani, că romi nu aveți cum să fiți.  
 
Am prezentat publicului românesc o fațetă necunoscută a ONGisticii rrrome din ultimii 25 de ani.  
 
Referinţă Bibliografică:
ISTORIA KASHTALEILOR ne(o)- RRROMI / Marian Nuţu Cârpaci : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2100, Anul VI, 30 septembrie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Marian Nuţu Cârpaci : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marian Nuţu Cârpaci
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!