Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Istorie > Mobil |   


Autor: Marian Nuţu Cârpaci         Publicat în: Ediţia nr. 2071 din 01 septembrie 2016        Toate Articolele Autorului

Părintele Cleopa a zis că țiganii nu-s oameni
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Da, sfinția-sa a afirmat acest lucru în „Ne vorbește părintele Cleopa vol. 13” (1). Într-o discuție despre virtutea milosteniei creștine, părintele Cleopa vrând-nevrând se face continuatorul modern al unei tradiții bisericești izvorâtă dintr-o lege instituită aparent de Dumnezeu și prezentă în Regulamentul organic din Moldova (1835) care spunea că „Robul nu este un om”.  
 
Iată textul în cauză al părintelui Cleopa:  
 
„Dar eu dacă va veni unul de două ori, îl ocărăsc: „Fugi de aici, că ţi-am mai dat!” Vin ţigani de ăştia. Şi eu le spun: „Ia zi, măi, cum zic eu: «Cum nu-i răchita pom, aşa nu-i ţiganul om!»” Că ăştia cer mereu...Dar le dau câte ceva. ”  
 
În varianta online nu mai este trecută afirmația „Și dacă zice după mine, îi dau. ” Adică părintele Cleopa, facea milostenie cu un țigan doar dacă repeta batjocura ce reamintește inconștient că Țiganii au fost robi. În varianta tipărită a volumului 13 din „Ne vorbește părintele Cleopa”, apare și propoziția „Și dacă zice după mine, îi dau ”, omisă intenționat în varianta(A) electronică.  
 
Milostenia creștină pe care Cleopa o sugerează creștinilor s-o facă este realizabilă doar cu condiția ca țiganul să accepte vechea batjocură. Nu mai contează că Iisus a spus prin gura Apostolului Pavel că în creștinism nu mai există difernțe între naționalități. Oare părintele Cleopa a fost ispitit de unul din demonii arhiconi, pe care eu i-am identificat (B) ca fiind vechii zei ai athinganoilor?  
 
Legea discutată aici poate fi găsită în cartea „Schiță despre Țigani” (1837) scrisă de Mihail Kogălniceanu(2) în franceză, tradusă de Ghibănescu în anul 1900. Iată textul Regulamentului așa cum ne-a fost tradus de Ghibănescu: „Robul nu e un om, ci o persoană care atârnă de altul cu averea și familia sa”…(pag. 14) Kogalniceanu mai spune așa: „…cuvântul Țigan a ajuns totuna cu rob” (pag. 13). Legea a ajuns proverbială, astfel că o întâlnim la Iuliu Zane(3) în Proverbele românilor, vol 6, pag. 354-355: “Țiganul nu-i om.”  
 
Este demn de reamintit cititorului că țiganii au fost robi ai Bisericii Ortodoxe Române. Dar Robia s-a abolit de peste 150 de ani în România. Cum este posibil ca un părinte celebru ca Cleopa să folosească un proverb amintind sclavia romilor/țiganilor când face milostenie tocmai țiganilor? Răspunsul stă în faptul că sclavia este aparent un fenomen social ordonat de Dumnezeu. APARENT. Adevărul este că Iisus a interzis sclavia, iar Dumnezeul Vechiului Testament pare că se apără într-un pasaj când declară că EL nu a instituit jertfele și arderile de tot, într-un cuvânt, ritualul liturgic pe care Moise l-a instaurat pretinzând că Dumnezeu însuși i-a ordonat aceasta. Contrazicerea este flagrantă, fiind vorba de Biblie. Într-un loc Moise afirmă că Yahweh i-a dat ordin să introducă jertfele, iar în alt loc ACELAȘI Dumnezeu spune prin gura proorocului Ieremia (cap. VII, vers 21-22) că EL nu a dat astfel de legi.  
 
21. Aşa zice Domnul Savaot, Dumnezeul lui Israel: "Arderile de tot ale voastre adăugaţi-le la jertfele voastre şi mâncaţi carne;  
22. Că părinţilor voştri nu le-am vorbit şi nu le-am dat poruncă în ziua aceea, în care i-am scos din pământul Egiptului, pentru arderea de tot şi pentru jertfă;  
http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=31&cap=7  
 
Știind că Dumnezeu este IUBIRE, tindem să credem că El nu a dat legea jertfelor în Vechiul Testament. Și dacă Domnul Iisus nu a dat aceste legi, nici legea sclaviei nu a dat-o. Întrebarea principală este CINE a dat legea sclaviei lui Moise? Căci este un paradox eliberarea cu ajutorul lui Dumnezeu a evreilor din robia egipteană, iar apoi același Dumnezeu care i-a scos din sclavie, instaurează sclavia în mijlocul evreilor în Țara Făgăduinței. Singurul răspuns este că Moise a dat legea sclaviei, căci „Legea a venit prin Moise, dar Harul și Adevărul au venit prin Isus Hristos” (Ev. Ioan, 1, 17). Moise dorea un stat sclavagist după modelul Egiptului, în care el a fost Prinț, pentru că fata Faraonului l-a scos din apă (Moshe= scos din apă), și l-a înfiat. A fost inițiat în toate tainele religiei egiptene (vezi „De vita Moise” de Sf. Grigorie de Nyssa), și deci neavând alt model politic decât modelul sclavagismului egiptean, l-a reintrodus în mijlocul evreilor de abia scoși din robia din care Yahweh Dumnezeu i-a eliberat. Astfel, Moise se face răspunzător pentru legile inumane care aprobau sclavia sexuală . Capitolul XX al Exodului (CELE 10 PORUNCI) începe cu cuvintele Lui Dumnezeu: Atunci a rostit Domnul înaintea lui Moise toate cuvintele acestea şi a zis. După enumerarea celor 10 poruinci, Moise pretinde în continuare în cap. 22 că Domnul Yawhe ar fi aprobat sclavia:  
 
Capitolul 21  
 
1."Iată acum legiuirile pe care tu le vei pune în vedere lor:  
2. De vei cumpăra rob evreu, el să-ti lucreze şase ani, iar în anul al şaptelea să iasă slobod, în dar.  
3. Dacă acela a venit în casa ta singur, singur să iasă; iar de a venit cu femeie, să iasă cu el şi femeia lui.  
4. Dacă însă îi va fi dat stăpânul femeie şi aceasta va fi născut fii sau fiice, atunci femeia şi copiii ei vor fi ai stăpânului lui, iar el va ieşi singur.  
5. Iar dacă robul va zice: Îmi iubesc stăpânul, femeia şi copiii şi nu voi să mă liberez,  
6. Atunci să-l aducă stăpânul lui la judecători şi, după ce l-a apropiat de uşă sau la uşori, să-i găurească stăpânul urechea cu o sulă, şi-l va robi în veci.  
7. Dacă cineva îşi va vinde fiica roabă, ea nu va ieşi cum ies roabele.  
8. Dacă ea nu va plăcea stăpânului său, care şi-a ales-o, să-i îngăduie a se răscumpăra, dar el nu va avea voie s-o vândă la familie străină, după ce i-a fost necredincios.  
9. Dacă a logodit-o cu fiul său, atunci să se poarte cu ea după dreptul fiicelor.  
10. Iar dacă va mai lua şi pe alta, atunci ea să nu fie lipsită de hrană, de îmbrăcăminte şi de traiul cu bărbatul său.  
11. Iar dacă el nu-i va face aceste trei lucruri, să iasă de la dânsul în dar, fără răscumpărare.  
 
Ce Dumnezeu ar pune mai presus de viața creată de El Însuși, banii? Iată însă că dumnezeului căruia slujea Moise, îi plăceau arginții, semn că nu el era dumnezeul care crease lumea, și care se va Jertfi pe Crucea Golgotei.  
 
20. Iar de va lovi cineva pe robul său sau pe slujnica sa cu toiagul, şi ei vor muri sub mâna lui, aceia trebuie să fie răzbunaţi;  
21. Iar de vor mai trăi o zi sau două, ei nu trebuie răzbunaţi, că sunt plătiţi cu argintul stăpânului lor.  
 
http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=32&cap=21  
 
Biserica Ortodoxă nu a abolit sclavia încă. Sclavia este prezentă în paginile Sfintei Scripturi, deși Iisus a fost contra acestei rușini sociale pe care El nu a dorit-o.  
 
Bibliografie  
 
1-Ioanichie Bălan, Arhimandrit, Ne vorbește Părintele Cleopa, vol. 13, ediția a II-a pag 138, Mănăstirea Sihăstria, 2004 Link online: https://www.scribd.com/document/2286213/Ne-Vorbeste-Parintele-Cleopa-Volumul-13  
 
A:  
 
https://archive.org/stream/Ilie_Cleopa-Ne_vorbeste_Parintele_Cleopa_13/Ilie_Cleopa-Ne_vorbeste_Parintele_Cleopa._Indrumari_duhovnicesti__13_#page/n69/mode/1up  
 
2-Kogălniceanu, Mihail (1817-1891), Ghibănescu, Gh., Schiţă despre ţigani, Iaşi : Tipografia "Dacia", P. Iliescu şi D. Grossu, 1900. Link online, varianta franceză: https://archive.org/stream/esquissesurlhis01koggoog#page/n24/mode/2up  
 
3-Iuliu Zane, Proverbele românilor, Bucureşti : Editura Librăriei Socecu & Comp : Imprimeria Statului, 1895-1903  
 
http://www.bibliaortodoxa.ro/noul-testament/35/Ioan  
 
http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=31&cap=7 Ieremia cap VII: 22.Că părinţilor voştri nu le-am vorbit şi nu le-am dat poruncă în ziua aceea, în care i-am scos din pământul Egiptului, pentru arderea de tot şi pentru jertfă;  
 
http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=48&cap=4 Luca IV: 16.Şi a venit în Nazaret, unde fusese crescut, şi, după obiceiul Său, a intrat în ziua sâmbetei în sinagogă şi S-a sculat să citească.  
 
17.Şi I s-a dat cartea proorocului Isaia. Şi, deschizând El cartea, a găsit locul unde era scris:  
 
18."Duhul Domnului este peste Mine, pentru care M-a uns să binevestesc săracilor; M-a trimis să vindec pe cei zdrobiţi cu inima; să propovăduiesc robilor dezrobirea şi celor orbi vederea;  
 
B- la pagina 28 a Anuarului de antropologie, veți găsi articolul meu despre arhiconi:  
 
https://www.scribd.com/doc/307190750/Rom-Sau-Tigan-Pag-25  
 
Referinţă Bibliografică:
Părintele Cleopa a zis că țiganii nu-s oameni / Marian Nuţu Cârpaci : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2071, Anul VI, 01 septembrie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Marian Nuţu Cârpaci : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marian Nuţu Cârpaci
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!