Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Ecouri > Mobil |   


Autor: Marcela Dobre         Publicat în: Ediţia nr. 1961 din 14 mai 2016        Toate Articolele Autorului

Romania educata
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Vineri, 11 martie 2016, Centrul pentru Inovare Publică ne-a invitat la Biblioteca Națională a României, la cea de-a treia ediție a conferinței naționale Educație deschisă în România. Începând cu anul 2014, România s-a alăturat țărilor care marchează Săptămâna Educației Deschise prin organizarea unei conferințe naționale. În 2014 și 2015, conferințele au fost organizate de Fundația pentru o societate deschisă și partenerii săi, cu sprijinul financiar al Open Society Institute New York (2014 și 2015) și al Fondului ONG și Ambasadei Marii Britanii în România (2015). În acest an, evenimentul este organizat în cadrul Săptămânii Guvernării Deschise. Având în vedere prioritățile actualului program de guvernare: deschidere și transparență, reformarea curriculum-ului astfel încât conținutul să răspundă cerințelor societății digitale, s-a discutat despre transparentizarea sistemului de educație prin publicarea datelor pe care Ministerul Educației, inspectoratele și școlile le produc și le administrează, despre accesul deschis la rezultatele cercetărilor finanțate din fonduri publice și despre crearea/publicarea resurselor educaționale deschise, în contextul actualizării planurilor-cadru și a programei școlare.  
Ce așteptări are societatea civilă în domeniul educației deschise pentru următorii ani?  
Conferința Educație deschisă în România este înscrisă în calendarul de activități organizate sub egida Dezbaterii Naționale pentru Educație și Cercetare – ”România Educată”. Acesta este proiectul național al Președintelui României care reprezintă începutul reașezării societății pe valori, dezvoltarea unei culturi a succesului bazată pe performanță, muncă, talent, onestitate și integritate. În perioada 2016-2018 se derulează o amplă dezbatere publică privind educația și cercetarea din România:  
• Prima etapă (2016-2017) dezbateri ce vor implica elevii, studenţii, profesorii, părinţii, cercetătorii, sindicatele, patronatele, asociaţiile profesionale, organizațiile neguvernamentale, reprezentanții mediului privat, instituțiile de educație sau de cercetare, instituţiile publice centrale şi judeţene cu atribuții în domeniu, în construirea unei viziuni pe termen lung privind sistemul național de educație și cercetare, identificarea opțiunilor strategice ale României.  
• A doua etapă (2017) va porni de la viziunea și obiectivele asumate anterior, pentru a creiona o strategie și un plan operațional pentru educație și cercetare.  
• A treia etapă (2018) implică elaborarea de politici publice, a unui model de guvernanță pentru sectorul educație și cercetare și, în măsura în care este necesară, susținerea unei eventuale reașezări normative.  
Resursele Educaționale Deschise (RED) reprezintă un concept de mare actualitate în politica educațională europeană înțelegându-se planuri de lecție, manuale, culegeri de teste, programe analitice, MOOC-uri, simulări etc., care sunt disponibile gratuit pentru utilizare, reutilizare, adaptare, și partajare, sub licenta Creative Commons (https://creativecommons.org/). UNESCO spune că: Resursele educaționale deschise sunt materiale de învățare, educaționale și de cercetare care se află în orice mediu, digital sau de altă natură și care sunt în domeniul public sau au fost puse la dispoziție sub o licență deschisă, care permite accesul gratuit, utilizarea, adaptarea și redistribuirea de către alții fără restricții sau cu restricții limitate.  
Un sistem de educație deschis îndeplinește simultan următoarele condiții: caută să înlăture barierele din calea accesului la educație, punând accentul deopotrivă pe calitate și echitate; folosește preponderent resurse educaționale deschise; este conectat la tehnologie și, prin tehnologie, la lumea modernă și are în centru competențele digitale; se îmbunătățește permanent prin analiză și evaluare; folosește eficient și transparent resursele.  
Propunerea de acțiune pentru educație deschisă nu necesită schimbări legislative majore și nicio o nouă „reformă”. Direcțiile de acțiune propuse sunt compatibile cu elemente din programele strategice actuale, fiind necesară, reașezarea priorităților în construirea proiectelor specifice. S-a propus ca în Planul național pentru o guvernare deschisă în domeniul educației pe 2016-2018 să fie asumate de către Ministerul Educației patru angajamente și anume: date deschise - cu sisteme informatice noi sau în curs de implementare în educație SIIIR, Registrul Matricol Unic, Doct, HNRE, registrul managerilor în educație (să fie publicate date despre inspectori și directori de școli, mandatul, cum au fost selectați), crearea BȘV și accesul deschis la publicații și rezultate brute de cercetare finanțate din fonduri publice.  
Printre propunerile pentru o "Educație deschisă" - Crearea Bibliotecii școlare virtuale  
1. Crearea Bibliotecii Școlare Virtuale și popularea ei cu resurse educaționale deschise. Statul trebuie să se implice activ în producerea de resurse deschise și în stimularea utilizării acestora. Aceasta nu implică alocări financiare noi, ci aplicarea cu strictețe a principiului orice resursă produsă cu bani publici va avea acces deschis. Acest principiu este cuprins, fără a fi numit ca atare, în L.E.N., articolul 70, alin. (2). Crearea BȘV poate deveni portalul național de resurse educaționale deschise, cu un efort mai mult de organizare administrativă decât financiar. Pentru fondul inițial de resurse al BȘV, au fost propuse următoarele surse:  
• manualelor școlare digitale și deschise. Ministerul educației a început în anii precedenți procesul de înnoire a manualelor școlare (versiunea digitală), însă manualele nu sunt pe deplin deschise, tehnic și legal.  
• publicarea resurselor educaționale produse din proiecte finanțate prin fonduri europene sub licență liberă. În aproape toate proiectele POSDRU/POCA sunt produse materiale educaționale. Adăugarea, prin contract, a unei condiții pentru publicarea sub licență liberă creându-se un fond documentar important.  
2. Accesul deschis la rezultatele tuturor proiectelor de cercetare finanțate din fonduri publice este o cerință a Comisiei Europene pentru proiectele finanțate prin Orizont 2020. Obiectivele guvernelor sunt să respecte dreptul la informare al contribuabililor și să stimuleze inovarea și creșterea economică prin refolosirea informației și datelor. Așadar, este imperios necesară activarea și popularea platformei pentru publicarea tezelor de doctorat și extinderea ei la lucrările de licență și masterat. L.E.N. stipulează că tezele de doctorat sunt documente publice și ele se publică cu acces liber pe platforma gestionată de Ministerul Educației și tehnic finalizată din fonduri europene în martie 2015, prin proiectul DOCT.  
3. Creșterea transparenței sistemului public de educație prin date deschise despre educație: publicarea integral – cu anonimizarea datelor personale – a datelor despre sistem colectate de Minister și instituțiile coordonate, prin intermediul portalului național de date deschise; bugete transparente: afișarea pe pagina de internet a fiecărei școli a bugetului instituției respective, într-un format predefinit, care poate fi preluat și centralizat automat.  
La evenimentul „Educație deschisă și accesabilitate”, au fost invitați: Radu Puchiu, Secretar de stat, Cancelaria Prim-Ministrului, doamna Anca Petrache, Director în cadrul MEC, doamna Claudia Șerbănuță, Manager al Bibliotecii Naționale a României, domnul Mihai Dima, Președinte al ANCSI și Ovidiu Voicu, Centrul pentru Inovare Publică - reprezentatul Coaliției RED.  
Președintele Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică și Inovare, Mihai Dima, a subliniat că autoritatea are ca prioritate accesul la publicații științifice. "Nu putem aștepta de la comunitatea științifică rezultate ale activității de cercetare de nivel internațional atâta timp cât persoanele implicate în activitatea de cercetare nu sunt în contact direct cu ultimele rezultate legate de domeniul lor de activitate", a spus acesta. Acesta a adăugat însă că accesul deschis la publicații și rezultate brute de cercetare este complicat de implementat și reprezintă o chestiune de timp îndelungat.  
Reprezentantul Ministerului Educației, Anca Petrache, a spus că Ministerul Educației se află în proces de restructurare a site-ului astfel încât să fie o structurare pe cicluri de învățământ, iar principiul fundamental va fi transparența informațiilor, a datelor. Proiectul Bibliotecii școlare virtuale se află în atenția Ministerului Educației, fiind un proiect necesar școlii românești.  
Cele mai bune practici din alte țări europene:  
România are de învățat în ceea ce privește manualele digitale, din experiența celorlalți pionieri ai domeniului cum ar fi Polonia, unde sarcina achiziționării manualelor școlare este asumată de părinți. Această stare de fapt a crescut presiunea politică și interesul pentru manualele deschise, estimându-se o economie de 24 de milioane de euro în primul an al aplicării acestei politici astfel salvând aproape 168 de milioane de euro până în 2020. Costurile de producție pentru manualele deschise fiind suportate din fondurile destinate anterior subvenționării achiziției de manuale școlare pentru familiile cu venituri mici.  
În concluzie, se remarcă deschiderea pe care Ministerul a declarat-o prin cei doi reprezentanți și necesitatea stabilirii unui calendar pentru consultări. Adoptarea paradigmei educației deschise înseamnă în primul rând o schimbare de viziune. În practică, deschiderea educației este la rândul ei un proces complet deschis și descentralizat. Există inițiative individuale, comunități de practici, dar și inițiative care vizează deschiderea unor instituții educaționale cum sunt universitățile.  
Educația deschisă nu este un panaceu, nu va rezolva toate problemele din sistemul de învățământ. Experiența internațională ne arată că există câteva puncte-cheie în care educația deschisă poate contribui la îmbunătățirea situației existente pe termen scurt sau lung, fără a cere investiții majore suplimentar față de cele deja programate. Deschiderea educației contribuie la creșterea echității prin acces la resurse, îmbunătățirea calității educației, creșterea interesului comunității față de educație, stimularea inovației, îmbunătățirea investiției în educație pe termen lung.  
La intrarea în cel de-al doilea secol de existenţă ca stat modern şi unitar, educația și cercetarea vor avea astfel o fundaţie solidă și predictibilă, pe care să continue drumul către ”România Educată”.  
Bibliografie  
1. http://www.presidency.ro/ro/romania-educata  
2. http://educatiedeschisa.ro/index.php/2016/02/29/conferinta-educatie-deschisa-in-romania-11-martie-2016/  
3. http://datedeschise.fundatia.ro/patru-proiecte-pentru-educatie-deschisa/  
4. http://www.inovarepublica.ro/proiect-educatie-deschisa/  
5. http://www.inovarepublica.ro/educatie-deschisa-romania/  
6. http://ogp.gov.ro/despre-ogp/ogp-romania-2/  
7. https://docs.google.com/document/d/1_CqYRZAwnSVcOpqSzPvy6JKrwR-MJnguiybtIojh8VE/edit#  
8. http://ogp.gov.ro/planul-national/pna-2014-2016-2/saptamana-guvernarii-deschise-2016-2/  
9. http://ogp.gov.ro/wp-content/uploads/2016/03/ogw_agenda.pdf  
 
Referinţă Bibliografică:
Romania educata / Marcela Dobre : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1961, Anul VI, 14 mai 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Marcela Dobre : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Marcela Dobre
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!