Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Eveniment > Recomanda > Mobil |   


Autor: Magdalena Brătescu         Publicat în: Ediţia nr. 2029 din 21 iulie 2016        Toate Articolele Autorului

Magdalena BRĂTESCU - INEDIT ÎN REGISTRU GROTESC - „D’ALE CARNAVALULUI” DE I.L. CARAGIALE LA TEATRUL MIC
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Pe muzica suavă a dansului lebedelor mici din baletului „Lacul lebedelor", la deschiderea cortinei, dintr-un fundal aburit de fum răzbat deodată guiţături de porc, apoi grohăituri de moarte. Se zăresc şorţuri pătate cu roşu şi un cuţit însângerat. Urmează un marş funebru. Spectatorul care se aştepta să vadă paşnica frizerie model a lui Nae Girimea e suprins să descopere decorul reprezentând o măcelărie-mezelărie cu şunci, salamuri, cârnaţi şi păstrămuri. Dragoş Galgoţiu, regizorul şi scenograful piesei reuşeşte astfel să introducă foarte rapid publicul în atmosfera viziunii sale.  
 
Spectatorul care a văzut la PROTV reluarea filmului „De ce trag clopotele Mitică" (regia Lucian Pintilie, 1981) cu scenariul alcătuit din câteva schiţe de Caragiale şi în principal după „D'ale carnavalului" îşi poate face o idee despre cum sunt văzute personajele lui nenea Iancu în montarea de pe scena Teatrului Mic. Ceauşescu a interzis filmul prin ordin personal. Astfel că a fost difuzat de abia după 1990. Tiranului naţionalist extremist, puritanului rupt de realitate, nu i-a plăcut să se vadă şi să-şi vadă poporul în oglinda-lupă a spiritului critic. Mica burghezie meschină de la periferia oraşului şi a vieţii, imoralitatea flagrantă, limbajul vulgar, prostia, animalitatea, voluptatea instinctelor de care se râde în hohote la început, la un moment dat înfioară, pune pe gânduri publicul şi-l oripilează.  
 
În adaptarea piesei caragialiene şi montarea lui Dragoş Galgoţiu, personajele sunt actualizate, permanent înecate în alcool, calfa Iordache cântă manele, se urlă cu glas răguşit şi toţi se păruiesc din amor sau gelozie. Cititorii noştri îşi amintesc desigur bileţelul de amor pierdut de Nae Girimea în iatacul Didinei, amanta en titre a lui Pampon, care Pampon se raliază cu Miţa, amanta en titre a lui Crăcănel şi de suflet a frizerului Nae, pentru a se răzbuna împreună împotriva partenerilor trădători.  
 
„Tradusă în amor" Miţa Baston în interpretarea actriţei Adriana Şchiopu devine o eroină de un tragic grotesc. Ea cară fie o damigeană cu „vitrion", fie un bidon de benzină pentru a-şi teroriza amantul, poartă o haină de nurci şi o vulpe pe cap, are obrazul descompus, un machiaj exagerat, e agitată şi violentă.  
 
Talentatul Doru Anca în rolul Pampon, fostul tist de vardişti, cu o căciulă de bătăuş şi o bâtă de baseball, construieşte cu naturaleţe rolul descuiatului la minte care înţelege rapid cum stau lucrurile şi reuşeşte să facă ordine în haosul general. Crăcănel (Radu Gheorghe) îl reeditează pe Charlot, vorbeşte peltic, poartă ochelari stil Harry Potter, un palton căptuşit cu mătase roşie şi o cravată în culori ţipătoare. Ca om, pare afabil şi chiar afectuos, de aceea în finalul, specific românesc, în care „mielul blând turbează", când scoate pistolul şi îi lichidează pe toţi, spectatorul se duce cu gândul la revoluţia din '89 soldată cu răsturnarea regimului şi execuţia „odioşilor".  
 
Nae Girimea, fantele de mahala, e jucat cu haz de îndrăgitul Cristian Iacob, şi el veşnic băut, veşnic pregătit să-şi tragă fermoarul de la pantaloni. E mârlanul care pălmuieşte femeile şi le astupă gura cu săruturi brutale după ce-şi scoate scobitoarea dintre dinţi.  
 
Balul mascat care dă şi titlul comediei este piesa de rezistenţă a spectacolului. Pe melodia italiană „Una lacrima sul viso", sau a unui vals rusesc, evoluează personaje de farsă burlescă. Beţia e generală. Doi pitici dansează alături de Vitalie Bantaş (Catindatul) care pare Gulliver pe lângă ei. Ipistatul în haine militare are un cap de porc, Iordache în capot de zenana arborează un uriaş abajur de veioză, câţiva îşi arată doar chipul, restul e acoperit de uriaşe panouri cu femei grăsane în stil Botero, Crăcănel are un nas de clovn dintr-o bilă roşie, Nae face şpagate şi roata ţiganului, un grup de încornoraţi dansează pe dulcea melodie „Non ho l'eta".  
 
Să mai adaug că în final toţi se împacă? Că mezelăria se dezintegrează? Iar Crăcănel după ce-i mitraliază pe toţi se sinucide? Voi spune numai că regizorul şi-a dorit o comedie „horror" şi că mie îmi plac viziunile inovatoare ale spectacolelor clasice.  
 
Magdalena BRĂTESCU  
Bucureşti  
iunie 2016  
 
Referinţă Bibliografică:
Magdalena BRĂTESCU - INEDIT ÎN REGISTRU GROTESC - „D’ALE CARNAVALULUI” DE I.L. CARAGIALE LA TEATRUL MIC / Magdalena Brătescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2029, Anul VI, 21 iulie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Magdalena Brătescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Magdalena Brătescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!