Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Impresii > Mobil |   


Autor: Magdalena Brătescu         Publicat în: Ediţia nr. 1468 din 07 ianuarie 2015        Toate Articolele Autorului

Magdalena BRĂTESCU - OPERA DIN TEL AVIV A ANIVERSAT 30 DE ANI DE LA ÎNFIINŢARE CU PREMIERA OPEREI „BĂRBIERUL DIN SEVILLA” DE ROSSINI
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Montarea regizoarei germane Katharina Thalbach suprinde plăcut spectatorul prin viziunea sa modernă şi inovatoare, dar care păstrează miezul acţiunii în sfera comediei dell’arte, redând operei lui Rossini comicul autentic pe care-l aşteptam zadarnic în zecile de versiuni văzute până în prezent.  
 
„Bărbierul din Sevilla” considerată o capodoperă a operei bufe italiene, compusă de Gioachino Rossini în urmă cu 200 de ani şi inspirată din comedia omonimă a lui Pierre de Beaumarchais din urmă cu aproape 300 de ani, devine astfel un spectacol actual care captivează publicul. Interesant este că premiera operei care a avut loc în 1816 la Teatro di Torre Argentina din Roma se leagă de o serie de catastrofe. Cabala montată de rivalul lui Rossini, un oarecare Spontini, a reuşit: tenorul care-l interpreta pe contele Almaviva şi-a acompaniat serenada cu o chitară dezacordată si a fost fluierat. Rossini însuşi care cânta la clavecin a fost huiduit. Basul care-l interpreta pe don Basilio s-a împiedicat, a căzut şi i-a curs sânge din nas. Peste toate, o pisică a traversat scena, drept care publicul a început să miaune! Reprezentaţia a continuat într-un haos de nedescris. Rossini a declarat că nu va mai asista la a doua reprezentaţie şi s-a dus acasă să se culce, dar a fost trezit din somn de uralele mulţimii care, spre marea lui surpriză, venise să-l aclame... Aşa se scrie istoria!  
 
La Tel Aviv, uvertura în stil francez a operei, rămasă celebră prin melodicitatea sa, un andante majestuos urmat de un allegro vivo, animat şi zeflemitor care anunţă caracterul comic al operei, devine cadrul unor scene mute de un haz nebun. De-a lungul desfăşurării acţiunii, toate recitativele sunt acompaniate la pian de tânărul şi foarte talentatul dirijor Omer M. Wellber, de multe ori parodiind stiluri şi introducând secvenţe muzicale amuzante.  
 
Decorul scenografului Momme Röhrbein crează atmosfera tipică unei străzi dintr-un oraş spaniol cu magazine, cafenele şi case tipice, desigur si cu salonul de coafură al celebrului Figaro, oraş în care se plimbă turişti, localnici, călugăriţe, un monah cu un măgar viu, o limuzină si un tractor care aduce în scenă o remorcă. Remorca se transformă într-o estradă pe care se desfăşoară trama libretului, toţi figuranţii devenind publicul teatrului în teatru şi interactivând cu interpreţii. Fiecare amănunt este gândit, mişcarea scenică, grupurile care se formează si se desfac, se deplasează sau rămân încremenite, perucile rococo, costumele de bun gust pentru commedia dell’arte (Guido Maria Kretschmer), toate încântă şi farmecă.  
 
Dintre cântăreţi, se remarcă de la început tenorul Edgardo Rocha cu o voce celestă, dublată de o tehnică perfectă şi de reale calităţi actoriceşti. Rocha reuşeşte să rămână până la sfârşit marea vedetă a spectacolului, secundat de baritonul Omar Montanari în rolul lui don Bartolo, amândoi cu o vână comică excepţională. „Interludiul ploii” de la mijlocul actului al doilea este excelent interpretată de orchestra simfonică din Rishon leZion şi susţinută de imaginea unei furtuni torenţiale cu trăsnete şi fulgere la care luminile lui Ulrich Niepel fac adevărate minuni. În general, e interesant de urmărit culoarea schimbătoare a cerului care se mariază perfect cu acţiunea scenelor.  
 
Subiectul, tipic comediei dell’arte, urmăreşte dragostea dintre Rosina şi contele Almaviva căreia i se pun beţe în roate de către Don Bartolo, bătrânul tutore al fetei. Acesta o ţine închisă în casă, departe de ochii eventualilor rivali, deoarece intenţionează să se însoare cu ea pentru a beneficia de zestrea tinerei. Foarte amuzanta găselniţa de a imagina un perete invizibil, sugerat de mimica mâinilor Rosinei (mezzosoprana Annalisa Stroppa) care pipăie un perete inexistent. În manevrele sale, Bartolo e ajutat de Don Basilio (basul israelian Vladimir Braun), profesorul de canto al Rosinei, în timp ce Figaro, bărbierul factotum, se angajează să intermedieze întâlnirile şi schimburile de bileţele între cei doi amorezi. Până la urmă, colaborarea lui Don Basilio în favoarea îndrăgostiţilor este cumpărată cu bani, Don Bartolo e păcălit, iar happy end-ul nu întârzie. Un grand finale în stil fellinian care te lasă cu gura căscată.  
 
Cavatina lui Figaro (Mario Cassi) din primul act este una dintre cele mai celebre arii pentru baritoni, faimoasă prin ritmul său viu şi seria de „Figaro-Figaro-Figaro” şi „bravo-bravissimo e fortunatissimo” care cer o mare virtuozitate interpretativă din cauza vitezei şi o dicţiune perfectă a interpretului.  
 
Cavatina Rosinei este o capodoperă a bel canto-ului, una din importantele arii de coloratură. “Una voce poco fa” pare un veritabil foc de artificii vocal, triluri, arpegii, game şi ornamente îşi dau mâna într-un tempo vertiginos, de aceea interpreta trebuie să dispună de o tehnică vocală perfectă. „Bărbierul din Sevilla” la Opera israeliană este un adevărat eveniment muzical, într-o punere în scenă admirabilă, un spectacol distractiv şi captivant, bine jucat, bine cântat, cu gadgeturi, trucuri şi chiar cu acrobaţii, inclusiv un mic recitativ în ebraică.  
 
Magdalena BRĂTESCU  
decembrie 2014  
Rehovot, Israel  
 
Referinţă Bibliografică:
Magdalena BRĂTESCU - OPERA DIN TEL AVIV A ANIVERSAT 30 DE ANI DE LA ÎNFIINŢARE CU PREMIERA OPEREI „BĂRBIERUL DIN SEVILLA” DE ROSSINI / Magdalena Brătescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1468, Anul V, 07 ianuarie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Magdalena Brătescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Magdalena Brătescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!