Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Eveniment > Recomanda > Mobil |   


Autor: Magdalena Brătescu         Publicat în: Ediţia nr. 1369 din 30 septembrie 2014        Toate Articolele Autorului

Magdalena BRĂTESCU - UN RECITAL ACTORICESC – MAYA MORGENSTERN ÎN „PROFESIUNEA DOAMNEI WARREN” LA TEATRUL MIC DIN BUCUREŞTI
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
George Bernard Shaw a stârnit un adevărat scandal cu piesa lui scrisă în 1893 şi reprezentată pentru prima dată la Londra de abia în 1902, deoarece iniţial a fost interzisă de Lord Chamberlain, cenzorul oficial al teatrului britanic. „Profesiunea doamnei Warren” a fost ecranizată în 1960 într-un film german, cu Lili Palmer în rolul principal.  
 
Shaw tratează cu simţ al comediei şi cu umor o temă care priveşte întreaga omenire: sărăcia, exploatarea mizeriei într-o societate care, nerevoltându-se, tolerează nedreptăţi ce stau la originea prostituţiei. Aceasta e profesiunea doamnei Warren practicată în locaţii de lux, frecventate atunci ca şi acum, de bărbaţii cu bani. Shaw însuşi spunea că „a scris piesa pentru a atrage atenţia asupra adevărului despre prostituţia care nu e cauzată nici de depravarea femeilor, nici de libertinajul bărbaţilor, ci de lipsa banilor şi a stimei de sine a femeilor care în mod ruşinos se văd obligate să recurgă la prostituţie pentru a-şi menţine împreună corpul şi sufletul”. Kitty Warren spune ea însăşi: „Mi-am vândut corpul, dar niciodată sufletul!”  
 
Shaw pledează cu aciditate pentru liberalizarea moravurilor femeii: doamna Warren duce de nas bărbaţii, deşi ei se cred atotputernici. În epoca victoriană, un bărbat căsătorit se bucura de legi ce-i permiteau controlul total asupra soţiei şi averii ei. Femeia trebuia să-şi accepte cu demnitate situaţia, supunându-se deciziilor bărbatului. Fiica doamnei Warren, Vivie, e o dizidentă a vremurilor sale, cutezând să refuze două cereri în căsătorie. Ea reprezintă imaginea tinerelor celibatare din vremurile noastre, încrezătoare în propriile forţe, care posedă etica muncii şi ştiu ce vor de la viaţă. Cele două femei au în comun ambiţia şi independenţa, dar se folosesc de mijloace diferite pentru a le obţine. De aici porneşte conflictul iremediabil dintre generaţii, epoci şi determinismul social.  
 
Kitty ar vrea ca fiica ei să devină o doamnă respectabilă, folosindu-se de banii ei murdari, obţinuţi ca proprietară unui bordel de lux, lucru inacceptabil pentru Vivie. Inteligentă şi pragmatică, crescută de bone şi mai apoi la internat, educată la Universitatea din Cambridge unde a studiat matematica, departe de mama pe care n-o cunoaşte, descoperind sursa averii acesteia, Vivie e oripilată şi, după o scurtă reconciliere, nu mai găseşte nicio cale de convieţuire cu aceea care i-a dat viaţă.  
 
Piesa e o comedie satirică, uşor moralizatoare, în care raporturile sunt emoţionale şi omeneşti sub aparenţa răcelii, superficialului şi intoleranţei ipocrite. Într-un decor inspirat (Maria Miu), evocând o carte de poveşti ale cărei pagini cu reliefuri se deschid formând noi spaţii de joc, rămân nemişcate două paravane albe, ca o permanentă prezenţă a alcovului.  
 
Maya Morgenstern interpretează cu inteligenţă, talent şi umor rolul doamnei Warren, o femeie de afaceri de vârstă mijlocie şi o mamă pe cât de iubitoare, pe atât de tiranică. Rămân antologice pentru jocul ei scena în care-şi povesteşte viaţa, nu ca o justificare, pentru că nu-i e ruşine de ce a făcut şi nu-i place ipocrizia, apoi scena reconcilierii cu fiica în care se spală fizic de păcate, îmbrăcată într-o rochie imaculată şi în care rolul mamei şi cel al fiicei se inversează, precum şi scena finală, a împăcării dureroase cu soarta de a trăi în continuare despărţită fizic şi moral de unica ei fiică. Oscilaţiile vocii actriţei, de la accentul britanic de „lady”, la notele joase ale femeii vulgare, de tipul “sadista cu masochistul”, sinceritatea lacrimilor, naturaleţea gesturilor, ironia şi hazul, fac din interpretarea Mayei Morgenstern un magistral recital actoricesc.  
 
Ilinca Manolache (Vivie) o actriţă tânără, („valoarea nu aşteaptă numărul anilor!”) întruchipează perfect intelectuala feministă, inteligentă, corectă cu sine şi cu ceilalţi şi reuşeşte, într-un rol greu, să-i dea întotdeauna perfect replica Mayei, ceeace e un tur de forţă! Ştie să fie pragmatică, înduioşată şi înduioşătoare, afectuoasă, comică şi toate pe lângă un fizic foarte atrăgător.  
 
Piesa e întrucâtva o montare de „familie”, căci regizorul spectacolului e fostul soţ al Mayei, Claudiu Istodor, iar rolul junelui prim, Franck Gardner, e jucat de fiul Mayei, Tudor Aaron Istodor. El interpretează cu succes tipul tânărului dandy superficial în sentimente şi vânător de zestre, cuceritor, şarmant, dar alături de care, şi din motive care se descoperă spre sfârşitul piesei, Vivie nu-şi poate clădi un viitor.  
 
Radu Gheorghe în Praed este cel care, cu eleganţă şi calm britanic, deschide spectacolul printr-un monolog despre invenţiile secolului şi îngrijorarea privind viitorul omenirii, text căruia dacă i-am înlocui minunile cu cele electronice din zilele noastre ar fi perfect valabil şi azi în privinţa temerilor şi emoţiilor. Bine aleasă ilustraţia muzicală cu Barcarola din “Povestirile lui Hoffmann” de Offenbach. Actorul are ţinută şi o dicţie perfectă, e gentlemanul englez desăvârşit, diplomatul şi raisonneur-ul piesei. Spectacolul “Profesiunea doamnei Warren” este unul dintre cele mai bune realizări ale Teatrului Mic din această stagiune.  
----------------------------------------------  
Magdalena BRĂTESCU  
Bucureşti  
septembrie 2014  
 
 
 
Referinţă Bibliografică:
Magdalena BRĂTESCU - UN RECITAL ACTORICESC – MAYA MORGENSTERN ÎN „PROFESIUNEA DOAMNEI WARREN” LA TEATRUL MIC DIN BUCUREŞTI / Magdalena Brătescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1369, Anul IV, 30 septembrie 2014, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Magdalena Brătescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Magdalena Brătescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!