Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Spiritual > Mobil |   


Autor: Lucian Zeev Herşcovici         Publicat în: Ediţia nr. 1891 din 05 martie 2016        Toate Articolele Autorului

Lucian- Zeev HERŞCOVICI - PRINŢESA ŞABAT
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Ce reprezintă Şabatul în iudaism?  
 
Unii comentatori au afirmat că este cununa Creaţiei, elementul cu care Dumnezeu a încheiat Creaţia lumii. Cea de a Şaptea zi de la Facerea Lumii, când Dumnezeu s-a odihnit după cele şase zile ale Creaţiei. Alţi comentatori au afirmat că este o prinţesă pe care evreul o întâlneşte în fiecare săptămână, când trebuie să-i iasă în întâmpinare. O prinţesă nu poate fi primită ca un om obişnuit, ci cu onoruri şi cu bucurie. Comentatori „moderni” afirmă că decizia stabilirii Şabatului ca zi de odihnă a fost o revoluţie: pentru prima dată a fost acordat respect omului muncitor, s-a arătat înţelegere pentru nevoia lui de a se odihni. Deci, omul muncitor a fost considerat OM, nu rob.  
 
Prima menţionare a Şabatului este în Cartea biblică Bereşit (Geneza sau Facerea II, 1-3). Este povestirea odihnei lui Dumnezeu după cele şase zile ale Creaţiei. Termenul provine de la rădăcina verbală S.B.T. şi de la verbul ebraic „laSevet”, a şedea. Sensul extins este de a se odihni.  
 
Şabatul corespunde zilei de sâmbătă. Calendarul ebraic stabileşte începutul zilei de la apariţia a trei stele pe cer, în seara de ajun, până la apariţia a trei stele pe cer, când se înserează în ziua respectivă. Deci Şabatul începe vineri seara şi se termină sâmbătă seara. Cercetări astronomice şi calcule matematice stabilesc ora exactă a începerii Şabatului şi a ieşirii din Şabat în fiecare săptămână, în fiecare localitate sau zonă geografică de pe suprafaţa globului pământesc. Urmează primirea Şabatului cu lecturi şi poeme sinagogale (pyutim). Ele amintesc de întâlnirea cu Prinţesa Şabat, de ieşirea evreului în întâmpinarea ei, altele despre întâlnirea lui cu îngerii păcii şi cu îngerii Domnului.  
 
Rugăciunea de seară din ajun de Şabat, de vineri seara, începe numai după ora intrării Şabatului. În cadrul acestei rugăciuni (ca şi a celor de dimineaţă şi din amurg) cele 18 binecuvântări sunt înlocuite de 7 binecuvântări speciale. Urmează masa de Erev-Şabat (ajun de Şabat), care începe cu binecuvântarea vinului (Kiduş). Este o masă bogată, ca şi cum ar fi pregătită pentru prinţesa care va veni ca oaspete, sau ca o nuntă la care poporul evreu este mirele, iar Şabatul–mireasa. Acest fapt aminteşte de relaţia mire-mireasă între Dumnezeu şi poporul evreu, aşa cum este prezentată în Cartea biblică Şir HaŞirim (Cântarea Cântărilor).  
 
În Cartea biblică Şemot (Exodul, sau Ieşirea) din Tora este menţionată obligaţia respectării Şabatului de către fiii lui Israel. Această obligaţie apare şi sub forma poruncii a patra din cadrul Decalogului, atât în Cartea biblică Şemot (XX, 9-11) cât şi în Cartea biblică Devarim (Deuteronomul,V, 12-15). Cartea Şemot menţionează: „Aminteşte-ţi ziua Şabatului, cu sfinţenia ei. Şase zile să lucrezi şi să faci toată meseria ta. Şi în ziua a şaptea să fie Şabat pentru Domnul Dumnezeul tău: să nu faci nici o meserie tu şi fiul tău şi fiica ta, robul tău şi roaba ta şi vita ta şi străinul care locuieşte în oraşul tău”.  
 
Unul dintre poeţii cabalişti care au cântat Şabatul este Rabi Şlomo Halevy Alkabetz din Ţfat (Safed) din secolul al XVI-lea. El este autorul poeziei ebraice Leha dody (Ieşi în întâmpinare, dragul meu). Este cântecul întâmpinării Şabatului. Personificarea apare sub forma raportului între mire şi mireasă. Primele două versuri sunt refrenul cântecului şi ele se repetă după fiecare strofă. Poezia este scrisă în monorimă strofică: rima diferă de la o strofă la alta. Prima literă a primului vers din fiecare strofă este în original una din literele numelui autorului, care şi-l menţionează în acrostih: SLMHHLWY. Deci opt strofe. Cea de a noua strofă este separată. Poemul este o odă, un imn de bun-venit cântat de mire (neamul lui Israel) miresei pe care o întâmpină (Şabatul).  
-----------------------------------------------------------  
Sursa: Revista “Realitatea Evreiascǎ”  
 
Lucian-Zeev HERŞCOVICI  
Ierusalim, Israel  
1 Martie 2016  
 
Referinţă Bibliografică:
Lucian- Zeev HERŞCOVICI - PRINŢESA ŞABAT / Lucian Zeev Herşcovici : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1891, Anul VI, 05 martie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Lucian Zeev Herşcovici : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Lucian Zeev Herşcovici
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!