Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Amintiri > Mobil |   


Autor: Ioan Ciorca         Publicat în: Ediţia nr. 1714 din 10 septembrie 2015        Toate Articolele Autorului

„DIDINA”
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
„DIDINA” 
  
Spre finele anilor ’70 ai secolului trecut, eram angajat al Depoului de locomotive Cluj. Lucram în echipa de motoriști care se ocupa de întreținerea motoarelor locomotivelor diesel-electrice, de 2100 de cai putere, din seria 060 DA. Pentru un tânăr angajat, activitatea nu era de loc ușoară, cea mai mare „greutate” fiind generată de reticența unui colectiv care cu greu accepta membri noi în sânul său. Proaspeții angajați, priviți ca niște „intruși”, treceau printr-o perioadă „de probă” în care trebuiau să facă față atât problemelor de ordin tehnic datorat lipsei lor de experiență, cât și „glumelor” – de multe ori nesărate – ale veteranilor. 
  
Cu toate acestea nu-mi părea rău că fusesem repartizat la Depoul de locomotive, ci dimpotrivă, eram mândru că lucram la „calea ferată”. Acest sentiment era susținut și de părerea generală, unanim recunoscută, potrivit căreia „cefereul e a doua armată”. Și într-adevăr, un colectiv de muncitori atât de „sudat”, de statornic – pentru care sintagma „toți pentru unu și unu pentru toți” era un mod de viață – nu am mai întâlnit nicăieri. Probabil că nu degeaba se împământenise credința potrivit căreia „cine bea apă din tender, nu mai pleacă niciodată”. Se pare că eu sunt „excepția ce întărește regula”, întrucât am infirmat această opinie. Pe vremea aceea, mă străduiam să-mi desăvârșesc bagajul de cunoștințe teoretice, cu cel al experienței practice, aspirând la statutul de „meseriaș bâtrân”, care duce meseria la rangul de artă. De altfel, potrivit crezului meu poetic, 
  
„Două sclipiri artistul poartă 
  
În suflet, căci numai el știe 
  
Din meseri-a face artă 
  
Și-apoi, din artă, meserie.” 
  
Pentru a atinge un astfel de deziderat, este obligatoriu să ai un model, un „mentor”. Și l-am găsit, în persoana unei inginere de la „Electroputere” Craiova. 
  
Pe lângă deja „clasicele” locomotive diesel-electrice de 2.100 de cai putere, uzina craioveană începuse fabricarea unui model nou, de 4.000 de cai, din seria DD. 
  
În „jargonul” ceferist, noua locomotivă era cunoscută și alintată cu numele de „Didina”. Într-adevăr, Didina merita să fie alintată… era frumoasă, puternică și plină de tehnologie de vârf la acea dată. Fiind nouă – aflată în probe – documentația tehnică pentru Didina era insuficientă. De altfel, ca să intri în „tainele” unui produs nou, îți trebuie ceva vreme, în care să acumulezi experiență bazată pe soluționarea problemelor ivite în exploatare. Așa s-au petrecut lucrurile și cu Didina și datorită ei mi-am găsit „modelul” la al cărui standard de pregătire profesională intenționam să mă ridic. 
  
La scurtă vreme de la transferarea ei la Depoul Cluj, Didina s-a întors de la drum, vlăguită de putere. Îndată s-au adunat în cabina sa, toți specialiștii, în frunte cu șeful de depou. Zile la rând s-au străduit să-i dea de cap, fără nici un rezultat. Cu toate că motorul diesel funcționa perfect, generatorul menit să alimenteze cele șase motoare electrice de tracțiune de pe osii, nu dezvolta puterea necesară. În final, s-a solicitat sprijinul uzinei Electroputere. Astfel, la scurtă vreme, în depou a venit reprezentantul uzinei. La biroul șefului de depou, s-a prezentat o femeie mărunțică, șatenă, trecută bine de 30 de ani, îmbrăcată în pantaloni negri și cu un pardesiu roz, decolorat. Se zvonea că este însăși „șefa de proiect”, cea în sarcina căreia fusese realizarea instalației electrice a Didinei. Reticența cu care a fost primită de către colectivul de conducere, avea să se risipească foarte repede. Femeia s-a cățaract zglobie în postul unu de conducere al Didinei – loc în care se afla blocul aparaturii electrice – a adus giganticul motor la turația maximă preț de câteva secunde în care a citit informațiile afișate de aparatura de bord, iar apoi a deschis cele două uși mari ce adăposteau „creierul” electric al Didinei și a armat un releu – numai de ea știut – din puzderia aflată în acea „uzină electrică”. Apoi a „lansat” motorul, la adus la turația maximă și, ca prin farmec, generatorul a debitat curent la parametri maximi. 
  
Și astăzi, după atâția ani, parcă o văd și o aud pe mărunțica femeie care, ducându-și mâna dreaptă la inimă, le-a spus celor prezenți în cabina Didinei: „Vai, ce m-am speriat! A trebuit doar să armez un releu!” 
  
Ei, atunci am pătruns esența sintagmei potrivit căreia „Nu-i tot una să faci ce știi sau să știi ce faci”. 
  
Ioan CIORCA 
  
Referinţă Bibliografică:
„DIDINA” / Ioan Ciorca : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1714, Anul V, 10 septembrie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Ioan Ciorca : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ioan Ciorca
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!