Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Amintiri > Mobil |   


Autor: Ioan Ciorca         Publicat în: Ediţia nr. 1709 din 05 septembrie 2015        Toate Articolele Autorului

O „VEDETĂ” DE DEMULT
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
O „VEDETĂ” DE DEMULT 
  
În 1954 s-a născut legenda. De pe benzile de montaj ale Uzinei „Steagul Roşu” Braşov a ieşit primul autocamion, primul SR, „precursorul” familiilor „Carpaţi”, „Bucegi” şi „Roman”. Era celebrul SR-101, o copie a camionului sovietic Zis 150 care, la rândul lui, imita autocamionul american International KR11. Cu caracteristicile sale tehnice, SR-101 a devenit imediat vedeta uzinei. Autocamionul era echipat cu un motor pe benzină, cu 6 cilindri în linie şi un raport de compresie de 6:1, capabil să dezvolte 95 CP la 2400 de rotaţii/minut şi o viteza maximă de 65 km/h. Performanţele sale remarcabile pentru acele vremi, l-au făcut să devină, în scurtă vreme, vedeta transporturilor de mărfuri, populând cu prezenţa sa, întreaga ţară. În diverse ipostaze, putea fi întâlnită pe şosele, pe şantiere, la oraşe şi sate, întrucât autoşasiul SR-101 a stat la baza realizării unor autovehicule derivate servind nevoilor numeroaselor sectoare de transport ale economiei româneşti. Printre multele tipuri de mijloace de transport realizate pe autoşasiul SR-101, s-au aflat autobasculantele SR-109, dubele izoterme, autocamioanele de trei tone, autocisternele, autogunoiere, autotractoarele etc. Ba chiar şi un model 4x4 – deci cu tracţiune integrală – denumit SR 104, a fost realizat pe structura „vedetei”. Bătrân de acum, celebrul SR-101, a fost „pensionat” în 1960, locul său fiind luat de tânărul şi sprinţarul SR-131 „Carpaţi”. În pas cu vremea, acesta era dotat cu un motorul V8, pe benzină, realizat pe baza unei licenţe Ford, care stăpânea o „herghelie” de 140 de cai. 
  
Perioada de glorie a noii vedete s-a întins pe patru ani, în 1964 fiind „detronat” de urmaşul său, modelul SR 113 „Bucegi”, care – cu o sarcină utila de cinci tone – avea să îi ia locul, foarte repede, în peisajul rutier românesc. 
  
Dar timpurile se schimbă cu rapiditate, tehnica evoluează neîncetat, iar camioanele cu motoare pe benzină – din considerente economice – au trebuit să dispară. Declanşarea procesului de dieselizare în economia românească, a făcut ca din anul 1971, la uzina braşăveană, să intre în producţie modelele familiei Roman, fabricate după licenţa MAN, avand motoare diesel de 135 şi 215 CP. 
  
Până mai acum un sfert de secol, camioanele din gama Roman puteau fi întâlnite pretutindeni, fiind implicate în realizarea tuturor proiectelor româneşti, precum ar fi construcţia cartierelor de locuinţe, edificarea noilor fabrici şi uzine, realizarea Canalul Dunăre-Marea Neagră, a Transfăgărășanului, a centralelor electrice de la Porţile de Fier, Bicaz, Vidraru sau Rovinari, ori a primului reactor al centralei nucleare de la Cernavodă etc. 
  
Dar cea care şi-a adus aportul, cu adevărat, la realizarea marilor construcţii ale „etapei socialismului multilateral dezvoltat” a fost autobasculanta Roman de 16 tone, omniprezentă pe toate şantierele patriei. 
  
Ioan CIORCA 
  
Referinţă Bibliografică:
O „VEDETĂ” DE DEMULT / Ioan Ciorca : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1709, Anul V, 05 septembrie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Ioan Ciorca : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ioan Ciorca
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!