Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Manuscris > Amintiri > Mobil |   


Autor: Ioan Ciorca         Publicat în: Ediţia nr. 1674 din 01 august 2015        Toate Articolele Autorului

STAŢIA DE TAXI
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
STAŢIA DE TAXI 
  
Hoinărind printre amintiri, am căutat un loc din oraş, care să fi scăpat tendinţei de schimbare post-decembriste – cu orice preţ – tendinţă manifestată, în numeroase cazuri, doar de dragul schimbării. Am depistat un astfel de loc, chiar în buricul târgului, în Piaţa Avram Iancu, între Catedrala Mitropolitană Ortodoxă şi Teatrul Naţional. Locul respectiv – ca un reper peste timp – şi-a păstrat destinaţia iniţială şi – probabil – şi-o va păstra şi în vremurile viitoare, dacă nu cumva, vreo minte reformatoare din vreun sector tehnic al primăriei nu va veni cu o idee năstruşnică – ca atâtea altele – menită a bulversa traficul din zonă. 
  
Locul pe care l-am identificat, găzduieşte staţia de taxiuri aflată vizavi de Teatrul Naţional. De la definitivarea construcţiilor din Piaţa Avram Iancu – deci de pe la începutul secolului XX – staţia de taxiuri a rămas în acelaşi loc, chiar dacă sensurile traficului rutier au fost modificate şi chiar dacă piaţa – în zbuciumata istorie transilvăneană – şi-a schimbat, de mai multe ori, numele şi stăpânii. 
  
După Marea Unire din 1918, piaţa teatrului a primit numele de Piaţa Cuza Vodă. Evoluţia tehnicii a impus automobilul în peisajul urban, înlocuind treptat arhaicele mijloace de locomoţie trase de cai. Astfel, în faţa Teatrului şi a Catedralei Ortodoxe – construite între anii 1920-1930 – şi-au făcut apariţia taxiurile. Automobile de diverse tipuri – Ford, Chevrolet, Renault, Fiat, General Motors, Studebacker Erskine, Packard Super Eight sau Mercedes – din perioada de început a industriei auto, au ocupat staţia, în aşteptarea clienţilor. 
  
Într-o fotografie din perioada interbelică, pe vremea în care piaţa se numea Cuza Vodă, se poate observa esplanada din faţa Catedralei. În prim plan, atunci, ca şi acum, fiinţa staţia de taxiuri. Timpul a trecut cu repeziciune, tehnica a evoluat cu paşi de uriaş, iar vechile automobile au fost înlocuite cu altele noi. 
  
În perioada Dictatului de la Viena, piaţa în care se află Catedrala Ortodoxă şi Teatrul Naţional şi-a schimbat numele, devenind „Adolf Hitler”. Evident, în noua etapă şi sensul de circulaţie a fost modificat. Catedrala a rămas neschimbată, simbol al spiritualităţii româneşti, în acele vremuri tulburi. A rămas şi staţia de taxiuri, a rămas şi piaţeta. Doar în centrul ei a apărut un catarg cu steagul autorităţilor transilvănene din acele timpuri. 
  
După război, piaţa a fost redenumită, devenind Piața Malinovski. Staţia a rămas tot acolo, iar ocupantele sale au fost aceleaşi vechi taxiuri din vremea marii conflagraţii mondiale. Un amalgam de automobile, învăluite în fum cu miros înecăcios de benzină îşi aşteptau cu răbdare clienţii aflaţi fie la Teatru, fie la Catedrala Ortodoxă, fie cu treburi pe la Palatul de justiţie, ori – pur şi simplu – la plimbare pe promenada din spatele tratrului, în parcul creionat de cazarma Sfântul Gheorghe şi Casa Învăţătorilor. 
  
Mai târziu – când lucrurile au început să se aşeze, iar rănile războiului să se cicatrizeze – locul vechilor taxiuri au fost luate de automobilele Pobeda, aduse din Uniunea Soviatică. Schimbarea a produs şi o „reevaluare” a sensului de circulaţie în zona staţie. 
  
Apoi, în anul 1964, piaţa a suferit o nouă schimbare de nume, transformându-se în Piaţa Victoriei. În peisaj – pe esplanada din faţa Catedralei – s-a instalat un obelisc, închinat eroilor sovietici, iar Pobedele au fost înlocuite cu automobile Moskvici şi Volga, realizate tot de industria sovietică. 
  
Scurgerea timpului, a adus cu ea noi taxiuri, de data aceasta din producţia autohtonă, supremaţia fiind deţinută de automobilele Dacia 1300, până târziu, după 1989. 
  
Aproape trei decenii, piaţa şi-a păstrat numele şi aspectul. Abia în anul 1993, s-a produs o nouă schimbare, simbol al altor vremi. Spaţiul a primit numele de Piaţa Avram Iancu, iar monumentul închinat eroilor sovietici a fost înlocuit cu statuia celui care i-a împrumutat numele. 
  
Strada Petru Groza – cea care asigură legătura cu Piaţa Unirii, pe partea sudică – a devenit Bulevardul Eroilor, transformat parţial în spaţiu pietonal. Modificările au dus – cum era de aşteptat – şi la schimbarea sensului de circulaţie în zonă. A rămas doar staţia, neschimbată, în acelaşi loc. Pentru cât timp? Doar viitorul va răspunde la această întrebare. 
  
Ioan CIORCA 
  
Referinţă Bibliografică:
STAŢIA DE TAXI / Ioan Ciorca : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1674, Anul V, 01 august 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Ioan Ciorca : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Ioan Ciorca
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!