Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   


Autor: Helene Pflitsch         Publicat în: Ediţia nr. 2039 din 31 iulie 2016        Toate Articolele Autorului

Descoperirea de sine – ca aventură a cunoaşterii lumii
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
UMBRA DIN NOAPTE de Helene Pflistch, VitaPreventEdit, 2016 , recenzie  
 
Remarcam încă din 2012, la debutul autoarei Helene Pflitsch, cu romanul “Dezrădăcinare sau Un nou început”, Editura Sympoesium, Iaşi, forţa prozatorică a acesteia, şi afirmam în cronica apărută şi în volumul FILOVERBA, Repere critice, vol. I, că avem de-a face cu un autor care stăpâneşte scriitura de anvergură, şi îi punctam stilul alert, de decupaj cinematografic, specific prozei moderne, în care personaje şi locuri, acţiuni şi descrieri se combină alert fără să obosească cititorul, stârnind şi incitând la citirea următoarei pagini, ca-ntr-o fericită captivitate. Un roman al adaptării, surprindeam noi, acolo, tema centrală, la un spaţiu nou, respectiv, Germania, în urma unui act mai mult sau mai puţin voit, anume emigrarea personajului principal feminin. A urmat, în 2013, “Jurnalul şefei mele”, Editura Singur, Târgovişte, o poveste a adaptării la noile condiţii de după actul social-politic din Decembrie 1989, din România, când totul pare a se schimba, şi oameni, şi mentalităţi, şi relaţii sociale, şi tot, tot… Pe acest fundal, acţiunea romanului, spuneam pe atunci, surprinde aceste transformări cu umor, dar şi cu durere, cu simpatie, dar şi cu necesara detaşare de mizeriile inerente sau provocate ale momentelor acelora. La fel ca şi în romanul de debut, în el, întâlnim o forţă romanescă bine conturată, care, acum, se răsfrânge ceva mai puţin analitic, şi mai mult sintetic. Rămâne, însă, acelaşi apetit pentru surprinderea detaliilor, fie de ordin interior, fie de cel exterior, iar ca temă centrală, din nou, apare adaptabilitatea, de această dată a unei întregi societăţi, cea românească, la noua condiţie determinată de momentul Decembrie ’89, dar redată printr-un grup de prieteni, colegi de serviciu, într-un periplu în ţară şi în afara ei, într-un fel de delegaţie..  
 
Cu noua sa aparţie editorială, UMBRA DIN NOAPTE, Editura VitaPreventEdit, Drăgoteşti, Dolj Romania, Helene Pflitsch reconfirmă multe dintre surprinderile noastre critice. Mai întâi, forţa prozatorică, acelaşi suflu puternic, bine menţinut pe parcurs – romanul are în jur de 480 de pagini – o scriitură care nu se întinde doar de dragul de a acoperi paginile, ci are raţiuni bine argumentate. Apoi, este aceeaşi temă, am zice, chiar dacă mai puţin evidentă, anume acomodarea cu un nou mediu, acum, în “Umbra din noapte”, descoperirea, explorarea fiind mult mai personală, mai adâncită spre fiinţă, spre trăirile intime, personajul principal, Victor, încercând să se descopere pe sine scanându-i pe cei din jurul său, dar mai ales pe Anna, femeia care-l incită, şi pe care nu o poate surprinde după... canoanele – citeşte prejudecăţile – cu care bărbaţii, în general, teoretizează relaţia cu o femeie, apoi încercând să treacă şi în practică, să se comporte în relaţie directă conform acestei teorii. Victor este, de altfel, alter ego-ul autoarei, în Victor trebuie s-o vedem pe Helene Pflistch, precum pe Flaubert în madame Bovary, în romanul “Doamna Bovary”, sau pe George Călinescu în Otilia Mărculescu, în romanul „Enigma Otiliei”. Desigur, sunt câteva diferenţe, precum faptul că Anna nu este chiar o femeie care să decadă, să se autoflageleze prin prostituţie mai mult sau mai puţin vizibilă, dar, oricum traumatizantă - cazul Bovary - din contră, Anna încearcă să-şi salveze un trecut prin prezentul la care încearcă, şi ea, să i se adapteze, şi să se înţeleagă pe sine, şi să se împace cu trecutul său, şi cu propriul ego. Spre deosebire de Otilia, Anna nu este ingenua, naiva venită în oraş spre a i se integra şi a beneficia de o avere potenţială, Anna este, înţelegem, bine ancorată în realitate, dar suferă de o vădită vulnerabilitate în faţa unei societăţi agresive, devoratoare de sensibilităţi şi destine incerte – aici, intuim afinităţi cu Otilia lui Călinescu, şi ea violentată de “lumea oraşului”, de fapt, a unei societăţi în decadenţă accentuată.  
 
Cartea Helenei Pflistch se decupează foarte bine nu doar prin masivitate ci şi prin tenta balzaciană a story-ului, în care se împletesc elemente de descriere şi portretizare extrem de bine conturate, începând cu exteriorul şi continuând cu sinele, interiorul, până spre intimităţi provocatoare intelectual. La fel, avem descrieri ample ale locurilor acţiuni, cu amănunte interesante, care pot scăpa simplului vizitator. Dincolo de aceste elemente de balzacianism, cât priveşte partea de romantism, ei, bine, povestea de dragoste – inedită şi deloc confortabilă, casnică – este prezentă şi ne dă fiori nebănuiţi, asta şi datorită elementelor de modernism pe care autoarea le grefează în pagini, anume o reflectare din mai multe unghiuri a personajelor, astfel încât avem o imagine multidimensională a lor, o conturare 4D, am zice împrumutând din limbajul filmului supertehnicizat, încât avem impresia că şi noi suntem acolo, în mijlocul lor, şi că am putea interveni oricând în acţiune, sau în dialogul lor. Unitatea clasică a romanului UMBRA DIN NOAPTE vine şi din folosirea tehnicii simetriei, dincolo de unitatea canonică a povestirii în sine, în această ordine de idei, avem de-a face cu prima acţiune a romanului, când Victor şi Anna se cunosc la o petrecere, şi imediat după, şi la final, când descoperirea de către acelaşi Victor, a unei laturi importante a Annei - personaj enigmatic, fluid, la limita dintre cuminţenie şi neonconformism, dintre obişnuit şi aventuros - prin amănunte cu totul noi, care ne aruncă într-o zonă insolită, deschizând posibilitatea, am îndrăzni, unei continuări a cărţi, într-un nou volum.  
 
UMBRA DIN NOAPTE – chiar titlul îndeamnă spre enigmă, spre explorare plină de neprevăzut, ca la intrarea într-un spaţiu de care te temi, dar care te incită, întunericul, umbra aşteptându-te parcă spre a o risipi, spre a o aduce la lumină, se sprijină pe o ahitectură scriitoricească solidă, bine gândită, oricând gata să se plieze pe aşteptările cititorului, dar nu spre a-l moleşi ci pentru a-i excita interesul. Desigur, titlul are şi conotaţie oximoronică, în noapte, în întuneric, umbrele nu au cum să se vadă, în mod real, ele însele fiind parte a întunericului, dar metafora, desigur, se devoalează la lectură, ne permite, aşadar, să clarificăm sugestia sintagmei, în acest caz, lectura devenind şi o “aventură”, la care vă invităm cu toată încrederea.  
 
Dan Şalapa, iulie 2016  
 
Referinţă Bibliografică:
Descoperirea de sine – ca aventură a cunoaşterii lumii / Helene Pflitsch : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2039, Anul VI, 31 iulie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Helene Pflitsch : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Helene Pflitsch
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!