Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Comentarii > Mobil |   



Viața ca un cazinou, autor Georgi Cristu sau Ce se întâmplă când bei cu Nenea Iancu
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!

          Cu scrisul lui Georgi Cristu m-am întâlnit pentru întâia oară acum câțiva ani pe rețelele literare pe care le frecventam. Nu îl cunoșteam și citindu-l aveam impresia că este un scriitor versat, că are în urma lui o mulțime de volume publicate, textele postate acolo fiind scrise cu o mână sigură, ce nu făcea altceva decât să transpună în semene, talentul înnăscut al scriitorului. 

   De curând, coperta unei cărți mi-a atras atenția prin titlul ei, ca apoi să constat că autorul nu este nimeni altul decât cel pe care îl căutam frecvent când poposeam pe site-urile literare și a fost firesc să îmi doresc să o citesc. 

   Georgi Cristu s-a născut la 14 octombrie 1957 în Măcin și este absolvent al Academiei Navale „Mircea cel Bătrân” Constanța și al Facultății de Mecanică – Secția Nave a Universității „Dunărea de Jos” Galați. Debutează literar în 2011 pe rețeaua literară „Casa gândului - Cleopatra” și are apariții în numeroase antologii și volume colective începând cu 2012. Debutul editorial și-l face cu volumul de poezii Clepsidra cu silabe, editura Betta, București, 2015. 

Urmează apoi, volumul de proză scurtă Viața ca un cazinou, editura Semne, București, 2015

   Viața ca un cazinou este o colecție de 31 de proze scurte contemporane prin temă, limbaj și problematică generală și specifică; trei dintre ele, le consider povești autobiografice, care nu fac altceva decât să întărească spațiul și timpul în care se petrec acțiunile surprinse în celelalte. 

   Titlul sub care sunt reunite prozele și care poate să devină cu siguranță un citat despre viață, mi se pare unul foarte potrivit și în acord cu ideea generală a tuturor celor 31 de povestiri. Fiecare din personajele acestora, indiferent cum se numesc ele și din ce zonă a societății vin, par așezate la o masă de joc mizând pe jetonul roșu sau negru, pe 1 sau 10, încercând să câștige. Și de fiecare dată, parcă, acolo sus, la etaj, cineva le urmărește jocul și ridică un deget, oprind roata într-un punct doar de el dorit, decizându-le soarta. 

   Sunt o mare fană a prozei scurte, îmi place să mă aventurez în necunoscut, să fac slalom printre fraze chiar dacă sunt lipsite de prețiozitate sau metafore, dar care au puterea să mă absoarbă prin dimensiunea captivantă a poveștilor. 

   Proza lui Georgi Cristu mi-a permis din plin acest lucru. Autorul prezintă viețile așa cum sunt, fără să judece sau să explice, fără să acuze sau să laude. Uneori, sentimentele sunt confuze și motivațiile sunt neclare, însă Georgi Cristu nu face eforturi pentru a le clarifica și a ne servi explicații pe tavă, el nu joacă rolul de psiholog, ci și-l asumă doar pe cel de povestitor. 

   Fiecare povestire are în esență adâncimea unui roman. Georgi Cristu a găsit însă cheia cu care le-a comprimat și asamblat; nu are nevoie de multe cuvinte și lungi explicații pentru a surprinde esența existenței, el având un veritabil talent narativ. 

   Destine? este prima proză scurtă, cea care deschide colecția celor 31. Oana și Radu sunt protagoniștii acestei povestiri, doi tineri ce se întâlnesc întâmplător în tren și a căror inimi le sunt atinse de săgeata lui Cupidon. O poveste de dragoste ce poate avea doar un singur final, mai ales că „Afară era agitație mare, toți tinerii, și nu numai, sărbătoreau Valentine’ s Day. Se auzeau râsete, chiote, unii chiar cântau în cor. Oanei îi zburdă gândul pentru o clipă la Radu și nu era pentru prima oară când se întâmpla acest lucru...” Autorul o scoate însă din banalitate, și oferă iubirii trăirea veșnică. Cum? Vă las pe voi să aflați. 

    Cum se naște un criminal, a doua proză, cu valențe de thriller, te zguduie până în străfundul sufletului descriind drama societăţii de azi la care asistăm parcă impasibili ca și cum nu nouă ni se întâmplă, ca și cum cel mai de preț lucru pe acest pământ ar fi banul și în numele lui ne uităm rolul și menirea. În căutarea lui pornește și mama ce își lasă copiii în voia sorții, convinsă că cele câteva sute de euro cu care aceștia își pot plăti mâncarea și nevoile firești îi poate feri de relele vieții. Dar care sunt oare nevoile firești ale Adnanei și ale lui Radu? 

   Cea de a treia, Cireșe perechi. Alexandra, pierzându-și iubitul plecat în Afganistan, în aceeași fugă după bani pentru a „ putea întemeia o familie” își uită vârsta, până când ultima scrisoarea a acestuia îi deschide ochii și îi arată calea prin care poate să își continue viața. 

   Fiul. Un accident banal dar care duce la pierderea unei vieți reliefează într-o realitate crudă relațiile dintre membrii familiei într-o societate bolnavă. Viitorul începe marți, a 18-a povestire continuă aceeași temă, chiar dacă personajele sunt altele. 

   La o cană cu vin rămâne în același registru al relațiilor dintre membrii familiei, de data aceasta dintre o fiică și o mamă, deschisă și dornică să accepte transformările de mentalitate a tinerilor dar în același timp nerenunţând cu ușurință la valorile în care a fost crescută și care ar putea da greutate relației din cuplu. 

   Cu Lacrimi autorul intră în lumea creatorilor de frumos, a artiștilor talentați, furați și îngenuncheați de aceeași societate în care financiarul are conducerea. 

  Trecând prin Niște Paradoxuri și o Noapte furtunoasă ajungem la O 9 zi, undeva pe malul mării, asistând la frumoase povești de dragoste cu finaluri la fel de surprinzătoare - sau poate nu - ca și mai toate povestirile din acest volum. 

   Piratul de pe Istru poate fi foarte bine considerată o ficțiune reală, ca de altfel și Poveste din cetate, în care Rădulescu, lucrător „la o seră de flori construită la ieșirea din micuțul oraș de provincie”, absolvent cu greu al celor șase clase, soț și tată, visează să ajungă campion de box. 

   Salcâmi în floare, Tablou cu maci, Cercei cu agate și Dragoste la prima vedere, povestiri cu o puternică încărcătură emoțională vin să demonstreze - dacă mai e nevoie - că nimic în viață nu este întâmplător, că destinele ne sunt prinse într-un ghem care se desface încet în calea noastră, iar noi îi urmăm firul. 

   Dragobete în America, cred că este singura povestire a cărei acțiune nu se petrece pe teritoriul României, dar plasarea ei în alt spațiu nu îi crează autorului nici o dificultate, ba din contră, te trece oceanul fără să simți și te încadrează perfect în decor, făcând din tine un participant activ la acțiune. 

   Hallelujah, povestea unui profesor ajuns cerșetor, nerecunoscându-se pe el însuși, este o proză scurtă intensă, de un dramatism și o tristețe care, sigur, vă va răscoli sufletele. 

   Cremă de zahăr ars și Bețivance - una dintre cele trei povestiri autobiografice- îți descrețesc fruntea și te binedispun, fiind schițe umoristice foarte bine realizate, poate pentru că au fost scrise imediat după întâlnirea - surpriză în care autorul mărturisește că „Am băut cu Nenea Iancu”. 

   Cu siguranță și celelalte povestiri din acest volum, asupra cărora nu m-am oprit aici, pentru a nu lungi prea mult nota mea de cititor, vă vor aduce în atenție situații care să vă emoționeze sau care să vă pună întrebări, nici una dintre ele nefiind mai puțin importantă sau cu o valoare literară mai mică decât cele prezentate. Asta pentru că stilul scriitorului este unul foarte interesant, poate chiar curios pe alocuri, totul fiind pus pe tavă relativ destul de devreme, ocolișurile pe care le face nu par a ascunde mare lucru, apelând la ele doar pentru a putea pătrunde în pielea personajului și a intra în spațiu și timp. 

   Despre proza scurtă se spune adesea că structural ar fi potrivită timpului și ritmului în care trăim, un volum fiind ușor de citit între două stații de metrou sau într-o călătorie cu trenul. 

Nu v-aș sfătui însă să vă bazați pe acest lucru dacă vă porniți la drum cu volumul lui Georgi Cristu în geantă. Va trebui ca distanța dintre stații să fie mare, iar finișul departe și asta pentru că, nu poți trece de la o poveste la alta cu iuțeala fulgerului; după punctual final al fiecăreia, chiar dacă autorul le-a dat un verdict, întrebări esențiale despre societatea în care trăim, despre mentalități, despre viață în general se instalează în minte și cer, dacă nu răspunsuri și rezolvări, măcar un dram de reflecție. 

    Am întâlnit păreri cum că, proza scurtă ar fi „ruda săraca” a prozei în general, lumea tinzând să o evite, neconsiderând-o capabilă să satisfacă din punct de vedere calitativ. Personal, mă aflu în tabăra opusă și cred cu tărie că ea poate sta pe aceeași treaptă cu romanul sau poezia, că există suficienți scriitori buni de proză scurtă, dar că nu sunt promovați îndeajuns (și aici mă refer la România) și în nici un caz că este evitată de cititori. În general, însă, autorii de proză scurtă  publică în antologii, tipărite în exemplare puține și care ajung în special în cercurile celor antologaţi. 

Mai cred că, a scrie proză scurtă de calitate este mult mai greu decât a scrie un roman, iar cei care o fac au un talent special pentru acest gen și consumă pentru a scrie câteva povestiri cel puțin un același efort ca și când ar scrie un roman. 

   Georgi Cristu cu volumul său Viața ca un cazinou, face dovada acestui efort demonstrând cu prisosință talentul scriitoricesc și am convingerea că evaluările  criticii literare îl vor situa pe unul dintre locurile de vârf. 

   Îl felicit sincer pentru acest volum, îi mulțumesc că a avut amabilitatea să mi-l trimită și pot spune cu inima deschisă că este cea mai bună carte din țară ajunsă în acest an la mine. Am citit-o cu mare bucurie și plăcere și am totala convingere că, cei care au citit-o sau o vor citi, nu mă vor contrazice. 

  

              Helene Pflitsch 

  membru Liga scriitorilor români 

  Wiehl, Germania, 09. sept. 2015 

Referinţă Bibliografică:
Viața ca un cazinou, autor Georgi Cristu sau Ce se întâmplă când bei cu Nenea Iancu / Helene Pflitsch : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1715, Anul V, 11 septembrie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Helene Pflitsch : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Helene Pflitsch
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!