AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

ARHIVĂ CLASAMENTE

CLASAMENTE
DE PROZĂ

RETROSPECTIVA
DE PROZĂ
A SĂPTĂMÂNII


Acasa > Orizont > Reportaj >  



SUNT ŞI EU ÎN CETATE (VII) - ÎNSEMNE CIVILIZATOARE ALE SATULUI (SAU) PICTORIŢA BĂCĂUANĂ TAMARA ANTAL S-A ÎNTORS APOTEOTIC ACASĂ
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Pe la începutul anului în curs, o doamnă, aproape uitată de cei rămaşi la vatra în care dumneaei s-a născut şi a copilărit, m-a contactat printr-un mail. Citise monografia comunei Mirosloveşti (care include şi satul său natal), între ai cărei autori mă aflu. În mesajul său îşi exprimă sensibilitatea la ataşamentul nostru, al celor rămaşi acasă, în a releva şi consemna în carte valorile locale, cele moştenite şi cele ale timpului nostru. Distinsa doamnă cu reşedinţa la Bacău s-a declarat solidară cu osârdia celor de la baştină şi s-a arătat dispusă să ni se alăture. Concret, mi-a propus să intermediez demersul său către oficialităţile locale, prin care urma să doneze comunei, într-un spaţiu adecvat, circa patruzeci de lucrări de artă plastică, domnia sa fiind şi autoarea acestora.  
 
Aflăm astfel că generoasă donatoare este pictoriţa Tamara Antal, fosta Ioniţă, fiica lui Ion (Nică) şi a Marusiei Ioniţă, familie liniştită şi demnă de respect, în sânul căreia s-au născut şi au crescut frumos trei copii, Tamara fiind al doilea dintre ei, născută la 25 ianuarie 1952.  
 
Tamara Antal, absolventă a unei şcoli postliceale de arhitectură, avea încă de copilă înclinaţii pentru lucrul frumos şi expresiv, dar abia în miezul maturităţii se decide să adauge zestrei sale native instrucţia maximă oferită de societate pe linia artei. Devine deci licenţiată a Academiei de Artă Bucureşti, 1999, secţia de pictură a profesorului-artist Ilie Boca, şi membră a Uniunii Artiştilor Plastici (Filiala Bacău). Organizează expoziţii colective, de grup şi personale în ţară şi în străinătate. Experienţa sa legată de spaţiul extraromânesc are un anume exotism, căci aceasta (experienţa) se petrece în Tunisia, unde, conjunctural, devine rezidentă pentru câţiva ani.  
 
Notorietatea artistică îi este consacrată de participările sale la anualele, bienalele, saloanele specifice artei plastice. Este premiată şi beneficiară a unor cronici de specialitate, inclusă în antologii şi în “Enciclopedia artiştilor plastici contemporani, români”.  
 
E remarcată prin constanţa preocupărilor pentru “sugestia figurativă antropocentristă” (cu omul în centrul temelor), prin "inserţia insolită a materialelor din realitatea imediată în structuri plastice bine organizate pe ecrane cromatice diverse, în care predomină culorile grave, străpunse de strălucirea unor tonuri primare”. Urma umană, afirmă criticii, "e simbolul dominant, aproape obsesiv", element figurativ cu valoare spaţială şi temporală care îi particularizează viziunea artistică. Metodele sale artistice îmbină pictura propriu-zisă cu tapiseria, în special aşa-zisa împâslire, colajul şi decolajul etc.  
 
Din data de 13 septembrie a acestui an (o zi anatemizată de credinţa populară, dar exorcizată automat prin suprapunerea ei cu sfânta zi de Duminică şi de însuşi evenimentul atât de generos, absolut incompatibil cu semnificaţia fatidică a numărului 13), comunitatea sătească din sânul căreia a descins artista are de-acum un autentic (păstrând proporţia) salon de artă plastică, în spaţiul generos al unei noi clădiri în care acum funcţionează (cu o grupă) învăţământul preşcolar.  
 
Desigur, se impunea să inaugurăm cum se cuvine evenimentul, aşa că, prin grija primarului comunei, dl Ionuţ Gospodaru (oficial cu notorietate în ce priveşte încurajarea vieţii cultural-spirituale a comunităţii sub mandatele sale), expoziţia a beneficiat şi de un demers adus în proximitatea pretenţiosului vernisaj. Apropierea evenimentului - rural totuşi - de rafinamentul urban (legat de vernisare) s-a datorat şi prezenţei active la eveniment a distinsei doamne Cornelia Ichim-Pompiliu, scriitoare băcăuană cu o cuprindere profund intelectuală asupra artelor, care ne-a tradus-o artistic, cu mijloacele criticului de artă, pe generoasa noastră donatoare.  
 
D-na Tamara Antal a fost întâmpinatată de vizitatorii expoziţiei inaugurale cu deosebită căldură, primind omagiul binemeritat ca fiică a locului, întoarsă apoteotic Acasă după o perioadă de anonimat impardonabil. De această absenţă nemeritată s-au declarat, cu regret, responsabili autorii monografiei comunei, cei care nu au avut inspiraţia să-i “ia urmele” consătencei lor, urme atât de adânc înfipte în solul mirosloveştean, în nisipul râului Moldova, scăldătoarea copiilor perindaţi prin timpul mirosloveştean, înainte şi după atestarea documentară a acestei localităţi aflate în nucleul Moldovei medievale.  
 
E aici şi omagiul anodinului intermediar al evenimentului, cel care speră cu fervoare să i se atenueze cât-de-cât vina autoasumată de a fi redactat capitolul “Fiii satului” din numita monografie fără prezenţa capitală a Tamarei Antal (Ioniţă), singura creatoare de artă plastică având filiaţie mirosloveşteană.  
 
P.S. Autorul acestui modest demers salută respectuos şi prezenţa la eveniment a d-lui Toni Antal, jovialul soţ al artistei, precum şi pe cea a distinsului muzician Dan Pompiliu, component al Filarmonicii băcăuane “Mihail Jora”.  
 
Referinţă Bibliografică:
SUNT ŞI EU ÎN CETATE (VII) - ÎNSEMNE CIVILIZATOARE ALE SATULUI (SAU) PICTORIŢA BĂCĂUANĂ TAMARA ANTAL S-A ÎNTORS APOTEOTIC ACASĂ / Gheorghe Pârlea : Confluenţe Literare, Ediţia nr. 1733, Anul V, 29 septembrie 2015.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Gheorghe Pârlea : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Gheorghe Pârlea
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către administrația publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondator: George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.



 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

 
CLASAMENTE
DE POEZIE

RETROSPECTIVA
DE POEZIE
A SĂPTĂMÂNII
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!