Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Impact > Exprimare > Mobil |   


Autor: George Terziu         Publicat în: Ediţia nr. 1698 din 25 august 2015        Toate Articolele Autorului

Aparitie Inspirescu:Despre adevăr , sentimente şi canoane istorice
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Mereu am fost atent atunci când am rasfoit o carte, la primele cuvinte ale autorului. 
  
Din acest punct de vedere, Dl Cornel Marcu dovedeşte că este un autor direct, în stilul marilor creatori de proză . 
  
Pentru că , aşa cum spunea Maiorescu undeva, românii sunt mai mult povestitori şi nu romancieri.Iată stilul percutant, direct cu care se începe prezenta carte : 
  
Simţeam că mă sufoc, că de mai rămâneam un ceas, un ceas măcar, în ţarcul plin de murdării, înghesuit printre ceilalţi robi, inspirând mirosurile lor puturoase, cu soarele frigându-mi creştetul capului, o să crăp în acea groaznică piaţă de sclavi, departe de liniştea mănăstirii mele. 
  
Şi întreaga carte este un amestec echilibrat de fraze scurte alernând cu fraze lungi, bine dozate.Nici urma de plictiseală, chiar dacă cartea are peste 500 de pagini, tensiunea este mesteşugit controlată.Întămplările (acţiunile) fac casă bună cu descrierile, mai puţin de natură şi mai mult referitor la vremurile de demult.Pentru că acţiunea se petrece la Constantinopole, Atena, Roma. 
  
Pe vremea principelui Leon. Primul împărat creştin bizantin iconoclast care a declanşat lupta împotriva cultului icoanelor, Leon al III-lea Isaurul (714-741) 
  
În decembrie 769, Împăratul Constantin al V-lea și-a căsătorit fiul (pe Leon al IV-lea) cu Irina, o fată de 17 ani din Atena, vestit de frumoasă și provenind dintr-o familie nobilă. Din nefericire, fata fusese crescută de mică în cultul icoanelor. Știind aceasta, la nunta ei, Irina a fost pusă să promită cu jurământ că nu se va mai închina la icoane și nu va promova cultul icoanelor în timpul vieții ei. 
  
După moartea lui Constantin al V-lea (14 septembrie 775) a urmat la domnie fiul lui, Leon al IV-lea. A fost un împărat slab, care a domnit numai 5 ani. Leon al IV-lea a evitat să se amestece în lupta împotriva icoanelor și a acceptat cu îngăduință revenirea călugărilor iconoduli în Biserici. Ba chiar le-a permis să ocupe și slujbe bisericești înalte. Soția lui, Irina, deși jurase, a continuat să se închine la icoane în secret. Ea se amesteca în politica statului și sprijinea pe ascuns pe cei ce adorau icoanele. În anul 780 împăratul Leon al IV-lea a descoperit în dormitorul ei două icoane. Legătura dintre cei doi soți s-a întrerupt și Irina a fost îndepărtată de la palatul imperial. În vara aceluiași an, împăratul a descoperit și un șir de comploturi împotriva sa. În consecință, pe lângă faptul că i-a pedepsit pe uzurpatori, a declanșat o prigoană contra iconodulilor, mulți dintre ei fiind exilați. 
  
Cei doi soți n-au mai apucat să se împace. La sfârșitul aceluiași an împăratul s-a îmbolnăvit și a murit (pe 14 septembrie 780), nefiind exclusă varianta otrăvirii lui. Fiul său, Constantin al 6-lea, era minor, așa că Irina (care avea pe atunci aproximativ 28 de ani) a rămas împărăteasă, preluând puterea până la majoratul fiului ei. 
  
Rămasă singură la conducerea imperiului, Irina a început să pregătească condițiile care să 
  
permită restabilirea cultului icoanelor. (Puchea Dorel) 
  
E perioada marilor dileme, a amestecului dintre credinţa adevărată şi mentalitaţile mereu schimbătoare ale epocii.Autorul (ca personaj-Ioanis, creator de miniaturi frumoase) tratează poate una din cele mai mari dileme (nelamurite încă nici până azi) problema închinării la icoane. Şi pentru a nu deveni o carte teologică, totul se petrece sub semnul unor naraţiuni diverse.Autorul e parcă o camera de luat vederi, nu judeca nimic, doar înregistrează totul.Chiar şi atunci când simte nevoia să aibă vreun punct de vedere el procedează voalat, inteligent şi pune acele comentarii în gura eroilor săi.Astfel pe pagina 25-26 , se spune : 
  
Cineva vorbea împotriva împăratului de la Constantinopol. Nu mai ştiu ce m-a atras la el, dar m-am trezit în faţa lui ascultându-i cu nesaţ cuvintele. Era urcat într-o căruţă. 
  
Şi, apoi, ca şi în Hyde Park din Londra acel cineva ţine un discurs incendiar depre starea epocii şi multele nemulţumiri legate de acceptarea sau nu a icoanelor.Pe 2 pagini ceea ce ar fi plictisit dacă ar fi fost doar naraţiune.Dl Marcu cunoaşte bine puterea dialogului. 
  
Evident nu puteau lipsi cuvine latineşti care în acea vreme erau des folosite: 
  
Veni mecum, frater, Veni mecum, Omnes qui acceperint gladium, gladiu peribunt, etc,etc 
  
-Iconolatria, nu e decât o superstiţie bolnăvicioasă. O să luptăm împotriva ei chiar dacă ar fi să închidem toate mănăstirile în care persistă în formele cele mai grave, obişnuia să spună. 
  
Astfel grăieşte unul dintre personaje.Şi aceasta dilema dăinuie până în ziua de azi. 
  
Apoi merită remarcată documentaţia incredibilă care a stat la baza acestui roman-frescă . 
  
În lumea bizantină din acea perioadă totul era dogmatic, pentru a nu da naştere la interpretari 
  
Eticheta palatului e destul de complicată. Cere ceva timp până te obişnuieşti cu gesturile, când şi unde trebuie să vorbeşti, când şi unde trebuie să taci. O aluzie fină la faptul că nu trebuia să vorbesc în vestibul. Dar până la urmă o să înveţi să o respecţi. Va fi dovada loialităţii şi civilizaţiei tale. 
  
Şi totul poate fi fatal : 
  
Şi nu mai privi cu atâta insitenţă, dai de bănuit. Trebuie să înveţi că aici orice gest e interpretabil. 
  
...spune unul dintre personaje. 
  
Parcurgând aceasta carte excelenta nu poţi să nu rămâi cu un gust amar.Este o carte necesară care aduce la lumina ceea ce nici azi nu e lămurit: scandalul ideilor religioase atât de diferite de umilinţa lui Cristos.Aşa s-au născut razboaiele , aşa au căzut imperii.Iubirea este o floare rară, regulile şi legile stricte sunt aidoma dictaturilor de marcă şi fac din lumea religioasă un mister. 
  
A fi adorator sau nu de icoane înlocuieşte lumea credinţei adevărate.Mai mult :lupta unor tipuri de icoane , faţă de altele: 
  
Din nartex până în absida altarului o mulţime de icoane împodobeau pereţii încercând să acopere ca un simbol al apropiatei biruinţe violenţele iconoclaste asupra icoanelor în mozaic. 
  
Spunea cineva că dacă pe Dimnezeu nu-l vedem lămurit şi nu suntem prea convinşi că există ,pe diavolul îl vedem în toata măreţia lui. 
  
La paginile 371-372 lucrurile sunt tranşate clar: pro sau împotriva icoanelor. 
  
Şi, în vreme ce are loc aceasta dezbatere pe viaţa şi pe moarte: 
  
Doar, Constantin, fiul basilissei se arăta plictisit jucându-se absent cu pietrele preţioase ale bogatului său veşmânt. 
  
Finalul cărţii însă ne trimite în cu totul altă parte, dincolo de mizeria umana , fie ea şi în numele credinţei : 
  
Gândurile mă purtau iar spre Bizanţul iubirii mele (Irina n.n.), spre cei alături de care am trăit atâţia şi atâţia ani. Şi mi se părea că sunt acolo, că nu l-am părăsit niciodată, că voi fi mereu acolo chiar şi dincolo de moarte. Îi vedeam, îi auzeam, parcă mă chemau să fim din nou împreună… 
  
Dar cui îi pasa de iubire ? 
  
Lupta icoanelor continuă şi azi... 
  
Oamenii hotărăsc şi cine îi poate opri, nu-i aşa? 
  
Mult mai bine documentat decât Numele trandafirului de Umberto Eco sau lucrările din aceeaşi perioadă scrise de Charles Diehl , Michel De Grece, Brigitte Hamann, etc este aceasta carte de faţă. 
  
Merită remarcată şi abundenţa de teme, bine dozate , care fac accesibilă această panoramă a vremurilor trecute. 
  
Cornel Marcu este un scriitor de mare deschidere şi de mare fortă. 
  
O mare speranţă a literaturii române. 
  
George Terziu 
  
Referinţă Bibliografică:
Aparitie Inspirescu:Despre adevăr , sentimente şi canoane istorice / George Terziu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1698, Anul V, 25 august 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 George Terziu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de George Terziu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!