Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Comentarii > Mobil |   



Un rubin, ca un tron uriaş
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Ileana Adriana CHIDU, “Oglinzi de piatră”, Ed. Singur 2012 
  
O mare uimire mă stăpâneşte citind azi cărţile acestei poete. Prin mintea mea se înşiră multe întrebări care încep cu “de ce?”, cred că s-ar umple coli albe dacă le-aş transcrie. De ce, pentru început, mă întreb, autoarea a debutat destul de târziu, deşi era cunoscută în tagma poeţilor de valoare, de mulţi ani? Prima ei carte de versuri, “Al şaptelea avatar” a apărut abia în 1997. Mirarea mea vine din faptul că îi cunosc activitatea literară. În Sibiu, în secolul trecut – vai, chiar şi în mileniul trecut! – noi am fost mulţi ani colege de cenaclu literar, activitate care ne-a marcat, categoric, destinul creator. Iată că soarta ne-a făcut să ne reîntâlnim, în 2012, an în care aveam, amândouă, o carte sub tipar la aceeaşi editură – eu, “Împăratul de ceară”, ea “Oglinzi de piatră”, şi am numit Editura “Singur” din Târgovişte. Curios este că atunci când Doru Ştefan Dăncuş, directorul editurii, îmi povestea despre o altă autoare din Sibiu, respeciv Adriana Chidu, nu am reuşit să îmi dau seama după nume, pe care şi-l schimbase, cine este, dar am recunoscut-o după primele versuri pe care le-am văzut, scrisul purta amprenta personală pe care o ştiam de mult timp. Să revin la întrebare, aş zice că sunt gata să accept un răspuns simplu şi aş putea crede că debutul s-a produs după limpezirea apelor în literatură, după ce valorile au reuşit să îşi recâştige locul şi, lucru foarte important, poeta a rămas pe frontul liricii feminine din generaţia nouăzecistă. Regretatul poet Iustin Panţa chiar a numit-o cândva o a doua Ileana Mălăncioiu. 
  
Acum vin cu alt şi mai mare “de ce?”, unul căruia nu i-am găsit, din păcate, răspuns. Permiteţi să formulez întrebarea: de ce un poet care a debutat cu o carte de versuri cu o forţă covârşitoare a expresiei, nu a avut ecou, nu a avut parte de roadele cuvenite? De ce nu citim poeţi care reuşesc să scrie astfel, şi citim poeţi care scriu altfel, fără să ne/le pese cum? Orice poem din “Al şaptelea avatar” e un argument solid, deschid cartea la întâmplare şi citez: 
  
Mă gândesc la tine, la privirea ta lupească şi 
  
Morfeu mi-e martor, te-am visat în noaptea asta Lup. 
  
Stăteai culcat lângă mâna mea şi eu îţi 
  
Mângâiam ochii galbeni, piezişi, bună tainiţă de Tandreţe. 
  
Crudă ca muşcătura de foame, iarna 
  
Când sub zăpadă geme iarba, când urmele 
  
Ospeţelor sângeroase devin tot mai rare şi tu cu 
  
Ochii strălucitori zaci nemişcat, aşteptând frigul 
  
De pe urmă, sub mâna mea înfloreşte sângele pe 
  
Care ai vrea să îl sorbi, şi dintr-o dată iarăşi pagina 
  
Albă care îmi ţiuie inaintea ochilor. 
  
Un deceniu şi jumătate de ani pe altarul artei despart aşadar cele două volume, dar pentru că Dumnezeu ne-a ales să ne naştem acum, putem spune că primul închide un veac iar cel de-al doilea deschide un nou secol. Acest bilet de trecere are un preţ enorm, cei aleşi îl vor plăti şi vor fi deschizători de drum în poezia mileniului al treilea. Poemul cu care Adriana Chidu îşi înscrie numele pe listă este acesta: 
  
Emily Dikenson a fost în cer 
  
Şi acolo a văzut un rubin uriaş 
  
Eu am fost în iad 
  
Şi în iad este un rubin uriaş 
  
Ea se bucura de o companie aleasă 
  
Eu nădăjduiesc într-o societate distinsă 
  
Satana e frumos ca un cer negru 
  
Suferinţa lui e măreaţă ca o patrie (…) 
  
Până în centrul iadului mai este mult de mers 
  
De aici se vede un rubin uriaş ca un tron 
  
Şi un ochi mare încercănat 
  
Şi ochiul vorbeşte ca o gură. 
  
Se simte contemporaneitatea cu poetul Mircea Ivănescu, o aliniere istorică, geografică dar şi de 
  
suflet face din poezia Adrianei Chidu un exemplu, la rându-i, pentru cât de mult univers încape în aşa puţine cuvinte, pentru că esenţele tari se ţin în sticluţe mici, nu-i aşa? 
  
Au născut în piatră sfintele surori 
  
Pruncii de zei 
  
Întrupări nesfârşite 
  
Năruite in mine 
  
Semne 
  
Pe coperta cărţii, Ruxandra Ivăncescu scrie : ”Ileana-Adriana Chidu nu s-a străduit să se impună prin “alinierea” la tiparele liricii feminine nouăzeciste, să epateze prin stridenţe de limbaj şi violenţe ale confesiunii… Rezultatul acestei atitudini este o paradoxală excentricitate, de fapt ex-centricitate fără complexe provinciale…” 
  
O expresivitate care vine şi din harul de pictor cu care autoarea e înzestrată, o dezrobire mai degrabă decât mărturisire gratuită a sentimentelor, fac din “Oglinzi de piatră” cartea în care se închid energiile creatoare. De la primele versuri, odată cu începutul : 
  
Un prunc auriu vorbeşte din copacul cu totul şi 
  
Cu totul rotund al firii 
  
Îngăduiţi-mi să fiu absent 
  
Şi să visez un vis 
  
…şi până în final, la marele punct: 
  
şi acum când ştiu că niciodată 
  
nu voi apleca pomii 
  
crescuţi din resturile unor destine matinale 
  
voi încerca să deşert acest trup 
  
în care nu mă mai regăsesc 
  
…este drumul între naştere şi moarte, parcurs prin solzii de timp cu îngeri, cu demoni, cu prăjituri pe masa urii, zeiţe, torţe, cai, cavaleri, uneori preţ de un crin în deşert. Alteori nu pe piatră ci pe un perete de gheaţă îmi par atârnate poemele, ca tablouri pironite şi gheaţa se topeşte sub sensibilitatea fiecărui vers, în spatele poeziei se deschide un univers nebănuit, viu, colorat, cu multă lumină. 
  
Deşertul roşu tremurând sub lună sub ape 
  
Fâsâind sub poalele zeiţei 
  
Mângâindu-I gleznele spumoase 
  
Sparte de discul auriu căzut în uitare 
  
Lumina răspăndea un cal zglobiu 
  
Şi iubit 
  
Departe 
  
Argintul din spatele Oglinzilor de piatră dezvăluie din matcă şi învăluie degrabă în mister, sub ochiul atent al cititorului şi sub iscusinţa cu care autorul versurilor mânuieşte peniţa, cristale fine de sentimente sparte, nu din deziluzie ci din iubire. 
  
Oriunde te-ai afla pe drum 
  
Ia-mă cu tine 
  
Pe oricine ai iubi 
  
Iubeşte-mă pe mine 
  
Am primit această carte cu dedicaţia “Poetei şi prietenei, Gabriela”. Mulţumesc şi mult succes, Adriana Chidu. 
  
(Fragment din volumul “Dimineţile din templul cuvintelor”) 
  
Referinţă Bibliografică:
Un rubin, ca un tron uriaş / Gabriela Ana Balan : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1720, Anul V, 16 septembrie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Gabriela Ana Balan : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Gabriela Ana Balan
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!