Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Eseuri > Mobil |   


Autor: Emil Wagner         Publicat în: Ediţia nr. 1634 din 22 iunie 2015        Toate Articolele Autorului

UN ESEU DESPRE ESEURI
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Nivel de înţelegere Gimnaziu. Sper ca Ministerul şi profesorii să aibă acest nivel.  
 
Eseul este o operă literară prin care un om, nu neapărat cu pregătire literară, descrie din punctul său de vedere un fapt, o conjunctură, o împrejurare, o regulă sau o constatare ştiinţifică. Enumerarea nu este exhaustivă.  
Cât timp şcoala este şcoală, un elev descrie, la tablă sau în scris, lecţia învăţată sub formă de eseu. Dacă o învaţă însă papagaliceşte nu mai este originală deci un eseu, ci un plagiat după manual sau după explicaţiile profesorului.  
Ori ce ar spune onoratul Minister prin CURRICULUM (în sens de programă analitică, schemă orară), un profesor care predă sau acceptă din partea elevului descrierea cuvânt cu cuvânt după manual, nu este, în concepţia mea profesor. Profesorul trebuie să cultive personalitatea elevului, săi dea posibilitatea să gândească, să interpreteze. Profesorul trebuie să combată cu ori ce mijloace însuşirea fără discernământ a părerii unui terţ, fie acesta el însuşi sau alt autor de manuale. Este adevărat că am un dinte împotriva papagalilor, indiferent de culoarea penelor.  
O poezie a unui cunoscut autor sau chiar a unei producţii proprii, trebuie învăţată şi prezentată în ritm şi rimă. Nu acelaşi lucru poate fi admis în legătură cu o lecţie de istorie, de geografi sau de matematică. Elevul ia notă de cunoştinţele noi cuprinse în lecţia predată (pe care un bun profesor bun le precizează pe tablă la începutul orei), asimilează, prin simpla atenţie acordată, corelarea lor cu alte cunoştinţe nu neapărat predate anterior, apoi le fixează citind părerea autorului de manual recomandat. Când va fi ascultat, elevul va explica pe limba lui, cu cuvintele sale, ceea ce a reţinut el din lecţia predată. Răspunsul său este deci un eseu.  
Un elev de gimnaziu trebuie, şi este capabil, să creeze un eseu despre virgula în propoziţiune, despre rezolvarea ecuaţiilor, despre Ştefan cel Mare, despre Coşbuc sau Luchian.  
Şcoala neşcoală a transformat în conştiinţa elevului eseul într-un bau-bau. Majoritatea elevilor sunt pur şi simplu îngroziţi când aud despre eseu. Este deci explicabilă inhibarea pe care o produce simpla exprimare a acestei sintagme. Cu toate acestea când este ascultat la tablă, şi nu repetă cuvânt cu cuvânt litera manualului, el creează un eseu, dese ori cu valoare literară apreciabilă.  
De ce este necesar ca răspunsul elevului să fie un eseu, nu numai o înşirare ordonată sau nu de cunoştinţe acumulate?  
Pot să prezint cunoştinţele despre Vlad Ţepeş aproape tabelar: Anii celor 3 domnii şi lista războaielor purtate. Corect. Dar aş obţine garantat o notă mai mare dacă descriu gramatical corect o mică naraţiune care îmbină datele seci prezentate anterior. Acesta ar fi un eseu. Un bun profesor apreciază nu numai înşiruirea datelor esenţiale ale problemei ci şi cum o fac. Nu trebuie vorbe multe ci simţite.  
Exemplific prin singurul meu 10 la istorie, cel de pe diploma de bacalaureat:  
• Întrebare: Griviţa 33  
• Răspuns: O grevă a muncitorilor CFR-işti care-şi pretindeau drepturi încălcate. În ea a devenit erou Vasile Roaită trăgând sirena.  
Pe atunci, prin 47, învăţământul era învăţământ şi profesorii profesori. Astăzi un răspuns similar ar fi cotat cu maxim 5.  
Ce ar fi dacă profesorul, invitând elevul la tablă s-ar exprima: Te rog să expui părerea ta despre teorema lui Pitagora  
Sau mai pe şleau: Aş dori un eseu despre teorema lui Pitagora  
Dar pentru asta ar trebui ca şi profesorul de matematică să ştie ce este un eseu şi să nu cântărească volumul de cunoştinţe exprimate prin prevederile din Curriculum.  
Dar nici măcar profesorii de Română, care ştiu sau măcar ar trebui să ştie ce este un eseu nu ar îndrăzni să se exprime astfel căci ar încălca severele „instrucţiuni” ale „Înaltelor scaune din Minister”.  
Control, control. Dar demnitatea profesorului şi a elevului ar trebui respectate. Nu toţi se exprimă identic, chiar dacă problema este aceeaşi.  
 
Referinţă Bibliografică:
UN ESEU DESPRE ESEURI / Emil Wagner : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1634, Anul V, 22 iunie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Emil Wagner : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Emil Wagner
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!