Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Carti > Mobil |   


Autor: Dan Zamfirache         Publicat în: Ediţia nr. 1722 din 18 septembrie 2015        Toate Articolele Autorului

Sigapore II Mallaca Colombo
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
SUNTEC CITY si fantana bunastarii 
  
Considerat cel mai important loc al intalnirilor de afaceri, locul conferintelor mondiale importante, al expozitiilor de marca(tocmai era in desfasurare Lasale Design), toate acestea gazduite in 5 turnuri asemanatoare de inaltimi ametitoare numerotate chiar de la ONE pana la FIVE (probabil ca sa nu te pierzi!), toate alcatuind un focus maiestos in centrul caruia se afla miracolul secolului, Fantana bunastarii, o constructie metalica gigantica din bronz ceva ce aduce cu simbolismul brancusian – privita de la nivelul strazii, caci ea se ridica din pamant pe 4 piloni mari de bronz ce sustin un cerc imens din care tasneste grandios apa parca venita din inima pamantului insotita de un zgomot puternic revarsandu-se cu putere benefica din nou catre strafunduri realizand repetitia, imaginand ciclul, ea pare privita de sus o masa dar nu a tacerii, dand noi simboluri intr-o lume cu totul noua, cu ritmuri ametitoare amintind de mileniul care va sa vina. De altfel alaturi se afla chiar Millenia Walk, o cale noului mileniu unde daca ai norocul sa ajungi poti sa-ti imaginezi o clipa mai devreme intrarea in el. Constructii de diferite de arhitecturi si structuri nemaiintalnite ce inving parca legile normalului secolului nostru. Si pentru ca asemanam fantana cu stilul lui Brancusi nu cred ca am gresit deloc caci aici, pe Calea mileniului intalnim chiar … o coloana a infinitului! si chiar alaturi, incercuind-o! niste scaune sub forma unor sfere ce o inconjoara dar fara a fi asezate cu vreun sens, ca pozitie ori ca numar. Asta imi aduce aminte de copilarie cand am primit in dar de la mama o masa a tacerii si o coloana a infinitului si, bucuros ca erau ceva nemaiintalnit am asezat coloana chiar pe masa si nu mi-a placut cum arata, apoi am schimbat locul intre scaune si masa dar tot nu mergea! Am realizat atunci ca sunt doua piese distincte, separate, care-ti spun fiecare altceva. Spre bucuria mea, simbolismul din Suntec City si Mellenia Walk desi comparabil se apropie de sensurile brancusiene! Dar el exista! Semn ca Brancusi e actual si atunci m-am bucurat din nou ca tocmai la o asa distanta de timp si spatiu e recunoscut ca un real maestru. Binenteles ca privind lucrurile si asezandu-le pe toate acolo unde le este locul am uitat de acea coloana repede si m-am minunat din nou pentru a doua oara de intr-adevar Maiastra fantana! Se spune ca a fost special ales locul, denumirea de fantana a bunastarii si sanatatii venind de la focusul pivotal in jurul caruia se inalta cladirile din Suntec City. Ea are un simbol iata, inspirat din Mandala-veche filozofie- reprezentand Universul cu horoscopul chinezesc. Caracteristicile sunt astfel aranjate incat sa atraga bunastare si armonie. Se spune ca invartindu-te in jurul ei de trei ori in sensul acelor ceasornicului simti energia “qi” prin atingerea apei de fiecare data. Este cea mai mare din lume figurand in Cartea recordurilor(Guinness Book) avand la baza o arie de 1683 m2 si o inaltime de 18 m. Impresionanta constructie, unica si chiar metafizica, daca s-ar intampla s-o revad vreodata! 
  
Deci odata ajuns aici nu ai cum sa nu treci prin: 
  
* China town * Suntec City 
  
* Little India * Fantana Vietii 
  
* River Valley * Biserica armeneasca 
  
* Crown Center * Biserica Sf. Andrei 
  
* Spanish Village * Catedrala Bunului Pastor 
  
* Holland Village * Muzeul de arta 
  
* Asian Village * Muzeul Numismatic 
  
* Merlion park * Mustafa Center 
  
* Parlamentul * Slim Lim tower & square 
  
* Ministerul de Justitie * Talcioc Little India 
  
* Victoria Hall & Theatre 
  
* River Valley, Clarke Quay, Coco Carib, … 
  
Modernul oras Singapore poate parea unora chiar foarte modern! El e de asemeneni o curiozitate geografica si politica in acelasi timp. Aici telefoanele, chiar si cele publice functioneaza toate, cele mai multe strazi sunt atat de curate ca te intrebi cand e strans gunoiul, posta opereaza in fiecare zi a anului intreg, iar plimbatul pe strada e sigur si fara teama chiar si noaptea. E uluitor cum aproape 90 % din popula\ie au case proprietate personala. Curiozitate politica: durabilitate si longevitate. Primul ministru Lee Kuan Yew a condus din 1959 pana in 1990, iar acum e senior ministru in cabinet! 
  
Statuia de bronz a intemeietorului, sir Raffles a fost oficial dezvelita la 27 iunie 1887 cu ocazia celebrarii jubileului de aur al reginei Victoria. 
  
Alt monument – un bronz reprezentand un elefant pe un piedestal dreptunghiular e oferit de regele Siamului Chulalongkorn in 1887 cand a vizitat Singapore. Se afla acum in fa\a Parlamentului. 
  
Parcul Merlion – simbol al Singaporelui adaposteste imensa statuie jumatate leu, jumatate peste si a fost ales drept simbol al Singaporelui fiind emblema oficiala a turismului. O alta statuie e situata in parcul de la gura raului Singapore si e inalta de 8 m. 
  
Hotelul Raffles, desi e langa impunatorul Westins Plaza si Stanford totusi e unic prin splendorile oferite si prin gazduirea unui impresionant numar de sefi de stat si celebritati din lumea filmului si a politicii. Au trecut pe aici si figureaza in cartea de onoare: imparatul Etiopiei Haile Salasie, primul ministru canadian Piere Trudeau, cel australian Malcom Fraser, cancelarul german Bruno Kreiski, presedintele Frantei Valery Giscard d’Esteing, premierul chinez Chou En-Lai, prin\ul cambodgian Norodom Sianouk, premierul indian Jawaharlal Nehru, Indira Ghandi pe cand nu era prim ministru. Au mai trecut pe aici regele Arabiei Saudite, Adlai Stevenson, consilierul preziden\ial american, Henry Ford II, Lordul Louis Mountbatten, James Callahan, Harold Wilson, Antony Eden, artisti: Charlie Chaplin, Douglas Fairbanks, Jean Harlow, Grace Kelly, Tyrone Power, Elisabeth Taylor, Orson Wells, Richard Burton, Marlon Brando, Maurice Chevalier, Claudia Cardinale, Ingrid Bergman, Ava Gardner si Robert Kennedy care au dormit in apartamentul 222 dar in diferite ocazii. 
  
Rudyard Kipling scrie ca aici mancarea e excelenta. Cand britanicii s-au predat japonezilor in cel de-al II-lea razboi mondial multi europeni au gasit refugiu aici. Apoi el a fost folosit de japonezi drept Comandament si redenumit Syonan Ryokan, adica hotelul lumina sudului. Generalul Tojo a stat aici cateva zile dat numele lui nu figureaza in cartea hotelului. Pe atunci toate ceasurile erau potrivite dupa ora Tokio – ului, iar orchestra ungureasca intona cantece japoneze. 
  
Constructia Istana este rezidenta oficiala a presedintelui Singaporelui. In inima cartierului Chinatown se afla cel mai vechi templu hindu Sri Mariamman, care are portile incoronate cu multe zeitati. A fost construit din lemn in 1820 de Noraina Pillai un negustor indian care ar fi fost primul imigrant. 
  
Sherangoon Road – sau Little India nu e un loc cat mai ales o experienta, sau aproape totul, locul unde se mananca bine, cel de intalniri, locul unde se fac cumparaturi – Mustafa Center, si se traieste bine. Aici intalnesti prietenescul zambet indian al lui “Bine ati venit”. 
  
Alte oaze: cartierul chinezesc, satul spaniol, parcul cu antichitati din Little India, magazinele mari: Istana, Orchard Road, centru cu strazi unde trebuie sa platesti electronic 1 $ si chiar 2 in varf de circulatie, aproape 100 de hoteluri de stiluri diferite si cu nume sonore: Marriot, Hyatt, Le Meridien, Raffles, Westin Standford, Marina Mandarin, Mandarin, Hilton, Crown, Imperial, King’s, Peninsula – toate selecte si cu o arhitectura greu de imaginat! 
  
Acesta a fost orasul insula Singapore supranumit si orasul gradina. Cuvintele sunt insa prea sarace pentru a-l descrie asfel ca lucrarea de fa\a se doreste mai mult un indemn de-a porni imediat la drum. 
  
MALACCA - Malaezia 
  
Ajuns la Singapore nu trebuie sa scapi o vizita in Malaezia fie ca folosesti calea ferata, bus-ul ori avionul. 
  
Malacca e un oras plin de istorie fondat in 1440 de printul de Sumatra – Parameswara – exilat aici. Stramtoarea e renumita pentru comertul dintre chinezi, indieni, arabi si sud americani. 
  
Cade in mana portughezilor in 1511, urmeaza olandezii in 1641 pentru ca in 1795 sa fie data imperiului britanic, apoi cade in mana francezilor! Multe maini si-au dorit-o! E redata in 1818 olandezilor, dar mai tarziu e schimbata cu Bencoleen Sumatra. 
  
Din 1826 a fost condusa de England East Company in Calcuta impreuna cu Singapore si Penang. 
  
Dupa al II-lea razboi mondial isi proclama independenta la 20 februarie 1956. 
  
Istoria Malaeziei incepe cu cea a Malaccai. 
  
Ceea ce e spectaculos e ca e multe regiuni, nu toate!, sunt conduse de regi ori regine, statul fiind condus prin rotatie de catre un rege din aceste regiuni. Se afla la 300 Km de Singapore pe o autostrada surprinzator de moderna, frumoasa si curata cu taxe la intrari. Aveam sa descoparmai tarziu ca tara e plina de autostrazi cu taxe, bine intretinute, curate si moderne. 
  
Majoritatea o constituie musulmanii, dar principalii “beneficiari” sunt tot chinezii care detin posturi importante in domeniul comertului si finatelor. 
  
Din Singapore se trece in Malaezia printr-un causeway, lung de 1 Km, cu bus-ul sau cu trenul. Te intampina un frumos oras Johore Bahru cu constructii inalte si magazine frumoase cu supermarket-uri de un bun gust si o calitate deosebita cu preturi nu atat de piperate ca in Singapore. Toate sunt facute la aprope acelasi nivel cu Orasul insula vecin probabil ca sa nu ai impresia ca ai trecut intr-o alta tara unde nivelul populatiei e modest, practic se simte la tot pasul ca malaezianul e un tip modest si nu vrea sa-si depaseasca conditia. Dar la fel ca si romanii are un dar minunat: oricat ar fi de sarac stie mai bine ca nimeni altul sa-si primeasca oaspetii in camera din “fata” cu asternuturi noi si mancare aleasa pe care el n-o gusta tot timpul! E o caracteristica care am urmarit-o pe tot timpul vizitei! Asta mi-a intarit gandul ca desi chinezii sunt peste tot e bine sa-i tii departe si daca poti sa-i domini. Altfel se intampla ca peste tot unde sunt majoritari. I-as asemui cu o minoritate draga noua! 
  
Johore Bahru este un oras in toata regula, civilizat, foarte intins, cu zgarie nori si hoteluri deosebite construit asa incat odata intrat in Malaezia sa nu simti brusc ca te afli deaparte de civilizatia Singaporelui si nu cumva sa crezi chiar ca acesta ar fi singur prin zona! si mandria malaezienilor nu se opreste aici – au in capitala, Kuala Lampur, cele mai inalte constructii din lume! 
  
Tara e frumoasa si bogata in petrol(mai ieftin aici de 3 ori! 1,28 Ringhet litrul de benzina, 3,7 R = 1$ = 1,7 S$), gaze naturale, paduri ori plantatii de palmieri cum nu am mai vazut – uleiul lor se foloseste la masini si in cosmetice - , paduri la fel de intinse de arbori de cauciuc! 
  
Impresionante sunt intinderile de palmieri inalti ca brazii nostri, de fapt tot timpul aveam senzatia ca sunt pe langa o padure de brazi falnici. 
  
Depasind Johore care avea sa fie tinta la intoarcere, mergem spre Melaca – asa pronunta locuitorii – pe o autostrada, cei drept cu taxe, care te uimeste! O ora de mers, dar dupa 3 arata la fel, ma uimeste, ba mai mult mi se pare mai buna decat cele din Singapore! Pe laterala spatiile verzi sunt tunse regulat si nu oricum ci cu coase mecanice, iar pe timpul zilei motociclisti drumari curata mereu drumul de resturi aruncate de tipi certati cu civilizatia. Desi apa din Singapore vine de aici, trebuie sa ai curaj sa o incerci! Se bea apa plata sau minerala. Raman la parerea ca drumurile sunt impecabile si spun asta pentru ca spre Malacca am intalnit o sumedenie de alte noduri de unde incepeau alte autostrazi la fel de bune si cu taxe toate. Oricum impresia de inceput e buna. 
  
La Malacca istoria incepe pentru Malaezia! Mi se pare normal dat fiind importanta strategica a stramtorii. Ce nu am realizat e cum de a ramas in urma! E adevarat ca istoria de aici incepe si se sinte la tot pasul, orasul e inca vechi mai pastrand inca urmele trecutului. Un muzeu in centru mai pastreaza urmele trecerii olandezilor prin prezenta unei mori specifice, iar muzeul maritim are la loc de cinste o corabie portugheza construita dupa modelul “Flor De La Mar” care a atins coasta, toate ilustrand trecerea de la un imperiu la altul. Muzeul de istorie din centru se mandreste cu atat cat a mai ramas de pe urma cuceririlor succesive, adica tablouri care descriu principalele lupte cu dusmanii, si nu au fost putine dat fiind numarul picturilor. Dupa felul cum aratau tablourile mai ca nu-ti venea sa crezi in autenticitatea lor, erau ori prea bine reconstituite, ori prea noi ca sa fie adevarate. Ca sa le fi luat prea ilustrii cuceritori ar parea ca stiau prea pu\in despre arta picturii mai ales ca veneau din tara lui Brueghel si Rembrand. Cred totusi ca sentimentul na\ional e mai puternic asa ca tablourile erau zestrea lor cea mai de pret, doar realizarea era modesta. Dar era. 
  
Langa muzeu se afla biserica catolica Christ Church din 1753. Desi musulmani aveam sa vedem pe tot parcursul vizitei multe biserici catolice semn ca, cucerirea a fost un succes. 
  
Pe deal de unde se vede marea si stramtoarea se afla ceea ce a mai ramas dintr-un fort si o biserica, mai mult ruine, singura in picioare a ramas doar statuia Sf. Francisc Xavier. 
  
Printre relicve “Cheng Hoon temple” cel mai vechi templu chinezesc – 1646. 
  
Centrul Comercial se afla intr-un parc cu fantani care functionau. Magazinul e intins pe 3 etaje, e curat, cu marfuri din abundenta dar preturi destul de mari pentru populatie. Dupa ce am terminat cu obiectivele din centrul vechi si am vizitat orasul care nu e prea mare in comparasie cu Johor Bahru, seara tarziu am poposit la o taverna unde am servit masa dupa modelul malaezian, buna, gustoasa dar fara alcool! Cum se serveau numai sucuri am reusit o zi fara alcool! Apoi odihna binemeritata intr-un sat aproape de Malacca intr-o locuinta tipica malay de genul lacustrei lui Bacovia, sustinuta cu piloni si din scandura usoara astfel ca in momentul mersului se legana sub apasarea talpii! Cand mergi totul se misca. Inainte de culcare se aprinde un fir sub forma de spirala care produce un fum toata noaptea de tine departe tantarii si orice fel de insecte ale noptii. Dimineata masa vegetala in stil malay. Impresia generala - buna. 
  
Intoarcerea la Johore mi-a intarit imaginea unei tari frumoase, deosebita, cu un alt fel de oameni, dar ce e trist e ca peste tot chinezii aratau stapani pe ei, un tonus bun de afaceristi carora le merge bine si pe care-i intalnesti la tot pasul in posturi bine remunerate. Muncile grele erau ocupate de malays, populatie majoritara. 
  
Oricum o tara in plus vizitata - o experienta noua castigata! 
  
COLOMBO 
  
De fapt, mai intai a fost Singapore care s-a nascut in loc de concediu in tara! si daca ar fi fost altfel, Singapore era un vis mai vechi care acum a devenit realitate. Cum bugetari suntem, deci cu putini bani, am ales cea mai ieftina cursa si nu cel mai scurt drum, dat fiind “placerea” mea de a calatori cu avionul! 
  
Si cum sezonul in Sri Lanka trecuse(era in mai) si cum atragerea clientilor se face aici prin orice mijloace(o luna in care biletele costa la jumatate plus cazare gratis la hotel in Colombo), am ales ruta New Delhi - Colombo (o zi escala) – Singapore, ambele aproximativ 2400 Km, adica 4 ore de zbor, ceea ce-mi si doream. 
  
Dupa un zbor cu multe turbulente care-mi produceau un incomfort mai putin placut am ajuns in zona Katunayke si am descins pe micul dar cochetul aeroport Bandaranayke. 
  
Sri Lanka e altceva decat India! In primul rand clima e mai buna desi e umezeala. Dar ce e mai important e ca tara e mult mai deschisa catre comert si turism. Vazuta de sus insula e impanzita de plaje cu hoteluri din plin. 
  
Din punct de vedere politic e tinuta pe loc de tamili(tigrii rosii) care de 20 de ani o poarta intr-un razboi continuu, cu bombe si atentate la tot pasul. In Colombo de pilda lucreaza un grup de romani de la un trust de constructii pentru a reface corpul din mijloc al bancii centrale grav avariat in urma unui atentat cu bombe. 
  
Tara e militarizata cu multe zone interzise publicului si nu prea ai voie sa iei imagini. 
  
Am stat la hotel Blue Ocean, in apropiere de Colombo, la mare intr-o statiune Negombo, cu plaja, piscina si masa in sistem suedez. A fost pentru prima data dupa un an plecat din tara cand am vazut in farfurie parizer! Confort deosebit, ambianta tipica unei statiuni la mare care stie sa se respecte. Personalul primitor, amabil, dragut mai ales cu albii pentru care au o deosebita stima. 
  
Am vizitat apoi orasul cu centru comercial care se intinde pe trei strazi paralele principale, cu gemenii – cei trei zgarie nori ce adapostesc firme, piata magazinele, anticariate cu preturi destul de mari(vederi nu in starea cea mai buna dar vechi, monezi, piese vechi). Surprinzator, argintul, pietrele si diamantele foarte scumpe! Dar spuneau ca ar fi din Sud Africa. Magazinele sunt moderne si ciudat pentru cine vine din India, au supermarket-uri deosebite ca in Europa, dar si preturi pe masura. (1$ = 70 Rupii SL). Tot ce-ti doresti dar vandute la suta de grame. Asa aveam sa vedem si la Singapore si Malacca cu mici diferente, semn ca civilizatia se plateste! La Singapore era cel mai scump, imi aduc aminte si acum de vanzarea cartofilor(5 la 1,35 S$, painea 1,6;, berea 6-8 S$, tutunul foarte scump, iar carnea deasemeni; 1,7 S$ = 1$ SUA). 
  
In apropierea unui lac am vizitat un templu budhist pe apa inconjurat de multe statui reprezentandu-l pe Budha in diverse pozitii de rugaciune. In fata era o placa cu urma mesianica, problema era insa cui apartine? Lui Isus sau lui Mahomed? Fiecare religie atribuindu-si paternitatea. Alaturi un templu impunator, tot budhist, in curtea caruia se afla un elefant gigantic cu colti din fildes de peste 1m fiecare. Ceea ce e de remarcat e faptul ca toate templele de aici pastreaza in interior la loc de cinste un fel de tezaur cu lucruri deosebite lucrate in aur si argint, batute cu pietre. si binenteles nelipsitele statui cu Budha, imense de data asta cu scene traditionale. Aici am urmarit un ritual budhist la sfarsit fiind cadorisiti cu un fel de bratara din fire de bumbac albe si rosii care se leaga la mana dreapta. Si ne-a purtat noroc! 
  
Dupa un popas la familia Mateescu, unde a fost o placere sa stai de vorba cu o fetita minunata de numai 6 ani, am continuat vizita orasului, iar seara, tarziu, am ajuns la hotelul de pe plaja unde briza si mancarea buna ne-au facut sa dormim tun timp de 3 ore, caci la 4 dimineata plecam spre aeroport. Zona din apropiere e libera dar trecerea se face anevoios din cauza militarilor care trebuie sa-si faca datoria cercetand fiecare masina cu detectoare speciale impotriva bombelor. Mult trafic aici semn ca se munceste mult dar probabil si retributia fiind pe masura, spre deosebire de alte parti. Aeroportul Bandaranayke e mic, modest cu putine avioane si acestea mai vechi dar din seria Airbas 320, 340. Interiorul curat cu mai multe Duty Free mult mai atractive decat la New Delhi ori Bombay. Multe dintre ele au aparatura electronica si casnica de utilitate imediata dar cu preturi pe masura. Singurele ieftine, bauturile si tigarile! si acesta e un semn ca si pe aici sunt multi … vegetarieni! 
  
Regatul Kandy 
  
Portughezii sunt cei care ating coastele Ceylonului la inceputul secolului XVI, asezandu-se pe coasta de vest si, binenteles incep convertirea locuitorilor la crestinism. O suta de ani mai tarziu ei sunt inlocuiti de olandezi care ocupa marea parte a coastei. Numai regatul Kandy aflat in centrul tarii ramane independent. 
  
Cand Rajasinha I a ocupat Kandy la aproximativ 1580, conducatorul acestui regat s-a refugiat cu portughezii. In 1591 portughezii lanseaza o expeditie catre Kandy pentru a-l introna pe Dom Philip. Ei au fost acompaniati de un ambitios si distins nobil militar sinhalez, Konnappu Bandara. Dom Philip a fost instalat rege dar a murit sub circumstante ciudate si Bandara se va intoarce proclamand independenta fata de portughezi, luandu-si numele regal de Vimala Dharma Surya. Demisia lui Sitawake dupa moartea lui Rajasinha lasa Kandy drept singurul regat independent sinhalez. 
  
Portughezii lanseaza o noua expeditie catre Kandy in 1594 condusa de generalul Pedro Lopez de Sousa, gandind sa introneze pe Dona Catherina, o nobila sinhaleza crestina. Dar ostilitatea poporului in fata trupelor portugheze e folosita drept un avantaj de Vimala Dharma Surya care o captureaza pe Dona Catherina, o face regina sa, legitimand si consolidand conducerea sa in 1594. Se intinde apoi in vechiul regat Sitawake afirmandu-se ca un lider al rezistentei impotriva portughezilor. Au urmat cateva incercari nereusite ale portughezilor asupra regatului Kandy. Vimala Dharma realizeaza ca fara puterea pe mare nu-i poate alunga pe portughezi din Sri Lanka. Stia ca sosirea olandezilor ar putea fi o oportunitate de a castiga suport naval impotriva adversarilor. Primul trimis olandez, Joris van Spilbergen, il intalneste pe rege in iulie 1602 promitandu-i sprijin si asistenta militara. Cateva luni mai tarziu soseste un alt trimis oficial, Sebald de Weert, cu o oferta concreta de ajutor, decizand sa atace impreuna pe portughezi. Dar o neintelegere intre rege si de Weert provoaca o altercatie intre kandyeni si olandezi, oamenii lui de Weert fiind ucisi. In 1604 succesorul la tronul Kandyan, regele Senarat continua sa solicite suport olandezilor. Ca urmare, in 1612 trimisul olandez Marcelis Boschouwer semneaza un tratat cu Senarat prin care li se atribuiau concesii comerciale si un port pe coasta estica in schimbul promisiunii de asisten\a armata impotriva portughezilor. 
  
Cum olandezii nu-i pot oferii asistenta adecvata Senarat se intoarce catre danezi. Dar in timpul expeditiei daneze care soseste in mai 1620 Senarat semneaza o intelegere de pace cu portughezii. Aceasta a durat putin caci in 1630 Kandyenii preiau ofensiva invadand teritoriile portugheze si asedieaza Colombo si Galle. Din nou absenta puterii navale e un handicap si o alta pace e semnata in 1634. 
  
In 1635 Senarat e urmat de fiul sau Rajasinha II. Acesta trimite emisari pentru a-l intalni pe amiralul olandez Adam Westerwolt care bloca Goa. Navele sosesc in Sri Lanka si captureaza Batticaloa. In 23 mai 1638 intre cei doi conducatori se semneaza un tratat care consfinteste monopolul olandez in marea parte a Sri Lankai si plata in bunuri pentru asistenta regelui. In mai 1639 olandezii captureaza Trincomalee, iar in februarie 1640 olandezii se unesc cu Kandyenii pentru a lua Negombo. Din nou neintelegerile apar, olandezii refuzand sa dea Tricomalee si Batticaloa regelui. Rajasinha realizeaza ca de fapt olandezii vor sa inlocuiasca conducerea portugheza a coastei cu a lor. Dar continua sa mearga cu ei impotriva portughezilor. In martie 1640 e ocupat Galle. In 1645 sunt demarcate frontierele dintre teritoriile portugheze si cele olandeze in Sri Lanka, Jan Thijssen fiind ales primul guvernator olandez. Dar pacea dintre portughezi si olandezi cat si capturarea teritoriilor il instraineaza pe rege, in mai 1645 rupand relatiile. Cum Rajasinha nu putea sa cucereasca teritoriile a distrus satele si le-a depopulat. Olandezii realizeaza ca trebuie sa fie in relatii bune cu regele si in 1649 revizuiesc tratatul, fiind de acord cu parasirea unor teritorii dar din nou intarziind. Tratatul cu portughezii expira in 1652 lasandu-i singuri pe olandezi sa desfasoare razboiul. Kandyenii lanseaza atacuri asupra pozitiilor portugheze in interiorul provinciilor Seven Korales, Four Korales si Sabaragamuwa impingandu-i inapoi desi opuneau o rezistenta mare. Rajasinha dorea cu orice pret sa atace Colombo dar e alungat de olandezi. Atunci Rajasinha a distrus pamanturile si s-a retras in regatul sau muntos. Apoi olandezii reusesc sa expulzeze pe portughezi din Sri Lanka ocupand in februarie 1658 Mannar, iar in iunie Jaffna. Astfel ei i-au inlocuit pe portughezi ca stapani ai coastelor Sri Lankai! 
  
Olandezii sunt izgoniti de britanici regatul Kandy predandu-se in 1815. Tara devine independenta abia la 4 februarie 1948, iar la 22 mai 1972 se creeaza Republica Sri Lanka. Cu capitala la Colombo, are o suprafata de 61610 Km patrati. Limba oficiala este sinhaleza, tamil si engleza. O tara frumoasa, la marginea continentului, cu oameni calzi care stiu sa te primeasca in stil colonial. 
  
La intoarcerea spre New Delhi zborul a fost o incantare, intre ocean si noi intinzandu-se o perdea de nori albi printre care se zareau valurile, vapoarele si tarmul, plajele… 
  
Aceasta a fost mica aventura in Asia de Sud Est de doua saptamani si jumatate! O calatorie plina de mister si autentic. 
  
Dan Zamfirache ® © Toate drepturile rezervate 
  
New Delhi Orice incercare de folosire sau reproducere 
  
2000 a textului fara aprobarea autorului intra sub 
  
incidenta legilor in vigoare! 
  
Referinţă Bibliografică:
Sigapore II Mallaca Colombo / Dan Zamfirache : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1722, Anul V, 18 septembrie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Dan Zamfirache : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Dan Zamfirache
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!