Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Orizont > Opinii > Mobil |   


Autor: Dan Petrescu         Publicat în: Ediţia nr. 2016 din 08 iulie 2016        Toate Articolele Autorului

Opinia unui editor
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Când corzile timpului se despletesc slobozind chipuri de demult, 
  
Nicu Dan Petrescu, „pelerin rătăcit” în Grădina Vieţii, prin acest volum de povestiri cu vădită tentă autobiografică a încercat să înmulţească talantul dăruit de Dumnezeu, aşa cum ne explică el în povestirea «Finalul unei mari iubiri»: „Ţin să precizez dintru început că toţi primim talanţi (daruri). Unii primesc mai mult, alţii mai puţin. Dar nimeni nu este lipsit de dar. Ni se încredinţează atât cât putem înmulţi” 
  
Pătruns implacabil de necesitatea împlinirii destinului lui de a înmulţi talantul harului narativ, autorul îndrăzneşte cu pioşenie şi duioşie să ne aducă la cunoştinţă în şase povestiri, amintiri de demult, chipuri dragi care-şi cer cu însistenţă învierea prin evocarea poveştii lor. Parcurgând povestirile nu putem remarca respectul, dragostea şi bucuria autorului de a ne vorbi despre mama acestuia zugrăvită cu dragoste şi dor încă din primul text «Pământul făgăduinţei» pe care ne-o prezintă ca fiind o „femeie frumoasă... cu statura sub medie, spre scundă, dar bine proporţionată”. Mama, femeia milostivă gata oricând să ofere în blid de mâncare necăjitei Caterina din «Surda» „murdară şi plină de păduchi”, mama care empatizează până la autoidentificare cu «Frosa» pentru necazurile căreia lăcrimează şi face tot ceea ce îi stă în putere ca să o ajute. 
  
Întruchiparea „icoană” a ceea ce este şi trebuie să fie mama nu se restrânge doar la nararea unor amintiri despre propria mamă, ci merge mai departe prin zugrăvirea altor mame precum doamna Mladinescu din «Costică»: „Doamna Mladinescu iubea copiii şi se ocupa cu mare drag, atât de elevele de la şcoală, cât şi de propria fiică. Ce mai conta încă un copil...” sau pe cel al Frosei din povestirea cu acelaşi titlu, femeie rămasă să crească singură cei trei copiii pe timpul săvârşirii detenţiei soţului ei, şi care cu mult stoicism şi încredere în ajutorul lui Dumnezeu hotărăşte să plece la oraş cu fiii ei, tocmai pentru a le oferi acestora o şansă la învăţătură, urmând ca ea să-şi poată găsi un loc de muncă, putând astfel să îşi asigure cu multă demnitate şi prin forţe proprii existenţa sieşi dar şi copiilor, până la revenirea acasă a capului familiei. Model de înaltă demnitate feminină este şi Caterina alias Surda care, rămasă pe drumuri după ce bărbatul de al doilea, un beţiv violent, i-a vândut casa pentru plata datoriilor făcute cu băutura, ajunsă bătrână, bolnavă, totuşi „Surda nu cerşea niciodată”. 
  
Am remarcat în povestirile lui Dan Petrescu că acesta nu se dedică creionării unor portrete minuţioase, cu descrieri fizice ample, doar câteva cuvinte, în una, două fraze, însă lasă cu măiestrie să se dezvăluie personalitatea acestora din faptele lor, din atitudinea şi din modul uneori şocant cum înteracţionează cu cei din jur, sau cum răspund la vicisitudinile vieţii. Astfel Costica din povestirea omonimă alege sinuciderea în locul unei vieţi nesigure, pe cont propriu, adică departe de binefăcătorii lui, familia Mladinescu, sau Rodica iubita din «Prima iubire» care după luni de corespondenţă iubitoare alege să se despartă plecând urechea la nişte bârfe, fără să caute să verifice autenticitatea lor. Autorul ne dezvăluie cu multă mândrie şi nostalgie, originea sa dintr-o familie înstărită, oameni muncitori care deşi au fost expoliaţi de proprietăţi, iar atunci când casa le este umplută de chiriaşi, nu îşi pierd omenia, valorile profund umaniste în care au fost educaţi, credinţa în Dumnezeu, spiritul de întrajutorare şi continuarea rolului de transmitere a acestor valori spre noile generaţii de către familie şi în special de către mamă care stătea acasă ocupându-se de educaţia şi supravegherea copiilor, în timp ce bărbatul era plecat la muncă: „mama... ne punea la punct când deveneam obraznici”- «Surda». 
  
„Pelerinul Rătăcit” este un volum cu povestiri care prezintă aparent fapte banale, comune desprinse dintr-un cotidian familiar. Stilul frust, concis, cu care sunt prezentate, fără nici un fel de artificii care sa ia din originalitatea curată a zugrăvirii schiţelor sale de portrete, are darul de a le da acestora mai multă acurateţe prin faptul că se insistă mai mult asupra tuşelor de personalitate decât dacă s-ar fi insistat pe descrieri fizice. Volumul este plăcut, antrenant la citit tocmai pentru că prezintă fapte autentice, renunţând la încărcarea acţiunii cu artificii şi rafinamente narative formale. În «Frosa», autorul performează chiar, ilustrând cu dibăcie particularităţile semantice ale zonei: ”- Ce urli, fă, Leană, că doar nu dau turcii!/ - Ieşi, fă, la poartă, că-ţi veniră neamurile!”, dar şi atmosfera spaţiului geografic al Olteniei din care provine autorul, sesizându-se la acesta o intenţie de a zugrăvi imaginea monografică a societăţii româneşti din zona Craiovei imediat după naţionalizare, prin nararea poveştilor unor personaje din diverse categorii sociale, atât din mediul rural cât şi din cel urban. 
  
Autorul nu ne ţine departe nici de amintirile primilor fiori de iubire şi gingăşia acestor momente. Astfel amintirea codanei Maria din «Pământul făgăduinţei» a rămas la fel de vie şi la anii senectuţii. Idila cu Rodica din «Prima iubire», înfiripată într-o tabără în timpul gimnaziului, uitată şi reînsufletiţă mai târziu în anii liceului, sunt alte câteva note autografice scrise cu emoţie şi respect, pe alocuri cu autoironie visavi de reacţiile pripite de adolescent, şi care completează registrul amplu, caleidoscopic al istorisirilor din acest volum. Ultimile două bucăţi epice «O mica escapadă de vacanţă» şi «Finalul unei mari iubiri» abordează în două povestiri (acţiunea începută în prima şi continuată peste ani în cea de a doua), în manieră proprie, motivul clasic al iubirii nemuritoare, al găsirii sufletelor pereche, care despărţite în condiţii neclare, se vor căuta veşnic pentru întregirea cuplului primordial, arhetipal. În cele două povestiri de această dată este abordat motivul iubirii mature din primii ani de tinereţe al cărei jar mocneşte ani de zile, ca să se explice şi reaprindă târziu după mulţi ani. Ultima povestire «Finalul unei mari iubiri» este cea mai ampla povestire din volum, în care spre deosebire de celelalte care se rezumă mai mult la povestirea unor situaţii şi amintiri, aceasta este completată cu mai multe expuneri şi mărturisiri asupra credinţei creştine a autorului. Remarcabilă este explicaţia pildei talanţilor şi a datoriei noastre umane de a înmulţi talantul primit. Acţiunea în această ultimă povestire se extinde temporal de-alungul multor ani şi spaţial este plasată pe meridiane diferite, finalizându-se în preajma templului iubirii eterne Taj Mahal, în urma vizitării căruia autorul decide sfârşitul simultan al cuplului Nick şi Oana. Povestirea pendulează generos între utopic, fantezie, oniric şi realitate, dar concluzia finală, prin alegerea sfârşitul tragic al eroilor, este aceeaşi cu cea transmisă de romanul „Adam şi Eva” a lui Rebreanu şi anume că ne este interzisă împlinirea în iubire împreună cu sufletul pereche. 
  
«Pelerinul rãtãcit» a lui Dan Petrescu este un periplu original susţinut de o relatare epică alertă, naturală, autentică 
  
printre oameni, locuri şi timpuri, un tablou al unei epoci cu valorile ei sociale şi culturale, cu obiceiurile pământului şi cutumele timpului, o frescă pe care s-au zugrăvit chipuri de demult întrupate din hăţişul corzilor timpului slobozite de aducerea aminte. 
  
Didina SAVA, mai, 2013, Iaşi 
  
Referinţă Bibliografică:
Opinia unui editor / Dan Petrescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2016, Anul VI, 08 iulie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Dan Petrescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Dan Petrescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!