Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Stihuri > Tonalitati > Mobil |   


Autor: Dan H. Popescu         Publicat în: Ediţia nr. 2077 din 07 septembrie 2016        Toate Articolele Autorului

Dan H. POPESCU - A TREISPREZECEA FRECVENŢĂ

 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Emil Sauciuc  
Pamânt dintr-o expoziţie  
Editura Primus 131 pag.  
Oradea, 2015  
 
Cititorii care, temându-se poate să păşească pe uşa din faţă a galeriei textuale propuse de autor, ar îndrăzni o lectură à rebo¬urs, adicătelea de la „Cuprins”, ar fi descumpăniţi, cu siguranţă, de diversitatea titlurilor: unele poetice într-o manieră aproape clasică – „Ochi prăfuit de stele”, „Inimi roşii în facerea nopţii” sau „Lebăda neagră cu cioc de noroc”; altele alertând asupra inserţiei semnificatului în semnificant – „Semne crescute în lemn”, „Femeia apostilă” sau „Omul crescut în lemn”; câteva respirând un aer de (bri)colaj – „Omul de paie cu terminaţii nervoase albastre”, „Oamenii cu capete de textile” sau „Femei de ziar ude şi presate”; în fine, nu puţine în registru oniric, de¬nunţat ca atare în „Vis psihedelic”, eventual ca „Primul coşmar al artistei”.  
 
Se adaugă, în aceste texte – inspirate de expoziţia unor con¬fraţi, dar dintr-un domeniu paralel, acela al artelor plastice –, şi o învrăjmăşire a cuvintelor: într-o pierdere accelerată a con¬trolului asupra unei axis mundi „visează omul că sfârtecă ielele” („Ochi prăfuit de stele”); în contextul în care „luna s-a prăbuşit pe pământ”, cuvântul, deşi forjat de milenii, apare „domesticit şi înroşit ca muşcata din glastră” („Fantezii nocturne”); micul habitat, spaţiu de locuit şi de meditaţie, dar şi al unor posibile revelaţii „ne povesteşte/ despre găzduirea ce va să vină,/ prin¬zându-ne cu umor minţile-n cleşte” („Cort african”); mimica şi gestica languroasă sunt salvatoare pentru „Femeia cu părul 6  
petrol/ şi sânii ca două lămâi” („Femeia torţă”); deşi dorită, creaţia este negată ab originem – „Vreau să mă trezesc în poziţia facerii/ înlăuntrul meu soarele negru îngheaţă” („Al doilea coş¬mar al artistei”); iar silueta antropomorfă desprinsă din cadrul unei colonade de inspiraţie antică este „misterioasa femeie an¬tropolatră” („90.Reperaj”).  
Unul din motivele volumului este timpul, surprins în ipos¬taze extreme: resimţind durerea fizică, alături de femei care „cad prăbuşite/ în albul chircit, să moară/ cu oasele falsând răguşi¬te” („Tabloul douăzeci”); încapsulat în ceasul verde sau diafan care ticăie pentru un nou meridian 0, cu „limba-i alb-amară:/ ... ora din Olimp” („Timp din Olimp”); aceeaşi imagine, iconică, a ceasului, de astă dată cu o „pendulă de pene”, indică trecerea lentă a unui „timp blazat, patinat/ nu cu metal scump, ci cu lo¬zinci.” („Ceasul legru”); şi nu în cele din urmă, sentimentul de ireversibil prin memoria locurilor şi a celor dispăruţi – „Casa bunicii mi-aduce aminte/ de timpii din moarte aduşi,” („Casa bunicii”).  
 
Culorile reprezintă şi ele un reper, supus însă capriciilor autorului, concretizând amalgamul de stări, firesc induse de su¬portul plastic al acestor artefacte textuale. În „Visul omului ver-de”, protagonistul „visează în roşu aprins”, pentru ca în ultima strofă să provoace „materia neagră”. „Starea de alb” nu este una benefică, fiind mai degrabă asociată unui univers concentraţio¬nar – „deasupra e o plasă de sârmă ce înghite trecerile” –, care nu dă nicio şansă microuniversului copilăriei. În „Inimi roşii în facerea nopţii”, nu întâmplător este evocată, cu accente biblice, figura tulbure a Fridei Kahlo, dar somnul, în care rătăceşte în-gerul morţii, este „albastru, de inimi născător”. „Dragonul ne¬gru” este cel căruia îi stă în puteri să prindă „rădăcini florale”, iar pentru magnifica „Lebădă neagră cu cioc de noroc”, motto-ul care îi dă anima este (pseudo?)ironicul „Credinţă, frăţie şi ubi¬cuitate!”.  
 
Un loc aparte îl ocupă poemul „Reperaj”, de fapt un înca¬drament pentru una sută catrene ce se vor de sine stătătoare, deşi sursa de inspiraţie este comună. Unele pot fi citate integral, n-am putea spune că sunt şi emblematice, dat fiind diversita¬tea de slide-uri, dar starea de graţie sufletească sau poetică e în consonanţă cu versurile citate deja: „12. Reperaj: scormonirea zilei din noapte/ fără a avea aşteptări/ găsirea iernii în fructele coapte/ aducerea-aminte-n uitări.” Tentaţia absolutului nu este străină, umanul îşi ispiteşte mântuirea: „78. Reperajul vizibi¬lului-invizibil care se eschivează:/ „Lumină, domnilor, cât mai multă lumină!”/ strigă văzduhul care pentru noi vibrează/ în treisprezece frecvenţe, doar la Ultima Cină.”  
 
O lectură interesantă, chiar provocatoare este această carte, o ofertă din partea unui autor aflat (aparent) la începutul ziceri¬lor sale şi, tocmai din această pricină, de urmărit spre a vedea în ce măsură îşi consolidează reperele. Poetice sau/şi existenţiale.  
--------------------------  
Dr. Dan H. POPESCU  
Oradea  
Referinţă Bibliografică:
Dan H. POPESCU - A TREISPREZECEA FRECVENŢĂ / Dan H. Popescu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2077, Anul VI, 07 septembrie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Dan H. Popescu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Dan H. Popescu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!