Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   



GINA ZAHARIA- metafora abstractului
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
GINA ZAHARIA- metafora abstractului  
 
Volumul de poezie Talazuri al Ginei Zaharia, Editura Art Creativ, București, 2016, a luat recent un premiu la Festivalul “Vasile Voiculescu” de la Buzau și nu este primul premiu adjudecat de scriitoare. Binecunoscută în mediul literar on line, Gina Zaharia s-a remarcat de ani buni printr-un stil liric original, debutul facându-și-l de peste 20 de ani în slujba sa de suflet, cea literară. Scrie romane polițiste apreciate dar și poezie. M-am oprit la poezia sa, remarcând un lucru rar azi, folosit doar ca teorie literară și material didactic și anume, metafora.  
 
Dacă ar fi să analizăm versul Ginei conform definiției generale a metaforei  
 
= (gr. metaphora=transport, transfer) este o figură de stil prin care semnificația obișnuită a unui cuvânt sau a unei expresii este înlocuită cu o altă semnificație, pe baza unei comparații subînțelese. Prin generalizare, se poate spune că limbajul figurat este metaforic, am pierde farmecul versului căci poeta nu construiește metafore teoretice, ea nu transferă o noțiune abstractă în planul concret printr-o comparație prescurtată, ci inversează procedura metaforizării. De pildă:  
 
“maria purta rochie senină și un coș în care-și ducea creioanele  
 
mai aproape de adevăr”- maria  
 
Maria nu are termen de comparație și nu este asemuită cu altceva, nu i se transferă o calitate anume, ci este ea, maria concretă, care își ține creioanele adevărului într-un coș.  
 
Astfel termenii metaforei se inversează de la semnificație la concret. Pe fondul unui eros uneori inocent, alteori idilic, versul își continua perpetua metaforă, inventiv, irepetabil, într-un joc de nuanțe abstracte și onirice…  
 
“ghidul e concediat ne copia stările curios dacă potcovarul  
 
mai locuiește în călătoria noastră  
 
chiar așa  
 
în brațele tale osânda e artă”- dragostea de duminică  
 
Și titlurile curg metaforic: în ochii păsărilor de iarbă, perdelele soarelui, pe sub felinare trec nopți cu rochii frumoase, sângele nostru în toți macii, regate înmărmurite, vioară criptată, albastru-diez.  
 
Dacă aș folosi o comparație stilistică pentru versul Ginei Zaharia, aș încadra-o alături de Picasso în pictură, pentru că și poezia sa, precum pânzele maestrului, rupe convenții, rupe încadrări contemporane ale postmodernismului și post postmodernismului actual și îi urmărește viața scriitoarei într-o viziune abstractă, aproape de cubism liric. La fel ca în pânzele lui Picasso, varietatea și redarea tridimensională a stărilor lirice, a poveștii sale lirice, se desfășoară relevând mai mult realitatea interioară a poetei.  
 
“știu  
 
vă tulbur nopțile cu strigătul meu  
 
uneori fur drumuri străine  
 
le urc pe umeri niciunul nu are parfumul lui  
 
simt liniștea  
 
ca o săgeată într-o lojă de circ”- dar parcă nu era el  
 
Astfel, metafora Ginei Zaharia transformă stilistica versului într-un fluid subînțeles, potrivindu-i-se și definiția lui Blaga: că "în geneza metaforei trebuie să vedem o izbucnire a specificului uman în toată amploarea sa- Geneza metaforei şi sensul culturii).  
 
Cu imaginație complexă, picturală în mișcare, Gina Zaharia scrie abstract, oniric, completându-și jubilațiile interioare cu vectori metafizici, care spre finalul poemelor iau curbele înțelepciunii cu plasticitate intelectuală. Așa se întâmplă la citirea unei frumoase poezii pe care o să o redau integral întru ilustrarea afirmațiilor.  
 
risc de culori  
 
ar însemna să te caut într-o stridie printre morile oceanului  
 
să te compun din arii neterminate  
 
poate chiar să fac scufundări spre apa lunii  
 
din când în când  
 
să-ți așez gulerul pentru a te privi în ochi  
 
până la dedublare  
 
dacă ar fi să fac jocul pictorilor aș întinde o pânză  
 
cu risc de culori  
 
poate ne-ar fixa un punct ceva mai ingenios  
 
apoi ți-ar ascunde chipul  
 
într-un labirint înrămat  
 
dar nu  
 
am răsădit cândva niște sâmburi cu păsări  
 
semnul de carte se schimbă pe măsură ce descoperim  
 
că uneori închisorile aduc revelații  
 
iar dansul luxuriant poate fi deasupra stărilor boreale  
 
ori într-un ghem de nimic  
 
O doamnă Picasso în poezie, demnă de marile picturi poetic abstracte: Gina Zaharia.  
 
Cristina Ștefan, oct 2016  
 
Referinţă Bibliografică:
GINA ZAHARIA- metafora abstractului / Cristina Ştefan : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2106, Anul VI, 06 octombrie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Cristina Ştefan : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Cristina Ştefan
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!