Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Orizont > Reportaj > Mobil |   


Autor: Cristina Ştefan         Publicat în: Ediţia nr. 1620 din 08 iunie 2015        Toate Articolele Autorului

Lira21, decembrie 2013, Bucureşti, cu maestrul Eusebiu Ştefănescu
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Finalul anului 2013 a adus, în atenţia lumii literare, o nouă întâlnire cu membrii cenaclului LIRA 21. Sub îndrumarea scriitoarei Cristina Ştefan, „Antologia de poezie şi proză 2013” a văzut lumina tiparului. O întâlnire la care versurile şi proza au provocat deopotrivă, cu talent artistic, muzicalitate şi profunzime, publicul pasionat de literatura modernă, o întâlnire devenită spectacol de calitate prin prezenţa actorului Eusebiu Ştefănescu.  
 
Întâlnirea membrilor Cenaclului literar LIRA 21 de la Biblioteca Metropolitană Bucureşti a constituit un eveniment cu multiple valenţe. Lansarea „Antologiei de poezie şi proză 2013” a Cenaclului a fost completată de prezentarea altor 11 volume individuale, semnate de poeţi şi prozatori membri ai organizaţiei culturale.  
 
„Este a patra antologie, de peste 500 de pagini - la Filiala Bacău a Uniunii Scriitorilor din România sunt numite «ceaslovuri». Ideea mea, când am pornit acest cenaclu, a fost să scoatem la lumină talentele mai puţin vizibile de către elita literaturii române. De când am început, din 2009, cu prima antologie numită „Lira în patru puncte cardinale”, prin LIRA 21 au debutat şi au fost promovaţi peste 100 de tineri scriitori, talentaţi toţi, care, la ora actuală, iau premii literare, primesc recunoaşteri prin recenzii şi articole de specialitate şi, din 2009 până acum, au deja volumele pentru a fi primiţi în Uniunea Scriitorilor din România. Unii au fost deja primiţi, continuându-şi activitatea în celelalte societăţi şi asociaţii literare. Şcopul nostru este acela ca oamenii să înţeleagă că scrisul nu este doar o formă de socializare pe reţelele de internet, ci este o formă de exprimare conştientă. În antologia din acest an, avem 44 de scriitori, şi, ca o noutate faţă de celelalte antologii, este prima dată când am publicat şi proză postată online, în Lira 21. Antologia este ilustrată cu grafica şi pictura unui poet talentat din LIRA 21, Anişoara Iordache. La noi nu contează vârsta, ci talentul şi dorinţa de a ne perfecţiona”, a declarat, la deschiderea întâllnirii, criticul literar Cristina Ştefan, coordonatorul cenaclului şi membru al USR.  
 
În cadrul întâlnirii, alte 11 volume au fost prezentate scriitorilor.  
 
Cartea „Ceai cu Adala”, semnată de Cristina Ştefan, reprezintă, aşa cum însăşi autoarea a descris-o, „un dialog liric despre sentimente, despre viaţă, despre trăiri, făcut pe internet cu poetul Adrian Grauenfels din Isrel, pe care nu l-am cunoscut”. Alte două volume, „Jurnal de lectură” al aceluiaşi autor, şi „Mireasa cu cerul în mâini”, al Cameliei Ioniţă Mikesch, din Elveţia, au fost prezentate în cadrul Cenaclului.  
 
Volumul „Între genă şi har”, semnat de Ioana Carp, reprezintă cartea de debut a autoarei care se află peste hotare şi activează ca profesor de Limba română şi traducător în Olanda. „Ioana Carp are un scris foarte modern şi foarte nou ca exprimare. Eu am numit-o exprimare lirică dramatică pentru că are un anume dramatism şi realism în poezie”, a adăugat Cristina Ştefan.  
 
Două dintre volumele prezentate în cadrul cenaclului LIRA 21 poartă semnătura Cameliei Iuliana Radu, scriitoare din Ploieşti, cunoscută deja în toată ţara atât prin versurile sale, cât prin volumele de proză publicate la începutul carierei literare, din anul 2013 scriitoarea activând şi ca director editor al Revistei de cultură şi atitudine Singur. „Tangerine Tango” şi „Caietul roşu” au atras atenţia scriitorilor LIREI 21.  
 
„În cadrul Cenaclului LIRA 21, foarte multe potenţialităţi s-au format şi s-au maturizat. Unul dintre aspectele care mi-au plăcut la acest cenaclu a fost lucrul pe text, iar rezultatele s-au văzut în timp. Mă bucură mai ales faptul că s-a înţeles ce înseamnă să fii un om care scrie. Pentru ce scrii? Scrii pentru cititori, scrii pentru tine, scrii pentru critică? Scrii pentru că nu poţi să trăieşti altfel şi pentru că trebuie să comunici mai înalt ceea ce simţi, dincolo de viaţa de fiecare zi. Încercând această escaladare spre înalt, fiecare s-a definit şi pot spune că, prin prietenia aceasta care a crescut, fiecare a ajuns să-şi propună colegii în care a avut cea mai mare încredere literară. În ceea ce priveşte volumul «Tangerine Tango», cartea a fost concepută prin anul 2012 şi a fost inspirată din culoarea anului 2012 şi am spus că, dacă lumea se poate exprima prin diverse forme de artă: arhitectură, design, pictură, prin prisma acestei culori, de ce nu am putea să o facem şi poetic? Cele mai multe texte postate aici au fost postate pe LIRA 21 şi au primit feed-back-ul colegilor mei. În ceea ce priveşte este «Caietul roşu», acesta face parte din proiectul Editurii Singur, «Scriitori în manuscris». Sunt poezii vechi, pe care nu am putut să le public până acum, scrise într-o perioadă în care nu am putut, sub nicio formă, să mă manifest ca poet şi în care nici nu am primit vreo îndrumare în acest sens. Acesta este motivul pentru care susţin promovarea tinerilor scriitori şi mă bucur că sunt publicaţi, pentru a căpăta experienţă şi a putea să-şi manifeste toată puterea creatoare în poezie şi proză”, a explicat Camelia Radu.  
 
„Am citit cartea şi am rămas uimită. Pot spune că am rămas fără critică în faţa unei poezii atât de actuale şi de puternice”, a adăugat Cristina Ştefan.  
 
Ana Maria Gîbu, la 15 ani, are cinci volume publicate, dintre care şi un roman, „Blastemaţii”, care a fost primit foarte bine de către lumea literară. Tânăra poetă a prezentat ultimul său volum de versuri, „Nu mai este un joc”, dar a încântat audienţa şi prin interpretarea mai multor piese folk. „Am numit-o pe Ana Maria copilul indigo al Lirei, pentru că nu face numai literatură. Ana Maria învaţă foarte-foarte bine, pictează, desenează, dansează, cântă şi scrie poezii”, a subliniat coordonatorul întâlnirii, Cristina Ştefan.  
 
Cel de-al 12-lea volum al poetei Luminiţa Zaharia a fost prezentat în cadrul cenaclului, „Singularia Tantum”. „Este un poet de o modestie enervantă pentru că scrie excepţional şi merită primită cât mai rapid în Uniunea Scriitorilor din România”, a subliniat Cristina Ştefan.  
 
Scriitorul Viorel Gongu a fost alături de prietenii săi cu două dintre cărţile sale: „Noaptea lutierilor” - poezie şi „Cămaşa de noapte” - proză. „«Noaptea lutierilor» este dedicată nopţii în care se recoltează paltinul creţ, din care şi Stradivarius şi Guarnieri au făcut vestitele viori, recoltat din Transilvania. În ceea ce privşte al doilea volum, a scrie proză scurtă este mult mai greu decât să scrii un roman. Fiecare dintre scrierile mele s-a dorit o provocare pentru o vârstă, pentru un sex sau pentru o situaţie”, a declarat Viorel Gongu.  
 
„Eu am ţinut mult ca cenaclul să nu fie numai online, ci să ne vedem, din când în când la ochi şi să ne citim poeziile unii altora o dată pe an. Elisabeta Iosif este gazda noastră şi ne sprijină în acest demers, iar de data aceasta ne face o altă bucurie: şi-a lansat un volum de versuri, «Spiralele adolescenţei», o carte în stilul binecunoscut al poetei, de o profunzime redată paradoxal prin simplitatea scrisului, poezie care vorbeşte, în genere, despre bine, despre ţară, despre oamenii care au marcat-o în viaţă, cu trimitere la poezia antică, la valorile antice”, a descris Cristina Ştefan cartea pe care poeta Elisabeta Iosif a lansat-o în cadrul cenaclului.  
 
Iar întâlnirea a continuat cu momente în care numeroşi poeţi publicaţi în paginile Antologiei au citit din creaţiile proprii.  
 
Poezia contemporană oferă deschidere tinerilor actori  
 
Dacă lectura poeziilor a fost antrenată de momentele muzicale şi artistice dăruite de Andrei Măjeri şi Ana Maria Gîbu, evenimentul a fost încununat de prezenţa maestrului Eusebiu Ştefănescu, care ca interpretat mai multe poezii din Antologia lansată.  
 
„Sunt şi prieten cu foarte mulţi scriitori contemporani, mă întâlnesc cu ei în diverse ocazii şi spectacole şi aici colaborez de curând. Este a doua întâlnire cu Cenaclul LIRA 21, am fost şi la prima, cu studenţii mei de la Facultatea de Arte Hyperion, şi de la clasa mea şi a Rodicăi Mandache. Voi mai încerca genul acesta de colaborare: să îi scot în lume pe studenţi, pentru că facultatea este un sistem închis. Ei învaţă să devină actori, dar când devin actori se derutează un pic la întâlnirea cu publicul. Nu sunt atât de pregătiţi, aşa că, pe parcurs, noi trebuie să găsim soluţia să se întâlnească cu publicul. Voi face în aşa fel încât să fac mai interesante participările mele în cadrul Cenaclului LIRA 21. Pentru noi, pentru actori, este foarte important să ne împrospătăm repertoriul cu poezie contemporană, să simţim acest focar de interes mai mare în mijlocul celor care trăiesc şi care se întâlnesc între ei şi care au creat o stare de emoţie în cadrul tuturor celor care trăiesc în acelaşi timp. Eu, în general, am avut în repertoriul meu mai ales poeţi clasici, dar sunt nişte poeţi foarte interesanţi pe care i-am cunoscut şi personal, cum sunt Ioan S. Pop, Ion Mureşan şi alţii, foarte interesanţi, cu un univers poetic ieşit din comun. Iar aceasta este o lecţie pentru tinerii noştri actori”, ne-a mărturist, la final, maestrul Eusebiu Ştefănescu.  
 
jurnalist, Elena Ciobanu, Ploieşti  
 
Referinţă Bibliografică:
Lira21, decembrie 2013, Bucureşti, cu maestrul Eusebiu Ştefănescu / Cristina Ştefan : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1620, Anul V, 08 iunie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Cristina Ştefan : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Cristina Ştefan
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!