Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Carti > Mobil |   


Autor: Cristina Ştefan         Publicat în: Ediţia nr. 1551 din 31 martie 2015        Toate Articolele Autorului

Prefaţă- Tudor A. Ursente, Fără hashtag
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Prefaţă- Tudor A. Ursente, Fără hashtag  
 
Cartea de versuri Fără hashtag, confesiunea tânărului Tudor A. Ursente, se înscrie în literateca de azi cu un mesaj contemporan denotativ prin chiar titlul volumului. O definiţie a semnului implicat, #, sună aşa:  
 
“Un hashtag este un cuvânt sau o frază, precedate de semnul #. Este o modalitate de a înștiința prin etichetarea tipului de conținut. Cuvintele care apar în mesajele de blogging și rețele de socializare precum Facebook, Twitter, Google+ sau Instagram pot fi etichetate prin inserarea semnului # în fața lor, fie că apar într-o propoziție sau sunt anexate acesteia.”  
 
Se deduce de aici că lipsa hashtagului eliberează interpretările lirice de formule, ca fiind adresate tabloului sinoptic al poiesisului autorului.  
 
De altfel, literatura anilor noştri se află într-o schimbare continuă de decoruri şi conţinut, stilurile vechi reluându-se inovator, iar stilurile noi ( mai criticate de cei cu spirit conservator) aduc pe tapet surprize peisagistice. Poezia anilor două mii este o coabitare de stiluri care se tolerează reciproc, se susţin reciproc, se citesc reciproc, pentru că, nu e aşa? poezia este în primul rand spiritul liber, nesubordonat şcolilor, teoriilor, standardelor- stilul poetic este corespondenţa umană, inteligentă şi unică în expresie.  
 
Contrar previziunilor de moarte a poeziei, tinerii deştepţi scriu încă. Tinerii poeţi preferă stilul minimalist, cel de concentrare ale celebralităţii şi esteticului.  
 
Tudor A. Ursente scrie în stilul minimalist sub auspiciile principiului lui Mies van der Rohe care a spus: "Less is more": “mai puţin înseamnă mai mult”, pentru a defini strategiile estetice.  
 
Aş numi noul procedeu de versificare un altfel de simbolism la început de veac, într-o avangardă situată pictural şi acustic, cuvintele devenind valori în sine, expresiile devenind informaţie. Despre minimalismul practicat şi în veacurile trecute, dar actualizat azi la nevoile şi gusturilor cititorilor din prezent, s-au enunţat definiţii diverse, fără a înrăma sau teoretiza acest stil ca tabu… Tudor A Ursente face parte din categoria poeţilor cu impact la cititorul grăbit şi care utilizează un ”search” pe goole, pentru o poezie care să-i placă sau să-l motiveze emoţional la a degusta lirismul.  
 
“Minimalismul literar e o replică la abundenţa elementelor stilistice ale literaturii postmoderne. Dar, cu siguranţă, e şi o necesitate solicitată de timpul trăit: foarte informatizat și foarte grăbit”, spune criticul Mircea V. Ciobanu în Minim, despre minimalism- şi cred că Tudor, un tânăr implicat şi profesional în vâltoarea şi turbulenţele internetiste, reuşeşte, în era computerelor, o poezie de întâmpinare a internauţilor.  
 
Este o poezie structurată muzical iar accentele, uneori metalice, fac din implicarea lirică un sens metafizic, aforistic:  
 
“Viața=arta de a tatua/ suflete,/fără ace.”  
 
sau  
 
”privim în gol/cum după gard/ toţi copiii sunt îmbrăcaţi/ în culoarea viitorului,/  
 
aşteptându-ne naivi/să le pictăm prezentul.” (Culori)  
 
Linia continuă are o mare încărcătură reflexivă în tinereasca ei contemplare şi abordarea laconică aduce definiţii cu iz filozofic, tematic. Tudor preia marile teme filozofice într-un contur personal sceptic şi ca un căutător al sinelui, printre meandrele vremii, scrutează nonconformismul de atitudine în poezii cu titluri relevante:  
Exiluri de frică- Întuneric- Coşmar- Cer încărcat-Viciaţi-.  
Alteori tentativele de retragere în sine mizează pe o anume moralitate şi respect al tradiţiei ca o perspectivă resemnată ce înlocuieşte zbaterea deşertică a lumii, mergând împreună ca vector de adaptare socială.  
Viaţa, Poezia, Poetul, Dreptate, Nefericire, Dezordine- Povară, sunt alte poezii care propun ca soluţie lirică deşertăciunea, nefericirea existenţei sau finibilul asumat:  
 
„inerţi, tot mai des/ imitând pereţii/ lăsându-ne puşi de alţii/ zi de zi/ fără luptă/ la colţ./”(Exiluri de frică).  
 
Tudor A. Ursente aduce în prim plan liric o metaforă din semantică- fără hashtag- aşadar fără includeri şi segmente, fără tipizări şi încrengături, fără domenii şi scheme matriceale, dar cu libertatea poeziei ca interpretare existenţială.  
 
Haştagul poate fi folosit dezvăluirii sensurilor unui singur cuvânt iar poezia îl poate divaga oricât pe scala unei atitudini realiste a cotidianului.  
 
„facem feţe-feţe/  
 
pentru nişte degete ridicate/  
 
mai mult din plictiseală/  
 
căci nu ne află în vreun coloseu/  
 
complet superfluu/  
 
îmi spun/  
 
#că #e #timpul #să #realizăm/  
 
#cât #de #enervant #e/”  
 
(Hashtag)  
 
Tudor A Ursente este un cronicar-poet, scriind din metabolismul cuvintelor, demonstrând ambivalenţa semnului „hashtag” în context şi limită a expresiei literare.  
 
Cristina Ştefan, 8 martie 2015  
 
Referinţă Bibliografică:
Prefaţă- Tudor A. Ursente, Fără hashtag / Cristina Ştefan : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1551, Anul V, 31 martie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Cristina Ştefan : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Cristina Ştefan
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!