Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   



Floarea poemului sau efectul morganatic
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Volumul ,, Cântecul pădurii”- autor Cristina Mariana Bălășoiu 
  
Prefață(1) 
  
Floarea poemului sau efectul morganatic 
  
Poezia Cristinei Bălășoiu are o evoluție paradoxală, de la lirismul nostalgic cu inflexiuni populare, comparabil cu pictura naivă, la o poezie concentrată, uneori aforistică în vers alb, eliberat de canoanele rimei, care, să fim serioși nu i se potrivea și tânăra debutantă făcea eforturi chinuitoare pentru a construi o ”cămașă poetică” neîncăpătoare. Admirăm necondiționat curajul de a schimba formula și abordarea, întru-un pariu cu ea însăși pe care vrea, cu orice preț să-l câștige, iar această îndrăzneală o ridică mai sus, pe un palier valoric superior. 
  
Eul liric se aruncă, fără plasă la trapez în ”carnea realului” și atacă teme inedite, variate, cu încărcătură imagistică plină de culoare, savoare și spontaneitate. 
  
Copleșită de amintirile copilăriei, autoarea rămâne ancorată într-un trecut mitic și se zbate să zboare și să respire un aer mai citadin, mai plin de intensitatea trăirii, de ”acum și aici”, într-o regie mai elaborată și mai aproape de sine. ”În fața ochilor mei/ defilează în tocuri de cerneală/ fata Morgana/ Îmbrăcată în vară,/ raza ei ține/ suficient de mult/ să ajung/ în lanul de floarea soarelui”/ (Efectul /Morgana). 
  
Fata din cartier defilează livresc și ajunge oriunde, chiar în mijlocul naturii pentru a scăpa de efectul nociv al depersonalizării. Iubirea este un chin necesar, o tortură de bună voie, pentru a înțelege resorturile adânci ale sinelui, abisurile nebănuite, forța iluminării, picătura cât un ocean, flacăra nestinsă. 
  
”Cântă iubirea în ureche/ spărgându-mi timpanul/ acompaniată de chitara zâmbăreață/ lustruită de soare”/(Flacăra iubirii). ”Taie ramurile/ decojește-mă/ să poți da/ de petrolul iubirii din mine/” (Petrolul iubirii). 
  
Înlăuntrul acestui creuzet greu cuantificabil ”anii vieții sunt muncitorii/ care beau cu sete din ore și zile”, iar amfitrioana ”se desculță, mândră de tinerețe/ și alege numărul potrivit/ printre lentile și dioptrii/” (Microb genetic) pentru vreo ”făcătorie” magică, capabilă să-i descurce firele destinului. 
  
Anotimpurile curg într-o lentoare insesizabilă către iarna ființei unde ”pomii sunt îmbrăcați în gheață/ și iarba plânge cu lacrimi albe......dinții de ferăstrău/ sub streșini/ lustruiesc cizmele albe ale dimineții”. (Corsetul iernii) 
  
Asistăm cumva nepăsători și abulici cum roata destinului ”învârte cercurile înalte/ din care am fost smulsă, ........, cum de un veac șterg cu lacrimi/ dinții ei/ până sau tocit vârfurile”.(Roata destinului) 
  
Impresia este puternică în acele poeme în care mă unește revolta, în care eul este tulburat de apele învolburate ale unei existențe tumultoase, și aici poate fi găsit filonul de aur al lirismului salvat ”in extremis”. 
  
”Viforul strânge în corset/ luni trase prin anotimp,/ țurțurii mușcă din brazi/ în cercuri care desenează sănii albastre/ dansând cu girofarul aprins/ la trecerea dintre ani...”(Revelion). 
  
Alteori tensiunea poetică scade îngrijorător, metafora cade în clișeu, locul comun înlocuiește epitetul insolit și nu mai regăsim aceeași luptă teribilă a contrariilor ca în poemele de certă valoare: ”Mi-am aprins o țigară/ și am tras cu sete din ea./ Nu am știut că în mijlocul ei/ este plantat drogul iubirii”(Drogul iubirii). 
  
Discursul liric se diluează îngrijorător și nu știm dacă muza îi joacă feste sau construcția e deficitară din lipsa adezivului cuvântător: ”Îmi cad în plamă/ așezându-se una lângă alta/ nelipindu-se niciuna”( Iubirile). 
  
Scăderile evidente sunt în alternanță cu ridicările spectaculoase de ștachetă ca în acest poem ”desenat” precum o stampă japoneză:”nu-l las să se irosească.Îl modelez precum olarul/ pe masă/ modeleaz în lutul argilos o ceașcă/ pe care pictez un smarald./ capodopera o veți recunoaște/ sorbind cu drag/ cafeaua din mine.”(Talentul) 
  
La început de drum Cristina Bălășoiu atacă o formulă poetică care i se potrivește, cu toate că stângăciile inerente debutului, și ne putem aștepta, pe viitor la nașterea întru metaforă a unei poete autentice doar dacă va continua să-și perfecteze mijloacele de exprimare către un lirism pur, esențializat, curățat de zgura clișeului păgubos, ca în acest frumos poem:”Îmi stă în pulpa stângă/ un semn/ un L și un D/ un ajutor din umbră/ o forță interioară din necunoscut/.”(Semnul divin). 
  
Sperăm ca această ”forță interioară” să irumpă, ca un cutremur al expresivității, eliberate din chingile poeziei canonice, spre zările albastre și nesfârșite ale mirabilei creații. 
  
ILORIAN PĂUNOIU 
  
PS: Prefața a fost scrisă în luna Martie 2016. 
  
Referinţă Bibliografică:
Floarea poemului sau efectul morganatic / Cristina Mariana Bălășoiu : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2077, Anul VI, 07 septembrie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Cristina Mariana Bălășoiu : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Cristina Mariana Bălășoiu
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!