Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Comentarii > Mobil |   


Autor: Corneliu Vlad         Publicat în: Ediţia nr. 2111 din 11 octombrie 2016        Toate Articolele Autorului

Corneliu VLAD - VIOREL ROMAN, AUTORUL CARE NU ARE CU CINE POLEMIZA
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Papa de la Roma vestea nu demult că „astăzi, în Biserică, sunt mai mulţi martiri creştini ca în primele timpuri”. Dar cine să-l mai audă, în această lume în care religia (în general) îşi părăseşte tot mai des locul din suflete pentru a intra sau a fi târâtă în politică, în geopolitica şi în războaie? Consilierul academic (în Germania) Viorel Roman poate încerca o satisfacţie amară: religia devine protagonist tot mai activ al dinamicii mondiale. Dar, vai, în chip ambivalent – şi că forţă a binelui, şi că sămânţa a discriminărilor şi violenţei, însă, mai tragic, că victima a convulsiilor din viaţa internaţională. Când emitea celebra butada despre secolul XXI, că va fi unul religios sau nu va mai fi deloc, Andre Malraux nu se gândea probabil până la ce nivel primejdios de relaţionare se va ajunge între religii şi ce se întâmplă astăzi rău în lume.  
 
Mai pragmatic în elanul sau publicistic – dar în primul rând de istoric – Viorel Roman nu se dezminte nici în acest an în tradiţionalul sau ritual editorial (care funcţionează de peste un sfert de veac): o carte pe an, care să-i reunească scrierile ultimelor 12 luni. Anul acesta, titlul cărţii este „Europa creştină”, pentru că 2016 este un an însemnat prin două evenimente cu adânci semnificaţii: Sinodul/Conciliul panortodox, în iunie în insula Creta, iar înaintea sa, în februarie, întâlnirea Suveranului Pontif cu Patriarhul Bisericii Ruse. Două evenimente cu adevărat istorice, chiar dacă marcate de neîmpliniri şi care au lăsat poate tot atâta dezamăgire câtă satisfacţie, dar pe care mai toţi comentatorii, de la noi, ai faptului internaţional le-au trecut dezinvolt cu vederea. (vorbă lui Stalin: Papa? Câte divizii?).  
 
Dr. Viorel Roman, chiar dacă nu vorbeşte deschis de “ciocnirea religiilor” pare să fi întrezărit de multă vreme fenomenul, mai de-a dreptul spus, înaintea canonicului politolog american Samuel Huntington cu nu mai puţin vestita lui teza a “ciocnirii civilizaţiilor”. Căci civilizaţiile, până la urmă, vor ajunge să fie cam una sau, în orice caz, un construct global cu componente cât de cât compatibile, acolo le va duce globalizarea; culturile sunt, şi ele, pândite de multiculturalitate, alienare şi uniformizare, dar până la apropierea între religii “e-o cale-atat de lungă”...  
 
Ce surprinde – adică, mai concret, atrage sau “deranjează” – în scrierile autorului Viorel Roman este maniera provocatoare, incitanta, uneori de-a dreptul abraziva prin care îşi obliga cititorul să se pronunţe. Textele sale nu sunt adormitoare sau banale> În ele alternează sau coexista afirmaţii ofensatoare şi toleranţe, sentinţe fără drept de apel şi invitaţie la dialog, concluzii tranşante sau, voit, în coada de peşte. Cum să nu te facă să răspunzi cumva unui asemenea discurs ce nu te poate lăsa indiferent sau cum să nu te pună măcar pe gânduri câteva clipe? Autorul îi tratează cu superioritate, dar şi cu îngăduinţa şi condescendenta de bun creştin, pe “moldo-valahi” (în interbelic li se spunea regăţeni, dar, în sfârşit), le recunoaşte că ei au făcut Unirea, dar nu poate să nu adauge că Ideea aparţine, de fapt, “ardelenilor”. Parcă mai merge. Dar alte afirmaţii vor şoca sau chiar revoltă, cu siguranţă, că de pildă: “România Mare nu s-a orientat spre Roma cum sperau ardelenii la Alba Iulia” (pe ce ne bazăm să spunem apăsat că “sperau”?). La asemenea pasaje unii cititori se vor indigna, la alte pasaje alţii, cu simţul umorului, se vor amuza copios: “Occidentalii îl preamăresc pe Creator prin muncă (pentru protestanţi, catolici radicali, ea e conduita mântuirii), perfecţionarea conditiiilor de trai. Ortodocşii cred că astfel El este mai degrabă trecut cu vederea şi trădat. Vestul se uită de sus la mizeria materială din Est, în timp ce ortodocşii cred în superioritatea lor duhovnicească şi sobornicească absolută”. Aşadar, dr. Roman e pus pe provocare permanenţă prin spusele sale. Dar provoacă la dialog, la polemica, dispută, de fapt la clarificare. Iată: între cele două războaie, “fără un dialog cu Roma, totul s-a năruit în numai două decenii”. Oricine poate replică, însă, că nici Papa de la Roma nu ar fi putut rupe pactul Ribbentrop-Molotov. Sau: “Ortodocşii sunt mereu în criză şi cei mai săraci europeni”. Dar alţi creştini nu au fost, nu sunt şi ei, în criză?  
 
Oricum, redutabilii polemişti de pe Dâmboviţa nu se prea grăbesc să încrucişeze floreta cu agilul, dar nu neapărat invulnerabilul/infailibilul autor (tot roman) de pe ţărmurile nordice. Cei care-i mai spun câte ceva sunt mai ales iubitorii acurateţei textului tipărit, care-i reproşează greu egalabila neglijenta ortografică, gramaticala, stilistica, editoriala etc. Instrumente, şi ele, ale provocării cititorului. Dar nu prin asta ne incita în primul rând dr. Viorel Roman. De fapt, stau şi mă întreb: oare ne incita? Sau, cum ne ştim, aşa rămânem: “la toate rece”?  
-----------------------------  
Corneliu VLAD  
analist de politică internaţională  
Curentul.info - Lumea-i cum este  
25 septembrie 2016  
Bucureşti  
 
Referinţă Bibliografică:
Corneliu VLAD - VIOREL ROMAN, AUTORUL CARE NU ARE CU CINE POLEMIZA / Corneliu Vlad : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2111, Anul VI, 11 octombrie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Corneliu Vlad : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Corneliu Vlad
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!