CONFLUENŢE LITERARE

ISSN 2359-7593

AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

ARHIVĂ CLASAMENTE

CLASAMENTE
DE PROZĂ

RETROSPECTIVA
DE PROZĂ
A SĂPTĂMÂNII


Acasa > Cultural > Modele >  



Sculptorul Ioan Croitor Bradescu : “scopul trecerii noastre prin viata este redobandirea unitatii cu Intregul”
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Mi-a fost dat sa cunosc inca un Om. Un Maestru care, in simplitatea sa, se numeste singur “doar un palmas”. Genial, de o modestie rar intalnita, patruns de lumina si credinta, un insufletitor al lemnului, al “strambaturilor” intalnite inaintea pasilor sai.  
 
Am urcat pe aleea de sub Tampa cu emotie si parca drumul catre Turnul Lemnarului, unde isi avea Domnia sa atelierul, devenea tot mai anevoios. Am zabovit o clipa, inainte de a cobori treptele spre usa grea, larg deschisa, ca o gura spre o alta dimensiune.  
 
Am batut usor, cu sfiala, ca si cum m-as fi aflat in fata unei chilii monahale.  
 
-- Bucurosi de oaspeti? intreb.  
 
-- Intra, spuse el cu voce blanda, si imi zambi larg. Ochii sai plini de intelepciunea adanc si tainic pastrata a strabunilor, pareau ca ma citesc ca pe o carte deschisa.  
 
In camaruta mica, impanzita de lucrari, aerul mirosea proaspat, a lemn insufletit.  
 
Ne-am asezat pe doua scaunele mici, rotunde, in fata unei mese cu blat gros si adancituri incrustate din loc in loc, sub forma de bol. Am ramas cu ochii atintiti asupra lemnului masiv, putin finisat, in care se zareau noduri, linii neregulate si mi-am trecut usor, aproape involuntar, palmele peste ea, peste masa, s-o pricep mai bine, sa ii simt textura.  
 
-- Asta, spuse el, e o masa pastorala, o foloseau in vechime oamenii muntelui. Nu aveau nevoie de blide. Uite aici( si atinse o adancitura) isi asezau merindele, mamaliga, si mancau cu linguri de lemn.  
 
Nu prea stiam de unde sa incep. Ce sa-l intreb. Energia locului pusese stapanire pe mine. Eram fascinata. M-a vazut incurcata si a inceput singur, simplu, sa-mi prezinte vechile ustensile de cioplit, unelte folosite in gospodarii, “instrumentele muzicale pentru lemnarit”, cu rabdarea unui dascal de tara.  
 
Incet, am prins curaj.  
 
-- Cum v-ati caracteriza in cateva cuvinte, pentru cei ce nu va cunosc?  
 
-- " Un palmas, un cioplitor in lemn, care vrea sa faca viata mai frumoasa…Vezi tu, noi suntem mici copii ale Creatorului, care atunci cand ne-a zamislit, a pus tarana, apa si Duh Sfant, iar noi incercam la randul nostru sa cream, sa insuflam viata lucrului, punand iubire in locul Duhului Sfant".  
 
-- Ce va inspira, Maestre? Aveti vreo tema preferata?  
 
-- " Ce ma inspira…? Uite, ma plimb prin padure, ascult cantul pasarilor, ma minunez de fosnetul frunzelor, pana imi iese in cale vreun ciot, o strambatura. O ridic de jos si imi inchipui cam ce se poate ascunde in ea. Incep sa o creez deja in minte. Apoi, ma apuc de lucru doar speculand marea sculptura a Creatiei. Eu adun, mai trag o linie, doua, dar adevarata arta este facuta de natura. Sculpturile mele vin din atelierul naturii.  
 
Tema care ma fascineaza cel mai mult e Crucea…dincolo de rastignire, crucea simbolizeaza pe verticala drumul spre inalt, iar orizontala este planul nostru terestru."  
 
-- Cat de cunoscute va sunt lucrarile?  
 
-- " Am avut norocul sa le trimit in toata lumea asta. Ce-i drept, mai mult europenii sunt interesati de forma asta de arta, sunt mai patrunsi de crestinism, de credinta. Credinta da forta! Multe s-au dus in Italia, Franta, Spania. Occidentalii sunt mai practici. La noi in tara, s-a intamplat ca oameni care rezonau cu o lucrare anume sa inceapa sa planga…E cea mai frumoasa multumire. Sa ajungi la sufletul omului."  
 
-- Cum vedeti arta in ziua de azi?  
 
-- " Comerciala. Daca esti mai sensibil, esti demodat…"  
 
-- O sa va rog sa-mi spuneti cateva cuvinte despre lucrarile dumneavoastra preferate.  
 
-- " Nu am lucrari preferate, dar o sa-ti prezint cateva:  
 
“Stramosii” este la baza o radacina de stajar, veche de aproape o suta cincizeci de ani, in care am cioplit chipurile bunicului, strabunicului. Trebuie sa ne aducem mereu aminte de strabuni, ei ne-au lasat toata intelepciunea.  
 
“Coloana cerului” sau axis mundi, axa lumii, coloana infinitului pe care o regasim la Brancusi, este un element de cult precrestin, foarte vechi, regasit in constructia stalpilor de casa, a crucilor, a troitelor.  
 
“Gura mare a lumii”, gura sparta, gura sloboda, cea care arunca in afara toate rautatile pe care le scoatem din minte, fara sa cugetam prea mult, si astfel ele devin pacate, patimi.  
 
“Pasarea” este aspiratia spre inalt, spre spiritual… "  
 
-- Ce sfat le puteti da tinerilor, in special?  
 
-- " Sa cautam sa nu ne departam de la cele sfinte, sa nu ne departam de noi, de valorile noastre, de lumina si iubire. Sa nu ne pierdem in aparenta libertate pe cere ne-o ofera societatea zilelor noastre .  
 
Candva, la nasterea unui prunc, se planta un copacel. Copacelul acela ii devenea frate vegetal. Copilul ii ducea grija, il ocrotea, iar cand avea vreo problema, mergea la el si i se destainuia. Aceasta era prima forma de spovedanie. Noi toti, suntem ramuri din marele copac al vietii. Sa nu-l lasam sa se usuce!  
 
Scopul trecerii noastre prin viata este redobandirea unitatii cu Intregul!"  
 
Asezare in timp si spatiu:  
 
S-a nascut la data de 14 decembrie 1952, in Lunca Bradului, judetul Mures, intr-o familie de oameni simpli, cu cinci copii, el fiind cel mai mare dintre frati. Numele sau era Ioan Croitor. Invataturile stramosesti si apropierea de natura, l-au impins inca din tinerete spre mangaierea lutului si a lemnului. In anul 1998 vine in Brasov si se stabileste aici, casatorindu-se cu Lomira Bradescu, astfel numele sau devenind Ioan Croitor Bradescu.  
 
De-a lungul vremii si-a expus lucrarile la expozitii atat in tara (Brasov : Turnul Lemnarului, Hotel Aro Palace, Reduta; Targu Mures) cat si in strainatate (Strasbourg – Franta, cu tema “Crucea si obarsia ei” , Bonn – Germania, “ Zilele Internationale ale Bonnului”).  
 
In acest moment, lucrarile Maestrului Ioan Croitor Bradescu se pot admira doar pe pagina de Facebook, la urmatoarea adresa:  
 
https://www.facebook.com/croitorbradescu.ioan.  
 
Referinţă Bibliografică:
Sculptorul Ioan Croitor Bradescu : “scopul trecerii noastre prin viata este redobandirea unitatii cu Intregul” / Clarissa Emanuela : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1400, Anul IV, 31 octombrie 2014.

Drepturi de Autor: Copyright © 2014 Clarissa Emanuela : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Clarissa Emanuela
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia prin postare directă a lucrărilor multor autori talentaţi din toate părţile lumii.

Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către administrația publicației. Răspunderea juridică asupra conținutului articolelor, inclusiv copyright-ul, aparține exclusiv autorului.

Sistemul de publicare fiind automat, administrația publicației nu este implicată în promovarea vreunui autor sau a scrierilor acestuia și nici în asumarea răspunderii editoriale sau de conținut. Dacă apar probleme de natură rasială, etnică sau copyright, vă rugăm să ni le semnalaţi pentru remediere prin ștergere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată.

Articolele care vor fi contestate justificat prin e-mail vor fi retrase de pe site, mergându-se până la eliminarea completă a autorului care a încălcat principiile de copyright sau de non-discriminare.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.



 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX ARTICOLE DE AUTOR

 
CLASAMENTE
DE POEZIE

RETROSPECTIVA
DE POEZIE
A SĂPTĂMÂNII
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!