Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Eveniment > Aparitii > Mobil |   



LANSARE DE CARTE: DESTINE, DE CAMELIA ARDELEAN
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
PREFAȚĂ  
 
Am primit spre lectură cartea de proză Destine, a Cameliei Ardelean. Mi-a fost oferită într-un iulie capricios. Curiozitatea mă săgeta, mai ales că nu știam mai nimic despre autoare.  
 
Cea dintâi povestire, O iarnă de coșmar, inspirată dintr-un fapt real, cuprinde descrieri adecvate și portrete interesante. Astfel, ne întâmpină „mormane de zăpadă“ sau „hăinuța de nea“, prin care se preumblă o „mogâldeață de băiețel“. Diminutivele înviorează textul, de asemenea și unele regionalisme: pălincă, brăcinar, bugăt etc.  
 
Tot astfel, dau culoare narațiunii unele expresii: „l-a plesnit lenea“, “le trase clapa” și altele. Acțiunea se petrece pe vremea comuniștilor, când se rechiziționa pământul. Sunt bine surprinse diverse probleme sociale: tatăl împușcat; fiul Ionică, bolnav, moare. Final tragic impresionant. Probleme sociale bine surprinse.  
 
A doua proză, Ultima toamnă, inspirată tot dintr-un fapt real, m-a atras prin titlu. Ce putea simboliza? Desigur, un final. Dar al cui? Povestire de mici dimensiuni, are un conținut bogat, atât ca imagini ale naturii (toamna), cât și prin întâmplarea propriu-zisă, încorporată în text. Impresionată de talentul descriptiv al autoarei, nu am bănuit finalul.  
 
În puține pagini, ea condensează stări sufletești trăite cu intensitate, care duc acțiunea înspre un final tragic. Există, în această povestire, o împletire măiastră de simțiri: încântarea în fața frumuseților naturii toamna, cât și trăirea unui simțământ tragic, la finalul deloc previzibil. Limbajul povestirii este unul frust, direct, familiar, limbaj al cotidianului, în același timp adecvat cadrului naturii, cu inflexiuni mirifice ale unui peisaj autumnal.  
 
În povestirea Aproape dragoste, personajul principal este Eliza. Autoarea pătrunde cu subtilitate în descrierea stărilor sufletești ale acestei tinere, care trăiește o căsnicie ratată, patru ani din viață. Lumea are o culoare gri pentru ea. Apoi îl întâlnește pe Marius, cunoscut din copilărie. Stările sufletești complexe sunt surprinse de Camelia Ardelean cu acuratețe. Autoarea știe să închege întâmplări, totul curge armonios, precum viața, uneori.  
 
Proza este clasic construită, cu economie de mijloace artistice – psihologic prezentate. Viața se derulează firesc. Sub aroma cuvintelor tresaltă adevărul trăirilor. Se degajă la lectură talentul analitic al autoarei. Construcția povestirii are rigorile ei, duse, cred, cu trudă până la capăt. O conciziune demnă de admirație.  
 
Vizitatorul misterios ne introduce în lumea ziariștilor care cercetează cazuri interesante. Ioana, angajată la un ziar, e în culmea fericirii. Află de o persoană care susținea că este fratele lui Isus, dar care nu mai voia să dea interviuri. Acest maestru ciudat îl vindecă, pe unul dintre discipoli, de cancer la stomac.  
 
Fascinată de maestru, Ioana ajunge în preajma lui. Privindu-l în ochi, are senzații înspăimântătoare. Autoarei îi reușește o analiză a trăirilor prin care trece Ioana, ziarista. Talentul Cameliei Ardelean își dezvăluie aici potențele. Momentele se derulează într-un ritm crescendo. Ca să-și potolească senzațiile terifiante, Ioana rostește rugăciunea Tatăl nostru. “Rugăciunile și tămâia își făceau efectul.”  
 
Povestirea Vizitatorul misterios, impresionantă prin descrierile nuanțate ale eroinei, constituie o realizare artistică evidentă, autoarea reușind să transmită infinitezimalele trăiri sufletești.  
 
Camelia Ardelean are în fibra sa artistică priceperea de a descrie chipuri de femei, cu trăiri complexe, femei intelectuale cu preocupări multiple.  
 
O concediere răzbunată ne duce în alt mediu, cel al vânzătoarelor. Personajul principal este tot o femeie, Delia, care, de la femeie de serviciu, ajunge vânzătoare la o alimentară mică. Ea și Lili, colega sa, vând „ciurucuri“: salam și ouă. Mediul terifiant este surprins cu detalii semnificative, din care răsar “șmecheriile vânzătoarelor”. Această povestire relevă priceperea autoarei de a descrie și astfel de aspecte, trăite sau nu!  
 
Primul capitol al cărții, intitulat Jocul sorții, cuprinde cinci povestiri cu tematici diverse, având drept eroine femei tinere, trecute prin împrejurări complicate de viață, femei temerare care-și clădesc și reclădesc destinul, cu voință, energie și ingeniozitate. Tabloul complex al femeii intelectuale și nu numai se derulează ca o prezență vie. Povestirile sunt bine conturate, lucrate cu temeinicie, povestiri care atrag la lectură și conving asupra priceperii doamnei-autoare, Camelia Ardelean.  
 
Capitolul al doilea se numește Pățaniile Călinei. Povestirile din această secvență a cărții ne poartă în lumea copilăriei. Personajul principal este tot de genul feminin, ca și în prima parte a volumului, aici fiind însă vorba despre o fetiță.  
 
În prima narațiune, Rochița buclucașă, apare Călina, o fetiță de patru anișori, care are o rochiță de culoare roz, “made în China”. Atrag la lectură amănunte interesante, expresii de asemenea.  
 
În povestirea La bunici, Călina face tot felul de năzbâtii. La cinci ani citea. Apar și personaje mature, bine conturate: nenea Puiu – „zmeul cel rău”, tanti Coca. Descrieri realiste și limbaj adecvat, interesante întâmplări. De pildă, Călina vede o coropișniță, moare un puișor cumpărat de bunica sau fetița cade în groapa cu var.  
 
Autoarea descrie cu termeni ai locului, ceea ce denotă o bună cunoaștere a mediului respectiv sau posibile întâmplări trăite de ea.  
 
Năzdrăvanei fetițe îi place un băiat mai mare și îi zice bunicii: „Buni, spune-i lui Petrișor că, dacă mă așteaptă zece ani, mă mărit cu el!”.  
 
Același personaj Călina, în povestirea Dar de Crăciun, este surprins în așteptarea lui Moș Gerilă, aranjând bradul, ajutată de mama ei, „zâna cea bună.”  
 
Tot de Pățaniile Călinei ține și povestirea O vacanță cu peripeții. Călina aștepta vacanța de primăvară. Urma să plece la Băile Felix. Ajunsă acolo, învață pluta, experimentează înotul sub apă, se amuză când slipul unui bătrânel alunecă de pe acesta, se aventurează în „bazinul curajoșilor” – bazinul mare etc.  
 
Autoarea descrie cu amănunte convingătoare spaima de înec a Călinei. Peripețiile fetiței sunt dinamic prezentate, crescendo, cu final neașteptat.  
 
Atât în primul capitol al cărții (Jocul sorții), cât și în cel de-al doilea (Pățaniile Călinei), personajele principale sunt de genul feminin, de la copilițe, la femei mature și până la bătrânele-bunici, autoarea dovedind o bună cunoaștere a trăirilor femeilor care fac parte din diferite medii – de la vânzătoare, la ziariste, de la copii-fetițe, la maturele, împlinitele femei.  
 
În urma lecturii, se relevă o lume de trăiri complexe, creionând situații tragice sau momente malefice, printr-un limbaj adecvat conținutului. Experiență și pricepere, care pot duce și la construcții mai ample, la realizarea unui roman psihologic cu procedeele dicției realiste.  
 
Autoarea dovedește fantezie, forță expresivă, subtile investigații psihologice, care impresionează la lectură.  
 
Raisa Boiangiu  
 
..................................................................................  
 
Camelia Ardelean, vinovată de a scrie cu propriul ei talent  
 
Cine nu a crezut în talentul şi puterea de a scrie a Cameliei Ardelean, s-a înşelat! Iată că, după apariţia celor cinci cărți de poeme, autoarea vine spre cititorii ei cu un volum de proză, îmbibat de poezie şi de frumuseţe lirică!  
 
Camelia Ardelean scrie cu firescul şi propriul ei talent, pe care-l scoate în evidenţă, creând profunzimea necesară unor personaje ce se disting şi ne rămân multă vreme întipărite în minte. Ea păstrează mereu o doză de optimism, o rază de lumină, după cum ne spune personajul „Iris”, care „s-a născut vara, de aceea nu iubeşte toamna”.  
 
În povestirea Ultima toamnă, din volumul Destine, dedicat tatălui, in memoriam, Iris privea de undeva, de la poalele unui deal şi îi plăcea să admire, chiar și numai de la fereastră, când nu putea altfel, „pădurea de stejar atinsă de bagheta magică a naturii”. Însoţită de tatăl ei, a plecat într-o drumeție prin pădure şi, într-un târziu, a găsit ultimele ghebe, pe care le-a controlat cu atenție, fiindcă a fost avertizată de tată: ”Uită-te bine, să aibă inel sub pălărie!”.  
 
Cred că autoarea trăieşte şi prin acest sacrificiu al scrisului, cuvântul scris, pentru ea, fiind un important stimulent al vieţii. Camelia simte, zi de zi, o adevărată bucurie, având o asemenea ocupaţie, de care poate fi mândră şi pe deplin satisfăcută. Ea face ceea ce-i place, cu toată nădejdea sufletească, iar acest lucru îi aduce o reală recompensă și o măiastră tămăduire.  
 
Camelia Ardelean scrie ca pentru un jurnal intim. Ochii săi vâslesc, plini de un neastâmpărat şi curios nesaţ. Scrie cu şarmul ei propriu. Fiecare frază parcă ascunde în ea o nestinsă poveste. Totul curge normal, ca o doină veche, haiducească. Firescul dăruit scrisului fascinează. Parcă-i văd frumuseţea privirii şi dragostea nemărginită de cuvânt, de oameni, de natură, de frumos, de viaţă. Scrisul este o dramă, un cântec minunat, care, odată ce ţi-a învelit sufletul, nu te mai părăseşte, îţi devine credincios toată viaţa. Credem că autoarea este conştientă de talentul cu care a înzestrat-o bunul Dumnezeu!  
 
Această extraordinară ţesătură de cuvinte nu înseamnă altceva decât un bun experiment literar. Scrisul Cameliei Ardelean ne împlineşte dorinţa de a ne regăsi, copleșindu-ne cu emoţia ce o simțim, fie în povestirea O iarnă de coşmar, inspirată dintr-un fapt real şi care a obţinut un premiu literar, alături de alte două proze din volum, fie în Vizitatorul misterios sau în altă povestioară, intitulată La bunici etc.  
 
Drumul scrisului Cameliei Ardelean este fără întoarcere, iar existenţa lui e plină de înţelesuri. De aceea, şi îndemnul meu este de a nu părăsi calea pe care ai pornit, Camelia, scrie şi iar scrie, fiindcă ai ce spune, frumos şi bine! Scrisul tău îşi trage seva din superbe rădăcini, purtătoare de bun gust și de abundente întâmplări! Scrisul tău este generos, bucurându-ne ochii în clipele citirii cărţilor tale! Camelia, ai adeziunea celui ce îţi dedică aceste rânduri! Sunt convins că mă înţelegi şi că nu te laud cu niciun scop, decât cel nobil al cinstirii scrisului!  
 
Miron Ţic  
 
Referinţă Bibliografică:
LANSARE DE CARTE: DESTINE, DE CAMELIA ARDELEAN / Camelia Ardelean : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 2096, Anul VI, 26 septembrie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Camelia Ardelean : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Camelia Ardelean
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!