Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Literatura > Recenzii > Mobil |   


Autor: Baki Ymeri         Publicat în: Ediţia nr. 1939 din 22 aprilie 2016        Toate Articolele Autorului

RISIPIRE de CONSTANTIN ARDELEANU
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Destinul poetic şi profesional al Cristianei Maria Purdescu se înscrie sub semnul risipirii. Chiar unul din volumele sale de versuri se cheamă „Risipa de a fi“. Din cele 11 cărţi de poezie (Elegii? , Elegiace?), 8 sunt „risipite“ şi în alte limbi străine (engleză, italiană, albaneză). Cariera îi este reprezentată de o diversitate de profesii, subliniind tocmai risipirea unor vocaţii multiple: profesor, pictor, designer, poetesă şi, urmărindu-i universităţile şi masteratele absolvite, putem s-o încadrăm într-o titrare demult uitată, aceea de inginer-economist. Cum fior poetic există şi în arta plastică, şi în cea vestimentară, de ce să ne mirăm că în lipsa unei industrii autentice, aneantizată de mediocrii tranziţiei, poetesa se specializează în.... „Proiectarea îmbrăcămintei“? 
  
Cu doctorat în arte plastice şi decorative, să te tot îmbolnăveşti de frumuseţe! Dar destul cu divagaţia în jurul risipirii, un concept destul de greu şi complex, atunci când te încumeţi să prefigurezi un bilanţ al propriilor trăiri avute, „La margine de existenţă“. Titlul ultimului volum de poeme al Cristianei Maria Purdescu, „Nelinişti eterne“ (Ed. Amanda Edit, Bucureşti, 2016, cu o prefaţă de Octavian Mihalcea, „Amprentele interiorizării“, chintesenţializând – cu ar spune însuşi criticul – mesajele transmise de poetesă), ediţe bilingvă româno-albaneză (versiunea străină este asigurată de ataşatul cultural permanent pe lângă limba română, Baki Ymeri), pare a aparţine unui ultim romantic. Poemele acestea sunt de fapt nişte crochiuri, schiţate cu fineţe (multe dublate de caligrafii grafice), în care personagiul principal, invocat cu o luciditate dureroasă, este amurgul. 
  
Croielii moderne, retuşând o vestimentaţie lirică aparţinând cândva clasicului (pe care grăbiţii ar considera-o vetustă, în condiţiile prezente ale destructurării limbajului metaforic), i se adaugă o sinceritate feminină abruptă, oscilând între „M-ai risipit printre ispite“ („Pentru că“) şi „În focul iubirii se-aprind ochii mei,/ Necuprinsă-i amărăciunea,/ Tu nu vrei să mă vrei...“ („E toamnă“). În decorul autumnal al risipirii şi amurgului, poetesa încearcă a reconstitui iubirile trecute, acum când nimeni nu-i mai deschide poarta, fie şi curios a-i şti „noua anatomie a firii“ şi vorbitul lumii „în dodii“ („Priveşte-mă!“). 
  
Recompunerea acestuit jucat lego îi va reuşi formal, dar constată cu stupefacţie că între jumătăţi de dragoste şi cer se întinde, descurajant, pustiul întreg. Amurgul „coboară din ram în ram“ („Lumi palide“) şi ea se teme nu de întuneric, ci de lumina din zorii zilei următoare, trecerea peste vid, odată cu anii, încheind-o prin sacrificiul de sine: „În flori carnivore/ am să mă închid“. Ce altceva sunt în simbolistica sfârşitului cimitirele, dacă nu nesăţioase flori carnivore? În „Caut umbre“ e implorată Divinitatea întru iertarea păcatului, dar nu în paradigma evitării căderii din nou în greşeală, ci în implacabilitatea tentaţiei imposibil de ocolit: „Raza am zărit-o/ De pe când tăvăleam iarba/ Din Rai// Eu sunt copilul cel rău/ Chiar şi-n tăcere,/ Când urc o treaptă-n rugăciune,/ Ispita mă linge, păcatul mă cere...“ 
  
Amurgul se pliază şi pe sufletul mamei („Optimismul mamei“), care refuză a percepe evidenţa că fata ei a devenit femeie, „cu ochii placizi“ ascunzând tristeţi, având cute destule pe frunte şi plânsuri nedescifrate: „Monstrul amurgului deja s-a trezit/ Şi tu mă vezi tot copilă“. „În lumea finită“, ea respiră amurgul. „Peisaj“-ul este de o picturalitate expresivă, „Noaptea picură stropi de întuneric“, iar „Din podurile împăienjenite/ firicelele de praf cad pe zidurile timpului...“. Nu e încă totul pierdut, mai rămân „Doar speranţe amăgitoare“ stând „cu chirie în creierul/ obosit de nelinişti!“. Şi astfel cititorul va fi îmbiat nu numai să guste amurgul, ci şi versuri de o aleasă profunzime, nu întâmplător, picturală. 
  
Priviţi din simeza panoramată a Timpului indiferent „Năluciri, umbre/ la ferestrele sufletului“! Oricâte angoase ne-ar oferi trecerea vremii, amurgul iubirilor intense, suita zădărniciilor absolute, să urmăm sfatul poetesei Cristiana Maria Purdescu şi să lăsăm cuvintele „Să umble limpezi/ şi fragede/ Pe cărările de mătase/ Ale lumii“. Vom descoperi, „Adâncind misterul“, că existenţa noastră e primordial o rătăcire, pe care poezia zadarnic se străduie s-o readune... 
  
CONSTANTIN ARDELEANU 
  
Referinţă Bibliografică:
RISIPIRE de CONSTANTIN ARDELEANU / Baki Ymeri : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1939, Anul VI, 22 aprilie 2016, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2016 Baki Ymeri : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Baki Ymeri
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!