Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Modele > Mobil |   


Autor: Aurel V. Zgheran         Publicat în: Ediţia nr. 1742 din 08 octombrie 2015        Toate Articolele Autorului

Toma Hogea. Să se dea sfori şi păpuşi actorilor
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
„Spectacolul de animaţie în care întâlnim păpuşi, marionete, măşti, elemente animate, teatru de umbre, pantomima, este şi rămâne o formă de artă complexă în care actorul are greaua misiune de a şti să le facă foarte bine pe toate. Dacă în teatrul de dramă actorul e «robul» cuvântului, cu o miză în scenă mai mult sau mai puţin complicată, în teatrul de animţie actorul păpuşar este nevoit să facă faţă multitudinii formelor de exprimare artistică din teatrul de animaţie: cuvânt, cu o rostire impecabilă pentru a putea percepe copilul din sală foarte bine mesajul textului, mişcarea plastică a actorului, muzicalitatea acestuia, mânuirea impecabilă a păpuşii sau marionetei, o imaginţie şi o fantezie deosebită pentru a putea improviza oricând etc. Toate aceste lucruri nu fac decât să dea o libertate totală actorului păpuşar de a se exprima liber şi mai ales de a se «juca» spre bucuria şi deliciul celor mici din sală.”, (dezvăluire făcută de către actorul la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Luceafărul” din Iaşi, regizorul, scenaristul, scriitorul Toma Hogea, lui Dan Constantin Agheorghiesei, student anul III, Teatrologie („Jurnalism teatral”). 
  
După cum circul şi-a dobândit o faimă eronată prin aceea că unele manifestări în parlament, stradale, domestice, de multe alte tipuri caraghioase, sunt definite ca circ, ele fiind, de fapt, panaramă iar circul fiind în realitate formă de artă elevată, tot astfel şi arta păpuşarilor a fost transgresată de către unii, ca generic, din scena teatrului în îndeletnicirea manipulatorilor preocupaţi să „tragă sforile” în societate, spre a uzurpa poziţii convenabile, ori a crea acte de dezordine, a induce acţiuni ţintind deruta etc... în acest caz evidenţiindu-se faptul că mintea ce nu serveşte normalităţii e ea însăşi „trasă pe sfoară”. Pe aceştia din urmă, dacă vrea cineva să-i golească de ţeluri, să le ia sforile! Dar să se dea sfori şi păpuşi artiştilor păpuşari! Teatrul de păpuşi nu e viclean, nu e meschin, nu detunează grenade în societate, teatrul de păpuşi e fereastră, cale şi rază spre lumea interioară a copiilor mici, dar şi a „copiilor” de toate vârstele”! 
  
Actorul păpuşar, regizorul, scenaristul, scriitorul, de la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Luceafărul” din Iaşi, Toma Hogea este unul dintre strategii cuceririi acestei lumi cu o escadrilă de gală a păpuşilor sale abile în a încheia o pace de catifea printr-o invazie în viaţă a povestei. La evenimentul lansării cărţii în cinci volume „Despre arta păpușarilor români. Dialoguri cu Maeștrii Scenei”, o operă referenţială făptuită de Editura SEDCOM Libris din Iaşi, (cu această remarcabilă editură, artistul a mai avut şi alte colaborări) Robert Laszlo, directorul Centrului de Creație Satu Mare spunea: „Toma Hogea prezintă astăzi o operă impresionantă nu doar prin dimensiune ci și prin calitate. Efortul scriitorului nu s-a rezumat doar la scrierile acestor cinci volume. Până să ajungă la acestă izbândă, Toma Hogea a cutreierat întreaga țară, cu tenacitate și cu răbdare, pentru a scoate la lumină un palier al artei expresive. Prin această bogată tezaurizare a spiritului uman în formele ei ludice, cititorul are o perspectivă extrem de limpede din spatele cortinei, acolo unde păpușarii trag sforile nu doar a unor simple păpuși”. 
  
Cum a ajuns, actorul Toma Hogea în puterea inspiraţiei de a scrie o astfel de operă? Prin aceea că înainte de a fi scriitor, este un artist păpuşar convins şi convingător că arta teatrului de păpuşi nu e joacă, e ziditoare de bucurii şi fericiri, e forţă de a da chipurilor de păpuşi spirit, e har de a atrage pe micii şi marii spectatori în binefacerea prieteniei cu micile păpuşi eroine care în sine nu au fiinţă, dar se comportă însufleţit, primind însuşirile vieţii de la nevăzutul actor ce le imprimă mişcări prin iscusite mâini şi sfori şi le împrumută grai din propria voce. 
  
În general actorii păpuşari nu sunt foarte cunoscuţi, ei activând în spaţiul invizibil privitorului, în umbră sau în planul îndepărtat. Dar spaţiul nevăzut al artiştilor păpuşari e un univers. De la creatorul păpuşii, până la teatrul jucat e o distribuţie tot pe atât de complexă, de profesionistă, ca şi la teatrul cu actori interpreţi. Însă, pe când cei din urmă sunt binevăzuţi şi agreaţi de privitori, păpuşarii rămân de cele mai multe ori anonimi. 
  
Toma Hogea e unul dintre aceşti artişti cu scânteia geniului artei alipite de spiritul lui şi cu excelenţa tractată la identitate. Nu e jenant să nu ai un talent în viaţă, e jenant să nu stărui în a-l căuta, descoperi şi fructifica. De la fascinaţiile copilăriei sale, până azi, drumul spre consacrarea profesională şi răsunetul succeselor artistului păpuşar Toma Hogea e o poveste lungă, consistentă, captivantă. Ceea ce rămâne din această poveste şi slujeşte celor ce-o cercetează, pe lângă cei ce-i privesc arta şi primesc, privind, bucuria stoarsă din trudele şi pasiunile artistului, este filozofia de viaţă, filozofia de muncă, filozofia de iubire, filozofia de artă a păpuşarilor. 
  
Netrebnicia şterge memoria, faptul artei o împodobeşte. Întocmai împodobitor al memoriei este fructul faptelor păpuşarului Toma Hogea, ele fiind frumuseţi sufleteşti. Prin natura sa, copilul acceptă să fie fermecat de joc dar să fie nesupus de către nimeni. Încât păpuşarul Toma Hogea împlineşte această voie, copiii identificându-se cu păpuşile eroi pozitivi, luptându-se, biruind şi înlăturând din calea lor păpuşile eroi negativi! Aceasta nu se poate fără expresia păpuşii ce ţine de fiecare dintre cei ce contribuie la punerea în scenă a unui teatru de păpuşi. Nimic nu e individual în acest teatru! Totul e armonie ivită din natura artei desăvârşite. 
  
Un teatru de păpuşi e o şansă rară de întâlnire cu arta trăirii bucuriei, iar aceasta nu-i născocire, nu-i joacă, e culme a artei! Ceea ce e deajuns şi ales să dea strălucire biografiei profesionistului scenei, care este Toma Hogea! 
  
Aurel V. ZGHERAN (aurel.vzgheran@yahoo.com) 
  
Referinţă Bibliografică:
Toma Hogea. Să se dea sfori şi păpuşi actorilor / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1742, Anul V, 08 octombrie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!