Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Modele > Mobil |   


Autor: Aurel V. Zgheran         Publicat în: Ediţia nr. 1601 din 20 mai 2015        Toate Articolele Autorului

Tiberiu Soare. Natura muzicii, întregită
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Tânărul muzician Tiberiu Soare este făptuitor şi responsabil al unui proces de nouă interpunere în felul manierat a mai multor genuri muzicale, fără puncte critice de snobism, distingând şi uzând cu simplitate şi foarte direct de o largă generozitate şi înţelegere pentru gusturile muzicale ale tuturor, câtă vreme nu ne aflăm faţă în faţă cu muzica fastuoasă întocmai prin ceea ce o descalifică sau defectează. Nu se preface că nu vrea să audă de altceva decât de muzica zisă cultă, ca şi cum oricare dintre celelalte genuri ar fi desăvârşit opuse şi prin urmare inculte.  
 
Nicidecum! Considerând natura muzicii întregită prin mai apropiatele sau mai îndepărtatele lirismului cu tendinţă spre absolut, aproape matematizat, aproape funcţional ca ceasul elveţian, fără nici o vagă falsitate, defecţiune de notă ori minusuri compoziţionale, interpretative vocal sau instrumental. Muzician profesionist incontestabil, cu sobrietate de statuie, la pupitru, atunci când este vorba de condus orchestre ascultate de către melomani aşa cum ascultă doctorul inima, Tiberiu Soare explorează şi interegnurile muzicii, ba chiar moderează în prezent o emisiune tv, unde e loc şi de muzică uşoară, folclorică, de petrecere, jazz etc...  
 
Delectându-se cu evocarea şi analiza pe teme muzicale, împreună cu diverşi invitaţi, nu după clasele muzicii, ci după genurile ei, cunoaştem de această dată un alt Tiberiu Soare, foarte jovial, care discută, dezbate şi apreciază muzica pentru toţi. Unde-i, în acest caz, dirijorul ce desenează prin aer viziuni geometrice ale sunetului muzical, unde-i sfinxul negru, solemn, care supune muzica unei instrucţii în poziţie de drepţi, demoniace, abstracte, nonconformiste, spre deosebire de interpretarea celorlalte genuri ce zburdă într-un spaţiu mai rarefiat, fără restrânse libertăţi şi sclavii ale perfecţiunii?!  
 
Uneori, Tiberiu Soare dă impresia unei viziuni globale despre muzică, niciund gen veritabil nepresupunând în opinia sa un efort de integrare în operă. Nu vorbeşte mai neelogios, de pildă, despre Gică Petrescu, decât despre Liszt, dar bineînţeles că vorbeşte, chiar dacă egal ca respect, fără încercări zănatice de a combina apa cu uleiul.  
 
Unul şi acelaşi Tiberiu Soare apreciază fenomenalul cor „Madrigal”, unul şi acelaşi Tiberiu Soare descrie prestaţia unei trupe rock... nu calcă un prag ca să sară peste altul, nu împarte actul artistic între increat şi făcut, între har şi zădărnicie, după genul muzical, respectă toate genurile, la treapta şi categoria fiecăruia câtă vreme fiecare categorie are trepte, iar categoria nu este strictă treaptă de valoare.  
 
S-a născut la București, în 1977 şi a urmat cursurile Liceului Militar de Muzică „Iacob Mureșianu” din București, pe care le-a absolvit în anul 1995, ca șef de promoție.  
 
Este absolvent al facultăţii de dirijat, la clasa profesorilor Ludovic Bács şi Petru Andriesei precm şi al facultăţii de interpretare muzicală (tubă), la clasa conf. univ. Ion Popescu, din cadrul Universității Naționale de Muzică din București. În continuare a efectuat Studii aprofundate - secția dirijat orchestră, cu Horia Andreescu, precum şi cursuri de măiestrie susținute de dirijorii Alain Paris și Adrian Sunshine şi cursul de compoziție predat de Dan Dediu, la aceeași Universitate.  
 
Din 1999 efectuează activitatea de dirijor, cu prestaţii de excelenţă, printre altele, la pupitrul orchestrelor Filarmonicilor din Târgu-Mureș, Brașov, Craiova, Satu Mare, Ploiești, Constanța, Bacău, Botoșani, Orchestra de Cameră Radio și Orchestra Națională Radio.  
 
Între 2002 și 2006 a activat ca profesor asociat la Universitatea Națională de Muzică din București, secțiile de muzică de cameră și operă, iar în anul 2004 a semnat conducerea muzicală a premierei românești a operei Münchausen de Dan Dediu, dirijând ansamblul de muzică contemporană „Profil”, la pupitrul căreia se află de la înființarea lui, în 2002 şi alături de care a şi debutat în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu” (ediția 2005), apoi a realizat două CD-uri cu muzică contemporană românească.  
 
Din 2005 este dirijor la Opera Națională Română, dar a realizat concerte şi înregistrări şi la pupitrul Orchestrei Naționale Radio. La Opera Națională București a debutat cu baletul „Spărgătorul de nuci” de P.I. Ceaikovski în 2005.  
 
Susţinător al „coexistenţei tuturor genurilor muzicale în universul cultural al fiecărui meloman” pe lângă afinitatea cu muzica ce-l preocupă predilect, cea cultă, respinge „granițele de ordin temporal și conceptual” în muzică. „Cineva care ascultă «Paraziții» poate să îndrăgească în aceeași măsură și muzica lui Mozart sau Handel”, în aceste coordonate priveşte artistul Tiberiu Soare problematica muzicii, iar pe tineri îi îndrumă astfel: „să nu facă un obstacol din calitatea «versurilor» muzicii «culte», pentru că oricum, peste 100 de ani nimeni nu va înțelege nimic din versurile muzicii de azi, sau le va găsi inactuale până la ridicol”.  
 
În ianuarie 2007 Tiberiu Soare a devenit coordonatorul Studioului Experimental de Operă și Balet „Ludovic Spiess” înființat în cadrul Operei Naționale București. Pe 11 septembrie 2010 a fost invitat să dirijeze primul său concert la pupitrul London Philharmonic Orchestra alături de soprana Angela Gheorghiu. După această realizare răsunătoare a avut multe apariții alături de Suedwestfallischen Philarmonie în sala Filarmonicii din Essen (Germania) și de Filarmonica „George Enescu” la Muscat, capitala Sultanatului Oman. Pentru stagiunea 2012-2013 a fost invitat să dirijeze la Salle Pleyel (Paris) un concert cu Orchestre National de l’Ile de France alături de soprana Angela Gheorghiu, iar în noiembrie 2011 a început colaborarea cu prestigiosul ansamblu de muzică nouă „Kammer Ensemble N” din Stockholm. În vara anului 2012 a preluat postura de dirijor principal al Orchestrei Naţionale Radio.  
 
Este colaborator consecvent al Fundaţiei „Calea Victoriei” din anul 2008, drept unul dintre primii lectori ai fundaţiei, împreună cu istoricul Neagu Djuvara şi cu Petre Guran, Mihail Neamţu, Ştefan Vianu şi alţii. Între 2008 - 2009 a susţinut cursul în zece şedinţe „Cum să ascultăm muzica”, demers dovedit de succes şi a continuat să susţină conferinţe în cadrul fundaţiei pe diferite teme muzicale. În 2012 a lansat seria de conferinţe interactive, iniţiate de fundaţie şi găzduite de Opera Naţională din Bucureşti: „Pentru ce mergem la Operă?”, un proiect devenit foarte apreciat. În martie 2014 a lansat împreună cu Fundaţia „Calea Victoriei” cartea „Pentru ce mergem la Operă?“, în care este integrată transcrierea suportului de curs al conferinţelor din 2012-2013. Fondurile colectate din acest proiect au ca destinaţie susţinerea bursierilor (a tinerilor care participă gratuit) la cursurile umaniste ale fundaţiei, precum şi realizarea proiectelor muzicale pentru tineri din cadrul FCV.  
 
Este dirijorul primului concert „Mozart ROCKS” din Bucureşti, la Sala Radio (2008) şi al concertului „Mozart ROCKS 2009” de la Sala Palatului (2009), pentru ca un an mai târziu, să dirijeze Orchestra Filarmonicii „George Enescu” în cadrul evenimentului „Mozart ROCKS 2010”.  
 
În anul 2003 a obținut Premiul Criticii Muzicale pentru aportul său în cadrul proiectului Traviata-150; în 2006 revista „Actualitatea muzicală” i-a decernat premiul pentru „cea mai convingătoare prestație a unui tânăr interpret în urma activității sale din stagiunea precedentă”, iar în 2006 fundația „Anonimul ” l-a desemnat ca reprezentant al domeniului muzical la secțunea tineri artiști pentru finala marilor premii „Prometeus”; în 2011 i s-a acordat Premiul Uniunii Artiştilor Interpreţi din România pentru realizarea premierei spectacolului „Oedip” de George Enescu la pupitrul Operei Naţionale Bucureşti în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu”, ediţia 2011.  
 
În 2012, a primit Premiul de Excelenţă din partea Fundaţiei „Calea Victoriei”, un premiu care s-a conferit celor mai de seamă lectori ai fundaţiei (Georgeta Filitti, Adina Nanu, Neagu Djuvara, Vintilă Mihăilescu, Andrei Pleşu), iar în martie 2013, i s-a acordat Premiul pentru Muzică la cea de-a XIII-a ediţii a Galei Premiilor Radio România Cultural. În iunie 2013, proiectul „Pentru ce mergem la Operă?”, iniţiat de Fundaţia Calea Victoriei, împreună cu Tiberiu Soare, a fost premiat în cadrul Galei Societăţii Civile 2013, secţiunea „Artă şi cultură”.  
 
La o vârstă crezută a acumulărilor şi perfecţionării, muzicianul Tiberiu Soare se prezintă deja cu o discografie notabilă: „Romance” - Orchestra Naţională Radio, Tiberiu Soare, Ruxandra Donose (2014); George Enescu - Simfonia a II-a op. 17 în La major - Orchestra Naţională Radio, Tiberiu Soare (2013); „O, ce veste minunată! - Colinde româneşti” - Angela Gheorghiu, alături de Orchestra Naţională Radio (dirijor Tiberiu Soare); Corul Naţional de Cameră „Madrigal” (dirijor Virgil Popescu) şi Corul Accoustic (dirijor Daniel Jinga) (2013); Schumann & Liszt - Ophelie Gaillard, Delphine Bardin, Tiberiu Soare (2012).  
 
În anul 2015, Majestatea Sa Regele Mihai I i-a conferit Ordinul „Coroana României”.  
 
Aurel V. ZGHERAN (aurel.vzgheran@yahoo.com)  
 
Referinţă Bibliografică:
Tiberiu Soare. Natura muzicii, întregită / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1601, Anul V, 20 mai 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!