Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Patrimoniu > Mobil |   


Autor: Aurel V. Zgheran         Publicat în: Ediţia nr. 1566 din 15 aprilie 2015        Toate Articolele Autorului

Amza Pellea. Optimismul, ca doctorie
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Numele Amza Pellea, nici scris nu e destinat cititului, nici rostit nu e destinat auzirii, el aparţine de o împărăţie a numelor şi e destinat legendei. Părţile lui sunt lexeme de stelă care-i săpată cu nume şi ode pentru eroi! Timp după timp, pe numele Amza Pellea se împăturesc zmalţuri contra cărora răul ruginei e devalidat. Cu cifru şi enigmă pentru cine nu înţelege şi nu trăieşte sub aura Thaliei mirajul magnificilor actori, numele Amza Pellea e unul pe care gura blasfemiei nu l-a spus şi nu-l va spune niciodată. L-a spus şi-l vor spune pasărea ce cântă zburând, izvorul ce susură pur în fântâniţă, fruntea muntelui neplecată decât la văzduh, râurile de jos şi marea din cer, pietrele şi stelele, oamenii curaţi în gânduri, ne-ncovrigaţi de spasmele spaimelor, înveseliţi şi-ndrăgostiţi de actorii care i-au îmbogăţit cu averi spirituale!  
 
Amza Pellea a slujit teatrului şi cinema-ului până când viaţa sa, pe care-a întâmpinat-o cu surâs de prunc a plecat cu îngerul, petrecută de plânsul unei ţări! Amza Pellea a trăit, a creat şi a jucat roluri într-un timp când românii nu râvneau alte luxuri mai sfinte decât libertatea. Odată ce Regele a fost abdicat şi-a început cavalcada pe oameni înşeuaţi, libertate n-a mai avut nimeni. Oamenilor cai sub alţi cai, numai artiştii le-au mai luat şeile din spinări!  
 
De multe ori artiştii şi-au pus pielea lor în joc, în cursă cu ochii şi urechile la pândă. Ultima redută a moralului mereu învins era comedia! Între actorii de comedie, Amza Pellea a fost ca cedrul în pădure, falnic fără trufie, verde sub zăpadă, nebiruit în ger!  
 
Vorbesc azi antologiile, vorbesc cineaştii, criticii, actorii, cinefilii, mass-media, despre teatru, cinema şi actori. Elogii ori critici, spusele lor nu se fixează însă, pe ce-a însemnat fundament în rezistenţa morală a naţiunii române, oripilate: teatrul şi filmul de comedie, satira, bancul, „şopârlele” pe care actorii le transportau după ei ca pe pietre de moară, ca pe medicamente, ca pe salvări, ca pe spitale ambulatorii, spre a le oferi oamenilor, în contul libertăţii lor sau, în cel mai bun caz, a tot felul de interdicţii.  
 
Cu atât mai mult, actorul Amza Pellea este binefăcătorul unei naţiuni căreia i-a dăruit sănătate sufletească prin râs în hohote sau poante mai cu perdea, mai cu efect întârziat, scufundat în meditaţie. Vorbind despre Amza Pellea n-am putea să ne fixăm pe o comizeraţie faţă de oameni, dar, de bună seamă, actorul simţea că oamenii îl iubeau, iar el le este lor doctor într-un timp în care doctoria negăsită, ca libertatea şi alimentele, era voioşia, colacul de salvare pe când dictatorii sabordau corabia cu un popor devastat la bord.  
 
Actorul Amza Pellea, fapt întrucâtva contradictoriu, a fost de bonton şi faţă de agramaţii puterii (mai mult sau mai puţin agramaţi ca cei actuali!). Rolurile sale în filme istorice i-au redus la tăcere pe cenzorii ce credeau că în Mihai Viteazu sau Decebal e un Nicolae Ceauşescu, aşa cum credeau că şi în Ştefan cel Mare, Mircea cel Bătrân, Burebista, se străvăd calităţile lui Nicolae Ceauşescu.  
 
Nici gând de aşa ceva! În eroii jucaţi de Amza Pellea, în film şi teatru, erau împietriţi eroii înşişi, dar în fiecare era şi o fărâmă de Amza Pellea, nu de Nicolae Ceauşescu, Doamne păzeşte!  
 
Acesta a fost titanul Amza Pellea, actorul care a dăruit unei ţări, până la sfârşitul zilelor sale şi dăruie şi azi optimismul, ca doctorie!  
 
Creatorul şi interpretul personajului pitoresc oltean, sadea, Nea Mărin s-a născut pe 7 aprilie 1931 la Băilești, Dolj, într-o familie cu cinci copii. Pe tată, director un timp al cooperativei „Munca Noastră”, din sat, îl chema tot Amza Pellea. Fără nicio afinitate cu şcolile urmate la Craiova, teatrul a fost cel care i-a deschis lui Amza Pellea drumuri încă din tinereţe, cu un anume magnet afectiv, rar şi dovedit în roade. Teatrul Național din Craiova, Teatrul Mic, Teatrul Nottara, Teatrul de Comedie și Teatrul Național din București, sunt pomii cu rod de aur al actorului Amza Pellea, un timp, de asemenea fructificator, dar de către studenţi, şi profesor la IATC.  
 
Pe scena Teatrului craiovean a jucat, în perioada stagiaturii de trei ani (1957-1959), paisprezece roluri, între care: Jack Worthing („Ce înseamnă să fii onest” de Oscar Wilde), Vedernikov („Ani de pribegie” de Aleksei Arbuzov), Vladică Ilarion („Tudor din Vladimiri” de Mihnea Gheorghiu), Comandantul vasului („Tragedia optimistă” de Vsevolod Visnevski), Bepe („Galcevile din Chioggia” de Carlo Goldoni), Horatio („Hamlet” de Shakespeare), Colonelul Dobre („Ecaterina Teodoroiu” de Nicolae Tăutu), Otto Katz („Soldatul Svejk” de Jaroslav Hašek), Esteban („Fântâna turmelor” de Lope de Vega).  
 
La Teatrul de Comedie a creat personajele Brettschneider („Svejk în al Doilea război Mondial” de Brecht, 1962), Pietro („Umbra” de E. Svart, 1963), Manole („Somnoroasa aventură” de Teodor Mazilu, 1964), Subcomisarul („Capul de rățoi” de G. Ciprian, 1966), Platonov („Un Hamlet de provincie” de Cehov, 1967), Voievodul Basarab („Croitorii cei mari din Valahia” de Al. T. Popescu, 1969), Noah („Arca bunei speranțe” de I.D. Sîrbu, 1970), Hrisanide („Interesul general” de Aurel Baranga, 1972), Hickok („Buffalo Bill și indienii” de A. Kopit, 1973), „inginerul” din „Nic Nic”, bătrânul moșier Muromski („Procesul” de Suhovo-Kobilin, regia Gheorghe Harag, 1983).  
 
Pe scena Teatrului Național din București a interpretat personajele Petre Dinoiu („Comoara din deal” de Corneliu Marcu, 1977) și Vlad Țepeș („A treia țeapă” de Marin Sorescu, 1979).  
 
Actor plurivalent, Amza Pellea a interpretat atât personaje istorice (Vladica Hariton, în „Tudor din Vladimiri” de Mihnea Gheorghiu, Voievodul Basarab, în „Croitorii cei mari din Valahia” de Al. Popescu, rolurile din „Tudor”, „Răscoala”, „Haiducii”, „Dacii”, „Columna”, „Mihai Viteazu”), cât și personaje contemporane (Ailincii din „Secunda 58” de Dorel Dorian, Manole din „Somnoroasa aventură” de T. Mazilu), sau personaje din repertoriul clasic universal (Esteban din „Fântâna turmelor” de Calderon, Horațiu din „Hamlet”, Platonov din „Un Hamlet de provincie” de Cehov).  
 
Rolul monumental din „Mihai Viteazu”, cel magic, pitoresc, din seria „Nea Mărin”, ori cel dramatic din „Atunci i-am condamnat pe toți la moarte” sunt argumente ale capacităţii actorului de a dubla impecabil personaje cu tipologii diferite.  
 
Colosal şi inegalat actor roman, Amza Pellea nu a avut în timpul vieţii o vitrină încărcată cu medalii. Inimile i-au conferit medaliile preţuirii şi iubirii şi îl laurează şi astăzi. În 1977 a primit premiul de interpretare masculină, pentru cel mai bun actor, la Festivalul Internațional de Film de la Moscova, cu rolul magnific, Manolache Preda, în filmul dramatic „Osânda”, regia Sergiu Nicolaescu, după „Velerim şi Veler Doamne” de Victor Ion Popa, în care a jucat alături de Gheorghe Dinică și Ernest Maftei.  
 
Între 22 martie 1973 și 24 septembrie 1974 a fost director al Teatrului Național Craiova. Căsătorit, timp de douăzeci şi cinci de ani, din 1958 până la stingerea sa, pe 12 decembrie 1983, cu Domnica Mihaela, descendentă a familiei Policrat din Craiova, este tatăl actriței Oana Pellea, cea care îmbogăţeşte zestrea sufletească primită generos de la tată, cu frumuseţea proprie!  
 
S-a stins pretimpuriu actorul! Avea numai cincizeci şi doi de ani! Cât de multe mai avea de dăruit, dacă timpul i-ar fi mai dat ani! N-a voit însă să-i mai dea nici clipe. Trista criptă de la Bellu i-a primit nefiinţa, iar eternitatea i-a absorbit, lacomă, spiritul! A fost şi va fi pe vecie o coloană granitică a teatrului şi cinema-ului românesc.  
 
Aurel V. ZGHERAN (aurel.vzgheran@yahoo.com)  
 
Referinţă Bibliografică:
Amza Pellea. Optimismul, ca doctorie / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1566, Anul V, 15 aprilie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!