Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

RECOMANDĂ PAGINA

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Orizont > Portret > Mobil |   


Autor: Aurel V. Zgheran         Publicat în: Ediţia nr. 1527 din 07 martie 2015        Toate Articolele Autorului

Tora Vasilescu Libertatea şi robia de a iubi
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Când este vorba despre actriţa Tora Vasilescu nu se poate uza decât de cuvânt îndoit cu respect, altminteri i s-ar simula portretul cu un conţinut descriptive rece şi incomplet. Exagerarea în respectarea zisei distanţe jurnalistice la prezentarea unei personalităţi subjugă scrisul pe care nimic nu-l poate inspira mai adevărat, decât libertatea! Nu e aceeaşi să bei din fântână, ori să bei din fluviu, nu e una să aluneci ori să zbori. Poate că de aceea, într-o viaţă de om şi o ascensiune de artist, Tora Vasilescu s-a bizuit pe fluviu şi pe zbor! Şi-atunci, cuvintele despre ea nu pot fi scheme de cuvinte! 
  
Magicul bine din rău, ca şi nedreptul rău din bine i-au purtat şi actriţei Tora Vasilescu, aşa ca tuturor, clipele, zilele, anii, prin soare, prin umbră, dar ceea ce a rămas în urma ei pentru istoria teatrului şi filmului românesc e numai lumină. Frumuseţea sa corporală şi încă şi mai frumuseţea sufletească au dat o coloristică superlativă scenei şi ecranului din partea actriţei Tora Vasilescu. A fost şi este atât de frumoasă în înfăţişarea fizică încât privitul ei n-a fost oprit decât orbilor, a fost şi este atât de frumoasă spiritual încât tocmai orbii, zărind la ea lumina minţii, exemplifică faptul rar de a fi învinşi fără a fi înşelaţi, azi şi de mult timp, de când în România, aceasta e numai o istorie! 
  
„Hangiul din Ravena, vicleanul, m-a-nşelat: 
  
Cerut-am vin cu apă, şi mi-a dat vin curat!”, zice Marţial. Iată, aşa se întâmplă azi, când teatrul şi filmul e înăduşit de teatrul şi filmul cu prefixul „ne”, iar publicul rărit şi cu nevoie de rechemare cere o pală de aer, pe când actriţa Tora Vasilescu se dăruie toată! 
  
În urma şi înaintea ei se întinde o undă de frumuseţe, iar frumuseţea este hrana iubirii. Toate apariţiile sale de ieri şi de azi sunt numai flori în floare. Nu există flori nelovite de capricii, dar scăpărarea de har a stropit în fiecare dimineaţă cu prospeţime, culoare şi mireasmă florile Torei Vasilescu, încât ea nu şi-a pulverizat frumuseţea, nu şi-a irosit duhul artistic, nu şi-a pierdut farmecul uman. 
  
A jucat, joacă şi va juca roluri de teatru şi de film, cu dragoste, cu dăruire, ştiinţă şi talent. Cel mai drag rol este pentru ea cel care urmează, aşa cum iubirea din vis e cea mai tulburătoare, cel mai reuşit rol al ei e ultimul, aşa cum cel din urmă strop de vin, de pe buza paharului are gust de busuioc, floarea dorului! 
  
Născută pe 22 martie 1951, la Tulcea, actriţa Tora Vasilescu a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București, în anul 1976, la clasa profesoarei Eugenia Popovici. Distinsă de trei ori cu Premiul pentru Interpretare al Uniunii Cineaștilor din România, câştigătoare a premiului „Placheta de aur” pentru rolul din filmul „Imposibila iubire”, la Festivalul de film „Laceno D’Oro”, de la Avellino și a premiului pentru Cel mai bun rol secundar feminin în filmul „Șobolanii roșii”, a jucat pe scenă şi în film o seamă de roluri care i-au înveşmântat şi cultivat pe lângă riguroasa pregătire profesională, strălucitorul talent, aceasta ca determinare venită din partea regizorilor ce-au ştiut să îi pună în valoare calităţile (unul dintre ei fiind cel care i-a fost soţ, Mircea Daneliuc”. A jucat în: „Să mori rănit din dragoste de viață” (1984); „Primăvara bobocilor” (1987); „Pădurea de fagi” (1987); „Război în bucătărie” (2001); dublajul memorabil la filmul „Frumoasa din Pădurea Adormită”, în rolul Vremii-Bune, în original vocea aparținându-i Barbarei Luddy (2008); „Și totul era nimic” (2006); „Legături bolnăvicioase” (2006); „Occident” (2002); „Fii cu ochii pe fericire” (1999); „Cel mai iubit dintre pământeni” (1993); „Balkán! Balkán!” (1993); „Chira Chiralina” (1993); „Șobolanii roșii” (1990); „Kilometrul 36” (1989); „Liliacul înflorește a doua oară” (1988); „Nelu” (1988); „Cuibul de viespi” (1986); „Glissando” (1985); „Marele premiu” (1985); „Racolarea” (1985); „Sosesc păsările călătoare” (1984); „Imposibila iubire” (1983); „Intrusul” (1983); „Cine iubește și lasă” (1982); „Croaziera” (1981); De ce trag clopotele, Mitică?” (1981); „Învingătorul” (1981); „Casa dintre câmpuri” (1980); „Probă de microfon” (1980); „Cine mă strigă?” (1979)” „Avaria” (1978); „Gloria nu cântă”; (1976); „Cursa” (1975). 
  
După 1989 a intrat în cadenţa adaptării programelor de televiziune preferinţelor de azi, prezenţa ei în serialele în care a jucat fiind, fără îndoială mult impresionantă. Rolurile jucate în aceste seriale sunt : Cella Serghi, „Moștenirea” (2010-2011); Cella Serghi, „State de Romania” (2009-2010); Cella Serghi, „Regiba” (2009); Letiţia Panait, „Daria, iubirea mea” (2006); Silvia, „Prețul iubirii” (2006); Laura, „E dreptul meu!” (2006); Olga Nicolau, „Păcatele Evei” (2005); Claudia Tudose, „Numai iubirea” (2004). 
  
Din reprezentaţiile cu Tora Vasilescu, fie pe scenă, fie pe micul şi marele ecran se soarbe lumină, libertate şi robie: libertatea de a iubi, robia de a o iubi pe actriţa Tora Vasilescu! 
  
Referinţă Bibliografică:
Tora Vasilescu Libertatea şi robia de a iubi / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1527, Anul V, 07 martie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!