Confluenţe Literare: FrontPage
CONFLUENŢE LITERARE

CONFLUENŢE LITERARE
ISSN 2359-7593
ISSN-L 2359-7593
BUCUREŞTI, ROMÂNIA


AFIŞARE MOBIL

CATALOG DE AUTORI

CĂUTARE ARTICOLE

Cautare Articole


ARHIVĂ EDIŢII

REDACŢIA

CLASAMENT
DE PROZĂ

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE PROZĂ


Home > Cultural > Modele > Mobil |   


Autor: Aurel V. Zgheran         Publicat în: Ediţia nr. 1499 din 07 februarie 2015        Toate Articolele Autorului

Mariana Mihuţ. Uniformă rigoare în familie şi pe scenă
 
 
 
 
Distribuie!
 
Distribuie!       Aboneaza-te!
Cununile cele mai florale ale actorilor sunt de miri, fără solemnitate înmarmorată în statui, ca de regi, ci cu vie superbitate a iubirii dăltuite în legământ sufletesc între două fiinţe întrupate într-un singur om: actorul şi personajul jucat de actor. 
  
Aşa sunt actorii! Un singur corp, două fiinţe, o singură conştiinţă, două spirite, un singur creuzet sufletesc, două iubiri şi totuşi niciuna nepurtând cununa în deplină separare de cealaltă. Dacă omul nu iubeşte actorul din sine, iar actorul este în acuzabilă controversă cu omul, cununa nu are cine s-o poarte pentru că nu se poate culege cu două mâini, fiecare smulgând-o spre ea! Aici e subtilul înţeles al dăruirii de sine a omului, până la jertfă adeseori, aici e înmugurirea coroanei de roluri care explodează în flori, apoi în roade, a actorului. 
  
Uneori, când este vorba despre doi actori, unii şi aceiaşi cu doi oameni într-un cuplu de viaţă, posturile sub care se multiplică cei doi din cuplul de familie în extinsa breaslă actoricească au o vinovată sau nevinovată consecinţă în dezbinare. Se încep cu înfiorat amor cuplurile de familie ale actorilor şi se desfac cel mai adesea după ce energiile care i-au atras se polarizează spate în spate, fiecare făcând umbră orizontului celuilalt! Rar, dar mai romantic, unele familii de artişti sunt legate cu nod de mătase şi convieţuiesc împărţind succesul, înmulţind bucuria, hrănind iubirea! Un model, dar nu singurul, este cel al maeştrilor scenei Victor Rebenciuc şi Mariana Mihuţ. Taina aceasta nu trebuie căutată departe, se vede. Ce să se contracareze, de pildă, la maestrul Victor Rebenciuc? Bunătatea, rafinamentul şi căldura verbală, surâsul, blândeţea privirii? Nimic din toate acestea, deoarece ele alcătuiesc arhitectura şi armonia casei bune în cuplu. De cealaltă parte, soţia maestrului, actriţa Mariana Mihuţ este oglinda ce-absoarbe şi întoarce fidel acest tip de caracter uman. Atunci, de unde să răsară scânteia flăcărilor ce-ar arde un cămin?! Această familie este vitrină a colecţiei de cristaluri adunate ca grăuntele de aur din nisip, în doi. 
  
Maestrei Mariana Mihuţ îi revine mult şi nu mai puţin valoros decât partea agonisită într-o viaţă de artist, de către maestrul Victor Rebenciuc. Născută pe 7 noiembrie, la Bucureşti, actriţa a simţit din copilăriea sa atracţiile scenei în ferestrele privirii şi oglinzile inimii. Comenta scene de film pe care le viziona la televizor şi făcea aprecieri despre actori, participa la serbările şcolare cu recitaluri de poezie, cântec, dans, organizate într-o factură neprofesionistă, fireşte, de către profesoara de educaţie fizică. La 11 ani dansa pe poante, într-un spectacol de balet. A jucat chiar si la Teatrul de Stat din Piteşti, apoi la Curtea de Argeş. Legase o prietenie cu fiul profesoarei sale care cânta la pian şi împreună cu el a fost fermecată de universul sonor al clapelor. 
  
Era timidă, frumoasă, cu temperament firav, sensibil, înstelat de iubirea pentru spectacolul scenei spre care s-a îndreptat, sub auspiciile unei neîncrederi descurajatoare din partea părinţilor. Dar a reuşit din prima la admitere la Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale” şi a intrat la clasa profesorilor Pop Marţian şi Octavian Cotescu. A absolvit cu promoţia 1964, alături de Ion Caramitru, Valeria Seciu, Ovidiu Iuliu Moldovan, Rodica Mandache, Virgil Ogăşanu… De atunci, până azi joacă la Teatrul „Lucia Sturza Bulandra” din Bucureşti. Până aici, drumul a avut trepte, nu suprafaţă netedă. În 1964 a concurat pentru postul de actriţă în Bucureşti, la Teatrul „Giuleşti”, actualmente „Odeon”. A reuşit. De la întâile roluri a avut şansa de-a fi parteneră de scenă unor artişti valoroşi şi a lucrat cu regizori celebri. La Teatrul „Bulandra” s-a transferat în 1972, după ce fusese invitată să joace în „Revizorul”, regizat de Lucian Pintilie, spectacol prezentat doar de trei ori, apoi interzis. „La Bulandra mi-am dorit foarte mult să ajung, pentru că aici erau Lucian Pintilie şi Liviu Ciulei. Mulţi şi-ar fi dorit să lucreze cu ei”, mărturiseşte maestra. Şi au trecut de atunci patruzeci şi trei de ani! Ani de credincioasă slujire a teatrului acestuia şi de iubire! 
  
Jucând, în 1963, la Studioul „Casandra”, pe când era în ultimul an de facultate, cu rolul Audrey, Rosalinda, din „Cum vă place” de William Shakespeare, a fost remarcată fulgerător. Talentul, puritatea interpretativă, exprimarea scenică în formă inocentă dar convingătoare, corporalitatea admirabilă, superbitatea tinereţii, au stimulat investirea încrederii în ea, ceea ce s-a confirmat pretimpuriu şi stabil. Ca artistă profesionistă a debutat cu rolul „Marta”, în filmul capodoperă „Pădurea spânzuraţilor”, regizat de Liviu Ciulei. Pe platourile turnării acestui film se va întîlni cu partenerul de rol Victor Rebenciuc. Întâlnirea nu şi-a consumat durata până azi, devenind din 1965 soţ şi soţie, într-un cuplu familial închegat de iubire şi armonie. Au împreună pe fiul Tudor Rebenciuc. 
  
Atunci cînd regizorul Liviu Ciulei a selecţionat-o pentru rolul viitoarei soţii a lui Apostol Bologa, Mariana Mihuţ încă nu jucase în film. Era studentă. Aşadar, cea care avea să devină o celebră actriţă de teatru a început cu explorarea cinema-ului. A curs de la începuturile artistice până azi, un timp fără ani. A interpretat roluri în teatru, film, televiziune, teatru radiofonic. Prin maestră, arta scenică are o exponentă adorată de public. 
  
Pentru aceasta, scena i-a întors fidelitatea, iubirea, prin actul recunoaşterii. I s-au decernat cele mai multe premii UNITER . În 2009, când a primit premiul pentru cea mai buna actriţă în rol principal în rolul regelui „Lear” din tragedia shakespeariană cu acelaşi nume, spectacol montat la Teatrul Bulandra (al şaselea trofeu UNITER din carieră), maestra sounea: „Sunt fericită că sunt sănătoasă. Mă bucur când întâlnesc oameni care sunt generoşi şi buni, care oferă celorlalţi din preaplinul lor”. I s-a conferit Ordinul „Serviciul Credincios” în grad de cavaler, iar în noiembrie 2012, Alteţa Sa Regală Principesa Moştenitoare Margareta a României i-a conferit decoraţia Regală „Nihil Sine Deo”, la Palatul Elisabeta, în numele Majestăţii Sale Regelui Mihai. 
  
Actriţa care în toată cariera sa a jucat în piese de teatru şi filme, colaborând cu titani ai artei regizorale româneşti, cum ar fi Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Cătălin Buzoianu, Sanda Manu, Andrei Şerban, Silviu Purcărete, Felix Alexa, Valeriu Moisescu este negreşit una dintre stelele de azi şi din veacurile istoriei viitoare ale teatrului şi cinema-ului românesc, cea mai luminătoare a drumului de la fiinţă la spirit! 
  
Aurel V. ZGHERAN (aurel.vzgheran@yahoo.com) (foto de Daniel Angelescu: Mariana Mihuţ, decorată de Majestatea Sa Regele Mihai, la Palatul Elisabeta) 
  
Referinţă Bibliografică:
Mariana Mihuţ. Uniformă rigoare în familie şi pe scenă / Aurel V. Zgheran : Confluenţe Literare, ISSN 2359-7593, Ediţia nr. 1499, Anul V, 07 februarie 2015, Bucureşti, România.

Drepturi de Autor: Copyright © 2015 Aurel V. Zgheran : Toate Drepturile Rezervate.
Utilizarea integrală sau parţială a articolului publicat este permisă numai cu acordul autorului.

Abonare la articolele scrise de Aurel V. Zgheran
Comentează pagina şi conţinutul ei:

Like-urile, distribuirile și comentariile tale pe Facebook, Google Plus, Linkedin, Pinterest și Disqus se consideră voturi contorizate prin care susții autorii îndrăgiți și promovezi creațiile valoroase din cuprinsul revistei. Îți mulțumim anticipat pentru această importantă contribuție la dezvoltarea publicației. Dacă doreşti să ne semnalezi anumite comentarii, te rugăm să ne trimiți pe adresa de e-mail confluente.ro@gmail.com sesizarea ta.
RECOMANDĂRI EDITORIALE

Publicaţia Confluenţe Literare se bazează pe contribuţia multor autori talentaţi din toate părţile lumii. Sistemul de publicare este prin intermediul conturilor de autor, emise ca urmare a unei evaluări în urma trimiterii unui profil de autor împreună cu mai multe materiale de referinţă sau primirii unei recomandări din partea unui autor existent. Este obligatorie prezentarea identității solicitantului, chiar și în cazul publicării sub pseudonim. Conturile inactive pe o durată mai mare de un an vor fi suspendate, dar vor putea fi din nou activate la cerere.

Responsabilitatea asupra conţinutului articolelor aparţine în întregime autorilor, punctele de vedere sau opiniile nefiind neapărat împărtăşite de către colectivul redacţional. Dacă sunt probleme de natură rasială, etnică sau similar, vă rugăm să ne semnalaţi imediat pentru remediere la adresa de corespondenţă mai jos menţionată. Articolele care vor fi contestate prin e-mail de către persoanele implicate prin subiectul lor vor fi retrase în timpul cel mai scurt de pe site.


E-mail: confluente.ro@gmail.com

Fondatori: Octavian Lupu şi George Roca

Consultaţi Catalogul autorilor pentru o listă completă a autorilor.
 
ABONARE LA EDIŢIA
ZILNICĂ


ABONARE LA EDIŢIA
SĂPTĂMÂNALĂ


ABONARE LA EDIŢIA
DE AUTOR



FLUX DE ARTICOLE AUTOR

 
 
CLASAMENT
DE POEZIE

CLASAMENT
SĂPTĂMÂNAL
DE POEZIE
 
VALIDARE DE PAGINĂ
 
Valid HTML 4.01 Transitional
 
CSS valid!